شناسه خبر : 51568
سه شنبه 28 دي 1395 , 11:57
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ایثارگران بدانند؛ اصلاحات قانون جامع ایثارگران (5)

یوسف مجتهد - در فصل معیشت و رفاه پیشنهادهای اصلاحی بنیاد تاثیرات منفی بسیاری دارد که می‌توان آن را مهم‌ترین بخش اصلاحی قانون جامع دانست.

پیشنهاددهندگان سعی کرده‌اند حقوق حالت اشتغال که در تمامی استعلام‌های مراجع قانونی به عنوان حقوق ایثارگری شناخته شده است، همچنان مبهم و غیرشفاف نگه دارند تا به‌راحتی بتوانند جمع وسیعی از دریافت‌کنندگان حقوق حالت اشتغال از بنیاد را حذف کنند. در این اصلاحیه به صورت ناشیانه پرداخت حقوق حالت اشتغال تمامی جانبازان حالت اشتغال شاغل در دستگاه‌های موضوع ماده2 برعهده این دستگاه‌ها قرار گرفته است، در حالی که با بررسی دستگاه‌های احصاء شده در ماده2 که تقریبا همه دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیردولتی را شامل می‌شود به این نتیجه می‌رسیم که تفکر کارشناسی، پشتیبان این اصلاحیه‌ها نبوده است. اگر دستگاه‌های مشمول، به بند الف ماده(2) محدود می‌شد تا حدودی توجیه‌پذیر بود ولی تصمیم آن به تمامی دستگاه‌های مشمول ماده(2) جای تردید باقی نمی‌گذارد که پیشنهاددهندگان اصلاحیه فاقد صلاحیت‌های لازم کارشناسی برای این منظور بوده‌اند. علاوه براین با حذف تبصره2 اصلاحی ماده 39 از متن قانون جامع سعی کرده‌اند موضوع قطع حقوق حالت اشتغال را محکم کرده و محل تردیدی برای آن باقی نگذارند.

از نکات قابل تامل دیگر این است که پرداخت حقوق وظیفه غیرشاغلین در دستگاه‌های موضوع ماده2 را مطابق قوانین نیروهای مسلح برعهده ساتا و شاغلین مشمول قانون کار و تامین‌اجتماعی به همراه حقوق اشتغال و بازنشستگی را برعهده سازمان‌ تامین‌اجتماعی گذاشته‌اند. عدم‌اطلاع تهیه‌کنندگان از قوانین و مقررات در صورت تصویب چنان آشفتگی در نظام پرداخت ایثارگران ایجاد خواهد کرد که وضعیت آشفتگی فعلی فراموش خواهد شد.

اولا- حوزه شمول ماده2 قانون جامع از چنان جامعیتی برخوردار است که هیچ دستگاه اجرایی و سازمانی از قلم نمی‌افتد. وقتی در بند ب ماده2 عنوان سایر دستگاه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌ها، مراکز تولیدی، توزیعی و خدماتی تحت پوشش قانون‌کار یا مقررات تامین اجتماعی و یا قوانین خاص آمده است، بنابر این تفکیک این سازمان‌ها در بندهای ماده35 موضوعیت خود را از دست خواهد داد و مجریان را اسیر تناقضات و مغایرت‌هایی خواهد کرد که قابل حل و فصل نخواهد بود.

ثانیا- تاکید بر پرداخت حقوق‌وظیفه به‌همراه حقوق استخدامی توسط سازمان تامین‌اجتماعی، فاقد توجیه کارشناسی است. باتوجه به اینکه در پیشنهاد ارائه شده حقوق حالت اشتغال به‌همراه حقوق استخدامی پیش‌بینی نشده است این تناقض در خصوص جانبازان چگونه توجیه می‌شود؟ مضافا سازمان تامین‌اجتماعی که تا به‌حال تعهدی برای پرداخت حقوق وظیفه ازکارافتادگی به سربازان و بسیجی‌ها نداشته و این موضوع از وظایف اصلی نیروهای مسلح و ساتا بوده، با این ماموریت که حاصل پیشنهاد تعدادی غیرکارشناس در این حوزه است چگونه کنار می‌آید؟

ثالثا- پیشنهاددهندگان اصلاح قانون جامع اگر کمی دقت را چاشنی کار خود می‌کردند پرداخت حقوق حالت اشتغال جانبازان از کارافتاده کلی موضوع ماده2 را برعهده این دستگاه‌ها نمی‌گذاشتند. بسیاری از دستگاه‌های احصاء شده در ماده2 تعهدی برای پرداخت حقوق حالت اشتغال برای خود قائل نیستند و آن را از وظایف دولت می‌دانند. آشفتگی در لایحه پیشنهادی بنیاد به اندازه‌ای است که نمایندگان برخی از سازمان‌های اصلی در قوانین ایثارگران از پذیرش آن امتناع و مخالفت خود را اعلام کرده‌اند.

بند5 ماده35 اقدامی غیرمسئولانه و ناشی از عدم‌توجه به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است. در این بند آمده است: افرادی که بعد از نیل به بازنشستگی، شهید، مفقودالاثر یا جانباز ازکارافتاده کلی شده یا بشوند با استفاده از حقوق و مزایای 2درجه یا رتبه بالاتر با اعمال سایر امتیازات ایثارگری همچنان بازنشسته تلقی می‌شوند. مابه‌التفاوت 2گروه یا درجه بالاتر توسط دولت همه‌ساله به حساب صندوق بازنشستگی ذی‌ربط واریز می‌شود. این بند به صراحت با سیاست‌های کلی نظام برای ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران و قوانین مصوب مجلس مغایر است که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
از مشتی چوپان چه انتظاری دارید
دوست عزیزوبینام چوپانهاافتخاراین کشورهستندچراچون تنهاکسی که یک لقمه نان حلال آنهمه شب وروزباپای پیاده توکوهامیروندسرسفره اش می آورد.پس لطف کنیدازاین کلمه برای تحقیرکردن یکی استفاده نکنیدچون عامه پسندنیست .همه ماازصدقه سری همان چوپانهامیخوریم برای یک بارهم که شده سرسفره ات رانگاه کن ببین کدام وعده غذاییت بدون محصول همان چوپانهااست؟پس حدعقل بایدیادبگیریم تابه یکدیگرتوهین نکنیم آنهم به یک قشرزحمت کش وطبقه سومی من یکی پینه های دست وپایشان رامیبوسم چون خودم درروستازندگی میکنم وهرروزشاهدهستم که همان چوپانهای زحمت کش چطورزحمت میکشند.....
رزمنده ها فکر کنم اشتباهی به جبهه رفته بودند ، اونها مال ایران نیستند حداقل به اندازه افغانی ها اهمیتی میدانند
مسئولان بنیاد مشتی تازه به دوران رسیده اند که به سهمیه به این سمت ها رسیدن و مشتی بی سوادن
با سلامت چرا بايد کارشناسانی در مورد ایثارگران وار اين مسایل میشوند هیچ شناختی ندارند که قانون تصویب بشود و بعد دچار چنین مشکلاتی شد.د اين قانون بايد کارشناسی بشود که عواقب خوبی دارد نکته ضعفها و لایحه هایکه به مشکل میخورند تصویب نکنند انشاالله که دوباره بررسی کنند و نواقص را برگ طرف کننده
اگر اشکال پیدا کردها مقصر کارشناسان بیتجربه است بايد همه ایثارگران اعتراض کننده
جانبازا کلاه سرشون رفت
سلام آقاي مجتهد بنظر شما جامع ایثارگران چه کاری بايد بکنند تا به اصلاح اين لایحهایی که عاقبت خوبی برای قشر ایثارگر ندارد انجام بدهند لطفا اطلاع رسانی   کنید انشاالله که آنچه حق اين قشر مظلوم است به ان برسند از شما هم ممنون که نواقص را اعلام میکنید ای کاش همه مثل شما دلسوز بودند خدا نگهدار شما
وای بر کسانی که این پیشنهاد را داده اند اینها کسانی هستند که نفوزی دشمن هستند وجامعه ای ایثاگری را می خواهند تحریک کنند هوشیار باشید از دولت می خواهیم تا بااین پیشنهاد هدفمند که باعث اختلاف است با قدرت برخورد کند وکسانی که این پیشنهاد را در رابطه با حالت اشتغال داده اند را شناسایی وبه جامعه ای ایثارگری معرفی کنند.
باید به ایثاران بیشتر توجه کنن
مطلبی که به عنوان گزارش کمیسیون تلفیق در همین سایت چاپ شده بود به نظر کاملتر بود ولی مصوبات مجلس باز هم کاستی هایی دارد مثلا در مورد انتقالی ایثارگران کارمند به محل جغرافیایی مورد تقاضا در مصوبه مجلس چیزی ندیدم.
سلام..بالاخره تکلیف رزمندگان چی میشه لطفا واضح تر وبا جزییات بیشتر توضیح بدید.خیلی ممنون
سلام..بالاخره تکلیف رزمندگان چی میشه لطفا واضح تر وبا جزییات بیشتر توضیح بدید.خیلی ممنون
باسلام . جعفرزاده همه را خراب کرد وقانونی تصویب کرد که فراخور حال خودش باشد. زیر25درصد هیچ امتیاز ندارد واگر قبلا داشت حذفش کرد.
سلام.ازروزی که میزهابزرگ شدمبل هازیادشدحب مقام وهوای نفس وبزرگ نمایی رونق پیداکرد!.ماهافراموش شده ورهاشدیم به امان خدابزتوکل برخدا.
در عین ناباوری اکثر مصوبه های که مربوط به جانبازان زیر 25درصد بود حتی اونهایی که بار مالی نداشت و در مورد ماده 45 خدمت وظیفه عمومی هم چیز زیادی عاید فرزندان ما نمیشود چون نظام وظیفه سن رو ملاک قرار داده و متولدین 73 رو از گرفتن کسری محروم کردن چونکه خوب میدونن اکثر فرزندان ما متولد 73 به بعد هستند یعنی کار کاملا حساب شده .....از مدیر محترم سایت فاش نیوز درخواست میکنم با ستادکل و نظام وظیفه صحبت کنه و در مورد این بند شفاف سازی کنه ....منتظرم
سلام وعرض خسته نباشید .دلم گرفتم 2ماه بعددرفیش حقوقم 116هزارتومان بالا بیمه ازحقوقم کسرکردن..35سال حقوق بگیر بنیادوبتیادوشهیدم .اگربمیربم هم حقوق بگیریم .لطفا نشرورسیدگی نماید.
دوست عزيز چرا به چوپان توهين ميكنيد . وقتي جنگ بود همون چوپان يا خودش ميرفت و يا گوسفندش براي كمك ميفرستاد حداقل حق كسي را ضايع نميكرد . خدا ازقانونگذارها نكذرد . حق الناس گردنشون هست مخصوصا ما رزمنده ها حلال نميكنيم .
مخصوصا ما رزمنده ها حلال نميكنيم . مخصوصا ما رزمنده ها حلال نميكنيم .
خصوصا ما رزمنده ها حلال نميكنيم .
مخصوصا ما رزمنده ها حلال نميكنيم . مخصوصا ما رزمنده ها حلال نميكنيم .
برادر مجتهد !!!! ای انکه دستت میرسد کاری بکن . اینجانب جانباز10 درصدودانشجوی ازاد باز هم دربرنامه ششم ازپرداخت شهریه معاف نشدیم!!! اما سالهاست خانواده جانباز25درصد ازپرداخت شهریه معافند.برای رضای خدا این ظلم وتبعیض اشکار را به سمع ونظر نمایندگان مجلس برسانید. باتشکر
یکی از مشکلات جانیازا ن خود بنیاذ شهید است که در اجرای قوانین مشکل ایجاد میکند
من نمي دانم چرا دولت جمهوري اسلامي به ايثارگران دفاع مقدس رسيدگي نمي كند؟ بابا يه كم بياييد كلاه خود را قاضي كنيد و يه كم خود را جاي اين جانبازان و ايثارگران بكذاريد و ببينيد اينها واقغا" چه مي كشند. و اگر دولت بيايد حق و حقوق اين يادگاران دفاع مقدس را پرداخت كند خداوند يكصد هزار برابر آن را به اين دولت و كشور بر مي گرداند. و بر عكس اگر دولت حق و حقوق اينها را پرداخت نكند. يكصد هزار برابر آن را از دست مي دهد. و كافي است يك از مظلومان اين دفاع مقدس يك آهي بكشد. خداوند جاي حق نشسته است.
به قران مجيد دروغ ميگوييد ...

مگر يک کارت شناسايي مقوايي چقدر هزينه دارد ....

بعد از 28 هنوز نتوانسته ايد به جانبازان زير 25 درصد کارت شناسايي مقوايي بدهيد....

چرا باور کنيم ؟
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi