شناسه خبر : 51536
دوشنبه 27 دي 1395 , 09:29
اشتراک گذاری در :
عکس روز

عبور از پل افسانه ای در بیت المقدس2

نیروهای لشکر 10 سیدالشهداء(ع) در عملیات بیت المقدس 2

می بایست از رودخانه قلعه چولان عبور می کردند و مسیر تا زیر ارتفاعات قمیش که پوشیده از برف بود را ادامه می دادند.
 
با کمک تیم راپل پادگان امام علی (علیه السلام) تهران در شرایط بسیار سخت و خطرناک و به صورت ابتکاری، با سیم بکسل و ابزارهای لازم پلی را بر روی رودخانه خروشان نصب کردند. نظر به اینکه احداث پل به صورت ضربتی و با حداقل امکانات صورت گرفته بود (در زیر پای دشمن) و طول آن به بیش از 200 متر می‌رسید و ارتفاع تا لبه آب رودخانه بیش از 40 متر بود جهت رعایت احتیاط ظرفیت عبوری را حداکثر 10 نفر مشخص نمودند و 10 نفر 10 نفر از پل عبور می کردند و همین مسئله باعث طولانی شدن عبور گردان ها از پل می شد.
 
عبور از پل افسانه ای در بیت المقدس 2 + عکس
احداث این پل باعث شد تا یکی از یگانهای همجوار یعنی لشکر 31 عاشورا جهت عبور گردانهایش از این پل استفاده کند.
 
سردار علی فضلی در این باره می گوید: قرار شد خدمت آقای شمخانی برسیم برای گزارش. به مرحوم حاج حسین پروین گفتم: شما گزارش بدهید که چطور از رودخانه می خواهیم عبور کنیم. چون این کار جزء محالات و غیر ممکن های دفاع مقدس بود. از قبل به حاج حسین گفتم امکان دارد آقای شمخانی یک متلکی هم بگوید؛ با این آمادگی رفتیم خدمت آقای شمخانی در قرارگاه امام رضا(ع).
 
 
عبور از پل افسانه ای در بیت المقدس 2 + عکس
حاج حسین پروین شروع کرد به گزارش چگونگی عبور نیرو از رودخانه قلعه چولان که آقای شمخانی بین حرف های ایشون آمد و ناباورانه گفت: این هم از خالی بندی تهرانی هاست و همه زدند زیر خنده! یعنی این برای فرمانده نیروی زمینی سپاه هم دور از انتظار بود که از این رودخانه قلعه چولان با این عوارض و با این وضعیت خاص با احدات پل رد شد و به ارتفاع قمیش  که نقطه اصلی اتکا در عملیات بیت المقدس 2 بود حمله کرد.

به آقای شمخانی گفتیم : شما راه دیگری به ذهنتان می رسد؛ ما را راهنمائی کنید که ما آن را انتخاب کنیم. ایشان گفتند : نه.

به ایشان گفتیم: پس اجازه بدهید ما این راهی را که انتخاب کردیم و مصمم به آن هستیم به  فضل خدا اجرایش کنیم که ایشان مصمم شدند که این کار اجرا بشود. آن روز ما یک برآوردی حدود 2 میلیون تومان برای خرید سیم بکسل و ملزومات دیگر جهت احداث پل داشتیم. الحمدلله با تلاش زیادی که دوستان کردند این پل بر روی رودخانه متلاطم قلعه چولان به ارتفاع 80 متر از سطح زمین و طول 140 متر و عرض 70 سانتیمتر اجرا شد و این پل به نام شهید کلهر نامگذاری شد .
 
عبور از پل افسانه ای در بیت المقدس 2 + عکس
هیچ رزمنده ای مطلع نبود که ما از کجا عبورش می دهیم. برای عبور رزمنده ها از پل مسئولی گذاشته بودیم و تأکیدشده بود که نگذارید رزمنده ها متوجه شوند پل عبورشان به سمت ساحل دشمن در چه شرایطی است.
 
بچه های رزمنده با همان ستونی که می آمدند بدون معطلی با فاصله یک یا دو متری از روی پل به سمت ساحل دشمن عبور می کردند. به شکلی که هیچ رزمنده ای در لحظه اولیه متوجه نمی شد که روی پلی با ارتفاع حدود 80 متر، طول 140 متر و عرض 70 سانت عبور می کند و جالب بود که خود بچه ها به هم روحیه می دادند و گاها شده بود حدود 40 تا 50 نفر روی پل بین زمین و آسمان با تجهیزات کامل در حال عبور بودند.
 
در شب عملیات به حول و قوه الهی بیش از 2000 رزمنده از روی پل عبور کرده و به سمت دشمن راهی شدند.
 
جالب تر این که گروهی از اسرای عراقی را که عقب می آوردند فرمانده تیپ عراقی که در بین اسرا بود اعتراض می کند که چرا ما را به بی راهه می برید و مسیری که به سمت نیروهای ایرانی می رود غیر از این مسیر است.
 
وقتی این فرمانده تیپ عراقی با اصرار زیاد ما به سمت ساحل می آمد دائم اصرار می کرد به رزمندگان ما که این مسیر راه به جائی ندارد.
 
عبور از پل افسانه ای در بیت المقدس 2 + عکس
اما وقتی به ساحل رودخانه رسید و نگاهش به پل افتاد، حیرت زده شد و گفت: همه چیز را فکر می کردیم الا این که رزمندگان ایرانی ریسکی به این بزرگی را انجام بدهند و پلی ابتکاری روی این رودخانه خروشان بزنند و عبور کنند.
 
پل شهید کلهر
بر روی رودخانه قلعه چولان
عملیات بیت المقدس 2
لشگر10سیدالشهداء(ع)
مشخصات پل
ارتفاع:80متر
عرض:70سانتیمتر
طول:140 متر
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi