شناسه خبر : 51393
یکشنبه 19 دي 1395 , 09:12
اشتراک گذاری در :
عکس روز

زاویه‌ای نو در هنر جنگ

طرح اولیه «پوئم سمفونی آزادگان»،« صبرو پایداری» نامگذاری شده بود اما به سبب عشق وعلاقه استاد احمد پژمان به کشور ایران و رزمندگان 8سال دفاع مقدس و نام بلندی که این هنرمند در موسیقی ایران دارد «سرزمین دلاوران» نام گرفت.
ارکسترسمفونیک تهران دراجرای پوئم- سمفونی «سرزمین دلاوران» یکی از بهترین اجراهای خود را به روی صحنه برد. این اجرا توانست رشادت‌های آزادگان هشت سال دفاع مقدس را بخوبی به روی صحنه ببرد. در این اثر که یکی از ساخته‌های آقای احمد پژمان است بار دیگر توانستیم شاهد آثار زیبایی از ایشان باشیم که همیشه غافلگیری ویژه‌ای داشته است. به نظر من بهتر است به ساخت چنین آثار ارزشی، بیشتر پرداخته شود و بسیار مهم است که از زاویه‌ای دیگر و با یک برداشت عاطفی جدید با کارهای ارزشی روبه‌رو شویم و به آن بپردازیم.

شامگاه دوشنبه 13دی ماه تالار وحدت میزبان اجرای یک موسیقی متفاوت و با ارزش بود.ارکستر سمفونیک تهران درتازه‌ترین اجرای خود با به روی صحنه بردن قطعاتی همچون «نیایش»، «آغاز نبرد»، «دربند دشمن»، «نبرد دلیران» و«جشن» از بزرگمردانی روایت کرد که درطول هشت سال جنگ تحمیلی جانفشانی‌های بسیاری برای سرزمین ایران داشته‌اند. به گزارش «ایران»؛ آیین رونمایی پوئم سمفونی «سرزمین دلاوران» به آهنگسازی احمد پژمان، شعروکلام عبدالجبار کاکایی واجرای ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی با حضور سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، خانواده‌های آزادگان و شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
 
نام بلنداحمد پژمان در موسیقی ایران
درابتدای این برنامه فریبرز خوب‌نژاد مدیرمؤسسه فرهنگی هنری پیام آزادگان گفت: طرح اولیه «پوئم سمفونی آزادگان»،« صبرو پایداری» نامگذاری شده بود اما به سبب عشق وعلاقه استاد احمد پژمان به کشور ایران و رزمندگان 8سال دفاع مقدس و نام بلندی که این هنرمند در موسیقی ایران دارد «سرزمین دلاوران» نام گرفت. پس از آن با قرار گرفتن ارکسترسمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی برروی صحنه این قطعات به روایت عبدالجبار کاکایی وهمراهی گروه کر به رهبری رازمیک اوحانیان و مهدی قاسمی اجرا شد.
 
حمایت مسئولان فرهنگی از آثار با ارزش
در ادامه شهرداد روحانی پس ازاجرای این قطعات ضمن تشکر ازساخت اثر«سرزمین دلاوران» به آهنگسازی احمد پژمان گفت: این اثر جاودانه برای عزیزانی است که با فداکاری‌های خود اجازه ندادند حتی یک وجب از این خاک عزیز به دست دشمنان بیفتد. وی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آقای وزیر چنین آثار بسیار ارزشمندی نیاز به حمایت بیشتری دارند و امیدوارم شرایط به گونه‌ای فراهم شود که این قطعه در تمامی شهرهای ایران و حتی درعرصه‌های بین‌المللی اجرا شود. پس ازآن با اهدای دسته گل ازسوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سازندگان این اثر قدردانی شد.
 
نسل جوان ما به نشاط نیاز دارد
صالحی امیری وزیرفرهنگ وارشاد اسلامی درحاشیه این مراسم ضمن ابراز خرسندی از این اجرا گفت: امشب شب بسیار زیبایی بود و به طور حتم حاصل تلاش چند ماهه دوستان هنرمند است تا تجلیلی از آزادگان سرافراز جنگ تحمیلی و انقلاب اسلامی داشته باشند. وی ادامه داد: امروز بیش ازهرزمان دیگری به ضرورت گسترش گروه‌های موسیقی و ارکسترها درسطح ملی نیازمندیم. نسل جوان ما امروز به نشاط نیازدارد و موسیقی یکی از کانون‌های اصلی نشاط نسل جوان است. موسیقی ما درحوزه آیینی، مقامی، سنتی و قومی و بومی وهمچنین موسیقی ارکسترالی که شاهد اجرای بسیار ارزشمند آن بودیم، حامل این پیام است که جامعه ایران بیش ازهر زمان دیگری به نشاط، تعامل و تأمین نیازفرهنگی ازمجرای موسیقی و سایرحوزه‌های هنرمانند سینما، شعرونقاشی نیازمند است.

 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi