شناسه خبر : 51168
شنبه 11 دي 1395 , 09:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ایثارگران بدانند؛ اصلاحات قانون جامع ایثارگران(۳)

کمیسیون تلفیقی مجلس شورای اسلامی هنگام رسیدگی به لایحه برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، بخش‌هایی از قوانین و مقررات مربوط به ایثارگران را در بخش ۱۶ این برنامه در قالب مواد۱۰۱ الی ۱۰۶ به همراه بندها و تبصره‌هایی گنجاند که مواردی از آن مرتبط با اصلاحات قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران است.

یوسف مجتهد - کمیسیون تلفیقی مجلس شورای اسلامی هنگام رسیدگی به لایحه برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، بخش‌هایی از قوانین و مقررات مربوط به ایثارگران را در بخش ۱۶ این برنامه در قالب مواد۱۰۱ الی ۱۰۶ به همراه بندها و تبصره‌هایی گنجاند که مواردی از آن مرتبط با اصلاحات قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران است.

 بنا به ضرورت و به دلیل رسیدگی به برنامه ششم در صحن مجلس به مواد الحاقی می‌پردازیم:
در ماده101 این لایحه که شامل91 بند و 3 تبصره است به موضوع بااهمیت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اشاره و تکالیفی در راستای سیاست‌های کلی ترویج فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران ابلاغی مقام معظم رهبری برای دستگاه‌های اجرایی تعیین شده است.

در بند 6 این ماده به موضوع اعطای نشان ملی ایثار به عنوان چهره ماندگار برای والدین شهدا اشاره شده است. در متن این بند دو عبارت «جانباز50درصد» و «جانباز بالای50درصد» که همواره در گذشته موجب سوءبرداشت‌هایی در اجرای قانون می‌شده و مقنن به کرات آن را در گذشته اصلاح کرده است به شرح عبارت «جانباز 50درصد و بالاتر» اصلاح شود.

ماده102 الحاقی کمیسیون تلفیق غالبا به موضوع مطالبات ایثارگران پرداخته و دولت را متعهد کرده، مطالبات ایثارگران ظرف 2سال اول برنامه ششم تسویه شود.

در بند3 این ماده دولت موظف شده است تبعیض بین آزادگان تحت پوشش ارتش و غیر ارتشی را برطرف کند.

در این بند به موضوع تبعیض اشاره‌ای نشده است. این مصوبه علاوه بر اینکه نسبت به رفع تبعیض اقدام موثری نیست بلکه ابهامات را بیشتر می‌کند. موضوع اقدام ارتش در خصوص آزادگان، اقدام قانونی بود که سال‌ها در خصوص آنها اعمال نشده بود. پرداخت حقوق وظیفه از اقداماتی است که در تمام قوانین و مقررات نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه و نیروی انتظامی پیش‌بینی شده و اختصاص به آزادگان ندارد. این موضوع چون توسط آزادگان پیگیری شد این تصور به وجود آمد که اختصاص به آنان دارد. مجلس باید برای رفع این تبعیض در مقررات نیروهای مسلح و برقراری این حق قانونی برای تمام ایثارگران مشمول، اعم از آزاده و جانباز بسیجی و وظیفه ارتش و سپاه اقدام کند.

از موارد مهم در ماده103، موضوع معیشت ایثارگران مُعسر است. در بند«ج» ردیف1 این ماده برای رسیدگی به خانواده رزمندگان متوفی، سابقه حداقل 6 ماه حضور در جبهه لحاظ شده که تصمیم مناسبی نیست و بهتر است مجلس نسبت به حذف آن اقدام کند.

در بند5 این ماده گروهی از ایثارگران که دارای مشاغل آزاد هستند از پرداخت مالیات معاف شده‌اند. با عنایت به اینکه جانبازان شاغل در دستگاه‌های اجرایی با هر درصدی از پرداخت مالیات معاف هستند، محدوکردن معافیت جانبازان دارای مشاغل آزاد به جانبازان 25درصد و بالاتر، نوعی تبعیض ناروا و مغایر قانون اساسی است. لذا شایسته است با حذف عبارت «25درصد» از متن بند 5 به رفع این تبعیض اقدام شود.

در بند7 این ماده دولت مکلف شده است به منظور تجلیل و حمایت از رشادت‌های رزمندگان و جانبازان کمتر از 25درصد جانبازی و آزادگان با کمتر از 6ماه سابقه اسارت و خانواده‌های آنها تسهیلاتی ارائه دهد. از نکات قابل تامل این است که فرزندان رزمندگان با 12ماه سابقه جبهه داوطلبانه و بالاتر از 30درصد شهریه دانشگاه‌ها معاف شده‌اند، لکن شخص رزمنده فراموش شده است.

بندهای مربوط به این بند از آشفتگی زیادی حکایت دارد. در حالی که برخی معافیت‌های پیش‌بینی شده برای خانواده جانبازان بالای 25درصد و آزادگان در قوانین و مقررات هنوز مصوب نشده است، لکن برای خانواده جانبازان زیر 25درصد و خانواده آزادگان زیر 6ماه اسارت و خانواده رزمندگان، در مصوبات کمیسیون تلفین پیش‌بینی شده است.

این موضوع نشان‌دهنده نوعی افسارگسیختگی در وضع قوانین است. عدم کارشناسی لازم و عدم‌رجوع به سوابق قوانین مصوب همواره از دغدغه‌های ایثارگران در قوانین مصوب است که در هر دوره قانونگذاری شاهد آن هستیم. مجلس به جای آنکه عجولانه و احساسی با قوانین حوزه ایثارگری برخورد کند و هر فردی و گروهی را که رابطه و آشنایی با اعضای کمیسیون‌ها دارد دعوت کند، از کارشناسان خبره ایثارگری و تشکل‌هایی که دارای سابقه در این موضوع هستند بهره‌گیری کند تا دچار این نابسامانی نشود. بند7 ماده103 به اصلاحات جدی نیاز دارد.

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
متاسفانه برای خواهروبرادرشهداهیچ گونه تسهیلاتی درنظرگرفته نشده حتی تسهیلات ورودبه آموزش عالی که هیچ هزینه وبارمالی برای دولت نداردواین تبعیض نارواست
سلام به سنوات ارفاقی جانبازان که کارگر هستن پادشاه سنوات خدمت تعلق میگیره مثال بنده با ۲۳ سال کار واقعی و ۷ سال ارفاقی بازنشسته شده ام ولیکن کارفرما بر اساس ۲۳ سال پاداش پایان خدمت داده نه ۳۰ سال آیا قابل پیگیری هست و قانونی داره که کارفرما دولتی هم هست
پس تخفیف شهریه فرزندان رزمنده کی اجرامیشه
30 سال از جنگ گذشته هیچ قدمی برای رزمندگان بر نداشتن نوش دارو بعد مرگ سهرابه وقتیس رزمنده ای با 40 الی 50 ما حضور در جبهه روزی ده با ر جلو زن و بچه اش از شرمندگی میمیرد و زنده میشود پس کی ؟ پس کی؟؟؟؟؟؟؟؟ خواهشا کم شعار بدید والله اهانته بگذارید بدرد خودشان بمیرند مشهدا مارو نبردن حداقل کم با احساس این بندگان خدا بازی کنید از سایت فاش نیوز ممنونیم که به ما فرصت گله را از ما دریغ نکرده رستمی 59 ماه جبهه
سلام اقای مجتهد اخیراجوابگویی تلفن نیستیدارادتمند فرزند شهید
باسلام درجایی خواندم متاسفانه عده ای ازخدماترسانی به رزمندگان ناراضی هستن...برادران گرامی 23ماه مداوم درجبهه حداقل آسیبش اسیبهای روحی روانی از موجهای انفجاریست که قریب به اتفاق رزمندگان راشامل شده که بدون شک خیلی سخت ترازاسیبهای جسمی است آیا میدانید بسیاری ازخانواده های رزمندگان اینگونه فروپاشیده یا دررنج وعذابند؟؟آیا میدانید بسیاری از رزمکندگان مثل حقیردنبال مدارک جانبازی علی رغم مجروحیت نبوده از خدماترسانی تو این 30سال محرومند حالا که میخوان دم پیری کاری کنند جانبازای گرامی البته برخیشون اعتراض دارن ..آیا این همان روح ایثاریست که اصحاب امام حسین (ع)کردند که درشدت تشنگی آب ننوشیدند تا همرزمشون بنوشد...نه نه باورنمیکنم که یه جانبازواقعی اینارو بفرماید..کمی تامل ...کمی تعقل...قربان تمامی رزمندگان وجانبازای عزیزم....
بسم‌الله الرحمن الرحیم
با سلامی به روح پرفتوح بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران و سلامی مخلصانه به بزرگان سرافراز و نستوه انقلاب اسلامی که به صلابت کوه‌ها در برابر ناجوانمردی‌های شاهنشاهی، حملات رژیم بعث و ترفندهای استکبار ایستادند. سلام و عرض ادب خدمت رهبر معظم انقلاب اسلامی که ایرانیان ایران‌زمین را با سعی و تلاش خود به قله‌ها و مراتب بالا رسانده است.
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران- جناب آقای دکتر روحانی
سلام‌علیکم
احتراماً به استحضار عالی می‌رساند در سال 1391 با استناد به ماده 12 قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان انقلاب اسلامی مصوب 31-3-74 که بیان می‌دارد: ((کلیه دستگاه‌های مشمول این قانون مکلف‌اند ضمن فراهم آوردن امکانات لازم برای آموزش‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت، با ادامه تحصیل جانبازانی که در استخدام دارند تا پایان تحصیلات دانشگاهی به‌صورت مأموریت آموزشی تمام‌وقت یا نیمه‌وقت موافقت نمایند، جانبازان یادشده از کلیه حقوق و مزایای مربوط بهره‌مند خواهند شد.)) یکی از دانشجویان فرزند شهید مأمور به تحصیل به دلیل حذف فوق‌العاده‌های بدی آب‌وهوا و مناطق کمتر توسعه‌یافته به کمیسیون ماده 16 شکایت کرده و درنهایت با صدور رأی کمیسیون ماده 16 (پیوست این درخواست) و وارد دانستن شکایت ایشان رأی در حق نامبرده صادرشده است که طی نامه شماره 3126/ 820/ 5304 – 15/ 7/ 91 از طرف دبیرخانه کمیسیون ماده 16 ارسال و با شماره 161144/ 710 – 25/ 7/ 91 در دبیرخانه وزارت آموزش‌وپرورش ثبت شد و درنهایت فوق‌العاده‌های فوق برقرار و رأی کمیسیون ماده 16 اجرایی شد.
اما بعد از گذشت بیش از 4 سال از اجرای ماده 12 قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان، امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش‌وپرورش در اقدامی عجیب و بدون دلیل با ارسال نگارش جدید به ادارات آموزش‌وپرورش سراسر کشور، بدون هیچ توجهی به قانون فوق و همچنین رأی کمیسیون ماده 16 که برابر قانون تصمیمات آن قطعی و لازم‌الاجرا می‌باشد، نسبت به حذف مجدد فوق‌العاده‌های مذکور برای ایثارگران مأمور به تحصیل اقدام نموده است و موجبات کاهش حقوقی را فراهم ساخته است که این اقدام باعث نگرانی این قشر معزز شده است و شاید مسئولین آن اداره بر آن‌اند که از این طریق مانع ادامه تحصیل ایثارگران گردند. این درحالی‌ است که اکثر مسئولین فعلی (امور اداری وزارت و به‌ویژه شخص مدیرکل محترم) در فاصله سال 90 تا 91 ناظر و در جریان پیگیری‌های ایثارگران مأمور به تحصیل و تصمیمات کمیسیون ماده 16 بوده اند. لذا، این‌جانبان در راستای رسیدن به حقوق قانونی خود ضمن بیان اعتراض شدید خود، درخواست برقراری مجدد فوق‌العاده‌های مذکور را داریم.
جانباز40% هستم فرزندم در ازمون استخدام امورمالیاتی شرکت کرد کارنامه که امد نوشته بودبنیادقیلا سهمیه اش پرشده وشما ازادگزینش می شوی خب اگربنیادقبلا اطلاع رسانی کرده بود مایک خوشه شعلی دیگرانتخاب می کردیم حالا جواب یک سال عقب ماندن فرزندم راچه کسی باید بدهدایااین طلم وستم نیست رسیدگی فرمایید
لعنت خدا بکسانیکه بین صفوف نماز نرده کشیدن وبین خانواد شاهدو ایثارگر درصدوتفاوت گذاشتن که البته خیلیاشون بدشون نمیاد چون منافعشان تامین میشود
کارت ایثار ارتش بدرد نمی خوره
خبرخوش. دیشب صدقه)آخ ببخشید کمک معیشت واریز شد. چه جالب درعرض یکسال از۷۳۵هزارتومن رسید به ۴۵۰هزارتومان تاماه گذشته ولی این ماه شرمنده ام کردند. حتماً جایی کسری آوردند. واسه همه ۴۳۰هزارتومان واریز کردند واقعاً اگریک پرینت ازهمین واریزها درشبکه های اجتماعی وسایت ها گذاشته بشه مردم قضاوت کنند که بااین گرانی تا چندروز دیگرنمیشه یک اسکناس ۱۰۰دلاری خرید. حالا حقوق حداقل کهنه سربازان خارجی نه مجروحان وحقوق بیکاری حداقل ۲هزار دلاراست یکی از این آقایان که دستی دربودجه کشور داره وجدان خودش راقاضی کند بااین پول میشود روزی چندتا نان وتخم مرغ خریدکه فقط اسمش غذا باشه وزنده بمانیم. نمیدانم دستانی درکارهست که نارضایتی وشورش به پا کنند. من دیگه حتی جلو آینه هم نمیرم تاازخودم خجالت نکشم. درکامنت قبلی از کسی که مدیریت صندوق ایثارگران ساتارابه عهده دارد سوالی کرده بودم. فقط مردانگی کندومسلمانی. یک جواب به سوال من بدهد که این وضعیت واقعا درست شدنی است یا نه. که اگر وجدانا راست گفت که این کار درست نمیشود اونوقت واسه حضرت عزراییل پیگرد قانونی درخواست کنیم تا حداقل قبضه روحم کند.آخرش هم میترسم که مانند انسان که زندگی نکردم مانندانسان هم ازدنیا نروم
بسمه تعالی احتراما اینجانب همسر جانباز اعصاب و روان 40 درصدمیباشم حدود یک ماه پیش در کمیسیون مجدد شرکت کردیم و مدارک پزشکی را به پزشک مربوطه اراعه دادیم پزشک کمیسیون بدون اینکه ما ازش بپرسیم خودش گفت حال شوهرتون خیلی وخیم است حتما پنجاه درصد خوهد شد بعد از یک ماه همان درصد قبلی بنیاد زده بود الان متوجه شدیم که پزشک علایم و صدمات را در برگه مخصوص مینویسه ولی تعیین درصد راپزشکای بنیاد استان تعیین میکنن و پزشکای کمیسیون که متخصصن اصلا توجهی بهشون نمیشه دو بار پزشک روانپزشک هنگام معاینه همسرم پزشک بنیاد استان را صدا کرد و بهش گفت حال این جانباز حاده . از مدیریت محترم فاش نیوز خواهش میکنم در سایتتون درج نمایید تا جامعه ایثارگری علت عدم افزایش درصد جانبازیشون را بدونن و برای پزشکای متخصص کمیسیون دعا کنند و برای پزشکای بنیاد استان .....
با سلام به تمام خانواده شهدا وایثارگران .لطفا به فکر رزمندها باشید چندمورد توجه کنید 1 طبق درصد چند نفرمثلا 10 درصد 1 نفر 20 دو نفر ووو دانشگاه را رایگان کنید 2 ایثارگران که بیکارند خانم خانواده نان بیاره ودر شرکت یا اداره مشغوله این خانم از معافیت مالیات وبیمه وانچه یک جانباز 5 درصد است معاف شود بجای همسر ایثارگرش 3در بعضی جاها رزمنده 12 ماه امتیاز از جانباز 20 درصد بیشتره لطفا جانبازی ورزمندهگی را جمع کنید مثلا گفتید رزمنده 12 ماه وجانبازان 25% بالا که حق جانباز 20 درصد و11 ماه جبهه دارد از بین میرود لطفا مرور کنید
عضو مسکن بنیاد شهید یزد 1395/10/07 - 13:53 با سلام مسکن بنیاد شهید یزد به تعهد خودش بیش از چهار سال است که عمل نکرده مجتمع مسکونی شهید احمدی روشن بدون قرارداد با اعضا در ۱۰۰۰واحد کارهایی کرده که صدای همه ی خانواده های شهید و ایثارگر را در آورده است تخلفات گسترده ای صورت گرفته به نام شهدا به کام شرکا به داد ما برسید که عده ای میلیلیاردر شده اند و تهدید و تحقیرمان می کنند از هر عضو هشتاد میلیون گرفتند.آپارتمانی کنه قراربوده سه ساله شصت میلیون تحویل بدهند هنوز میگویند پول بدهید متری یک میلیون و صد هزارتومان تا بحال شده هنوز همان بلا تکلیفین
سلام آقای مجتهد کاری کنیدحق فرزندان جانباز زیر25% با 11ماه جبهه برای سهمیه کنکور خورده میشه در صورتی که فرزندان رزمنده با12 ماه جبهه سهمیه کنکور دارد
باسلام خدمت مدیران محترم فاش نیوز اینجانب علی علیزاده جانباز نخاعی و 70 درصد دلفان امشب شنبه 18 دی ماه همسرم که به علت سرگیجه و بالا پایین شدن فشار خون که گاه تا مرز بی هوشی پیش معرفت و با نامه بستری اورژانسی به بیمارستان شهید رحیمی خرم آباد مراجعه و پس از چند ساعت معطلی و رفت و آمد بین اورژانس و پذیرش بیمارستان از پذیرش بیمار به بهانه نبود تخت امتناع کردند در حالی که تخت خالی موجود بود و وقتی سوال کردیم وقتی تخت خالی هست چرا بستری ن میکنند با این عنوان که این تخت ها از قبل رو شده از پذیرش بیمار امتناع نمودند و در جواب نشان دادن کارت جانبازی هم گفتند هر کس می خواهی باش برو بیمارستان دیگه در حالی که تنها بیمارستان مجهز به ام آر آی و سی تی اسکن شهر خرم آباد همین بیمارستان هست و دکتر هم برای همسرم ام آر آی و سی تی اسکن تجویز نموده بود و اینجانب هم با توجه به وضعیت جسمی و اینکه ساکن شهرستان دلفان بودم برای بسیار سخت هست و و میباشد که به بیمارستان دیگری مراجعه کنم اما با توجه به وضعیت همسرم مجبور شدم به یک بیمارستان خصوصی مراجعه کنم لطفا پیگیری شود!!!!
سلام لطفا کسی میداندجواب بدهدفرزندجانباز۲۵٪چندترم میتواندبااستفاده ازشهریه بنیاددرس بخواند
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi