شناسه خبر : 51753
شنبه 09 بهمن 1395 , 15:02
اشتراک گذاری در :
عکس روز

آسیمه سر به زیارت شهدا در بهشت شهدا

عاشق شهدا که باشی سرما و گرما برایت نامفهوم می شود و هیچ بهانه ای نمی تواند که تو را از رفتن باز بدارد و عصرهای هر پنج شنبه اینگونه دلت را بی تاب رفتن می کند و گامهایت را بی تاب ماندن!

فاش نیوز - عاشق شهدا که باشی سرما و گرما برایت نامفهوم می شود و هیچ بهانه ای نمی تواند که  تو را از رفتن باز بدارد و عصرهای هر پنج شنبه اینگونه دلت را بی تاب رفتن می کند و گامهایت را بی تاب ماندن!

قطعه 50 گلزار شهدا همچون هفته های گذشته زائران بسیاری دارد. از پیر و جوان گرفته تا کودک و خردسال که دسته دسته به این مکان مقدس می آیند. تنها هم که باشی، این تنهایی آزارت نمی دهد و چه بسا در همین خلوت تنهایی، با چشم دل به چه روشنگری هایی که نمی رسی!

 چشم دلت را که بگشایی دیدنی های بسیاری می بینی، از نوجوانانی که بی ریا و مخلصانه کفش های زائرین را جلا می دهند تا خادمین شهدا و ایستگاههای صلواتی که با توزیع شیر و چای داغ کام زائرین سرمازده را گرم و شیرین می سازند و این خدمت تنها از روی عشق و ارادت به همین شهداست که امروز  آنان را اینگونه آسیمه سر، روانه این گلزار عطرآگین نموده است.

 توفیقی دست می دهد تا من نیز به همراه دوست عکاسم به خیل زائران گلزار شهدا بپیوندیم. وضویی می سازیم و راهی می شویم.. اولین ایستگاه ما مزار شهدای جانباز است. همسر یکی از شهدا با قرآنی که در دست دارد و مشغول تلاوت آن است با دیدن ما از جای خود برمی خیزد و پس از گفتگویی ساده و خودمانی، ما نیز چند لحظه ای میهمان او و همسر شهیدش می شویم.

دسته گل های زینتی بسیار زیبایی که با ظرافت خاص روی سنگ مزار شهیدش « مهران عبدالمناف » آراسته، حکایت از عشق بی پایان این بانوی گرامی دارد. در کنار مزار این شهید، چند شهید دیگر نیز آرمیده اند که همگی از شهدای جانبازی هستند که در این مدت کوتاه  چند دقیقه ای، مشتاقان بسیاری را به سوی خود کشانده و ما نیز بر حسب وظیفه و ارادت برای هریک فاتحه ای قرایت می کنیم و دورتر می شویم.

 حال و هوای این روزهای  گلزار شهدا  تداعی گر دوران دفاع مقدس است. با این تفاوت که این بار دفاع از حرم اهل بیت علیهم السلام بر جوانان  کشورمان واجب شده است. این روزها عاشقان آل الله دسته دسته برای دفاع از حرم حضرت زینب(س) راهی سرزمین سوریه می شوند تا مردانه با دشمن تکفیری بجنگند و در آخر بسیاری از آنان به آرزویشان که شهادت در رکاب مولاحسین(ع) است نائل می آیند.

در گوشه ای دیگر از این بهشت زمینی، خانواده شهدای تیپ فاطمیون هم دسته دسته  برای دیدار با شهدای مدافع حرم آمده اند. بسیاری از آنان گِرد مزار فرزندانشان جمع شده اند و گروهی نیز در گوشه دیگر فرش هایی را پهن کرده و برنامه زیارت عاشورایی برپا کرده اند و به راستی صفای زیارت عاشورایشان  بسیاری از رهگذران را فارغ از هر قوم و ملیتی، برادرانه درکنار هم جمع کرده است و اینجاست که به یقین می رسی دفاع از اسلام حد و مرز جغرافیایی نمی شناسد.

در همان قطعه جمعیت بسیاری یک جا جمع شده اند. بی اختیار به سمتشان کشیده می شوم و با پرس وجو درمی یابم خانواده تکاور شهید و اولین شهید مدافع حرم ارتش "محسن قرطاسلو" که هنوز چندماهی به اولین سالگرد شهادتش باقی مانده برایش جشن تولد باشکوهی (برسر مزار شهید) برپا کرده اند. در این تولد بی ریا و خالصانه همه دعوتند و هدیه تولدشان به شهید نیز تنها فرستادن صلواه و قرائت یک "حمد و سوره" است.

 دوستان و همرزمان شهید نیز دو به دو و گروهی سر مزار حضور می یابند و برایش فاتحه می خوانند و آنچه ستودنی است حضور "امیرپوردستان" جانشین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران به همراه یگان ویژه ارتش در تولد اولین شهید مدافع حرم ارتش است.

با یک نگاه درمی یابم که تنها بیست و شش بهار از جوانی شهید گذشته و  این را می توان از شمعی که روی کیک تولدش نهاده اند به خوبی درک کرد.

شهید محسن قرطاسلو که گویا خواهری ندارد دختران فامیل گرد مزارش جمع شده اند. دسته گل های را روی مزارش مرتب می کنند و کیک او را بُرشی عاشقانه می زنند و آن را میان حاضرین و بخصوص کودکان توزیع می کنند.

مادر که حال و هوایی دیگر دارد برسر مزار فرزند، فارغ از هیاهو در سکوت به عکس جوانش خیره است و من به این می اندیشم که  شاید جشن تولد کودکی های او  و چه بسا آخرین جشن تولد با او بودن را، پیش چشمانش به تصویر کشیده می شود.

اطرافیان برایم نقل می کنند که ستوان دوم محسن قوطاسلو از تکاوران تیپ 65 ارتش جمهوری اسلامی بود که برای دفاع از حرم حضرت زینب (س) عازم سوریه شده بود که در یک عملیات مستشاری در استان حلب سوریه به دست نیروهای تکفیری به شهادت می رسد.

در قطعه 53گلزار شهدای بهشت زهرا(س) شهید "رسول" خلیلی آرمیده است. از شهید خلیلی بسیار شنیده ام و همین شنیده ها برایم کافی است تا بر حسب وظیفه برمزارش حضور یابم. این شهید نیز مانند دیگر شهدای گرانقدرمان زائران زیادی دارد و دسته گلهای روی سنگ مزارش حکایت از این ارادت خالصانه به این شهید گرانقدر دارد.

از یکی از حاضرین سراغ خانواده شهید خلیلی را می گیرم که با اشاره انگشت پدر شهید را نشانم می دهد که با فاصله از مزار شهید در گوشه ای ایستاده و به زائرین خوش آمد می گوید.

پدرشهید را که خود از رزمندگان 8سال دفاع مقدس کشورمان است و اینک نیز یکی از  راویان کاروان راهیان نور است انسانی می یابم بسیار متواضع و ولایتمدار که قطع به یقین تربیت چنین پدری در سایه سار ایمان و تقوا و بینش صحیح،  انتخاب راه را برای فرزند هموارتر نموده است.

خودم را معرفی می کنم و از شهید خلیلی جویا می شوم که می گوید: شهید خلیلی به واقع انسان نیکویی بود. امیدوارم این سخن را بنا بر تعریف پدر از فرزند مگذارید. بطوری که بعد از شهادتش متوجه شدیم به بسیاری از خانواده های بی بضاعت کمک می کرده است. شهید خلیلی از زمانی که نوجوان بود و با هم به مزار شهدا می آمدیم عاشق شهدا بود و سرانجام نیز به آنان پیوست.

فرزندم قبل از شهادت بارها و بارها به همین مکان (مزار شهید) آمده بود و می گفت من که شهید شدم مرا در این مکان به خاک بسپارید. او از شهادت خود کاملا آگاه بود و هربار که می آمد به دوستانش این مطلب را یادآوری می کرد.

حکایت سنگ مزارشهید هم از زبان پدر شنیدنی (خواندنی) است. او می گوید:  زمانی که ضریح مطهر حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در ایران ساخته شد و شهر به شهر عبور می کرد تا به کربلا رسید زمان نصب، سنگ های قدیمی را برداشتند که ضریح را نصب کنند ما یکی از سنگها  را با خود آوردیم و آن را به صورت قبر شش گوشه حضرت اباعبدالله(ع) روی سنگ مزارشهید نصب کردیم.

پدر حرف های زیادی برای گفتن دارد اما خیل زائرینی که به دیدار می آیند گفت وگویمان را کمی دشوارمی سازد. با پدر شهید خداحافظی می کنیم و گفت وگوی مفصلمان را به زمانی دیگر موکول می کنیم.

ایستگاه آخرمان  هم مزار شهدای گمنام است. گمنامانی که این سالها از هر آشنایی آشناترند. دستت را که روی سنگ مزار می گذاری در دم،  آرامشی است که میهمان قلب طوفان زده ات می شود. دلت نمی آید این لحظه های ناب را از دست بدهی اما زمان درگذر است و صدای اذان که از هرسو بلند می شود زمان رفتن را یادآور می شود.

به نیابت از همه عزیزان آیه هایی از کلام خدا را به روح پرفتوحشان تقدیم می کنیم و برای این توفیق دست داده ،حمد و سپاس می گوییم.

البته تا چه قبول افتد و چه در نظر آید...

یاعلی

گزارش از: صنوبر محمدی

عکس از: مریم قنبری

کد خبرنگار: 23
اینستاگرام

...

خداییش باید تهران زیارت شهدا بروم .

یاد آوری خوب بود .

همیشه یاد آوری کنید .

سلام به شهدای عزیز دفاع مقدس .

ببخشید که یادم رفته بود .

بیکارم و همه جا میرم .

فقط زیارت شهدا نرفتم .

که بزودی میروم .

...
سلام بانو محمدی . چه قلم شیوایی دارید . یه جوری حال دلمو عوض کردی . شهدا خیلی برکت دارند . من برکت شهدا را در هر حالی که بوده درک کردم . راه دور و راه نزدیک . چقدر ادای دین آنها سخت است . خدا چقدر سختی داره این راه . منم شاید پنج شنبه برم زیارت قبور شهدا یا شهدای گمنام حرم . یه جور دلم شکسته باید برم پیششون و از شون گله کنم .
آفرین برشما دوستان فاش نیوزی که بااین سوژه های بکز به ما اطلاع رسانی میکنید. گزارش واقعا جذابی بود. خداوند حفظتان کند و عاقبتتان هم بخیر و خوشی. از نویسنده و تهیه کنندگان این گزارش زیبا سپاسگزاریم. کاش همچین گزارشهایی هم ازدیار ما میگرفتید. آدم با خواندنش احساس لذت میکند.
سلام علیکم بر کاربران و دوستان و ایثارگران عزیز فاش نیوز
بانو محمدی از گزارش این دفعه شما مثل دفعات گذشته، هم شگفت زده شدم و هم لذت بردم.
خداوکیلی قلم زیبا و شیوایی دارید. خدای منان شمارا برای جامعه ایثارگرکشور حفظ بفرماید.
من بعضی مواقع که بتوانم به گلزاربهشت زهرا میروم و قبورمنور دوستانم را زیارت میکنم، سرمزار شهیدجانباز مهران عبدمناف و مدافع حرم خلیلی هم رفته ام و از مزارآرایی قبرعبدمناف که خیلی هیجان انگیزاست بارها و بارها لذت بردم.
جناب دکترساقی بزرگوار ازاینکه چنین گزارشات درخشانی برای آلام درد قلوبمان درسایت منتشرمیکنیدازطرف جانبازان و رزمندگان سپاسگزارم.
جا دارد از این نویسنده قهار و متبحر تشکر و تقدیربعمل آید.
اگر لازم شد میتوانم حضورا دردفتر فاش نیوز به اتفاق دوستانم حضوریابم و تحفه ناقابلی را برسم تشکر از کارکنان فاش تقدیم کنم.
بازهم ممنونم
خیلی قشنگ بود. الهی که ما را این شهیدان مورد شفاعتشون قراربدن خانم صنوبر و رییس فاش آفرین برشما. قبول باشه
سلام منم يكي از خواهران داداش محسنم عكس داداش محسن رو تو راهيان نور يكي از راويا داد گفت خواهرش شو اميدوارم بتونم راهش رو ادامه بدم و براش خواهري كنم
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi