دوشنبه 06 دي 1395 , 15:00
ایثارگران بدانند؛ اصلاحات قانون جامع ایثارگران(۲)
در فصل بهداشت و درمان در اصلاحات ارسالی بنیاد به دولت، به اصلاح برخی رویهها اکتفا شده است و تغییراتی که مبانی اساسی امور درمان ایثارگران را با مشکلات مواجه کند، انجام نگرفته است.
یوسف مجتهد - در فصل بهداشت و درمان در اصلاحات ارسالی بنیاد به دولت، به اصلاح برخی رویهها اکتفا شده است و تغییراتی که مبانی اساسی امور درمان ایثارگران را با مشکلات مواجه کند، انجام نگرفته است.
عمده امور درمان ایثارگران برعهده بنیاد قرار گرفته و فقط ایثارگران مشمول مقررات نیروهای مسلح استثنا شدهاند و درمان آنان همچنان برعهده نیروهای مسلح قرار گرفته است.
حذف ماده18 فصل درمان در پیشنهادهای اصلاحی بنیاد از نکاتی است که نمیتوان توجیهی برای آن داشت. ماده18 قانون جامع، بنیاد را موظف کرده با استفاده از استانداردهای بینالمللی به عنوان معیارهای جدید در ارائه خدمات (امتیازبندی تلفیقی) و تعیین و اصلاح و بهروز کردن درصد، اقدام کند و در ارائه خدمات به جانبازان و آزادگان، وضعیت سلامتی، شرایط اجتماعی، اقتصادی و اشتغال این گروه را درنظر بگیرد. این شرایط میتوانست کمک موثری در اصلاح نظام معیشت ایثارگران باشد و ایثارگرانی که دارای عناوین متعدد ایثارگری هستند، هر یک بهتنهایی مشمول تسهیلات ، امتیازات و ملاک و معیار خدمات قرار گیرند و با امتیازبندی تلفیقی این بیعدالتی، اصلاح شود، لکن حذف آن در پیشنهادهای بنیاد فاقد کارشناسی لازم و غیرتخصصی بوده است.
در فصل تسهیلات اداری، استخدامی و اشتغال با عنایت به اینکه در مصوبات مجلس، ایثارگران از رعایت شرط سنی- تحصیلی، معدل، جنسیت و آزمون معاف شده بودند، در اصلاحیه بنیاد فقط بر حذف شرط معدل و گرایش تحصیلی تاکید شده است.
در تبصرههای ذیل ماده21 پیشنهادی در خصوص استخدام به چند مورد باید اشاره کرد:
1- در تلفیق ماده48 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و تبصره2 ماده21 قانون جامع، موضوع استخدام فرزندان ایثارگر در دستگاههای محل خدمت پدر، وقتی از جانباز و آزاده ازکارافتاده نامی به میان آمده است با قید حالت اشتغال برای آن ایجاد محدودیت کردهاند، در حالی که در مصوبه قبلی مجلس عنوان ازکارافتاده به صورت عام ذکر شده است.
2- از نقاط قوت پیشنهاد اصلاحی بنیاد، تاکید بر تبدیل وضعیت استخدامی تمامی مشمولان ماده21 است که میتواند در تثبیت موقعیت شغلی ایثارگران که همواره مدنظر مقنن و از اهداف قانونگذاری در برنامههای پنجساله توسعه بوده است، به نیکی یاد کرد. حذف 5سال سنوات ارفاقی با دریافت حقوق و مزایای کامل از بازنشستگی همسران شاهد، همسران جانبازان 50درصد و بالاتر و شیمیایی و اعصاب و روان از نقاط ضعف پیشنهادهای بنیاد است که در اهداف تهیهکنندگان این لایحه ارسالی به دولت ایجاد تردید میکند. علاوه بر آن حذف تبصره1 ماده24 قانون جامع که سنوات ارفاقی بازنشستگی برای همسران جانبازان زیر 50درصد و آزادگان با سابقه اسارت کمتر از 5سال اسارت را منوط به تصویب آییننامه توسط هیأت وزیران کرده بود نیز در همین راستا ارزیابی میشود. محدود کردن کاهش ساعت کاری همسران شاهد یا همسرانی که بیماری صعبالعلاج یا ناتوانکننده دارند از دیگر اقدامات اصلاحی بنیاد در جهت محدودیت امتیازات جامعه هدف است.
ماده25 قانون جامع که در دوره آزمایشی به دلایل مختلفی اجرا نشد و در آن بر حق سرپرستی همسران شاهد سرپرست خانواده و همسران جانبازان 50درصد و بالاتر و همسران آزادگان متوفی تاکید شده بود، در متن پیشنهادی بنیاد کاملا حذف شده است.
در پیشنهادهای اصلاحی بنیاد استفاده توأمان سنوات ارفاقی قانون نحوه بازنشستگی جانبازان و ماده13 قانون حمایت از آزادگان، موضوع دوبرابر محاسبهشدن مدت اسارت آزادگان برای آنان ممنوع اعلام شده است.
در ماده32 قانون جامع، ایجاد صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران به تصویب رسید. آییننامه این صندوق پس از مدتها توسط هیأت وزیران ابلاغ شد. با حذف این ماده از قانون جامع، مبنای قانونی برای تاسیس این صندوق دیگر وجود خارجی نخواهد داشت. در حالی که علاوه بر تاکید بر تاسیس این صندوق، محل تامین بودجه آن نیز در قوانین بودجه سنواتی باید پیشبینی شود؛ در غیر این صورت این صندوق که فاقد مصوبه قانونی است منحل خواهد شد.
فاش نیوز لطفا پیگیری کنید