شناسه خبر : 50983
پنجشنبه 25 آذر 1395 , 09:29
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تقدیر سینمایی‌ها از پزشک جانبازان

پروفسور گرهارد فایلینگر که در جنگ تحمیلی ایران و عراق به عنوان پزشک معالج جانبازان شیمیایی‌شده ایرانی را در اتریش درمان کرده است، در موزه سینما مورد تقدیر قرار گرفت.

تقدیر در موزه سینما
 

به گزارش ایسنا، پروفسور گرهارد فایلینگر که در جنگ تحمیلی ایران و عراق به عنوان پزشک معالج جانبازان شیمیایی‌شده ایرانی را در اتریش درمان کرده است،  ۲۳ آذرماه در موزه سینما حاضر و توسط برخی از سینماگران، مدیران سینمایی و جانبازان تقدیر شد.

پروفسور گرهارد فایلینگر و همراهان با حضور در موزه سینما از تالارهای مختلف این موزه سینمایی دیدن کردند و پس از آن به تماشای فیلم «خاطراتی برای تمام فصول» از ساخته های مصطفی رزاق کریمی نشستند.

 محمد حیدری (مدیرعامل موزه سینما و دبیر سی و پنجمین جشنواره ملی فیلم فجر) در این برنامه گفت: خوشحالیم که در موزه سینما پذیرای حضور شما هستیم. جانبازان عزیز کشور و هنرمندان گرامی امروز و در موزه سینما جمعی صمیمی را تشکیل دادند و لحظات خوب و به یادماندنی را برای سینمای ایران رقم زدند. همچنین از حبیب احمدزاده تشکر می کنم که شرایط حضور این جمع صمیمی را در موزه سینما فراهم کرد تا قدردان حضور انسانی چون پروفسور گرهارد فایلینگر پزشک معالج جانبازان شیمیایی ایرانی باشیم.

رضا میرکریمی (دبیر جشنواره جهانی فجر) نیز در سخنانی کوتاه با اشاره به فیلم «خاطراتی برای تمام فصول» گفت: امروز و در موزه سینمای ایران موقعیتی دست داد تا فیلم «خاطراتی برای تمام فصول» ساخته مصطفی رزاق کریمی را برای دومین بار تماشا کنم و از مظلومیت رزمندگان مان در دوران جنگ متاثر شدم.

وی خطاب به پروفسور گرهارد فایلینگر گفت: جناب پروفسور گرهارد فایلینگر، در دوران جنگ خیلی‌ها با ما نبودند اما شما شجاعانه کنار حقیقت و مظلومیت ملت ما ایستادید و سپاسگزار هستم که در آن زمان رزمندگان شیمیایی شده ایرانی را تنها نگذاشتید و به سهم خود خوشحالم که در این جمع صمیمی هستم و از حضور توام با انسانیت شما و همراهی صمیمانه جنابعالی با جانبازان شیمیایی شده در دوران جنگ قدرانی می کنیم.

همچنین پرویز پرستویی بازیگر سینمای ایران با اشاره به این‌که پروفسور گرهارد فایلینگر در زمان جنگ، مظلومیت جانبازان شیمیایی شده ایرانی را به گوش جهان رسانده است، گفت: پروفسور گرهارد فایلینگر شما به عنوان یک پزشک غیر ایرانی در آن دوران دلاورانه پای مظلومیت همه جانبازان ایستادید و صدای این مظلومیت را به گوش جهان رساندید.

وی ادامه داد: به اعتقاد من پروفسور نه تنها یک پزشک بلکه به عنوان انسانی واقعی کنار رزمندگان ما ایستاد و به دنیا نشان داد استفاده از سلاح های شیمیایی و کشتار جمعی فاجعه ای انسانی و جبران ناپذیر را در جنگ تحمیلی برای رزمندگان هموطن به وجود آورد.

بازیگر فیلم سینمایی «آژانس شیشه‌ای» متذکر شد: من هم به گرمی دست پروفسور را می فشارم و از حبیب احمدزاده تشکر می کنم که ما را با موزه صلح در ایران آشنا کرد و حلقه وصل شد. موزه ای که خیلی از مردم نمی دانند کجای جغرافیای ایران قرار دارد.

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما نیز عنوان کرد: خوشحالم که پروفسور گرهارد فایلینگر را از نزدیک می بینم و بسیار خرسندم که در جمع بزرگان و جانبازان دفاع مقدس هستم.


 

وی ادامه داد: ما ایرانی ها یک عبارت داریم که درباره برخی از انسان های خاص استفاده می کنیم و می گوییم که فلانی نظر کرده است و حالا می خواهم بگویم که پروفسور گرهارد فایلینگر و همه جانبازان حاضر در این جمع نظر کرده هستند. چراکه هنر بزرگ انسان بودن را به همه ما یادآوری کردند و فکر می کنم این تقدیر و تشکر باید خیلی زودتر انجام می شد.

رضا کیانیان بازیگر سینمای ایران نیز گفت: برای خودم متاسف هستم که پیش از این شما را نمی شناختم. شما برادر بزرگ من هستید و همیشه به عنوان یک برادر و انسان واقعی در قلبم جای دارید و در ذهنم زنده خواهید ماند.

در ادامه این مراسم مصطفی رزاق کریمی فیلمساز که به عنوان مترجم میهمانان اتریشی را همراهی می کرد، از مارکوس فایلینگر فرزند پروفسور گرهارد فایلینگر خواست درباره حضور خود و پدرش در ایران صحبت کند.

مارکوس فایلینگر در ابتدای صحبت های خود گفت: در این فرصت نمی خواهم درباره پدرم صحبت کنم بلکه دوست دارم درباره شما صحبت کنم. در این سفر کوتاه و البته رویایی تحت تاثیر رفتار و مهربانی شما دوستان و احترامی که به پدرم گذاشتید قرار گرفتم.

وی بیان کرد: خوشحالم که پدرم توانسته برای مجروحان شیمیایی ایرانی ها در جنگ ایران و عراق کاری بکند و در این سفر فهمیدم که پدرم خدمت شایسته ای را به هموطنان شما کرده است و از این جهت بسیار خوشحالم.

رخشان بنی اعتماد فیلمساز سینمای ایران هم در این مراسم عنوان کرد: تشکر می کنم و ادای احترام به پروفسور گرهارد فایلینگر دارم چراکه این پزشک اتریشی به تخصص و علم خود معنایی انسانی بخشید. فکر می کنم کاری که شما کردید آنقدر بزرگ است که باید در جمعی بزرگ تر مورد تقدیر قرار می گرفتید.

کارگردان فیلم «گیلانه» تصریح کرد: حضور انسان هایی چون شما که جوانی و زندگی خود را برای نجات سربازان ایران زمین گذاشتند، قابل تقدیر است و ما سینماگران با الفبای سینما به عنوان یک زبان بین الملل در موزه سینمای ایران به پروفسور گرهارد فایلینگر احترام می‌گذاریم.

جهانگیر کوثری تهیه کننده سینما نیز اظهار کرد: می خواهم از جانبازان و شجاع دلان که تاریخ ساز شدند تشکر کنم و افتخار می کنم به هموطنانی چون شما که اگر نبودید ما الان نمی توانستیم زندگی کنیم و فیلم بسازیم.

وی ادامه داد: بازآفرینی لحظات جنگ در فیلمی چون «خاطراتی برای تمام فصول» باعث می شود رسانه های جهان به واقعیت جنگ تحمیلی پی ببرند و براثر پذیرش این واقعیت ها است که پروفسور گرهارد فایلینگر رزمندگان شیمیایی شده ما را معالجه می کنند.

خسرو سینایی دیگر فیلمساز حاضر در جمع، با اشاره به این مطلب که هنوز انسان هایی هستند که به ساختن جهان بهتر کمک می کنند گفت: حس خاصی دارم وقتی خودم را در جمع کسانی که جنگ را تجربه کرده اند می بینم. به اعتقادمن شما انسان های نمونه ای هستید که به ساخته شدن جهانی بهتر کمک می کنید.

وی خطاب به جانبازان هشت سال جنگ تحمیلی و پروفسور گرهارد فایلینگر گفت: شما امید نسل آینده برای ساختن جهان بهتر هستید و امیدوارم حس کرده باشید که قدردان حضور شما هستیم.

گیزلا سینایی هنرمند نقاش از دیگر هنرمندان حاضر در جمع در سخنانی با اشاره به این مطلب که در جنگ متولد شده است، گفت: ۷۲ سال پیش در شرایط سخت جنگ در مجارستان به دنیا آمدم و در جنگ بزرگ شدم و در تهران هم جنگ را تجربه کردم و زمانی که با حبیب احمدزاده و دیگر سینماگران به بازدید از مناطق جنگ زده رفتم، شوکه شدم و به این موضوع فکر می کردم که جوانان هموطنم در دوران جنگ چه شرایط سختی را تحمل کرده اند.

این هنرمند نقاش متذکر شد: جانبازان هشت سال جنگ تحمیلی و پروفسور گرهارد فایلینگر نمونه ای کامل برای تعریف انسانیت هستند، انسانیتی که همه ما به دنبال آن می گردیم.

پس از پایان صحبت های هنرمندان حاضر در جمع هریک از جانبازان شیمایی شده در سخنانی کوتاه از پروفسور گرهارد فایلینگر تشکر کردند.

یکی از جانبازان شیمیایی حاضر در جمع خطاب به پروفسور گرهارد فایلینگر گفت: ما شیمیایی ها به سختی اما با عشق زندگی می کنیم و اساسا با عشق زنده ایم. ما ایرانی ها اول به خدا تعظیم می کنیم بعد به پدر و مادر و من از همین جا به شما هم تعظیم می‌کنم.

محمدرضا تقی پورمقدم مدیرعامل موزه صلح هم در سخنانی کوتاه گفت: هر زمان که فیلم «خاطراتی برای تمام فصول» را می بینم با خودم می گویم این مستند خاطراتی برای تمام فصول نیست برای تمام روزها است و از پروفسور گرهارد فایلینگر به عنوان یک قهرمان و پهلوان یاد می کنم و از او تشکر می کنم.

پروفسور گرهارد فایلینگر هم از اینکه به ایران سفر کرده ابراز خوشحالی کرد و گفت: وظیفه من تنها معالجه مجروحین نبوده است بلکه علاوه بر درمان باید پاسخگوی ستمی که بر انسان روا شده نیز می‌بودم و از این جهت هم خیلی مورد پرسش قرار گرفتم.

در پایان مراسم محمد حیدری مدیرعامل موزه سینما و منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما با اهدای لوح تقدیر از پروفسور گرهارد فایلینگر تقدیر کردند.

انتهای پیام

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi