شناسه خبر : 51413
دوشنبه 20 دي 1395 , 13:25
اشتراک گذاری در :
عکس روز

توصیف ده‌نمکی از «جواد شریفی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌راد»

کارگردان سینما گفت: مرحوم «جواد شریفی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌راد» در کار و تخصص دانشمند جلوه‌های ویژه سینمای ایران بود.
«مسعود ده‌نمکی» کارگردان سینما با اشاره به شخصیت مرحوم «جواد شریفی‌راد» مسئول جلوه‌های ویژه فیلم «معراجی‌ها 2» و از رزمندگان دوران دفاع مقدس اظهار داشت: مرحوم «جواد شریفی‌راد» در کار خودش حرفه‌ای، متخصص و دانشمند جلوه‌های ویژه سینمای ایران بود.

وی خطاب به کارگردانان جوان سینمای ایران گفت: حرفه‌ای بودن نباید باعث شود فکر کنیم، هیچ‌گاه خطایی در کار ما رخ نخواهد داد. کارگردان حرفه‌ای به معنی ویژه شدن فیلم‌ها هم نیست. مسئول جلوه‌های ویژه فیلم معراجی‌ها با وجود حرفه‌ای بودن در کار دچار سانحه شد و جانش را در این راه داد.

کارگردان سینمای ایران بیان کرد: شریفی‌راد خودش استاد بود و حتی سابقه بازیگری در سینما را در کارنامه خود داشت. در فیلم اخراجی‌ها ما ایشان را نمی‌شناختیم، اما وقتی که تهیه کننده فیلم، فیلم‌نامه را به او داده بود ایشان هر چند ماه یک بار با ما تماس گرفته و از روند برنامه‌هایمان سوال می‌کرد و می‌گفت «قصد فیلم ساختن ندارید؟»

ده‌نمکی تصریح کرد: آخرین تجربه‌ ای که با شریفی‌راد داشتیم به قدری با هم دوست شده بودیم که برای کارهای بعدی با همدیگر هماهنگی انجام می دادیم.

وی ادامه داد:‌ شخصیت شریفی‌راد به گونه‌ای بود که برای ایشان پول و قرارداد مطرح نبود. دغدغه ایشان طراحی صحنه‌های جنگی در سینما بود. او تمام توان خود را برای اجرای این صحنه‌ها به میدان می‌آورد و نگاه نمی‌کرد که چقدر امکانات وجود دارد. تمام تجربه خودش را به کار می‌گرفت تا کارش را به بهترین نحو انجام دهد.

کارگردان سینمای ایران بیان کرد: کار گروهی ما، با شریفی‌راد به قدری گسترده شده بود که شکل گروه گرفته بودیم. برخی کارگردانان فقط می‌توانند با عده خاصی از بازیگرها و عوامل کار کنند و این به علت هماهنگی و هم عقیده بودن با آن‌هاست.

ده‌نمکی خاطر نشان کرد:‌ هماهنگی کارگردان با عوامل فیلم اتفاقات خوبی را به همراه دارد. وقتی کارگردان و عوامل حرف همدیگر را به خوبی می‌فهمند، تجربه کار باعث می‌شود عوامل تخصصی به خوبی بدانند کارگردان از یک صحنه و جلوه ویژه چه انتظاری دارد و شریفی‌راد از چنین ویژگی‌هایی برخوردار بود.

وی تاکید کرد: مرحوم شریفی‌راد به عنوان دانشمند جلوه‌های ویژه همه تجربیات خود را در اختیار فیلم قرار می‌داد و به تعبیر آقای جیرانی «خشن‌ترین صحنه‌های فیلم جنگی را در فیلم اخراجی‌ها می‌توانست بازسازی کند تا ما آن را به نمایش در آوریم.»

شایان ذکر است؛ مرحوم شریفی‌راد جزو باسابقه‌ترین مدیران جلوه‌های ویژه در سینمای ایران بود و تاکنون مسئولیت جلوه‌های ویژه بیش از 30فیلم سینمایی را برعهده داشته است. او همچنین در زمینه خنثی سازی بمب ها و موشک های اصابت کرده به تهران در زمان جنگ، نقش بسزایی داشت. آخرین تجربه‌های او مراحل فنی فیلم عظیم «محمد(ص)» بود. از نخستین تجربه‌های او در سینمای انقلاب می توان به «حمله به اچ3»، «شمارش معکوس»،‌ «مسیر معکوس» اشاره کرد و از آخرین کارهای او «شکارچی شنبه» و «اخراجی‌های 1 و 2» بود.
منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi