شناسه خبر : 51899
دوشنبه 18 بهمن 1395 , 09:49
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نامی دقیق و حکیمانه

عضو سابق وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با کیهان: نام «شیطان بزرگ» برای آمریکا دقیق و حکیمانه است

«ویلیام بلوم» محقق، نویسنده و خبرنگار آزاد آمریکایی است.او در سال 1967 از محل کارش در وزارت امور خارجه آمریکا بدلیل نظرات متفاوتی که درباره نقش آمریکا در جنگ ویتنام داشت، استعفا داد. بعد از آن بود که کمک کرد تا اولین روزنامه مستقل در واشنگتن شکل بگیرد، روزنامه « واشنگتن پست»، «ویلیام» از آن زمان به عنوان یکی از شناخته شده‌ترین و پیشروترین فرد مستقل در عرصه سیاست خارجی آمریکا و از منتقدان جدی سیاست‌های آمریکا شناخته می‌شود. وی همچنین یکی از نویسندگان مطرح وب سایت «آنتی امپایر ریپورت» است. کتاب اخیر او با عنوان « کشنده‌ترین صادرات آمریکا: دموکراسی » یکی از پرفروش‌ترین آثار وی بوده است. «ویلیام بلوم»، در کتاب «کشتار امید» به شرح مداخلات آمریکا و سازمان سیا، اعم از نظامی، تروریستی، جنگ روانی و غیره در تقریبا 70 کشور مختلف از زمان جنگ جهانی دوم تا آخرین ویراست کتاب در سال 2004 پرداخته است. لحن جالب و علمی نویسنده، بسیاری از فعالان سیاسی و نویسندگان آمریکا از جمله «نوام چامسکی»، «گور ویدال»، «الیور استون»، «دکتر هلن کالدیکات» و غیره را به تحسین این نویسنده و تلاش‌های شجاعانه او برای پرده برداشته است.در این اثر 56 منطقه از مناطقی که آمریکا در آنها مداخله کرده است را بیان می‌کند. پس از آنکه روز شنبه با «دنیس دنکورت» به گفت وگو نشستیم ، امروز در ادامه سری مصاحبه‌هایی که به مناسبت دهه مبارک فجر تهیه گردیده، در باره موضوع مشابه، نظرات « بلوم» در رابطه با سیاست‌های جمهوری اسلامی  در منطقه و چرایی خباثت آمریکایی‌ها با ایران را در ادامه می‌خوانیم.
در سالهای اخیر خصومت آمریکا با ایران همواره مشهود بوده و در بعضی موارد این دشمنی‌ها حد و مرز را نشناخته است. علت واقعی خصومت کهنه را چه می‌دانید؟
ایران همواره بر استقلال خود تاکید داشته و هیچ‌گاه زیر بار نفوذ و دخالت سیاسی آمریکا نرفته است. ایران در رابطه با هویت اسرائیل و ظلمی که به فلسطینی‌ها می‌شود  هم خیلی شفاف و گویا عمل کرده است. آمریکا از ملت‌ها و دولت‌های مستقل وحشت دارد و مخالف رشد و فعالیت آنهاست
پس از گذشت 37 سال از انقلاب اسلامی ذره‌ای از دشمنی غرب با جمهوری اسلامی کم نشده است. تصور می‌کنید تحت چه شرایطی، غرب رابطه خود با ایران را به حالت عادی برخواهد گرداند و به تحریم‌ها پایان خواهد داد؟
 تخاصم ایران و آمریکا تا وقتی ایران بر مواضع خود پافشاری کند ادامه خواهد داشت. اگر ایران نفوذ آمریکا را بپذیرد و همراستا با آمریکا حرکت کند قطعا دیگر آمریکا با ایرانی دشمنی نخواهد کرد. انتقاد از سیاست‌های اسرائیل و حمایت از مردم فلسطین نقطه دیگری است که آمریکا به خاطر آن بر روی ایران فشار وارد می‌کند. اگر روزی ایران با اسرائیل کنار بیاید و دست از حمایت از فلسطینی‌ها بردارد آنگاه آمریکا دیگر به دشمنی خود پایان خواهد داد.
ارتباط دادن تروریست‌ها با ایران همواره در گفتار غربی‌ها دیده و شنیده می‌شود،  تا چه میزان این موضوع را درست می‌دانید؟
این بستگی به تعاریف ما از تروریست دارد. اگر گروه‌های مبارز فلسطینی که در برابر اسرائیلی‌ها می‌جنگند و یا حزب الله لبنان را تروریست بنامیم آنگاه، شاید بتوان گفت که ایران از تروریست‌ها حمایت می‌کند. اما واقعیت چیز دیگری است!
امام خمینی (ره) رهبر فقید انقلاب اسلامی ایران، آمریکا را شیطان بزرگ نامید و طبق مشاهدات شما از رفتار آمریکا در طول چند دهه اخیر  تا چه میزان تعبیر امام را دقیق می‌دانید؟
بله، این تعبیر بسیار دقیق بوده است. کافی است که به کارنامه سیاه آمریکا پس از جنگ جهانی دوم بنگرید، آمریکایی‌ها در طول این سال‌ها قصد براندازی 50 دولت مشروع در سراسر دنیا را داشتند، بر سر انسان‌های بی‌گناه حدود 30 کشور بمب انداختند و آن مناطق را بمباران کردند، نقشه ترور بیشتر از 50 رهبر خارجی را کشیدند، جنبش‌ها و خیزش‌های مردمی را در 20 کشور سرکوب و عقیم کردند و در میان کشورهای جهان بیشترین جنایت را مرتکب شدند، پس براستی شیطان بزرگ هستند.

 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi