شناسه خبر : 50963
دوشنبه 29 آذر 1395 , 16:32
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اجرای بخشی از قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران ابتر مانده

مهدی ایزدی همچنین گفت، بنیاد در سال جاری بیش از دو هزار میلیارد تومان کسری دارد که اکنون اجرای بخشی از قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران ابتر مانده و به بیمه ها و دانشگاه آزاد نیز بدهکار هستیم.

فاش نیوز - مهدی ایزدی همچنین گفت، بنیاد در سال جاری بیش از دو هزار میلیارد تومان کسری دارد که اکنون اجرای بخشی از قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران ابتر مانده و به بیمه ها و دانشگاه آزاد نیز بدهکار هستیم. 

به گزارش خبرنگار فاش نیوز، نشست خبری  مهدی ایزدی معاون تعاون واموراجتماعی بنیادشهید و امور ایثارگران صبح روز گذشته با حضور اصحاب رسانه در ساختمان مرکزی این نهاد برگزارشد.

این نشست که با پرسش خبرنگاران و پاسخ معاون تعاون و اموراجتماعی بنیادشهید و امورایثارگران همراه بود، ایزدی با اشاره به دسته بندی و تفکیک شهدا براساس قانون بیان کرد: تمامی عزیزان شهید ما در پیشگاه خداوند در یک جایگاه قرار دارند اما قانونا ما کسانی را داریم که مستقیما در جنگ یا درگیری رودررو با دشمنان، معارضان و مهاجمان جان خود را از دست داده‌اند که "شهید" محسوب می شوند.

وی در همین رابطه ادامه داد: همچنین گروه دیگری نیز تحت پوشش بنیاد شهید هستند که براثر عوارض غیرمستقیم جان خود را از دست می‌دهند. این افراد در «حُکم شهید» خواهند بود. مانند افرادی که در حوادث یا سوانح در حین ماموریت‌های نظامی به شهادت می‌رسندو یا براثر سقوط هواپیما یا بالگرد جان خود را از دست می‌دهند!

ایزدی افزود: در آیین نامه مصادیق شهید که سال 82 به تصویب رسید اصولا گروهی که مستقیم در جنگ به شهادت می‌رسند نسبت به گروهی که جان خود را به طور غیرمستقیم از دست می‌دهند در اولویت قرار داشتند، اما سال 93 مصوبه‌ای دیگر به تصویب رسید که این اولویت گذاری برداشته شد. اما طبیعتا اگر در راستای ارائه خدمات به جامعه ایثارگری با محدودیت روبرو شویم این اولویت‌بندی مجددا لحاظ خواهد شد.

معاون تعاون و اموراجتماعی بنیاد در خصوص شهدای فاجعه منا گفت: طبق توافق بنیاد شهید و سازمان حج و زیارت قرار شد به خانواده شهدای فاجعه منا  «حکم شهید» داده شود و از تمامی خدمات بنیاد شهید به جز خدمات معیشتی که شامل پرداخت حقوق، مستمری، کمک‌های نقدی، تسهیلات مسکن و استخدام و خدمات اشتغال اولیه می‌شود، از سایرخدمات همچون دیگر خانواده‌های شهدا بهره مند شوند.

معاون بنیادشهید همچنین با اشاره به وضعیت شهدای حله نیز عنوان کرد: شهدای اقدامات تروریستی از جمله شهدای حله مانند شهدای دفاع مقدس از تمامی امکانات بنیاد شهید برخوردار می‌شوند.

ایزدی همچنین در رابطه با افراد یا کودکانی که بر اثر مین‌های باقی مانده از جنگ مجروح می‌شوند نیز توضیح داد: در رابطه با این عزیزان شورای تامین استان‌ها کار اولیه را انجام می‌دهند و در صورت تطابق اسناد، برای آن‌ها تشکیل پرونده خواهد شد و پرونده آنها به کمیسیون پزشکی بنیاد شهید ارائه می‌شود تا از خدمات درمانی بهره مند بشوند.

معاون تعاون وامور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران درخصوص اختلاف نظرمیان شهدای یگان های مختلف و بنیادشهید نیز خاطر نشان کرد: ممکن است گروهی از عزیزان در محل خدمت خود یا یگان‌هایشان مجروح یا کشته شوند. دراین شرایط یگان مربوطه براساس جلساتی که تشکیل داده است این افراد را به عنوان جانباز یا شهید محسوب می‌کند که ممکن است بنیاد شهید بر سر این تصمیم‌گیری با یگان مربوطه اختلاف نظر داشته باشد. برای برطرف شدن این اختلاف نظر "کمیسیون مشترک تصمیم‌گیری" تشکیل می‌شود، اگر به نتیجه رسید که رأی نهایی صادر خواهد شد اما در صورت اختلاف نظر، کمیته‌ دیگری در ستاد کل نیروهای مسلح برای اینگونه پروندها تشکیل خواهد شد که نظر ستاد کل لازم الاجرا و فصل‌الخطاب خواهد بود. بنابراین اگر عزیزانی این مشکل را دارند به ستاد کل نیروهای مسلح مراجعه کنند.

وی اضافه کرد: همچنین ممکن است عزیزانی نسبت به درصد جانبازی خود خواهان اصلاح باشند. برای آنها نیز در بنیاد شهید کمیسیون پزشکی تشکیل خواهد شد که اگر وضعیت‌شان تغییر کرده است نسبت به افزایش درصد جانبازی آنها اقدام کنند. حتی ممکن است جانبازانی وضعیت‌شان بهبود یافته باشد که  از این عزیزان هم درصدی کسر نخواهد شد.

معاون تعاون بنیادشهید درخصوص رقم پیش بینی شده در بودجه سال 96 در هیئت دولت نیز توضیخ داد: بنیاد شهید برای بودجه سال 96 نیز 36 درصد افزایش را در بخش های مختلف پیشنهاد داده بود که با احتساب 20 درصد افزایش در بخش درمان و یک درصد در بخش عملکردی و جاری این نهاد، با بودجه پیشنهادی دولت به مجلس، 15 درصد کسری بودجه را در سال آینده شاهد خواهیم بود.  پیشنهاد بنیاد برای سال آینده 11هزارو800میلیارد تومان است که امیدواریم با توجه به اینکه هنوز بودجه در مجلس در دست بررسی و پیگیری است، نمایندگان مجلس نسبت به بنیاد شهید و امور ایثارگران اهتمام ویژه ای داشته باشند چرا که بنیاد شهید در سال جاری بیش از دو هزار میلیارد تومان کسری دارد که اکنون اجرای بخشی از قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران ابتر مانده و به بیمه ها و دانشگاه آزاد نیز بدهکار هستیم.
وی تاکید کرد: در حال حاضر بیمه ایران بابت بیمه درمانی 800 میلیارد تومان، بیمه البرز برای بیمه عمر 60 میلیارد تومان و دانشگاه آزاد بابت شهریه دانشجویان ایثارگر نیز مبلغی از بنیاد شهید طلب دارند. همچنین خودروهایی که برای جانبازان بالای 50 درصد جانبازی که از سال 91 به بعد در نظر گرفته شده به یک هزار و 400 جانباز تحویل داده نشده است. ضمن اینکه پرداخت نشدن هدیه ازدواج فرزندان شاهد و ایثارگر و هزینه کفن و دفن را نیز از دیگر بدهی های بنیاد شهید بیان کرد.

ایزدی در پاسخ به سئوال خبرنگار فاش نیوز مبنی بریکسان نبودن حق پرستاری برای جانبازان با شرایط یکسان نیز یادآور شد: برخورداری از حق پرستاربرای جانباز، از حقوق قانونی است و طبق قانون و تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد به آن عمل می شود.

وی در توضیح این موضوع ادامه داد: طبق ضوابط و آیین نامه ماده 26 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، دولت موظف است  به منظور حمایت از سلامت جانبازان 50درصد به بالاتر و جانبازان اعصاب و روان و شیمیایی به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد و براساس شدت و حدت نوع ضایعات ناشی از مجروحیت و میزان ساعات کاری که از جانبازان مراقبت می شود نسبت به برقراری و پرداخت خسارت مبنی بر (ازحداقل دستمزد حقوق کارگران تا 4 برابر که این 4 برابر شامل جانبازان نخاع گردنی که در 4نوبت نیاز به پرستاری دارند می شود) اقدام گردد. در همین راستا نیز بالغ بر 46 هزار و 245 ایثارگر مشمول این حق هستند که به ترتیب از جانبازان ضایعات نخاعی گردنی تا جانبازان 25 درصد متناسب با نیازشان مشمول این خدمت می شوند.

این مقام مسئول بنیاد در ادامه گفت: در 3سال گذشته طبق قراردادی که بنیادشهید با بیمه ایران داشت سایر جانبازان و خانواده های آنان و همچنین خانواده شهدایی که به واسطه بیماریهای سخت نیاز به مراقبت دارند از خدمات حق مراقبت در منزل برخورداربوده اند که تعداد آنان نیز بالغ بر 60هزارنفر است.

معاون بنیاد شهید در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی براینکه نظر شما در مورد برخی از جانبازان که برای رسیدن به حقشان دست به اقدامات غیرقانونی یا غیرمتعارف می‌زنند چیست؟  توضیح داد: بی‌شک این گروه از افراد بسیار اندک هستند اما ما و دستگاه های نظارتی در کشور همواره پاسخگوی این عزیزان هستیم. آنها می‌توانند درخواست خودشان را مطرح کنند تا اگر حقی از آنها ضایع شده است به آن برسند. عموما این افراد که دست به تحصن یا اقدامات غیرمتعارف می‌زنند افرادی هستند که تسهیلاتی به آن تعلق گرفته است اما نتوانسته‌اند از آن استفاده کنند. بنیاد شهید به دلیل حجم افرادی که تحت پوشش دارد نمی‌تواند مجددا به آنها تسهیلات جدیدی ارائه کند وخوشبختانه تاکنون روند چنین کارهایی روبه کاهش بوده است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه نظر بنیادشهید در رابطه با تبدیل بنیاد شهید به وزارتخانه چیست یادآور شد: تبدیل بنیاد شهید در شرایط حاضر به وزارتخانه مخالف نظر صریح مقام معظم رهبری است چراکه ایشان سال 83 تاکید بر این داشتند که بنیاد شکل نهادی خودش را حفظ کند. بنابراین اگر قرار است تغییر یا تحولی شکل بگیرد ابتدا باید نظر مقام معظم رهبری را جویا بشویم.

ایزدی درباره معوقاتی که تاکنون باقی مانده است نیز بیان کرد: منظور ما از پرداخت مطالبات ایثارگران درحقیقت مطالبات معوق آنها بوده است چراکه تعدادی از شهدا 30 سال از خدمشان به پایان رسیده و حکم بازنشستگی شهید صادر شده است. بنابراین ما مطالبات معوق آنها را تا سال 91 کاملا پرداخت کرده‌ایم. در سه دوره دولت قبل تاکنون بالغ بر سه هزار و 500 میلیارد تومان ایثارگران از ما طلبکار بودند اما با اقداماتی که دولت تدبیر و امید انجام داد این معوقات پرداخت شد. البته همچنان هزار و 800 میلیارد تومان معوقه باید به ایثارگران پرداخت شود که عموما مربوط به ذخیره مرخصی آنها است. این مبلغ را باید خود دستگاه‌ها یا نهادها پرداخت می‌کردند اما به دلیل محدودیت‌هایی که داشتند متاسفانه پرداخت نشد.

وی در رابطه با نرخ بیکاری در جامعه ایثارگری گفت: نرخ بیکاری در جامعه ایثارگری 4 درصد است که 3500 هزار نفر هستند. که از ابتدای کار دولت 67 هزار نفر از جامعه ایثارگری متقاضی کار بودند که اکنون این میزان به 56 هزار نفر رسیده است که 8 هزار نفر آنها فرزندان شهید هستند.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در پایان این نشست خبری ادعا کرد: خارج از دولت و مجلس کسانی به دنیال این هستند که مطالبات جامعه ایثارگری را بالا ببرند تا به این وسیله به دولت ضربه بزنند. قاعدتا تصویب هر قانونی باید ارتباط معقولی با اعتبار و توان مالی کشور داشته باشد، اما با این شرایط برخی از نمایندگان مجلس بدون توجه به بحث بودجه برخی از قوانین و تسهیلات را اضافه می‌کنند. برای اضافه کردن گروه های جدید باید مبلغ متناسب با آن نیز تامین شود. بدون‌ شک افزایش مطالبات جامعه ایثارگری ضربه بزرگی هم به خدماتی که به ایثارگران و خانواده شهدا ارائه شده است وارد می‌کند.

گزارش از: صنوبرمحمدی

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام

...

از آنجایی که ایران عزیز ثروتمند است و پول زیاد داریم .

چرا حقوق و معیشت بچه های جبهه و جنگ را نمی دهند .

و رزمندگان جانبازان بالاخص ۵% را از فقر رهایی نمی دهند .

این سوء مدیریت کشوری تا کی باید ادامه یابد .

...

سلام برادرعزیز. شما دلتان بجال جامعه هدف بسوزد وحق اینان را بستانید این چه روشی است ؟ شما با سرکوب ایثارگران سعی درارایه خدمات به دولت ذاری؟ دولتی که حقوق نجومی را حق انان میداند.اگراین ایثارگران نبودند نه شما اکنون اونجا بودی نه دولت.
جناب عالی مقام """ "

فقط اومدی اشک بریزی واسه جانبازا ,,, بگو چه کاری کردی ,,, اینکه میخوای بکنی در حد شعاره .

اینکه بدهکاری یا طلبکاری به جماعت مواجب بگیر چه مربوطه ,,, خیلی کار بلدی شب عیدی به هر جانباز علاوه بر عیدی یه پاداش یه میلیونی هم بده در غیر اینصورت داستان بیژن و منیژه واسمون تعریف نکن بزرگوار .
سلام
آیا اصولا جانباز زیر25درصد حقی در بنیادشهید دارد یا خیر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تا کنون یک ریال به این عزیزان پرداخت نشده مخصوصا کارمندان دولت؟؟؟
وضعیت درصد جانبازان اعصاب و روان و شیمیایی چه شد؟؟؟؟
آیا حداقل 25 درصد برای اعصاب و روان و شیمیایی اعمال میشود یاخیر؟؟؟
در کمسیون پزشکی بنیادشهید حق جانبازان ضایع میشود چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اگر نميتونيد اداره کنيد بکشيد کنار تا چندتا افراد کار بلد بيان و بنياد بکنند مثل زمان .... همه اينهايي که فرمودند درست ...يکي نپرسيد درامد بنياد از موسسه ها و کوثر و شرکتهاي زير مجموعه و هتل هاي انچناني و غيرو چقدر است و خرج کجا ميشود ....
اگر بنياد کسر بودجه داشت که اختلاس هاي ميلياردي نميشد .... تا پولي در جايي انبار نشه کسي بفکر اختلاس نمي افتد ... 27 ساله هنوز مشکل رزمنده ها و جانبازان جنگ تحميلي را نتوانسته اند حل کنند چه رسد به ساير شهدايي که اضافه شده اند.....
ایزدی عزیز ما منتظر اجرای صلاحیه تبصره 2 ملده 39 هستیم
بزرگوار شهادت قطعاً مرگ آگاهانه است پس صغری کبری چیدن ندارد . هرچند جان تک تک مردم برایمان ارزش خاص دارد اما بعضی ها احساسی میخواهند شهید سازی کنند میدانید شهید کیست امثال آنان که که با 7 فرزند ویک همسر حدود 40 ماه در جبها ها آرپی جی زدند وبا شجاعت تمام جان فدای آرمان وناموس وشرف وخاک خود کردند و حال بنیاد شهید کمترین خدمت را هم به فرزند آنان نمیکند نه معرفی برای اشتغال نه مسکن مناسب نه نه نه ونه . دل ما که از دست این بنیاد خون است با این همه کاش بحث این تحقیق وتفحس از بنیاد به فراموشی سپرده نشود ویک دلسوز نظام پیدا بشه فکری به حال این موضوع بکند. آمین
جناب ایزدی بنیاد به بنده کمتر از حداقل تصویب شده حق پرستاری پرداخت میکند یعنی 0/7 حداقلی که خودنان فرموده اید و سالهاست که هیچکسی هم پاسخگو نیست لطفا در سیستم پیگیری کنید و علت را جویا شوید متشکرم.
واقعا اقا زاده ها چه روی داند با این اختلاسهای کلان بازهم دم از کسری می زنند شما رابه ان دینتان چقدر به فکر ایثارگران هستید واز دردهای انها اشنا هستید یک پیشنهاد دیگر افرادی را در پستها ی بنیاد انتصاب کنید که طا قت انتقاد را داشته و سعه صدر داشته باشندواقعا برای افرادی که نمی توانند پاسخگو باشند از خداوند تقاضای صبر و بردباری برای انها را دارم وبرای خودم و سایر ایثارگرا که جان بر کف نهادیم که افرادی بر ما سوار باشند مه هیچ اشنایی با جبهه و جنگ ندارند خداوند همه ما را به راه راست هدایت کند امین
ایکاش درمورد مجروحینی که درمیادین جنگی آسیب دیدند وازکسانی که درشهروروستای خودمجروح شدند تفکیک می شدند
برادر عزيز حق جانبازي و ايثارگري جانبازان 70% شاغل كو؟؟؟؟؟؟
حداقل از جانبازان زیر ۲۵درصد حرفی میزدی که در بنیاد شهید ونیروی های مسلح هیچ اهمیتی نمی دهید و حالا رفتن مکه و زیارت عتبات و عالیات در حله فوت شدن شهید و از تمامی امتیاز ات شما استفاده می کنند و حالا من رفتم از کشورم در مرز شرق مجروح شدم و ناجا ۲۱ در صد به من جانبازی داده رفتم بنیاد شهید کرمان میگن فکر نکنیم به شما جانبازی تعلق بگیرد و اگر در صدی به شما دادن یعنی ۵ الی ۱۰ درصد کلاه تو پرت کنم تو هوا
واقعا این مملکت جمهوری اسلامی هسته که این قدر بی عدالتی در کشور
پول برای بانک دی هست که ببرند بخورند معلومه کسر بودجه میارید اگر طمع شماها کم نشه ورشکست هم میشید
باسلام وخسته نباشید..احتراما به استحضارمیرساند پدر اینجانب کارت ایثار حضور در جبهه دارد و از موقع برگشت از جبهه بیماری اعصاب روان دارد ولی هیچگونه مدارکی از اونموقع در دست نیست ولی از سال ۱۳۸۰به بعد برابر با مدارک پزشکی زمین گیر شده و هیچ گونه درامدی هم نداریم ومنم فرزند بزرگ خانواده هستم که لیسانس الهیات با گرایش حقوق را دارم از مسولین محترم خواهشمندیم مارا دراین امر راهنمایی کنند هر کجا میریم جواب قانع کننده ای نمیگن..خیلی ممنون
با سلام .ان زمانی که یک نوجوان 16 ساله تمام هستی خود وسلامتی را فدا کرد چرا قانون تبصره ماده نبود که بدانند زمانی کسانی می اییند که اگر می توانستند همه شما که رفتییدها را از دم تیغ می گذرانند
سلام علیکم ، در ماده 21 مواد الحاقی برنامه ششم مرتبط با ایثارگران آمده است: بانک مرکزی موظف است وام مسکن با سود 4 درصد به ایثارگران واجد شرایط که ((( فاقد مسکن ملکی ))) می باشند پرداخت نماید لذا با عنایت اینکه عبارت " فاقد مسکن ملکی " می تواند موجبات مشکلاتی گردد بهتر است عبارت " برای یکبار " جایگزین گردد
ایا مسافرت رفتن هم شهید حساب میشود!!!!!!!
سلام.جناب ایزدی نامه ای نوشتم وسردارانصاری طی دستوری بشماارجاع دادمدتی است درانتظارجواب هستم وپیگیرم.گیلان.
سلام نمایندگان. مسئولان..
شما جواب خداوند را می توانید بدهید.
وجدانتان را بیدار کنید. خودتان را بگذارید جای رزمندگان. خودتان را جای خانواده شهدا. و فرزندانتان را بگذارید جای سیزده ساله های جنگ آنوقت نسبت به ایثارگران ادای دین کنید.
رزمنده توی این مملکت هیچ ارزشگذاری و معیاری ندارد و هیچ احترامی برایش قائل نیستند، اینکه برای دولت هزینه ندارد و.............؟
نه اینها بهانه شماست، چیزی که من درک کردم شما فقط پشت میزتان را می بینید نه بیشتر اینست که همه مردم و ایثارگران ناراضیند.
می دانید چرا انقلاب شد. چون جواب چراها را می طلبیدند و اکنون باز چراها شروع شده.؟؟؟؟
نگذارید خون شهدا و زحمات امام و انقلابیان به حذر برود.
وجدان بیدار می طلبد مملکت.
باسلام جناب ساقی عزیزشماوآقای مجتهدکه به مسولیین وسران نظام ونمایندگان مجلس دست رسی داریدبنده بعنوان یک سربازصفراین کشورکه حدود14ماه درخط مقدم بعنوان بی سیم چی دسته پیاده درچندعملیات بودم ومردادسال 62درمنطقه مهران مجروح واسیرشدم وبیش از7سال اسارت والان 55درصدوعضوءفعال بسیج فقط یک خواهش دارم که به این آقایان گوش زدکنیدچراوقتیکه به اسم قشرجانبازان ومعلولانی که پلاک ویلچری دارنندآیایک جای پارک برای این قشرهست فقط تابلوراکشیدنندباچرثقیل ولی همیشه ماشین افرادمعنولی پارک می کننداشکالنداردحداقل چرابه اسم ماولی بکام دیگران بنده امروزبیمارستانی کارداشتم جهت آماده شدن برای تخلیه ترکش ازبدنم شایدشماباورنکنیدیک ساعت گشتم ولی جای پارک پیدانکردم وچندین تابلوپارک ویلچری رادیدم ولی افرادمعمولی حتی بدون توجه به حمل باچرثقیل قشنگ پارک کرده بودنندرفته بودننددنبال کارشان حداقل به مسولیین بگوماابامترومیرویم یاباآژانس ولی به قانونی که اجرانمیشودنمی خواهیم بقول دوست آزاده وجانبازم فقط این نظام دربوق وکرناکردن استادهستندخواهشنابررسی کنیدیاتابلوهاراجمع کنیدیادررسانه برای مردم موضوع راروشن کنیداکثراباویلچراچقدرراه بایدبرونندتابه بیمارستان یاکاردیگربرسنندحتی درجلوی خودبنیادماشین سنگین پارک شده بود
اي كاش كه بنياد شهيد وامورايثارگران تحت نظر وزير اداره مي شد.
سلام.علیکم.جناب ایزدی جانبازاعصاب وروان دایوانه است‌ادام روانی خاسنه ندارد اگرهم دارد کسی جواب روانی رانمدهد همه مسولین را به ابروی زینب قسم میدم ماموجی هاراکه ازقعطع نخا هم زجر زیاتری داریم دریابیدکشورخیلی بیشتر مدیون ماست
سلام.علیکم.جناب ایزدی جانبازاعصاب وروان دایوانه است‌ادام روانی خاسنه ندارد اگرهم دارد کسی جواب روانی رانمدهد همه مسولین را به ابروی زینب قسم میدم ماموجی هاراکه ازقعطع نخا هم زجر زیاتری داریم دریابیدکشورخیلی بیشتر مدیون ماست
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi