شناسه خبر : 50693
یکشنبه 07 آذر 1395 , 16:10
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گزارش مصور از مسابقات قهرمانی کشوری جانبازان

پنجمین دوره مسابقات قهرمانی کشور جانبازان و فرزندان ایثارگر و شاهد در رشته دارت و شنا در هفته اول آذر ماه در رامسر برگزار شد.

فاش نیوز - پنجمین دوره مسابقات قهرمانی کشور جانبازان و  فرزندان ایثارگر و شاهد در رشته دارت و شنا در هفته اول اذر ماه در رامسر برگزار شد.

برگزاری این مسابقات در رامسر بهانه ای شد که به همراه اسوه های صبر و مقاومت در قالب یک کاروان ورزشی راهی دیار علویان درمازندران شویم.بارش برف و سوز سرمای دومین روز از آخرین ماه فصل پاییز حتی باعث نشد که جانبازان ویلچری ورزشکار، خود را به موقع به محل قرار برای اعزام به مسابقات قهرمانی کشور در رامسر نرسانند.

روز سه شنبه دوم اذر ماه طبق قرار قبلی با مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان تیم خبری در قالب یک عکاس و خبرنگار خود را به اتوبوس حامل جانبازان در میدان هفت تیر رساندیم و با بدرقه برف و سرما از طریق اتوبان قزوین رشت عازم مازندران شدیم.

در میان همسفران ما در اتوبوس جانبازانی با درصدهای مختلف اعم از ویلچری،قطع پا، نخاعی و... با روحیه های متفاوت بودند اما با این حال، سختی های راه و مشکلات ناشی از سفر کوچکترین خللی در روحیه مصمم و ورزشکاری آنها نگذاشته بود.

این در حالی بود که استان تهران بر خلاف سایر استان ها به دلیل جمعیت زیاد، دو تیم ورزشی جانبازان را به مسابقات قهرمانی کشور در رامسر اعزام کرده بود.

همچنین در این تیم جانبازانی با تحصیلات مختلف و شغل های متفاوت از پزشک گرفته تا مهندس و نویسنده و... حضور داشتند و برای یکدیگر کری می خواندند و تجربه های خود از مسابقات داخلی و خارجی را به رخ همدیگر می کشیدند.

برخی از خاطرات خود از دوران جنگ تحمیلی و نحوه زندگی برای یکدیگر خاطره ها تعریف می کردند.

ساعت  هفت و نیم صبح با سلام و صلوات در حالی که بارش برف شدت گرفته بود به سمت اتوبان قزوین راه افتادیم تا از مسیر گیلان خود را به محل مسابقات در شهر توریستی و زیبای رامسر برسانیم.

جالب اینکه با وجود مسافت طولانی راه و پیچ و خم های جاده، جانبازان شرکت کننده در مسابقات با حرکت های دست خود به علامت پرتاب دارت، تمرینات خود را دنبال می کردند و با کری خواندن برای هم نحوه صحیح پرتاب به سیبل(هدف) را به رخ می کشیدند.

یک ساعتی طی طریق کرده بودیم که ناگهان همانند فیلم های اکشن در هوای برفی و بارانی، خودروی وانت نیسان در جلوی چشم ما به علت نامعلومی به دور خود چرخی زد و با اتوبوس حامل جانبازان به شدت برخورد کرد.

در حالی که راننده آن مات و مبهوت از حادثه پیش آمده دست پاچه شده بود با پذیرش مقصر بودن خود در این حادثه، وعده پرداخت خسارت وارده به اتوبوس را داد و مشکلات ما هم از همین جا آغاز شد.

تقریبا سه الی چهار ساعت از وقت گروه بدنبال این حادثه تلف شد و به هنگام غروب به شهر رامسر رسیدیم.

خستگی از یک طرف و سرما از طرف دیگر تاثیر خود را گذاشته بود و آن بگو بخندهای اولیه حالا جای خود را به عصبانیت،اعتراض و... داده بود

با وجود اینکه هوا تاریک شده بود اما به دلیل گرسنگی  ناهار مختصری خوردیم و همسفران ما هر کدام برای استراحت به اتاق های خود رفتند تا فردا را با شور و نشاط بیشتری برای رقابت های قهرمانی آغاز کنند.

آعاز رقابت های ورزشی جانبازان

جانبازانی با تیپ و ژست های مختلف ورزشی مصمم و با اراده در نخستین روز از مسابقات قهرمانی کشور در رشته دارت و شنا در روز چهارشنبه سوم آذر ماه رقابت ها را در رامسر آغاز کردند.

متاسفانه بارندگی و سوز سرما باعث بوجود آمدن محدودیت هایی برای تردد جانبازان ویلچری، قطع عضو و... در جریان مسابقات شده بود.

معلوم بود که مسئولان بنیاد شهید اخبار مربوط به هواشناسی را دنبال نمی کنند یا اینکه به صرف تصور اینکه مسابقات در شمال کشور برگزار می شود رضایت شرکت کنندگان در آن را بدست خواهند آورد.

اگر چه رامسر یک شهر زیبای توریستی با جنگل های بکر و ساحلی زیباست و تاریخ، طبیعت و فرهنگ اقوام دلیر ایرانی از جمله نخستین حکومت شیعی را در دل خود جای داده است اما به قول معروف انگار در این چند روز مسابقات، همه ابرهای باران زا و برف به استقبال ما در این منطقه آمده بودند.

استان مازندران در شمال ایران نخستین خاستگاه حکومت شیعی در تاریخ کهن کشورمان بشمار می رود و در گوشه و کنار آن می توان آثاری را از آن دوران مشاهده کرد و امامزادگان واجب التعظیم مدفون در منطقه گواه بر این ادعا هستند.

پیش از مسابقات تا پاسی از شب مسئولان برگزاری آن در حال ارنج کردن تیم ها و تعیین داوران برای رقابت های ورزشی بودند.

نخستین روز از مسابقات در روز چهارشنبه سوم آذر ماه با رقابت شانه به شانه فرزندان ایثارگر در مجموعه ورزشی شهید چمران در رامسر استارت خورد و رقابتی نفس گیر برای شرکت کنندگان بود.هر چند که قرار بود مسابقات به صورت متمرکز انجام شود ولی تیم های شنا با اتوبوس به منطقه خرم اباد در چند ده کیلومتری رامسر اعزام شدند و در سرمای سخت منطقه و در حالی که سالن محل مسابقات بسیار سرمای ازار دهنده ای داشت برگزار و رقابت برای راهیابی تیم ها به مرحله نیمه نهایی آغاز شد.

بعد از ظهر همان روز نیز به دلیل بارندگی شدید و مشکلات ایاب و ذهاب، دست اندکاران مسابقات بخشی از رقابت های جانبازان ویلچری را در همان محل اسکان در رامسر برگزار کردند .رقابتی دیدنی و خاطره انگیز میان جانبازان نخاعی،قطع عضو و... آغاز شده بود و هر کدام تلاش می کردند تا امتیازات بیشتری از مسابقات را به خود اختصاص دهند.

این در حالی بود که تیم ها شرکت کننده به صورت دو نفره در کلاس های مختلف ورزشی به رقابت با یکدیگر پرداخته و خود را آماده ورود به مرحله نیمه نهایی می کردند.

رزمندگان دیروز، ورزشکاران امروز

جانبازان هم مانند سایر اقشار جامعه برای خود دنیای خاصی دارند به خصوص وقتی برای یکدیگر کری می خوانند جالب و شنیدنی است. یکی می گوید من در برابر دشمن زانو نزدم ، حالا در مقابل تو کوتا بیایم... دیگری می گفت من تک تیرانداز بودم تو که در مقابل پرتاب های دارت من باید پابچسبونی و از این حرف ها..

سید مصطفی حدادی زحمت کش جانباز 70درصد قطع نخاع یکی از جانبازان شرکت کننده در مسابقات دارت در مورد فعالیت ورزشی خود می گوید:اوایل به صورت تفریحی ورزش دارت را انجام می دادم و هر وقت مسابقه ای از سوی بنیاد شهید و انجمن جانبازان نخاعی برگزار می شد تفننی شرکت می کردم تا اینکهخ در این دوره به عنوان نفر اول مسابقات انتخابی تهران به رامسر اعزام شدم.

وی که معاونت فرهنگی ورزشی موسسه ایثار تهران بزرگ را در کارنامه خود دارد اضافه کرد:بنده در سال 1360 در عملیات حصر ابادان مجروع شدم و لی فعالیت ورزشی خودم را پس از دوران نقاهت در سال 1361 با انتخاب رشته بسکتبال با ویلچر شروع کردم و تاکنون این رشته جذاب را دنبال می کنم ، البته در سایر رشته ها همچون رالی(اتومبیل رانی)،تیراندازی، تنیس روی میز، دارت و فوتبال دستی فعالیت دارم و مقام های زیادی را کسب کردم.

وی هدف خود از روی آوردن به ورزش را آمادگی جسمانی و افزایش روحیه دانست و گفت:هدف اصلی من از ورزش این است که اولا با ورزش سلامتی جسمی و روحی خود را بدست می آورم زیرا اعتقاد دارم که با ورزش می توان امورات زندگی خود را به نحو بهتری انجام داد و متکی به کسی نباشیم.

من خودم از طریق ورزش کردن توانسته ام بدنم را امادئه کنم به طوری که از ابتدای طلوع افتاب تا اخر شب یکسره روی ویلچر هستم و فعالیت روزمره خود از قبیل کار، تحصیل در دانشگاه، ورزش و امورات شخصی خودم را انجام می دهم اما اگر ورزش نمی کردم مسلما نمی توانستم به این فعالیت ها بپردازم و زندگی روزانه خود را ادامه بدهم.

وی با بیان خاطرات خود از فعالیت های ورزشی می گوید:مواردی داشتیم که جانباز اعصاب و شیمیایی که روزی 25 قرص مصرف می کرده است با ورزش کردن توانسته است الان فقط 2 یا سه قرص بخورد و شاداب و سرزنده باشد.

عبدالمجید زنگنه جانباز 30درصد که از سال 1389 با ورزش دارت آشنا شده است نیز می گوید:من با علاقه ای که به ورش دارم در رشته پرتاب دارت تاکنون عنوان های زیادی را کسب کرده ام و حدود چهار سال است در لیگ برتر بازی می کنم و سال 1394 به اردوی تیم ملی دعوت شدم .

وی ادامه داد:من از زمانی که با ورزش دارت آشنا شدم روحیه خیلی خوبی دارم و در این رشته مدرک داوری و مربیگری را بدست اورده ام و می توانم این را بگویم که یکی از بازیکنان طراز اول کشور در این رشته هستم .

محمد صادق رضائی دیگر جانبازان قهرمان عضو تیم تهران که همسفر ما در اتوبوس بود نیر می گوید:در مسابقات کمان استان تهران در سال 1384 رتبه اول و در سال بعد از ان رتبه سوم کشوری را بدست آوردم و در مسابقات قهرمانی کشور در دارت تاکنون حائز مقام چهرم شده ام.

یکی دیگر از جانبازان ورزشکار تهران که در میان دوستان خود طرفداران زیادی دارند امیر حسین عزتی جانباز 25 درصد جنگ تحمیلی است.

وی درمورد فعالیت های ورزشی خود می گوید:حدود 34 است که در رشته ورزشی دارت، تیراندازی و تیر و کمان و پینگ پنگ فعالیت می کنم اما علاقه بیشتری به دارت دارم.

این جانباز ورزشکار ادامه می دهد:سطح مسابقات بنیاد شهید در سطح استان تهران بسیار قوی است ولی در سطح استانی یک مقدار مشکل دارد و اگر مسابقات به صورت بین المللی برگزار شود جانبازان علاوه بر کسب مقام های قهرمانی با روحیه و توانمندی بیشتری به رقابت ها خواهند پرداخت.

حسین صائمی نیز که مدال آوری وی حتی در بین خانواده و دوستان باعث گسترش روحیه ورزشکاری شده است می گوید:از دوران نوجوانی با ورزش فوتبال فعالیت ورزشی خودم را شروع کردم و تا زمان جنگ که بر اثر اصابت ترکش خمپاره دو پای خود را از دست دادم به ناچار مسیر زندگی ورزشی خودم را از فوتبال به شنا تغییر دادم .

وی ادامه داد:در سال1367 با پایان جنگ فرصت دیگری برای من فراهم شد و در این رشته ورزشی به مدال های رنگارنگ طلا،نقره و برنز دست یافتم که در روحیه من جان تازه ای دمیدو به شدت حیات یافتم.

این جانباز 70درصد گفت:روحیه ورزشکاری و مدال آوری من در مسابقات باعث شد که این روحیه ورزشی در خانواده،اطرافیان و دوستان نمود پیدا کند و آنها با علاقه زیاد به ورزش روی بیاورند.

کد خبرنگار: 21
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi