شناسه خبر : 50506
سه شنبه 25 آبان 1395 , 09:30
اشتراک گذاری در :
عکس روز

یادی از چند شهید حماسه آفرین

شهید سرلشکر منفرد نیاکی در دیماه سال 1363 و در حالی که در بازنشستگی به سر می‌برد با دستور رییس جمهور وقت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به خدمت اعاده شد.

26 آبان امسال، سی و ششمین سالگرد «حماسه شکست حصر و آزادسازی سوسنگرد » است. به این بهانه، نگاهی داریم به زندگی چند شهید از شهدای این حماسه.

 

1-شهید اسحاق عزیزی:

شهید اسحاق عزیزی در پیروزی انقلاب فعالیت مؤثری را ایفا نمود بطوریکه به هنگام ورود حضرت امام به میهن سرپرستی انتظامات در یک منطقه را عهده دار شد. در مبارزات عدالت‌خواهانه مردم بر علیه حکومت ستم شاهی فعالانه مشارکت داشت، تا اینکه جمعه سیاه فرا رسید. شهید عزیزی می‌گفت چرا من شهید نشدم؟ شاید سعادت نداشتم.
 
چرا پنج هزار نفر کشته شوند و ما هنوز زنده باشیم و حالا که زنده‌ایم باید مبارزه کنیم. عزیزی همیشه به شهادت در راه خدا فکر می‌کرد. با پیروزی انقلاب در کمیته مسجد حسینی تهران شروع به خدمت نمود و در دستگیری ضدانقلاب و مزدوران طاغوت فعالانه مشارکت داشت. در درگیری با ضدانقلاب در کردستان حضور پیدا کرد و با شروع جنگ با مسئولیت فرماندهی جمع قابل توجهی از نیروهای مردمی جنوب تهران عازم جبهه سوسنگرد گردید. در عملیات امام مهدی(عج) به عنوان مسئول عملیات نقش اساسی را در پیروزی رزمندگان داشت و سرانجام در 8 فروردین 60 بر اثر ترکش خمپاره در سوسنگرد به شهادت رسید


2- سروان شهید حسین معصومی:

شهید حسین معصومی در سال 1331 در فریدون اصفهان به دنیا آمد. در سال 1350 وارد دانشگاه افسری شد و با اخذ لیسانس علوم نظامی در لشکر 23 تکاور نوحد مشغول به خدمت گردید. شهید معصومی پس از مدتی به علت رشادت‌ها به فرماندهی تیم عملیاتی گردان 192 تیپ منصوب می‌شود. با شروع جنگ تحمیلی به ستاد جنگ‌های نامنظم پیوست و با شنیدن محاصره سوسنگرد و احتمال به اسارت گرفتن شهید چمران از منطقه دیگر به نزدیکی شهر سوسنگرد شتافت و در عملیات آزادسازی سوسنگرد در 26 آبان 1359 مشارکت داشت. گروه تحت فرماندهی وی در حالیکه به همراه نیروهای ارتش، سپاه و دیگر رزمندگان ستاد جنگ‌های نامنظم با انهدام و عقب راندن نیروهای دشمن پیروزمندانه در حال پیشروی بودند در یک کیلومتری شهر سوسنگرد توسط دشمن بعثی شهید معصومی هدف تیر دشمن قرار گرفت و به شهادت رسید.
 

فرازی از وصیت نامه شهید:
همیشه الگوی خود را حضرت فاطمه(س) بدانید و هیچ وقت آرایش کرده بیرون نروید با ظاهر زیبای خود در جامعه حضور یابید و از زیور آلات و زینت‌ها برای زیبایی خود استفاده نکنید.

3- شهید محمد رضا طالقانی:

شهید محمد رضا طالقانی در سال 1313 در تهران به دنیا آمد. شهید طالقانی از اولین رزمندگانی بود که به جبهه های نبرد شتافت. در منطقه جنوب از سوی شهید چمران به عنوان مسئول اردوگاه شهید وهاب زاده منصوب گردید. او در این اردوگاه همانند پدری دلسوز و مهربان برای نیروهای مردمی بوده و اقدام به تربیت و آموزش صدها نفر از رزمندگان داوطلب جهت حضور در جبهه‌ها نمود که بسیاری از آن‌ها منشأ افتخارات بسیار بزرگی در دفاع از کشور اسلامی مان گردیده و بعضاً هم دارای مسئولیت‌های فرماندهی مهمی در محورهای مختلف جبهه سوسنگرد شدند.
 
شهید طالقانی بعد از مدتی با نشان دادن لیاقت‌ها و صلاحیت‌های خود به عنوان فرمانده محور در منطقه مالکیه سوسنگرد منصوب شد و در این جبهه مجاهدت‌های بسیار زیادی را برای دفاع از اسلام و کشور خود انجام داد.
 
از کلام‌های زیبای همیشگی این شهید در جبهه خطاب به رزمندگان جمله «کی بلده صلوات بفرسته» بوده است. شهید طالقانی پس از مدت‌ها حضور در جبهه سوسنگرد در 29 بهمن 1359 در منطقه مالکیه بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید.
 

4-شهید مصطفی ابراهیمی مجد

شهید مهندس مصطفی ابراهیمی مجد در سال 1332 در تهران به دنیا آمد. او در ابتدای دفاع مقدس به ستاد جنگ‌های نامنظم پیوست و در کنار شهید چمران به عنوان مسئول امور مهندسی رزمی ستاد قرار گرفت.
 
در ابتدای دفاع مقدس که نیروهای مردمی با امور مهندسی رزمی به ویژه خنثی سازی میادین مین ناآشنا بودند، او با مهمات فوق‌العاده خود با تجزیه مین‌ها طریقه خنثی سازی آن را کشف و در قالب جزوه ای به رزمندگان ارائه می‌داد تا این شهید مبتکر با طرح شهید دکتر چمران در عمر کوتاه خود در دفاع مقدس توانست برای اولین بار در کشور اقدام به ساخت موشک‌های اژدر جهت انهدام دژها و سنگرهای مستحکم و پل‌های دشمن به نام «موشک اژدر بشیر» نمود که بعدها به نام «موشک مصطفی مصطفی» معروف گردید.(اشاره به نام کوچک شهید چمران و مجد)
 

موشک اژدر دیگری نیز توسط شهید مجد طراحی و در دست ساخت قرار گرفت امّا دلدادگی شدید شهید مجد برای رسیدن به محبوب اش به او فرصت نداد و روح بلندش مابین ایستگاه  حسینیه و دارخوین به دیدار حق شتافت.

5-شهید سید احمد مقدم پور:

شهید سید احمد مقدم پور جمعی تیپ 55 هوابرد شیراز در ابتدای دوران دفاع مقدس به جبهه های جنوب شتافت و خود را به شهید چمران معرفی نمود. پس از مدتی از سوی شهید چمران به فرماندهی محور جلالیه و سپس جبهه طراح منصوب گردید. او در این مناطق فداکاری های زیادی را از خود نشان داد تا اینکه پس از شهادت شهید رستمی به همراه شهید چمران درمورخه 31 خرداد 1360 به منطقه دهلاویه رفته تا به عنوان فرمانده منطقه دهلاویه معرفی شود. امّا در این روز به همراه شهید چمران بر اثر اصابت گلوله خمپاره دشمن روح بزرگشان به سوی معبود پر کشیده و عاشورایی گردیدند.
 

6-شهید مسعود منفرد نیاکی

امیر سرافراز ارتش اسلام در سال 1308 در آمل دیده به جهان گشود.در سال 1331 در دانشکده افسری استخدام گردید و در انقلاب شکوهمند اسلامی همچون بدنه مومن و خدمتگزار ارتش به دریای بیکران ملت پیوست. شهید نیاکی به پاس وفاداری و خدمات ارزشمند خود در تاریخ 1/07/1359 به سمت فرماندهی لشکر 88 زرهی زاهدان و از   تاریخ 20/01/1360 به سمت فرمانده لشکر 92 زرهی اهواز منصوب شد.  در عملیاتهای بزرگ طریق‌القدس، فتح‌المبین، بیت‌المقدس والفجر مقدماتی، والفجر یک و رمضان در یگانهای عملیاتی به خدمت عاشقانه پرداخت. وی در سال 1360 طی حکمی از سوی امیر سپهبد شهید صیاد شیرازی به جانشینی فرماندهی نیروی زمینی ارتش در جنوب منصوب گردید.
 

شهید سرلشکر منفرد نیاکی در دیماه سال 1363 و در حالی که در بازنشستگی به سر می‌برد با دستور رییس جمهور وقت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به خدمت اعاده شد.
شهید سرلشکر منفرد نیاکی در تاریخ 6/05/1364 به عنوان ناظر آموزش در رزمایش لشکر 58 تکاور ذوالفقار که در شرایط واقعی جنگ اجرا گردید، شرکت نمود و تقدیر بر آن بود که پس از 33 سال خدمت در میدان آموزش و تمرین نظامی به درجه رفیع شهادت نائل گردد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi