شناسه خبر : 50555
شنبه 29 آبان 1395 , 09:39
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گوشه‌ای از سوابق اولین زن فرمانده سپاه

بانو مرضیه حدیدچی در هنگام اقامت امام خمینی(ره) در پاریس بعنوان تنها زن محافظ شخصی و همچنین مسئول انجام وظایف اندرونی بیت امام(ره) مشغول فعالیت شد. امام(ره) بانو حدیدچی را خواهر طاهره خطاب می کردند.

گوشه ای از سوابق بانوی مجاهد خواهر طاهره از یاران امام(ره) و رهبری در طول نهضت انقلاب اسلامی به شرح زیر است.بانو مرضیه حدیدچی معروف به طاهره دباغ از شاگردان آیت‌الله سید محمدرضا سعیدی بود و با جامعه روحانیت مبارز همکاری داشت.

گوشه‌ای از سوابق اولین زن فرمانده سپاه
در سال ۱۳۵۳ و پس از دو بار بازداشت توسط ساواک با کمک شهید محمد منتظری و با پاسپورت جعلی از کشور خارج شد.
حدیدچی و دخترش رضوانه میرزا دباغ در مدت بازداشت مورد وحشیانه‌ترین شکنجه ها توسط ساواک قرار گرفتند.
او همچنین در عربستان سعودی به توزیع اعلامیه‌های امام خمینی(ره) در میان حجاج می‌پرداخت اما بیشتر فعالیت‌های او در خارج از کشور مربوط به آموزش مبارزات چریکی در سوریه و لبنان زیر نظر شهید محمد منتظری و با حمایت امام موسی صدر می‌شد.
در هنگام اقامت امام خمینی(ره) در پاریس بعنوان تنها زن محافظ شخصی و همچنین مسئول انجام وظایف اندرونی بیت امام(ره) مشغول فعالیت شد.  امام(ره) بانو حدیدچی را خواهر طاهره خطاب می کردند.
 
پس از پیروزی انقلاب مناصبی چون اولین زن فرمانده سپاه (استان همدان)، و رئیس زندان‌های زنان تهران را بر عهده داشت. 
بانو دباغ به همراه آیت الله جوادی آملی یکی از سه نماینده‌ای بود که در سال ۶۷ پیام امام خمینی(ره) را به گورباچف آخرین رئیس جمهور شوروی رساند.
بانو حدیدچی طی عمر بابرکت خود سه دوره نماینده مردم تهران و همدان در مجلس شورای اسلامی، مسئول بسیج خواهران کل کشور و استادی مدرسه شهید عالی مطهری و قائم مقامی دبیرکل جمعیت زنان جمهوری اسلامی را برعهده داشت.
مشرق این ضایعه را به خانواده ایشان و مردم ایران تسلیت عرض می کند.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi