شناسه خبر : 50966
چهارشنبه 24 آذر 1395 , 08:50
اشتراک گذاری در :
عکس روز

فیلم/حمایتِ تاریخی یک کانادایی ازایران

روز یک‌شنبه، اول اردی‌بهشت 1364 شمسی، در صفحه‌ی دوم روزنامه‌ی «کیهان»، مطلبی منتشر شد که از دفتر نماینده‌گی ایران در «کانادا» به روزنامه‌ی مزبور ارسال گردیده بود. این مطلب، مربوط می‌شد به قطعه فیلم کوتاهی که چندهفته‌ای به صورت مکرر از رسانه‌های گروهی ایران پخش می‌شد و خاطره‌ای پرشکوه را در اذهانِ مردم کشور و رزمنده‌گانِ خسته از «عملیات بدر» به ثبت رساند:

 کمک 16 دلاری یک کانادایی به رزمنده‌گان ایرانی+فیلم و عکس
 
اما این بسیجیِ به اسارت گرفته شده را در آن روزها، جز تعداد معدودی از هم رزمانش در کرمان، کسی نمی شناخت و چند سال بعد بود که نامش وردِ زبان ها شد. او «محمد شهسواری» بود.
 
  «محمد شهسواری» به تاریخ سوم اسفند  1334 شمسی در روستای «شیخ آباد» (توابع «کهنوج») متولد شد. وی به دلیل فقدان مدرسه در «کهنوج» نتوانست بیش از شش کلاس درس بخواند. او که در سه سالگی پدر خود را از دست داده بود ، از این پس برای تأمین مخارج  خانواده به جزیره کیش رهسپار شد و  بعد از سه سال  به کهنوج بازگشت و در راهسازی بین کهنوج و جیرفت به کارگری مشغول  شد .

 با شروع جنگ تحمیلی ، محمد به جبهه اعزام شد و برای اولین بار در عملیات بیت المقدس شرکت نمود . محمد شهسواری  به تاریخ 22 اسفند 1363 شمسی، طی «عملیات بدر» ، در شرق «رودخانه‌ی دجله» به اسارت نیروهای بعثی درآمد. در این مقطع حساس و دردناک از زندگی دنیایی محمد بود که غیرت علوی او ، حماسه بی نظیری را در تاریخ ملت ایران به نام او ثبت کرد.

ساعاتی پس از اسارت به دست متجاوزین بعثی، هنگامی که «محمد شهسواری» را برای اعزام به عقبه، به سمت خودروهای عراقی می بردند ، او با مشاهده ده‌ها خبرنگارِ دوربین به دست که اطرافش را گرفته بودند، احساس کرد که رژیم صدام تدارک مفصلی را برای بهره برداری از «عدم الفتح» ایران در «عملیات بدر» دیده است. در این‌جا بود که او ناگهان چندین بار فریاد زد:« مرگ بر صدام ، ضد اسلام» . این حرکت «محمد شهسواری»، همان شب از تلویزیون های سراسر جهان پخش منتشر شد و روحی تازه در میان مسلمانان آزاده‌ای دمید که زیر تبلیغات سنگین صدام و متحدانش درباره‌ی «عدم الفتح» ایران در «عملیات بدر» ، فرسوده شده بودند.

 شهسواری در سال 1369 شمسی به همراه سایر اسرا به کشور بازگشت و از سوی مسئولین مورد تفقد قرار گرفت و از دست ریاست جمهوری وقت، مدال شجاعت دریافت کرد .

این آزاده سرافراز ، باقی سال های عمر خود را به سرای‌داری یک مدرسه گذراند و سرانجام در بیستم مرداد ماه 1375 شمسی، هنگامی که عازم ماموریت محوله از سوی «لشکر41ثارالله» بود ، در مسیر «زاهدان» به یارانِ شهیدش پیوست.

رهبر معظم انقلاب  در سفری که  به «جیرفت» داشتند، درباره «محمد شهسواری» فرمود:

«یکى مثل شهید محمد شهسوارى - آزاده‏‌ى سرافراز جیرفتى» به یک چهره‏‌ى ماندگار در کشور تبدیل مى‏‌شود؛ نه به خاطر این‏‌که وابسته‏‌ى به یک قشر برتر است؛ نه! او یک رعیت‏‌زاده و یک جوان برخاسته‏‌ى از قشرهاى پایین اجتماع است؛ اما آگاهى و شجاعت او، او را در چشم مردم ایران عزیز مى‏‌کند. آن روزى که ماها پاى تلویزیون نشسته بودیم و دیدیم این جوان در چنگ دژخیمان رژیم بعثى صدام و زیر شلاق و تازیانه‏‌ى آن‌ها فریاد مى‏زند: «مرگ بر صدام، ضد اسلام»، نمى‏‌دانستیم ایشان جیرفتى است؛ نه اسمى از او شنیده بودیم و نه خصوصیتى از او مى‏‌دانستیم؛ اما همه‏‌ى وجود ما غرق تعظیم و تجلیل از این جوان آزاده شد. بعد هم بحمداللَّه به میان مردم و کشور ما برگشت؛ امروز هم به عنوان یک شهید نام‌دار و نام‏‌آور در میان ملت ما مشهور است.»

 
روحمان با یادش شاد
هدیه به روح بلندپروازش صلوات
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
 
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi