شناسه خبر : 50520
سه شنبه 25 آبان 1395 , 11:43
اشتراک گذاری در :
عکس روز

حقوق قانونی فرزندان شهدا

تأکید حضرت امام خمینی (ره) بر توجه ویژه به فرزندان ایثارگران به ویژه فرزندان شهدا همواره و به‌طور مستمر در سخنان و پیام‌های ایشان مشهود بوده است و بارها به مسئولین نظام در رسیدگی به آنان تأ‌کید فراوانی داشته‌اند. در دو دهه اخیر اغلب فرزندان شهدا کبیر شده و تنوع نیازهای آنان، لزوم رسیدگی و توجه مسئولین را به خود می‌طلبد. تحصیلات دانشگاهی، مسکن، ازدواج، اشتغال و... موضوعات مهمی است که این عزیزان درگیر آن هستند و کمترین بی‌توجهی می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را به وجود آورد

یوسف مجتهد - حضرت امام‌خمینی(ره) در پاسخ پیام فرزندان شهدا، اسرا، مفقودین و جانبازان فرمودند: »آخرین سخنم در اینجا با شما این است که به جمهوری اسلامی که ثمره خون پدرانتان است، تا پای جان وفادار بمانید و با آمادگی خود و صدور انقلاب و ابلاغ پیام خون شهیدان، زمینه را برای قیام منجی عالم و خاتم‌الاوصیا حضرت بقیه‌الله روحی فدا، فراهم سازید و به مسئولین محترم جمهوری اسلامی ایران برای چندمین بار سفارش می‌کنم و این نصیحت و سفارش همیشگی است که قدر این نعمت‌های بزرگ الهی را بدانند و در شرایط کنونی و آینده‌های دور، اولویت‌ را به این عزیزان و کسانی بدهند که در راه اسلام خون داده‌اند و مبارزه‌ کرده‌اند و به شدت از بهانه‌جویی و سنگ‌اندازی، مانع‌تراشی و کاغذ‌بازی که مانع رشد آنان و ملت دلاور ایران است خودداری ورزند«.

تأکید حضرت امام خمینی (ره) بر توجه ویژه به فرزندان ایثارگران به ویژه فرزندان شهدا همواره و به‌طور مستمر در سخنان و پیام‌های ایشان مشهود بوده است و بارها به مسئولین نظام در رسیدگی به آنان تأ‌کید فراوانی داشته‌اند. در دو دهه اخیر اغلب فرزندان شهدا کبیر شده و تنوع نیازهای آنان، لزوم رسیدگی و توجه مسئولین را به خود می‌طلبد. تحصیلات دانشگاهی، مسکن، ازدواج، اشتغال و... موضوعات مهمی است که این عزیزان درگیر آن هستند و کمترین بی‌توجهی می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را به وجود آورد.

نظام قانونگذاری ما نسبت به مصوباتی که درباره آنان به سرانجام می‌رساند باید دقت کافی را داشته باشد تا از سرگردانی‌شان جلوگیری کند.

بخشی از قوانین و مقررات مصوب درباره فرزندان شهدا توانسته‌ است تا حدودی برخی مشکلات آنان را رفع کند اما روی سخن ما با آن بخش از قوانین مصوب غیرکارشناسی است که به تعبیر حضرت امام(ره) نوعی بهانه‌جویی، سنگ‌اندازی، مانع‌تراشی و کاغذ‌بازی را به دنبال خود می‌آورد. ساده‌ترین نوع قانونگذاری که نیاز به تخصص، مهارت، مشاوره و کارشناسی ندارد الحاق خدمات برخی از افراد برای گروهی دیگر است، بدون آنکه متوجه باشیم دستگاه‌های اجرایی این توانایی را ندارند تا شرایط تسهیلات و امتیازات گروهی را احصا کرده و آن را به دیگر افراد تسری دهند.

گاهی مقنن خود در این زمینه مرتکب اشتباهاتی می‌شود که عملا مانع اجرای قانون است. به طور مثال در تبصره2 ماده24 قانون جامع آمده است: «تمامی همسران شاهد شاغل، همانند همسران جانبازان از کاهش ساعت کاری برخوردار می‌شوند.» مقنن به سابقه وضع قانون توجه نداشته است که اساسا تاکنون برای همسران جانبازان کاهش ساعت کاری تصویب نشده که این امر قابل تسری به همسران شهدا باشد. به همین دلیل با توجه به اینکه سال‌ها از تصویب قانون می‌گذرد، لکن در مسیر اجرای آن به دلیل استناد خلاف واقع، موانعی ایجاد شد و این قانون هیچگاه به ثمر نرسید.

در تصویب بند الف ماده44 قانون جامع خدمات‌رسانی در خصوص فرزندان شهدا، این ضعف قانونگذاری را شاهد هستیم. در این بند آمده است: «فرزندان شهدا از تمام امتیازات و مزایای مقرر در قوانین و مقررات مختلف برای شخص جانباز 50درصد و بالاتر نیز به استثناء تسهیلات خودرو و حق پرستاری و کاهش ساعت کاری برخوردارند. امتیازات ناشی از این بند شامل وابستگان فرزند شهید نمی‌شود«.

مقنن باید بدانند فرزندان شهدا دارای هویتی مستقل هستند که می‌تواند بدون تسری آنان به سایر ایثارگران، برایشان قانون تصویب کند. تصویب اینگونه قوانین با وجود ابهامات و شبهات فراوان آن، موجبات سرگردانی فرزندان شهدا در دستگاه‌های اجرایی را فراهم کرده است. با گذشت بیش از 5 سال از این قانون، فرزندان شهدا همچنان از بخش عمده‌ای از قوانین مرتبط با جانبازان 50 درصد و بالاتر بی‌بهره مانده‌اند و پیگیری آنان در کمیسیون ماده 16 و دیوان عدالت اداری نشان از تلاش و کوشش آنان برای تحقق حقوقی قانونی‌شان دارد. دستگاه‌های اجرایی با مانع‌تراشی و بهانه‌های مختلف مانع تحقق حقوق آنان می‌شوند و این مسئله همان نکته‌ای است که حضرت امام(ره) به آن اشاره کرده‌اند. مجلس شورای اسلامی چنانچه قصد دارد تسهیلات و امتیازاتی برای فرزندان شهدا به تصویب برساند، باید مواد و تبصره‌هایی را به صورت مستقل، شفاف و به دور از ابهامات معمول که دستگاه‌ها آن را بهانه‌ای برای عدم‌اجرای قانون نکنند به تصویب برساند و از کلی‌گویی و تسری قوانین و مقررات مختلفی که برای جانبازان 50 درصد و بالاتر به تصویب رسانده و برای تطبیق آن در دستگاه‌های اجرایی به کارشناسان خبره نیاز است، اجتناب کند.

اما این تجربه تلخ همچنان ادامه دارد و مجلس در تصویب لایحه احکام دائمی برنامه توسعه کشور باز هم بند الف قانون برنامه پنجم توسعه را به عنوان بند اصلاحی مربوط به فرزندان شهدا در لایحه گنجانده است و فرزندان شهدا همچنان برای تحقق حقوق قانونی خود باید در دستگاه‌های اجرایی، کمیسیون ماده16 و دیوان عدالت اداری سرگردان باشند.

کد خبرنگار: 23
اینستاگرام
بند 70 و 71 قانون جامع را باید این را اضافه کنند" به محض فارغ التحصیل شدن". اکنون وقتی شما فارغ التحصیل می شوید میگویند باید فراخوان شود. حال فراخوان یک مانع قسمتس از قانون است که میگوید" بدون الزام به آزمون".
با سلام به نکته های مهمی اشاره شده است. متاسفانه اکثر قوانین ایثارگران توسط افراد اگاه و عادل نوشته نشده است و لذا ایرادات فراوان دیده می شود .
بی عدالتی ریشه همه فساد هاست .
با سلام احتراما خواهشمندم نسبت به توهین به خانواده شهدا در بسیج آتش نشانی تبریز و در خود سازمان که حتی فایل صوتی هم واضح در دستمان است رسیدگی کنید. حاج آقا شهیدی اینجا کسی به حرف ما گوش نمیده و در سازمان بچه های شهدا رو اذیت میکنن . شما رو به خون شهدا 1 مسئول مستقیم مامور کنید به مشکلات اینجا برسه. از مسئولین تبریز شاکی هستیم. حاج آقا شما رو به خدا به داد این فرزندان برسید. ما فرزندان شهید شاغل در آتش نشانی ازشما دادخواهی داریم.
با سلام و خسته نباشید خدمت خادم الشهداء
متاسفانه بنیاد شهید و امور ایثارگران بر خلاف قانون مصوب هیات دولت در مورخه 1388/12/27 شماره 262756/41459 طی نامه شماره 3473/ 5009/ 4 مورخه 1395/3/24 که به امضاء آقای ریاحی کیا به ادارات کل بنیادهای استانها ابلاغ نمودند که ماموریت آموزشی فرزندان جانباز 25 درصد به بالا غیر قانونی و خلاف مقررات است لذا بعد از این مجددا معاونت حقوقیو امور مجلس این موضوع را از رییس امور مدیریت و مشاغل و نظامهای پرداخت استعلام نمودند که ایشان این موضوع را قانونی اعلام نمودند و لازم الاجرا دانستند مطابق این استعلام مدیر کل اشتغال و کار آفرینی به کلیه ادارات کل استانها ابلاغ نمودند که به دستگاههای اجرای این موضوع ابلاغ و نظارت بر حسن انجام کار داشته باشند که متاسفانه آقای ریاحی کیا همچنان بر موضع خود پابر جاست و اجرای این موضوع را در بنیاد شهید غیر قانونی می دانند که موجب تضییع حق فرزندان جانباز شاغل در بنیاد شهید و امور ایثارگران گشته اشت .
مدارک و مستندات فرستاده شد
خواهش میکنم موضوع ماموریت آموزشی را که به اطلاع شما بزرگواران رساندم پیگیری نمایید و آیا ما گناه ما فرزندان جانباز اینکه با عشق به شهداء و ایثارگران در بنیاد شهید مشغول خدمت شدیم باید از خدماتئ آموزشی محروم باشیم.
لطفا اگر مطالب و مدارک گویا و کامل می باشد اعلام بفرمایید .تشکر
سلام سوال من این است .چه کسی به داد ما میرسد چه کسی مسئول اصلاح قوانین جنسیتی وتبعیض امیز ایثارگران است اگر جانبازی فرزند دختر داشته باشد تکلیف او چیست چرا بنیاد رسالت خود را در پوشش جامع خانواده جانبازان انجام نمیدهد جانباز 40% با 20 ماه جبهه دو فرزند پسرش معاف از سربازی اتست ولی اگر دختر داشته باشد فرزندش باید طرح پزشکی را خارج از مرکز در مناطق ناامن و پرخطر طی کند ایا ظلم نیست؟
فرزندشهیدهستم متاسفانه ولی عدالتی دراین مملکت نیست ۳۶سالمه چهارفرزنددارم ویکیشون که دختربزرگمه به مریضی تشنج مبتلا شده است بچه های ناپدریم دراسایش ورفاه است ولی مادرفقروبدبختی بسرمیبریم پدرمن شهیدشد برای خوشگزرانی بچه های ناپدریم
من بعدازدوسال کاردربانک به دلیل لتمام قرارداداخراج شدم وپس از چندسال هنوز بیکارم چرابنیادشهیدبرنامه ای برای جلوگیری ازاین کارندارد?
سلام حرف شما کامل درسته پدرم شهید نیروی انتظامی هست وتمام حق وحقوق روبه برادان ناتنیم میدهن وجرات نداریم من وخواهرحرفی بزنیم تازه اونا ازحقوق پدرشون هم بهرمند میشن فقط خدا میتونه اگه ما حقی داریم به دادما برسه ان شالله اون دنیا پدران شهیدمون شفاعتمون بکنن
فرزندشهید وجانبازبالای 55هستم یک حق ازاین نظام خواستم وبس یک بار-ازمقطع تحصیلی جانبازان استفاده کردم ولی یک فرزندشهیدنیز هستم ونیازبه ارتقاء بابت سمت اداری خودنیزمی باشم لذا درخواست دارم یایک مقطع تحصیلی فرزندان شهدارانیزبرایم اعمال کنیدیابه این قسمت ازبخشنامه جامع ایثارگران درادامه آن عمل کنیدکه تصریح گردیده :- در صورتیکه مستخدم (ایثارگر) نتواند به دلایل ذیل از امتیاز مقطع تحصیلی بالاتر استفاده نماید یک گروه علاوه برگروه استحقاقی مستخدم به وی اعطاء می شود:
الف- عدم پیش بینی مدرک تحصیلی بالاتر در شرایط احراز رشته شغلی مورد تصدی
ب- عدم وجود مقطع تحصیلی بالاتر ( مثلاً در مورد دارندگان مدرک تحصیلی دکترا)
ج- داشتن مدرک تحصیلی پایان دوره ابتدایی یا دوره تکمیلی نهضت سواد آموزی یا تحصیلات کمتر از آن.
تکلیف من فرزندشهیدبعداز34سال چه می شود؟؟؟؟؟
بعداز35سال بی پدری وگذشت7سال ازاجرای این قانون .!!!!!!!!
لطفاًپاسخ صحیح رابفرمائید
بندالف ماده 44 قانون سال 1389 (الف – فرزندان شهدا ازکلیه امتیازات و مزایای مقرر در قوانین و مقرارات مختلف برای شخص جانباز پنجاه درصد(50%) و بالاتر نیزبه استثناءتسهیلات خودرو و حق پرستاری و کاهش ساعت کاری برخورداند.)
این قانونی است که ازسال 1389تاکنون بعدازهشت سال قسمتی ازآن که استفاده ازیک مقطع تحصیلی خاص فرزندان شهدامی باشدبرای اینجانب لحاظ نگردیده است .دراین قانون ذکرشده که فرزندان شهداازکلیه امتیازات امتیازات ومزایای مقرردرقوانین مختلف برای برای شخص جانباز50%وبالاتربه استثناءتسهیلات خودرووحق پرستاری وکاهش ساعت کاری برخوردارند.
سئوال اینجانست درکجای این قانون آمده :فرزندشهیدکه جانبازهم می باشدتوامان اگرازیک مقطع تحصیلی استفاده کرده باشدطبق و ازسایرمواردمذکورمندرج محروم گردد.عنایت داشته باشیدبه بند6این بخشنامه :
6 ـ در صورتیکه مستخدم نتواند بدلایل ذیل از امتیاز مقطع تحصیلی بالاتر استفاده نماید یک گروه علاوه بر گروه استحقاقی‌مستخدم به وی اعطاء می‌شود:
الف ـ عدم پیش بینی مدرک تحصیلی بالاتر در شرایط احراز رشته شغلی مورد تصدی
ب ـ عدم وجود مقطع تحصیلی بالاتر (مثلاً در مورد دارندگان مدرک تحصیلی دکترا)
ج ـ داشتن مدرک تحصیلی پایان دوره ابتدائی یا دوره تکمیلی نهضت سوادآموزی یا تحصیلات کمتر ازآن .
درزمان شهادت پدرم عموهایم تمامی دارایهای پدرمراتصرف کرده اند ومنم برادرم بخاطر داشتن 10سال سن نتوانستم هیچ کاریبکنیم دولت جمهوری اسلامی هم نشستو نگاه کرد این هم قانون جمهوری اسلامی ایران!!!!!
منم فرزند شهیدم متاسفانه حقوق ماهیانهی من همانطور ثابت مانده و نزدیک به 650هزار ت فقط دریافت میکنم! عیدی امسالم هم کاهش یافته فقط300 هزار ت دریافت کردم .شما بگید من باید چیکار کنم؟؟؟
بلندبگو مرگ براسرائیل مرگ برآرمریکا
تأکید حضرت امام خمینی (ره) بر توجه ویژه به فرزندان ایثارگران به ویژه فرزندان شهدا همواره و به‌طور مستمر در سخنان و پیام‌های ایشان مشهود بوده است و بارها به مسئولین نظام در رسیدگی به آنان تأ‌کید فراوانی داشته‌اند. در دو دهه اخیر اغلب فرزندان شهدا کبیر شده و تنوع نیازهای آنان، لزوم رسیدگی و توجه مسئولین را به خود می‌طلبد. تحصیلات دانشگاهی، مسکن، ازدواج، اشتغال و... موضوعات مهمی است که این عزیزان درگیر آن هستند و کمترین بی‌توجهی می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را به وجود آورد. من یک فرزندشهیدمعمولی هستم مسئولین بفرمایندکدام یک از سفارشات حضرت امام ومقام معظم رهبری رادرخصوص مسائل مادی ومعنوی یادرس وعلمی اینجانب عمل کرده اید. آقای شهیدی درچهلم سال مبارک انقلاب قبول باشد زحمات بی شائبه جنابعالی وهمراهان.
مگر فرزندان شهدا مانند جانباران 50درصد به بالا نیستند پس چرا بنیاد شهید در خصوص بیمه تکمیلی همسر وفرزندان ما زیر بار نمیرود.وعنوان میکند فقط خودفرزند شهید شامال بیمه تکمیلی میشود.خواهشمندم رسیدگی فرمایید.
کاهش ساعت اداری یعنی چقدر
با سلام خدمت برادرا و خواهرای عزیزم.منم فرزند شهید هستم تک فرزند.یکسالگی پدرم شهید شد.مادرم ازدواج کرد و تمام آسایش و رفاه شد برای برادرا و خواهر ناتنیم.یادمه کتاب برای دانشگاه نداشتم به بنیاد گفتم،کتاب تست برام خریدن.اونقدر درس خوندم تا از اون خونه ای که هیچ محبتی نسبت به من نبود برم.خیلیا که مادراشون محبتشون به بچه هاشون یکسانه،شاید باور نکنن،ولی من دانشگاهم شهر دوری بود،مادرم اصلا یک زنگ خشک و خالی هم نمیزد حالمو بپرسه.میگفت تو که زنگ میزنی.وقتی هم که سه هفته یکبار میرفتم خونه میگفت چرا تند تند میای خونه پولاتو خرج نکن.ولی از اون طرف برای بچه های شوهرش کامپیوتر خریده بود،اونا ۷،۸ ساله بودن.و خیلی از این ناعدالتی ها.با پول خون پدر من.و هنوز که هنوزه و بچه هاش همه شون سی،سی و دو و بیست و هشت سالشونه همن کارها ادامه داره.من فقط از خدا یک چیز میخوام.اون دنیا با پدرم جلوی مادرمو بگیرم بخاطرم تمام ناحقی ها و بی عدالتی هایی که در حقم کرد ازش نمیگذرم.البته الان خدا منو به جاهایی رسونده که همه شون حسرت منو میخورن ولی تمام اون رفتارها هنوز توی ذهنم هست.اینا رو گفتم که بدونید خدا از همه بالاتره
عزیزم وقتی حرفاتو میخوندم حس کردم دقیقا زندگینامه ی خودم رو میخونم منم دقیقا مث تو هستم خدا حقمون رو میگیره ان شاالله
سلام من ۳۹ساله ام فرزند شهیدم تنها فرزندم سه تا فرزند دارم مادرم بعد چهل روز از شهادت پدرم ازدوج کرد ومنو رها کرد این عدالت الان بیست ساله بهش حقوق میدی پدر من شهید شده تا بچه های ناپدری خوش گذرانی بکنن
قانون بظاهرجامع ایثارگران فقط باعث تمسخرفرزندان شاهدشده.نه کارت جانبازی داریم ونه هیچ اهرمی برای احقاق حقوقی که حقیقتانامشخصند.مسولین بانک که باتمسخربرخوردمیکنند.ترو به شرفتون اگه داریداینقدرباعث حتک حرمت ماکه ازپدرمحروم شدیم وفقط هندونه زیربقلمون میدین نشین.یعنی چه که فرزند جانباز۵۵دزصده اماکارت جانبازی نداره.این سرکارگذاشتنه.خودتونید
با سلام و احترام
خواهر بنده فرزند شهید می باشد شوهر ایشان فوت کرده و دوتا فرزند دختر خردسال دارد و هیچ مستمری از طرف شوهرش دریافت نمیکند آیا از طریق بنیاد شهید به ایشان حقوق تعلق میگیرد لطفا بنده را راهنمایی کنید
باتشکر
نه همه حقوق رو باید بدن به بچه های شوهر ننه و به فرزند شهید نباید بدن
چرا قانون ماده ۵۱ ایثارگری زمانی که بازنشست میشوند ومزایای دیگری که دراحکام زمان شاغل بودن هست برای فرزندان شهید پرداخت نمیکنند لطفارسیدگی فرمایند
اگرقراربوداین حقی که 8سال می باشدبابت فرزندشهیدی بودن (یک مقطع تحصیلی )علاوه برجانبازبودن وامتیازات خاصش دولت یانظام قراربودازمابکندتایک ماه نشده مارابی آبرووبی خانمان می کردتابحش برسدولی درست نه سال است که به هرمسئولی مکاتبه می کنیم یاجوابی ندارنندیا.....یک جورازمامی بردننداین چه حقی هست درنظام جمهوری اسلامی که فرزندشهیدبرای احقاق حقش بایدالتماس کند
من یک فرزندشهیدهستم مادرمن هم ازدواج کرده حتی خانه ای که باوام بنیادگرفتم چون وکالتی به نام اون بودفروخت خرج همسرش وفرزندهمسرش کردشوهرم بیکارهیچ حقوقی نداریم هیچ مزایایی ازبنیادنگرفتم بایدچکارکنیم بااین بی عدالتی های که درحق مافرزندان میشود
خودم تحت درمان دکتر فوق تخصص اعصاب و روان دکتر امین ریحانی سه راه گوهردشت کرج دکتر هستم

فرزند شهید هستم پنجاه هشت سال سن دارم 27 سال قبل تصادفی که منجر به آتش سوزی شود تمامی بنزین های موتور سیکلت رو ما خانواده ریخته شود همسرم و دو فرزند دخترم سوختن و تک فرزند پسرم جلوی چشمانم د
صندوق بازنشستگی کشور به چه اسناد فوق العاوه ایثارگری میدهد طبق بخشنامه فرزندان شهدا بالاترین امتیاز ۲۲۵۰ دارند وباید ۲۵درصد فوق فوق العاده ایثارگری دریافت کنند یک مبلع ناچیز واریز شد اگه اقا گدا میداند نمیگرفت گفتیم بازنشست بشویم دیگه حق خوریها تمام شد‌دیدیم بدتر داره میشه بسته حق فرزند شهید خوردن نداره اخه تا کی حق مردم را میخوریدتوی این دنیا برای کسی وفا نکرد
من فرزند شهیدیم تاحالا هیچ چیزی بخدا ازبنیادشهید به من ندادن به خانواده مانرسیدن الان ۲۷سالمونه کمکمان نمیکنن ازدواج کنیم وام نمیدن از روزی که ریس بنیادعوض شددیگه به ماسرهم نمیزنن خواهشن کمک کنی به ما
سلام فرزندشهید نصیریان هستم بیکار خونه ندارم وضیعت وشرایط زندگیم زیرصفرهستش تویک خونه معمولی زیرزمین مستاجرم همونم کرایه به ضور درمیارم زنم ازم جداشد پسرهشت ساله دارم بخاطر نداشتن شرایط مالی کلیه وکبد خودمو گذاشتم برای فروش کسی رو ندارم حتی بمیرم کسی نیست از زمین منوبگیره لنگ هزارتومن هستم گاهی حتی پول نون حالی روندارم این همه شاعرمیدن خانواده شهدا پس کجا اصلا خبردارین همچین فرزندشهید کجاهست زند مرده هیچ خبری ازم ندارن شما رو خدا به همون قران خون شهدا بیاین زندگی منوببین نمیدونم چی بگم بخدا فقط میخوام کمکم کمین هیچ کس وهیچ چبزی ندارم کدملی۲۱۸۱۶۸۵۵۹۳
بسلامابه تمام مسعولین بنیادشهید منم فرزند شهیدم که مادرم پانزده ساله منو ترک کرده وحقوق پدرمو باید خواهر ناتنی بخوره بپره بالا در صورتی که اینجامب متاهل ودارای دختری چهار ساله بیکار و مستاجر لنقد کار سخت انجام دادم دیسک کمر دارم درامدی هم ندارم اقا حتی هدیه ازدواج منو هنوز ندادن من از شما ایا میتونم درخواست کمک کنم وقتی بی نتیچه هست فقط میگم به افرادی مثل ما که مشمون یکیه باید فکری کرد اول حقوق پدر شهیدمون قطع کنید که بچه ی پدر دیگه نخوره بعد به داد خودمون برسید اقا بخدا وضعیت زندگیمون نابسامانه روبروزم بدتر میشه ین یکیه باید فکری کرد دیگه بسه هرچی ناحقی میشه ی مردخدا پیدا نمیشه خدارو در نظرش بگیره به داد ما برسه مگه ما چه گناهی کردیم که جقمون خورده میشه حتی توی خانواده شرم باد به کسانی که کمکی به ما نکنن شرم باد به کسی که حقو ناحق میکنه
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi