سه شنبه 12 بهمن 1395 , 11:35
اصلاحات قانون جامع ایثارگران (7)
یوسف مجتهد - در بند 10 ماده 35 اصلاحات بنیاد آمده است: «از تاریخ تصویب این قانون چنانچه وراث اناث تحت تکفل شهید، شوهر اختیار کرده و مطلقه یا شوهر ایشان فوت شده باشد و از حقوق و مستمری شوهر برخوردار نباشد، با تشخیص بنیاد نسبت به رفع مشکلات معیشتی آنها اقدام میشود«.
هرچند اصول اولیه و ابتدایی نگارش در تدوین این اصلاحات رعایت نشده است، لکن پرداختن به آن باعث اطاله کلام و دورشدن از بررسی و نقد این اصلاحات میشود، لذا از این موضوع صرفنظر میکنیم. اما آنچه در بند10 آمده است حتی با قوانین عمومی درخصوص سایر افراد جامعه منافات داشته و علاوه بر آنکه حافظ منافع خانواده شهدا نیست بلکه به طریقی آن را تضییع و نسبت به سایر افراد جامعه آن را محدودتر میکند.
در قوانین عمومی فرزندان اناث متوفی درصورتی که فاقد شغل و شوهر باشند بهعنوان تحت تکفل بدون قید و شرط دیگری از حقوق متوفی برخوردار میشوند؛ درحالیکه در پیشنهاد اصلاحی بنیاد لزوم تشخیص بنیاد برای رفع مشکلات معیشتی ابزاری است که نحوه رسیدگی به فرزندان اناث شهید را با سلایق مختلف مواجه میکند؛ کما اینکه هماکنون شاهد اعمال این سلیقهها در پرداخت حقوق فرزندان اناث هستیم.
در بند11 ماده 35 بنیاد موظف شده است به آن دسته از شهدایی که دارای بیش از یک همسر دائم بوده و شرایط استفاده از حقوق مربوطه را داشته باشند، علاوه بر پرداخت قدرالسهم هر یک از همسران و فرزندان، حقوق مربوط به شهید به ازای هر یک از همسران معادل حداقل حقوق کارکنان دولت پرداخت کند.
این اقدام به کاهش دریافتی اینگونه همسران شهدا منجر میشود، درحالیکه برابر تبصره4 قانون حالت اشتغال بنیاد موظف شده بود به شهدایی که دارای بیش از یک همسر دائم بودهاند حقوقی علاوه بر حقوق مقرر از محل اعتبارات خود تعیین و پرداخت کند؛ یعنی هر کدام از همسران و فرزندان آنان دارای حقوق مستقل باشند و این موضوع بدان معناست که مقنن با درک صحیح از وضعیت معیشتی در جامعه، مصمم به رفع تنگناهای معیشتی خانواده شهدا بوده است. حال با چه اهدافی این محدودیتها در وضعیت معیشتی آنان اعمال میشود، پیشنهاددهندگان این اصلاحات باید پاسخگو باشند.
در بند12 ماده 35 تشخیص مصادیق افراد تحت تکفل با رعایت تشریفات قانونی به دستگاه پرداختکننده حقوق واگذار شده است. یعنی بنیاد خود را متولی تشخیص افراد تحت تکفل ایثارگران برای پرداخت حقوق میداند؛ موضوعی که همواره مورد اختلاف نیروهای مسلح و بنیاد بوده است. علاوه بر آن، این موضوع مغایر با ماده19 دستورالعمل نحوه اجرای قانون حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز ازکارافتاده کلی و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی مصوب فرماندهی معظم کل قواست و مجلس نمیتواند مغایر با آن قانونی تصویب کند.
در تبصره2 ماده41 قانون جامع، محدودیتی برای استفاده از یکبار تخفیف 50درصد در پروازهای خارجی اعمال نشده بود لکن در اصلاحات پیشنهادی بنیاد این تسهیلات به سفرهای خارجی زیارتی محدود شده است و با قید زیارتی عملا بهرهمندی ایثارگران در سفرهای خارجی به چند کشور محدود شده است.
بنیاد در پیشنهاد اصلاحی خود، مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک را به جانبازان 50درصد و بالاتر تخصیص داده است و بهرهمندی جانبازان 25تا 49درصد را منوط به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد کرده. با این اقدام مشغله کمیسیون پزشکی را بیشتر و با توجه به لزوم تشخیص کمیسیون پزشکی توسط پزشکان متعدد، هزینهها را افزایش داده است؛ درحالیکه در مصوبه مجلس همه جانبازان 25درصد و بالاتر مشمول این تسهیلات میشدند.
علاوه بر آن پیشنهاد بنیاد محدود به ورود به محدوده طرح ترافیک شده است درحالیکه در مصوبه مجلس بر ارائه خدمات ترددی ازجمله آرم، کارت تردد و مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک تأکید شده است که میتواند خدمات جامعتری در حوزه ایاب و ذهاب جانبازان فراهم کند.
در جهان کشورهای محدودی خط تولید خودرو معلولان دارند؛ نیازی که با توجه به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و لزوم جلوگیری از بروز حوادثی که به دلیل نقص جسمی میتواند سبب تشدید حوادث شود، مورد تأکید قانونگذار است. کشور ما هم ازجمله کشورهایی است که فاقد خط تولید خودرو معلولان است که لزوم برخورداری جانبازان از خودروهای مناسب را مضاعف میکند.
در پیشنهاد اصلاحی بنیاد با بیدقتی قانون مصوب مجلس به زعم تهیهکنندگان آن، اصلاح و بر تهیه خودرو مناسب ساخت داخل کشور تأکید شده است. هرچند در پیشنهاد بنیاد حوزه شمول بهرهمندان از این تسهیلات توسعه پیدا کرده و جمع وسیعتری از این تسهیلات برخوردار شدهاند ولی باید توجه داشته باشند که ارائه تسهیلات و رفع نیازمندی جسمی جانبازان دو موضوع متفاوت است که باید در دو قالب مجزا پیشنهاد شود؛ خودرو مناسب که بخش عمدهای از آن در تولیدات داخلی با محدودیت مواجه است و با توجه به شرایط جسمی جانبازان باید از امکانات و حمایتهای بیشتری برخوردار باشد و سایر خودروها که جنبه امتیاز دارد و برای سایر ایثارگران فقط بهعنوان تسهیلات از تولیدکنندگان داخلی قابل تأمین و واگذاری است.
لیکن قانون باید بازدارنده از خطا و متعادل و متعارف و متناسب با سایر اصول باشد .
دراین خصوص حقوق رزمندگان و جانبازان زیر25% نیز مشمول همین شیوه های نا متعارف شده است. نام گذاری با عنوان جانباز معسر، معیار و اصول درست و ثابتی برای برقراری حقوق نیست .
حق همه جانبازان است که متناسب با نوع ایثارشان مشمول حقوق و حمایت قرار گیرند .
در هیچ کدام از کشورهایی که سابقه جنگ داشته اند، تسهیلات ایثارگران اینچنین تبعیض امیز نیست .
وقتی که هیچی نمیدونین نیست .(جناب مجتهدپیشنهادمیکنم اعصاب خودتوبیشترازاین درگیراین حرف ها نکنید)...
ای کاش موقع وضع قوانین و تنظیم لوایح چند کارشناس حقوقی حضور داشتند ، و با تمام هوش و حواس جمع
نه اینکه جسمشان درجلسه حاضر باشد و فکر وهواسشان معطوف جمع و تفریق اموال و مایملک خرید و فروش و....
برادر عزیز چرا به ماده واحده 75/09/07 بیشتر توجه نمی کنید تمام افراد جامعه حق دارند با دارا بودن شرایط به استخدام دستگاههای دولتی درآیند وطبق قانون باداشتن شرایط ملحوظ درقوانین بازنشسته شوند ومتعاقبا ازحقوق بازنشستگی برخوردار شوند چگونه همه احاد جامعه حق دارند اما جانبازان را محروم می نمایند البته قانون گذار این حق را سلب ننموده است اما مسءولین بنیاد با برداشت های سلیقه ای جانبازان را محروم نموده اند
بدیهی است فردجانباز همانند افرادعادی زحمت کشیده است ودرمقابل کارش از حقوق بهره مند شده است لذا چگونه باید جانباز را ازحقوق قانونی ایثارگری محروم نمود
افراد سالم میتوانند پس ازبازنشستگی کارهای دیگری بکنند وکمبود درآمد خانوار را جبران نمایند اما فرد جانباز پا به سن گذاشته ودیگر توان کار دیگری راندارد انصافا حقوق بازنشستگی کفاف مخارج زندکی نمی باشد لذا حقوق ایثارگری دراین شرایط کمک شایانی به جانبازان می نماید تمنا دارم با قانون گذاران مطرح فرمایید تا مجددا مورد رسیدگی قرار گیرد
اگر لحظهای تأمل وتفکرکنیم اززمان قطعنامه واتمام جنگ وتلاشهایی که برای احقاق حق وحقوق،همه باین نتیجه خواهیم رسید که کوتاهی از طرف خودمان هست عزیزان به هردایلی که باشد،مادی،جسمی،وبرای یکدفعه نشد همت کنیم جمع شویم و نماینده ای انتخاب کنیم برای پیگیری حق وحقوق ر ز مندگان وجانبازان زیر 25درصدوبقولی معسرین،این نظرات وگلایه ها و شکوائیه ها کاری ازپیش نمیبرد جز وقتکشی واعصاب خردکنی،بارها تماس گرفتم بادوستان وعزیزان برای پیگیری اجرای قوانین مربوطه مصوب شده ازطریق مجاری قانونی،اما هیچ حرکتی انجام ندادیم،حالا وقت مردن چه کاری باید انجام شود؟الله اعلم،
قطعا باید منتظر فرج وظهور آقا امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف باشیم و شبانه روز از خداوند تبارک و تعالی درخواست تعجیل در ظهور آقا،عج،را داشته باشیم بسیار بیشتر از آنچه تابحال ازخدا درخواست کردیم،
انتخاب چندين نماينده بهترين گزينه است و همه رزمنده ها و جانبازان زير 25درصد بايد متحد شوند و مانند ازادگان عزيز که مدت اسارت انها را جزو درصد انها حساب کردند مدت جبهه ما را با درصد جانبازي تجميع نمايند همه مشکلات حل خواهد شد .
هنوز اندرخم یک کوچه ایم تنها کسی که بفکر ایثارگران عزیز هست فقط وفقط رهبر عزیزمان هست و بس،
این جماعت همیشه بفکر ریاست و کرسی نشینی وانتساب عمال وایادی مورد نظر برای همکاری وتلاش درپیروزی صحنه های سیاسی وانتخابات وتصاحب کرسی ریاست ومدیریت هستند،وانگهی عزیزان ایثارگر غافل از نیات پلید عده ای نجومی بگیر خوشگذران،مطالبه حق وحقوق میکنند از چه کسانی!
اللهم عجل لولیک الفرج،
منتشر بشود یاخیر حقیقتی است انکارناپذیر،،والسلام