شناسه خبر : 50888
یکشنبه 21 آذر 1395 , 10:09
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مشارکت همسران شهدای مدافع حرم در دفاع از حریم عشق:

همه ما در این جبهه مسئولیم

مدیر مؤسسه رباب می‌گوید: تهیه بسته‌ها ایده خود همسران شهدا بود که مایل بودند نقشی در این کمک داشته باشند. معراج شهدا جایی که همه ما با همسرانمان در آنجا وداع کردیم و حالا خواستیم از جایی که برای بار آخر همسرمان را دیدیم، برای همرزمانشان قدمی برداریم.

بسته بندی آجیل برای مدافعان حرم توسط همسران شهدا

از زمانی که نبرد در سوریه و عراق توسط گروه‌های مقاومت و با حضور داوطلبانه گروه‌های مستشاری ایران آغاز شده است، فعالیت‌های فرهنگی و امور پشتیبانی مختلفی هم توسط سازمان‌ها، ادارات و گروه‌های مردمی صورت گرفته است. گروه‌های مختلفی سعی داشته‌اند تا با جمع آوری البسه گرم زمستانی و یا نامه‌های مردمی برای مدافعان حرم، ضمن ایجاد این روحیه همدلی بار زمندگان اسلام، روحیه نبرد آنان را هم تقویت کرده و کار فرهنگی اثرگذاری در میان مردم بر جای بگذارند. یکی از جمع‌هایی که روز گذشته جمعه 19 آذرماه 95 اقدام به جمع‌آوری اقلام مورد نیاز رزمندگان و ارسال آنان به جبهه‌های سوریه و عراق کرد، همسران شهدای مدافع حرم تهران بودند. همسرانی که حتی بعد از شهادت عزیزانشان هم دست از مقاومت و روحیه جهادی خود برنداشته‌اند و همواره دنبال راه و مسیری برای مشارکت در جهاد گروه‌های مقاومت هستند.

قدم کوچکی در راه دفاع از حریم عشق

اینجا معراج شهداست. همزمان با روز آغاز امامت حضرت ولی عصر(عج) سفره‌ای سرتاسری در حسینیه شهدای معراج در جوار ضریح 6 شهید گمنام پهن شده‌است و همسران شهدای مدافع حرم دو سوی آن نشسته‌اند. خشکبار و شکلات همان آذوقه‌ای است که فراهم شده و بسته بندی می‌شود تا به دست رزمندگان مدافع حرم در شهرهای مخالف سوریه و عراق برسد. 30 تن از همسران شهدای مدافع حرم پایتخت با چهره‌های بشاش و خندان در روز عید امامت در معراج حضور دارند. بچه‌های کوچک شهدا هم در کنار مادرانشان تلاش دارند تا در این پشتیبانی شرکت کنند. آن سوتر شال، کلاه، دستکش و البسه گرم مناسب فصل سرما تهیه شده و بسته بندی دیگری توسط عده دیگری از همسران شهدا صورت می‌گیرد و همه این‌ها به زعم خود همسران شهدا، قدم کوچکی در راه جهاد با تکفیر و دفاع از حریم اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است.

همسر شهید مدافع حرم محمد حسین مرادی مدیر موسسه فرهنگی رباب است که همسران شهدای مدافع حرم عضو آن هستند. او در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، از برنامه جمع آوری آذوقه برای رزمندگان مقاومت چنین می‌گوید: اینجا در معراج شهدا گردهمایی همسران شهدای مدافع حرم تهران برپا شده است که برای بسته بندی خشکبار و ارسال آن به جبهه‌های مقاومت تلاش می‌کنند. این قدم را خود همسران شهدا برداشتند و خودشان بانی شدند تا این کار را انجام دهند.

همسر شهید مرادی و مدیر موسسه: تاسیس دو ساله موسسه فرهنگی رباب با رویکرد فرهنگی و متشکل از همسران شهدای مدافع حرم

او درباره نحوه تشکیل موسسه رباب و فعالیت‌های آن می‌گوید: تقریبا نزدیک به دو سال است که همسران شهدا پیگیر ثبت و انجام کارهای یک موسسه هستند و هیأت موسس این موسسه هم از خود همسران شهدای مدافع حرم است که تحت عنوان موسسه فرهنگی رباب با رویکرد کارهای فرهنگی در رابطه با شهدای مدافع حرم شکل گرفته است این موسسه با تاکید بر فعالیت همسران شهدای مدافع دو سال است که کارهای روتین اداری را انجام می‌دهد اما فعالیت‌های عمومی‌اش را به تازگی شروع کرده است. پیش از این مراسمی داشتیم با عنوان تجلیل از آینه‌های رباب که تجلیل از همسران شهدای مدافع حرم بود. حالا هم کار بسته بندی خشکبار و کمک به جبهه‌های مقاومت که این کار در جاهای دیگر هم در حال انجام گیری است و خدا را شکر سازمان‌هایی که متولی این کار هستند این فعالیت را انجام می‌دهند. ما فقط می‌خواستیم نقشی در این کار به عنوان همسران شهدای مدافع حرم داشته باشیم.

همسر شهید مرادی ادامه می‌دهد: هیأت موسس این موسسه رباب شامل 5 نفر از همسران شهدایی هستند که در ابتدای درگیری‌ها در سوریه و در سال 92 به شهادت رسیدند. ولی اعضای موسسه همه همسران شهدای مدافع حرم کشور هستند. همه فعالیت دارند، پیشنهاد می‌دهند و زحمت می‌کشند و وقتی برنامه‌ای قرار است انجام شود، واقعا همه حضور دارند و همراه موسسه هستند. اگر جایی دعوت شوند حضور پیدا می‌کنند و نظراتشان را به همراه کارهایی که مایل هستند در راستای فعالیت‌های فرهنگی انجام شود را به ما می‌گویند. تا در زمان‌های بعدی بتوانیم فعالیت‌ها را در راستای پیشنهادات دوستان انجام دهیم.

تهیه و ارسال خشکبار و البسه به جبهه‌ها، ایده خود همسران بود/خواستیم از جایی که برای بار آخر همسرمان را دیدیم، برای همرزمانشان قدمی برداریم

او با اشاره به ایده اجرای این طرح در معراج شهدای تهران می‌گوید: این کار تهیه و ارسال خشکبار و البسه به جبهه‌ها، ایده خود همسران بود که مایل بودند نقشی در این کمک داشته باشند. معراج شهدا هم جایی بود که همه ما با همسرانمان در آنجا وداع کردیم و حالا هم خواستیم از جایی که برای بار آخر همسرمان را دیدیم، برای همرزمان و هم لباسانشان قدمی برداریم. بسته بندی خشکبار و دستکش و کلاه و لباس‌های گرم در این برنامه انجام شد و از همسران شهدای تهران چیزی حدود 30 نفر اعلام آمادگی کرده و امروز در این طرح شرکت کردند.

همسر شهید باغبانی: قطعا چنین فعالیت‌هایی تاثیر بسیاری در روحیه رزمندگان خواهد داشت

همسر شهید مدافع حرم، هادی باغبانی که از مستندسازان شهید در سوریه است، یکی از پنج عضو هیئت مؤسس مؤسسه فرهنگی رباب است. او در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: به اتفاق جمعی از همسران شهدای مدافع حرم، فعالیتی را برای رزمندگان مقاومت انجام می‌دهیم. این کار در واقع بسته بندی خشکبار است که انشاالله به دست رزمندگان اسلام برسد. این کار برای تمام مدافعین حرم است و تفاوتی بین مدافعان حرم کشورهای مختلف وجود ندارد. قطعا چنین فعالیت‌هایی تاثیر بسیاری در روحیه رزمندگان خواهد داشت.

همسران شهدا سخت مشغول کارند و در حین انجام کار درباره موضوعات مختلف روز هم با هم سخن می‌گویند. هرچند هدف همه همسران شهدا برای انجام این کار مشترک است اما انگیزه و نحوه بیان آن‌ها از این هدف واحد تفاوت‌های زیبایی دارد که باعث می‌شود پای حرف‌هایشان بنشینیم.

همسر شهید سرلک: این کار بخشی از فعالیت در راستای حمایت از همسرانمان است

همسر شهید مدافع حرم، قدیر سرلک بیش از یک سال و یک ماه است که همسرش را در نبرد تکفیری‌ها در سوریه از دست داده است. او در گفتگو با تسنیم از انگیزه‌اش برای فعالیتی که همسران به آن مشغول شده‌اند چنین می‌گوید: زمان جنگ تحمیلی خانم‌ها نمی‌توانستند برای جنگ وارد میدان شوند و از این طریق سعی داشتند تا در جهاد با دشمن مشارکتی داشته باشند. الان هم همین طور است. ما همسران شهدا جمع شدیم تا نشان دهیم هنوز هم پشت همسرانمان هستیم و در راستای اهداف و آرمان‌های همسرانمان قدم برمی‌داریم. شاید این کار بتواند بخشی ازفعالیت در راستای حمایت از همسرانمان باشد.

همسر سردار شهید تقوی فر: همه ما در این جبهه مسئولیم/ مشابه این کار در دفاع مقدس هم انجام می‌شد/همسرم می‌گفت همین جوان‌های امروزی جبهه را خالی نمی‌گذارند

سردار حاج حمید تقوی فر 6 دی ماه 93 در سامرا به شهادت رسید و سردار سامرا لقب گرفت. همسر سردار شهید حاج سید حمید تقوی فر هم در این جمع که اکثرا زنان جوان آن را تشکیل می‌دهند نشسته است و کمک می‌کند. همسر سردار دنیا دیده تر از بسیاری از اعضای این جمع به نظر می‌رسد. او درباره علت حضورش در گفتگو با تسنیم چنین می‌گوید: ما متوجه شدیم که موسسه رباب چنین برنامه ای برای حمایت از رزمندگان مدافع حرم دارد و ما هم بسیار خوشحال شدیم و خواستیم به اندازه قطره‌ای از دریای بیکرانی که این روزها برای حمایت از این رزمندگان به راه افتاده، کاری برای رزمندگان انجام دهیم. من فکر می‌کنم این کارها مختص همسران شهدا نیست و به قول امام حسین(ع) که می فرماید: "اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید." می‌بایست تمام ازادگان دنیا در این راه سهمی داشته باشند. همه ما در این جبهه که صدای مظلومین سوری و عراقی در آن شنیده می‌شود، مسئولیم.

او معتقد است چنین کارهایی می‌تواند تاثیر بسیاری بر روحیه رزمندگان اسلام در جبهه‌ها بگذارد و می‌گوید: این کارهای فرهنگی و پشتیبانی هم باعث قوت قلب و دلگرمی رزمندگان می‌شود. البته آن‌ها با اعتقاد و ایمان رفتند زیرا کارشان لبیک به خداوند است. قرآن است که می فرماید: "به فریاد مسلمان برسید." ولی باز هم کار همسران شهدا و مردم مسلمان ایران در این راستا باعث قوت قلب و تقویت روحیه آنان است.

سردار حاج حمید تقوی از رزمندگان و پیشکسوتان هشت سال دوران دفاع مقدس هم بود که در جبهه‌های دهه شصت هم خوش درخشید. همسر شهید آن دوران را به خوبی به یاد دارد و مقایسه زیبایی میان رفتار آن روزهای مردم در پشت جبهه‌ها و برگزاری چنین مراسمی توسط همسران شهدای مدافع حرم می‌کند و می‌گوید: وقتی وارد معراج شدم و مشغول بسته بندی این اقلام شدیم، یاد دوران هشت سال دفاع مقدس افتادم که آنجا هم همین برنامه‌ها پشت جبهه توسط خانم‌ها برپا بود. فقط آنجا امکانات کمی ضعیف تر بود و الان خدا را شکر، امکانات بیشتر است. البته الان در جبهه فرهنگی و جنگ نرم هم باید کار شود. آن زمان امکانات تکنولوژی و فضای مجازی وجود نداشت و نگرانی بابت جنگ نرم و فرهنگی کمتر بود. هرچند که به قول همسر شهیدم: "اگر همین جوان‌ها که با مدل‌های امروزی می‌گردند، متوجه شوند که نیاز است در جهادی حضور داشته باشند، جبهه را خالی نمی‌کنند و می‌آیند، چون اصل و ذات این‌ها مسلمان است و با فرهنگ عاشورایی بزرگ شده‌اند و اگر روزی نیاز به کمکشان باشد همین جوان‌ها هم می‌آیند و نمی گذارند کشورشان به خطر بیفتد."

اینجا ایرانی و افغانی و عرب بودن ملاک نیست/رزمندگان مرزها را کیلومترها آن طرف‌تر بوده‌اند

ایرانی و افغانی و عراقی ندارد. تمام رزمندگان اسلام در یک جبهه حضور دارند و برای یک هدف مبارزه می‌کنند. همین کافیست تا همسران شهدا هم به فکر همه آن‌ها باشند و برای موفقیت‌شان دست به دعا باشند. همسر شهید تقوی فر می‌گوید: آذوقه و البسه‌ای که ما آماده می‌کنیم هم برای تمام کسانی است که در این جبهه حضور دارند. برادران سوری و عراقی و تمام کسانی که آنجا کمک می‌کنند. فکر می‌کنم اینجا دیگر ایرانی و افغانی و عرب بودن ملاک نیست. چون الان رزمندگان با فعالیت خود مرزها را کیلومترها آن طرف‌تر بوده‌اند در واقع در مرزهای اسلام حضور دارند.

همسر شهید روح الله قربانی، جوان‌ترین همسر جمع:با همه سختی‌هایی که به ما وارد شده اما کمر خم نکرده‌ایم/جوانان هوشیار باشند که اگر خواب بمانند برایشان پشیمانی به دنبال خواهد داشت

مقابل همسر شهید تقوی فر، همسر جوان شهید روح الله قربانی نشسته است و به دیگران کمک می‌کند. او جوان‌ترین همسر شهید این جمع است. در گفتگو با تسنیم می‌گوید: همسر من متولد سال 68 بود و 26 ساله بود که به شهادت رسید و من هم متولد سال 70 هستم. ما همسران شهدای مدافع حرم جمع شده‌ایم تا نشان بدهیم که پشت سر همسرانمان هستیم. ادامه دهنده آرمان‌ها و راه همسرانمان هستیم و هر کاری که از دستمان بربیاید برای برادرانمان در عراق و سوریه انجام می‌دهیم تا آن‌ها هم بدانند ما پشت این اهداف هستیم. اگر رزمندگان متوجه شوند که ما اینجا چنین فعالیت‌هایی داریم و می‌خواهیم به دشمنان نشان بدهیم که با همه سختی‌هایی که به ما وارد شده اما کمر خم نکرده‌ایم مطمئنا باعث دلگرمی‌شان خواهیم بود. هرجا که نیاز باشد از راه و اهداف همسران شهید خود روایت می‌کنیم و برای جوانان از این شهدا می‌گوییم و اگر کار فرهنگی در این زمینه باشد ما هم حضور خواهیم داشت.

همسر شهید قربانی برای هم نسلانش و جوانانی که در روزگار جهاد و شهادت در دفاع از حرم از اتفاقاتی که در دنیا افتاده است، غافل مانده‌اند صحبت‌هایی دارد. او می‌گوید: توصیه ای که برای هم نسلان و هم سن و سالان خود دارم اینست که بدانند که عاشورا دوباره تکرار می‌شود. دوباره آن دوران و روزها بر می‌گردد اگر بیدار نباشیم و یا خودمان را به خواب بزنیم و پشت سر حسین زمان خود نباشیم، برای ما پشیمانی به همراه خواهد داشت. جوانان بیدار شوند و اطرافشان را خوب ببینند و متوجه باشند که جوانانی که در سن و سال خودشان هستند و تازه در آغاز زندگی مشترک بودند و یا در سن و سالی که می‌بایست بچه دار شدن را تجربه کنند، برای دفاع از حرم رفتند و برای یک ارمان و هدف بزرگ تر جانشان را دادند. جوانان خدای نکرده غافل نشوند. که اگر خواب بمانند، زمان می‌گذرد و برایشان پشیمانی به همراه خواهد داشت. اگر پشت سر رهبر نباشند بعدا مطمئنا مشکل خواهند داشت.

همسر شهید اسماعیل حیدری: دلمان برای ساک بستن همسرانمان وقتی راهی سوریه بودند، تنگ شده است/پشت مدافعان حرم هستیم و هیچ وقت کنار نمی‌کشیم

آن طرف تر همسر شهید مدافع حرم سردار حاج اسماعل حیدری در کنار جمع حضور دارد. او برخلاف برخی دیگر از همسران، به ظاهر روی چهره‌اش لبخند بر لب نشانده است اما با بغض و اندوه سخن می‌گوید. بغضی که نشان از دلتنگی عمیق او برای همسری دارد که آخرین بار در همین مکان با او وداع کرد. اگرچه بغض امانش نمی‌دهد و شمرده شمرده حرف می‌زند اما خوشحالی خود را از اتفاقی که به دست همسران شهدای مدافع حرم در جریان است را شرح می‌دهد. او در گفتگو با تسنیم می‌گوید: در عید امامت حضرت ولی عصر(عج) ما همسران شهدای مدافع حرم به خاطر سربازان امام زمان(عج) که در جبهه دفاع از حرم حضور دارند اینجا جمع شدیم. به دوستان و همسران دیگر شهدا می‌گفتم که دلمان برای ساک بستن همسرانمان وقتی راهی سوریه بودند، تنگ شده است. امروز این کارها و قدم‌ها را که می‌بینم، خیلی خوشحال می‌شوم. واقعا حس می‌کنم چند وقتی بود که از  کارها و جهاد همسرانمان دور شده بودیم. ولی باز هم خدا ما را خواست که بیاییم و یک قدمی برداشته و بگوییم ما هم پشت مدافعان حرم هستیم و هیچ وقت کنار نمی‌کشیم. یک روز برای همسرانمان ساک سفر به سوریه را می‌بستیم و یک روز هم بسته بندی‌های مورد نیاز برای سایر رزمندگان را می‌بندیم.

اینجا شهدا را احساس می‌کنیم

همسر شهید اسماعیل حیدری ادامه می‌دهد: اینجا معراج شهداست خیلی از شهدا اینجا تشییع شدند. از دیروز که قصد آمدن به اینجا را کردم، خاطرات جلوی چشمم بود و آمدن اینجا برایم خیلی سخت و بغض آور بود. ما اینجا شهدا را احساس می‌کنیم. خدا را شکر خود این شهدا اینجا هستند. شهدای گمنام دفاع مقدس که از اینجا تشییع می‌شوند هم حضور دارند و خوشحالند که راه آقا عبدالله الحسین(ع) و راه حضرت زینب(س) هنوز هم به وسیله همسران و فرزندان شهدا ادامه دارد.

او از تاثیر کاری که می‌کند بر روحیه رزمندگان مقاومت چنین می‌گوید: مطمئنا اگر رزمندگان بشوند که همسران شهدا هم برایشان دست به کار شده‌اند تا بسته بندی‌هایی را برایشان تهیه کنند، با قوت بیشتری کار می‌کنند و روحیه می‌گیرند. قطعا بی تاثیر نیست و راه شهدا را ادامه می‌دهند. این رزمندگان پرچمدار راه شهدایمان هستند و نمی‌گذارند سلاح شهدا بر زمین بماند. ما هم قوت قلب آن‌ها را می‌خواهیم. انشا الله خدا و امام زمان پشت و پناه و پشتیبان آن‌ها هستند تا پشت ولایت و رهبر باشند.

تعدادی از فرزندان شهدا هم در جمع حضور دارند. کوچک و بزرگ، گِرد مادرانشان سعی دارند تا دستی بر این اتفاق مبارک برای جبهه‌های سوریه و عراق داشته باشند. آن‌ها هم می‌خواهند برای همرزمان پدرانشان کاری بکنند.

شهید حسین رضایی در در 14 بهمن ماه 1394 به شهادت رسید. علی رضایی فرزند شهید مدافع حرم حسین رضایی است. او 16 سال دارد و حالا طلبه حوزه علمیه است. او هم فعالیت این جمع را در گفتگو با تسنیم چنین توصیف می‌کند: موسسه همسران شهدای مدافع حرم به نام رباب تقریبا مثل همان دوران هشت سال دفاع مقدس که دور هم جمع می‌شدند و فعالیت‌هایی پشت جبهه انجام می‌دادند، الان هم همسران شهدا اینجا جمع می‌شوند و برای دلگرمی همرزمان شهدای خودشان و بچه‌های مدافع حرم که سوریه می‌روند و از حرم اهل بیت(ع) دفاع می‌کنند، آجیل و لوازمی که آنجا در سرما نیاز است را بسته بندی و ارسال می‌کنند.

فرزند شهید رضایی: دفاع از حرم آرزوی هر کسی است اما به فرمایش رهبرم با طلبگی راه پدر را ادامه می‌دهم

او ادامه می‌دهد: 16 بهمن 94 بود که پیکر پدرم را آوردند. برای وداع با پیکر ایشان به اینجا یعنی معراج شهدا امدیم و زیارت عاشورا خواندیم و خیلی برایمان سخت بود. پدرم قول داده بود که برگردد ولی دیدن پیکرش برایم خیلی خیلی سخت بود. در این معراج شهدا همیشه چند شهید گمنام هم هستند که در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند. در سردخانه هم چند شهید مدافع حرم هستند و از این حیث انجام چنین فعالیت‌هایی در این محیط باعث می‌شود دعای خود این شهدا که همیشه زنده‌ هستند پشت سر ما باشد.

علی رضایی اما قصد دارد راه پدرش را در مسیر پر پیچ و خم کسب علم در لباس طلبگی طی کند. او می‌گوید: دفاع از حرم اهل بیت(ع) آرزوی هر کسی است و آرزوی من هم هست ولی بنا به سخن حضرت آقا که به طلبه‌ها زدند و گفتند که جبهه شما جای دیگری است، من خودم را آماده می‌کنم تا از راه دیگری راه پدرم را ادامه دهم. تلاش می‌کنم در مقابله با جنگ نرم که نیاز امروز است حضور داشته باشم و خودم را آماده کنم.

ضیافتی که میزبان و میهمانش یکیست/عکس یادگاری همسران شهدا ماندگار می‌شود

دیگر کم کم بسته بندی‌ها به اتمام می‌رسد. همه بسته‌ها روی هم با چیدمان زیبایی قرار گرفته است. همسران شهدا که اینجا هم میزبان هستند و هم میهمان، خودشان برای پذیرایی از همه جمع اقدام می‌کنند و همه با چای و شیرینی و شکلات پذیرایی می‌شوند. جای خیلی‌ها خالی است. برخی مشغول عیددیدنی‌ها و مجالس ازدواج خانواده بودند و برخی دیگر به دلیل گرفتاری‌های دیگر نتوانستند خود را به این جمع برسانند. اما مسئول موسسه معتقد است همه تا جایی که بتوانند در فعالیت‌ها شرکت دارند.

همسر شهید مرادی پیشنهاد می‌دهد تا همه در کنار هم عکس یادگاری بگیرند. حتی آن‌هایی که عجله دارند اندکی صبر می‌کنند تا سایر دوستانشان هم آماده شوند و این عکس به یاد ماندنی را ثبت کنند. قاب عکس شهدایشان را در دست می‌گیرند و در کنار بسته بندی‌هایی که در کنار هم چیده‌اند، مقابل ضریح شهدا می‌ایستند و عکس یادگاری ماندگار می‌شود.

منبع: تسنیم
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi