شناسه خبر : 50332
پنجشنبه 13 آبان 1395 , 11:59
اشتراک گذاری در :
عکس روز

پاسخ محمد سلامتی به چند مغالطه درباره برجام و...

عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، تلویحاً پاسخ برخی مواضع مدعیان اصلاح‌طلبی درباره «جدایی آمریکا از اسرائیل در برجام»، «اشتباه بودن حضور در سوریه و لبنان» و «برطرف شدن سایه جنگ از سر کشور به خاطر برجام» را داد.

محمد سلامتی در مصاحبه با ایرنا گفته است: آمریکا، سد راه برجام شده است و آن هم نه مردم و نمایندگان واقعی این کشور؛ بلکه مدیران و مسئولانی که تحت تسلط صهیونیسم هستند و تحت تطمیع یا تهدید آنها قرار دارند. به عبارت ساده‌تر، بسیاری از مسئولان آمریکا منافع ملی‌شان را در نظر نمی‌گیرند بلکه منافع امنیتی صهیونیسم را دنبال می‌کنند. در اروپا هم صهیونیسم همین شیوه را در پیش گرفته است.
وی می‌افزاید: سرمایه‌داری اصولاً دنبال کسب منافع مادی بیشتر است ولی شیوه‌ای که برخی سیاست‌مداران آمریکایی در پیش گرفته‌اند، فقط منافع اسرائیل را تأمین می‌کند و به منفعت اقتصادی آمریکا لطمه می‌زند.
وی در پاسخ این ادعا که «برجام، سایه جنگ را از سر کشور دور کرد» گفت: من معتقدم اگر برجامی هم در کار نبود، آمریکا با ایران وارد جنگ نمی‌شد چون آمریکا به ویژه بعد از حمله به افغانستان و عراق متوجه شد که ایجاد یک جنگ جدید برایش ضرر اندر ضرر است. به نظر من اگر برجام اجرا نمی‌شد جنگ نمی‌شد چون در میان مدت دچار تضاد منافع اساسی می‌شدند و این وضعیت، ادامه کار را ناممکن می‌کرد.
سلامتی با بیان اینکه حمایت از مقاومت در لبنان و سوریه، نقش مؤثری در برجام داشت، افزود: نباید تحقق برجام را فقط منتج از تلاش‌های دیپلماتیک دانست؛ گرچه واقعاً آن تلاش‌ها بسیار مؤثر و مثال‌زدنی شد؛ بلکه موفقیت ایران در لبنان، فلسطین، عراق، سوریه و... در خصوص مبارزه با تروریسم و حمایت از جبهه مقاومت نقش اساسی در انجام برجام داشته است. بارها و بارها در جریان مذاکرات مترصد بودند در عرصه نظامی موقعیت برتری کسب کنند تا در مذاکرات از موضع بالاتری برخورد کنند. عمدتاً علت اصلی به تأخیر انداختن مذاکرات و کند کردن آن همین امر بوده است.
گفتنی است اخیراً تاج‌زاده مدعی شده بود حضور ایران در سوریه عایدی جز خسارت و ضرر ندارد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi