شناسه خبر : 51274
دوشنبه 13 دي 1395 , 09:53
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اسناد دفاع مقدس را برای خودمان نگه نداریم!

 

رییس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس:

اسناد دفاع مقدس زندانی نیستند

 

اسناد دفاع مقدس زندانی نیستند

 

 

 

 

 

 

شهیدخبر(شهیدنیوز): سردار غلامرضا علاماتی با بیان اینکه اسناد دوران دفاع مقدس،زندانی نیستند و ما زندانبان آن‌ها نیستیم، گفت: ارایه خدمات آسان و چابک ویژه محققان و پژوهشگران عرصه دفاع مقدس چه در داخل و چه در خارج از کشور در دستور کار این سازمان قرار دارد.

 

نشست همکاری بین سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس با دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو صبح امروز با حضور سردار « غلامرضا علاماتی» و دکتر «سعدالله نصیری قیداری» در ساختمان مرکزی راهیان نور برگزار شد.

سردار علاماتی در این نشست با بیان حدیثی از رسول مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) در باب خطر «عمل بدون علم» اظهار داشت: پیامبر (ص) در این زمینه می فرمایند: «مَن عَمِلَ عَلى غَیرِ عِلمٍ کانَ ما یُفسِدُ أکثَرَ مِم�'ا یُصلِحُ/ کسى که بدون شناخت عمل کند، خراب کردنش بیشتر از درست کردن اوست.» از این رو شناخت هر عمل ارزشمندتر و به تبع مهم تر از انجام آن عمل است.

وی افزود: ایامی که پشت سر گذاشته ایم، در زمره ایام دهه ولایت همراه با بصیرت به شمار می رود؛ از آن جهت که در حماسه 9 دی شاهد تبلور بصیرت حماسه آفرینان این مرزو بوم بودیم.

رییس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس با بیان اینکه ایام پیش رو متقارن با ولادت حضرت عبدالعظیم الحسنی (س) بزرگ ولایتمدار حاضر در عصر سه امام معصوم (ع) است، ادامه داد: 19 دی ماه مصادف با سالروز آغاز عملیات عظیم کربلای (5)، همان عملیلاتی است که نتایج آن زمینه ساز صدور قطعنامه 598 شد.

وی صدور این قطعنامه را عاملی برای برقراری صلح بین دو کشور ایران و عراق دانست و افزود: اگر امروز اسناد و مدارکی از دوران هشت سال دفاع مقدس موجود است؛ خالق آن شهدا، جانبازان و ایثارگران جنگ تحمیلی بوده اند.

سردار علاماتی طریق شهدا را سیر الی الله برشمرد و تصریح کرد: این مسیر، پایانی جز عزت ابدی ندارد؛ از این رو برماست که اسناد و مدارک این دوران را جمع آوری و دسته بندی کرده و در حفظ و نگهداری آن به عنوان گنجینه ای تکرار نشدنی کوشا باشیم.

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری بر جمع آوری، حفظ و نگهداری و پردازش اسناد و مدارک دوران دفاع مقدس تاکید فرموده اند. سخنان مقام عظمای ولایت حجت را بر همگان تمام کرده است؛ از این رو در این سازمان تلاش بر این است که تمامی آثار و اسناد جنگ تحمیلی به صورت مکتوب و غیرمکتوب جمع آوری و پردازش شود، تا برای بهره برداری در اختیار محققان داخل و خارج از کشور قرار گیرد.

به دنبال گنجینه مرجع جامع اسناد، مدارک، منابع و کتب دفاع مقدس هستیم

به گفته وی، هم اکنون آثار و اسناد متعددی از دوران دفاع مقدس جمع آوری شده است، اما نکته حایز اهمیت، متقن و محکم بودن این اسناد و مدارک است.

سردار علاماتی از تهیه گنجینه مرجع جامع اسناد، مدارک، منابع و کتب دفاع مقدس خبر داد و گفت: این سازمان می کوشد تا با سیاستگذاری دقیق و حساب شده خدمات سریع، آسان و چابک در اختیار محققان و پژوهشگران عرصه دفاع مقدس چه در داخل و چه در خارج از کشور قرار دهد.

وی به تفاهم نامه امضا شده میان مرکز اسناد و مدارک دفاع مقدس با سازمان اسناد ملی کشور در سال گذشته اشاره کرد و افزود: اگرچه تا پیش از امضای این تفاهم نامه منع قانونی برای نگهداری اسناد و مدارک دوران دفاع مقدس در مراکز و سازمان های دیگر وجود داشت، اما با این تفاهم نامه مشکلات قانونی انجام این امر برطرف شده و هم اکنون تمامی اسناد و مدارک جمع آوری شده، اعم از مکتوب و غیرمکتوب در گنجینه این سازمان نگهداری می شود.

رییس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس با بیان اینکه اسناد و مدارک آن دوران زندانی ما نیستند و ماهم زندانبان این اسناد نیستیم، یادآور شد: در دوران دفاع مقدس دفاع از حریم کشور همگانی انجام شد؛ چرا که جنگ تحمیلی همگانی بود؛ از این رو این اسناد و مدارک متعلق به همگان است و باید به عنوان منبع و مرجع در اختیار همه قرار گیرد.

وی از انتشار حدود 16 هزار عنوان کتاب با موضوع دفاع مقدس خبر داد و گفت: در تفاهم نامه امضا شده میان این سازمان با کتابخانه اسناد ملی کشور مقرر شد که یک نسخه از این کتب در آرشیو این کتابخانه قرار گیرد.

سردار علاماتی به الگوی دفاع مقدس در کشور اشاره کرد و افزود: امروز بهره گیری از الگوی دفاع مقدس ایران اسلامی ضامن بقای سوریه و عراق شده است. از این رو می بایست این الگو به تمام کشورها صادر شود.

به گفته وی، هم اکنون 80 تا 100 میلیون برگ سند از دوران دفاع مقدس به یادگار مانده است که شامل موضوعاتی همچون عملیات ها، کالک، وصیت نامه و طرح های عملیاتی و نامه های رزمندگان را در برمی گیرد.

رییس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس با بیان اینکه از سال گذشته تا کنون نُه هزار زونکن از اسناد دوران دفاع مقدس در گنجینه سازمان اسناد ملی گندزدایی شده است، تاکید کرد: در راستای اجرای تفاهم نامه امضا شده هم اکنون 10 میلیون برگ از اسناد آن دوران در حال آماده سازی و ساماندهی برای گندزدایی هستند.

وی به مشکلات پیش روی این سازمان برای حفظ و نگهداری آثار شنیداری و دیداری اشاره و اذعان کرد: برای تبدیل این آثار به احسن و جلوگیری از نابودی و تحریف آن، نیازمند دستگاه مبدل هستیم، اما هنوز امکان خرید این دستگاه برای سازمان فراهم نشده است.

سردار علاماتی با بیان اینکه آموزش و پژوهش در خصوص نگهداری این اسناد حایز اهمیت است، گفت: در این راستا و به منظور حفظ و نگهداری تاریخ شفاهی جنگ تحمیلی طی همکاری صورت گرفته با سازمان اسناد ملی کشور، این آموزش ها به صورت مجازی و کارگاهی در حال انجام است./دفاع پرس

 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi