سه شنبه 19 بهمن 1395 , 11:23
اصلاحات قانون جامع ایثارگران(۸)
یوسف مجتهد - اصلاحکنندگان قانون جامع با الحاق یک تبصره به ماده۴۲ پیشنهادی، عملا پرداخت هزینه فوت ایثارگران و افراد تحت تکفل آنان را به چالش کشیده و امکان اجرایی شدن آن را از بین بردهاند.
باتوجه به وسعت سازمانها و نهادهای مشمول ماده2 قانون جامع، الحاق این تبصره بهطور معمول بخش وسیعی از ایثارگران را از این تسهیلات محروم میکند. در این تبصره آمده است: دستگاههای مشمول ماده2 طبق قوانین و مقررات مربوط اقدام مینمایند.
بخش وسیعی از سازمانهای مشمول ماده2 قانون جامع تسهیلاتی برای این موضوع ندارند و در قانون جامع، مقنن این وظیفه را برعهده بنیاد گذاشته بود که با وجود تبصره و ایجاد تعارض در اجرا، بنیاد مسئولیتی در قبال این وظیفه قانونی نخواهد داشت.
فوقالعاده ایثارگری ماده51 قانون جامع که با پیگیری فراوان واجدین شرایط همچنان با مشکل در برخی دستگاهها و در مورد برخی ایثارگران مواجه است، در اصلاحیه مذکور علاوه برآنکه نسبت به رفع مشکلات آن اقدامی صورت نگرفته، با مشکلات جدیدتری مواجه شده است.
در ماده51 قانون جامع میزان فوقالعاده ایثارگری به میزان مقطوع 25درصد حداقل حقوق کارکنان دولت بدون نیاز به آییننامه اجرایی به تصویب رسیده است، در حالیکه پیشنهاددهندگان به ظاهر با افزایش میزان 25 درصد به حداکثر 30 درصد حداقل حقوق کارکنان دولت، اهدافی را در پشت این پیشنهاد پنهان کردهاند. اولا تعیین حداکثر تا سقف 30درصد بهاین معنا خواهد بود که ایثارگران نسبتی از حداقل حقوق کارکنان دولت تا 30درصد را به عنوان فوقالعاده ایثارگری دریافت میکنند و این میتواند از درصدهای پایین شروع و حداکثر به 30درصد ختم شود.
ثانیا پیشبینی آییننامه اجرایی که در مصوبه قبلی قانون نبوده است بههمین منظور صورت گرفته و در آن آمده است: میزان پرداخت در سقف تعیین شده، سازوکار پرداخت در دستگاههای مشمول قانون کار و تامین اجتماعی باتوجه بهدرصد جانبازی و اولویت ایثارگری در آییننامه اجرایی به تصویب هیات وزیران میرسد.
ثالثا در تبصره یک پیشنهادی، ایثارگران، از فوقالعاده ایثارگری موضوع بند2 ماده68 قانون مدیریت خدمات کشوری که دریافت آن در استعلام از معاونت حقوقی رئیسجمهور بلامانع اعلام شده بود، محروم شدهاند. رابعا مشکل بازنشستگان همچنان در این پیشنهاد که انتظار میرفت مدعیان اصلاحات قانون جامع که خود را از کارشناسان این موضوع میدانستند، مرتفع شود، همچنان به قوت خود باقی و تکلیف آنان در دریافت فوقالعاده ایثارگری همچنان مبهم مانده است.
پیشنهاددهندگان اصلاحات قانون جامع بدون درنظر گرفتن تاخروتقدم قوانین، ماده56قانون جامع را به طرز ناشیانهای اصلاح کردهاند. در قانون مصوب عبارت صددرصد حقوق و فوقالعاده شغل و سایر فوقالعادهها اعم از مستمر و غیرمستمر شاهد، جانبازان و آزادگان از مالیات معاف شده بود. غفلت تنظیمکنندگان این مصوبه باعث شده بود لفظ خانواده از ابتدای شاهد حذف شود و تنها اصلاحیه مورد نیاز در این ماده افزودن لفظ خانواده به ابتدای عبارت بود. پیشنهاددهندگان این لفظ را به ابتدای عبارت افزودهاند ولی در کمال تعجب جانبازان و آزادگان را از آن حذف کردهاند. البته شاید تصور آنان این بوده که در قانون مالیات، جانبازان و آزادگان در اصلاحات سال 80 این قانون به معاف شوندگان اضافه شدهاند و دیگر نیازی به ذکر آنان نیست، لکن نمیدانند با این اقدام چه مشکلی را بر سر راه جانبازان و آزادگان خواهند گذاشت و مجریان را با قانون موخری مواجه میکنند که نام جانبازان و آزادگان را از معافشدگان مالیات حذف کرده است. آیا تصویب قانون جامع ایثارگران بهعنوان یک قانون خاص این تسهیلات جانبازان و آزادگان را با چالش مواجه نخواهد ساخت؟ اگر این اقدام از روی جهل و غفلت صورت گرفته باشد، آیا نباید صلاحیت اصلاحکنندگان قانون جامع مورد تردید قرار گیرد؟ موضوعی که بیش از 15 سال از سابقه تصویب آن توسط مجلس میگذرد چگونه مورد بیمهری کارشناسان بنیاد در اصلاح قانون جامع قرار میگیرد؟
از نکات قابلتامل دیگر موضوع اعاده بهخدمت بخشی از ایثارگران در دستگاههای اجرایی است که از سالهای گذشته حسب قوانین و بدون نیاز به تهیه آییننامه اجرایی و با رای کمیسیون ماده 16 رسیدگی به شکایات ایثارگران اقدام میشده است. پیشبینی آییننامه در پیشنهادات اصلاحکنندگان نوعی مدیریت بر امکان اعاده بهخدمت ایثارگران در دستگاههای مشمول ماده2 قانون است. ایجاد محدودیت در موضوع اعاده به خدمت میتواند این امتیاز را در کنترل سازمانهایی قرار دهد که از گذشته با اعاده به خدمت ایثارگران در سازمانها و دستگاهها مخالف بودند.
آنها ارتباط مستقیم با رهبر معظم انقلاب را چاره فرار از چالش ایجاد شده بین خودشان و مردم دانستند و جلسات خود را در مرقد امام راحل (ره) برگزار و چهره های مشهور به فساد را اجبارا از رسانه ملی نمایش دادند آنها دانستند ارکان اصلی انقلاب اسلامی و جایگاه کلان مردمی پشت سر رهبر معظم انقلاب قرار دارد چنانچه آنها مثبت اندیش بودند این اقدام شایسته ای بود لیکن اینگونه سیاست بازیهای مشابه اسلام آوردن ابوسفیانها برای کسب رای مردم قادر نیست امت شیعه را فریب دهد لیکن برای غربزده ها و دنیاپرستان و دو دوزه بازان جذاب خواهد ماند.
امام راحل (ره) همواره انقلاب اسلامی را انقلاب پا برهنگان بر علیه ثروت اندوزان معرفی کرد حضرت رسول اکرم (ص) همواره ثروت را به دشمنانش داد و دوستانش را از ثروت دنیا بر حذر داشت. ثروت اندوزان تفاوتی با محتکران ندارند لذا آنها که بوسیله ثروت اندوزی و احتکار ثروت باعث رکود گسترده در اقتصاد کشور اسلامی و تعطیلی تولید شدند فشار زیادی برای پرداخت یارانه بخش تولید به دولت قبل وارد کردند اما خودشان عامل تعطیلی تولید داخل و موج قاچاق به کشور شدند فلذا آنها هیچگونه تفاوتی با محتکران جهنمی ندارند و در آتش خشم و غضب الهی سوخته و نابود میشوند.
اصولا اين يک تبصره کلا غلط است چون تا کسي حکم نگيرد که اخراج نميشود ... حالا هم که حکم گرفته اعاده بخدمت نميشود . اگر حکم دادگاه نداشتم که خودم ميتوانستم برگردم بخدمت ....
لطفا پيگيري بفرماييد اين بي سوادها 27 سال است مرا دنبال نخود سياه مي فرستند بخدا تنها گناه من اين بوده که بعلت موج يک بار فقط فقط و فقط غيبت کردم و ارتش هم مرا بعلت غيبت بيش از شش ماه اخراج کردند و حتي يک ريال هم بمن ندادند دفترچه بيمه مارا باطل کردند ...
من که نميبخشم و تمامشان را بخدا و حضرت عباس واگذار کردم اين اصلا عادلانه نيست ....
مگر ميشود شخصي از ارتش يا سپاه اخراج شود و حکم مرجع قضايي نگيرد ... انجاييکه ظلم به بالاترين حد ميرسد اخراج جانباز بخاطر مجروحيتش است . وقتي جانبازي موج ميگيرد از خود بيخود ميشود و اراده اي از خود نداشته چگونه انصافشان اجازه ميدهد که اين جانباز را اخراج کنند و همه حق و حقوق وي را پايمال کنند ...
افسوس ... و صد افسوس ... از مسئولين بي سواد ....که با زندگي عده اي جانباز بازي کردند و کسي هم در اين 20 سال متوجه نشده است ..
افسوس...
فریاد ، فزیاد
که کرد نیرنگ و افسونش
نلال از جان شیرینم
ما خام بودیم
پخته شدیم
سوختیم
باز خدا رو شکر با نعمت وجود ما خیلی ها از کوره دهاتشون به شهر آمدند و از سلک نوکیسگان شدند ! ولی خب چرا اینقدر بی رحم
یکی از بهترین خبرگزاری هایی که واقعا و جدی خبر های ایثارگران را پیگیری میکند و بطور سالم خبر ها را منتشر میکند شما هستید . مطمئن باشید دعای خیر ایثارگران پشت سر شماست .
خواستم نکته ای عرض بکنم که در کمال تعجب با وجود تصویب لایحه جدید سهمیه جانبازی امسال نیز مانند پارسال شده است و آنجور که معلموم است خبری از سهمیه نیست . خواهشا پیگیری کنید که سهمیه ایثارگران و جانبازان زیر 25% که همیشه مظلوم واقع شدند خورده نشود و پیگیری کنید که این قانون توسط شورای نگهبان اجرایی شود .
با کمال تشکر
عرض ادب خدمت برادران ساقی ومجتهد
عزیزان بنده چندساله می نویسم درخصوص ماده واحده 75/09/07 واصلاح تبصره 2 ماده 37 قانون جامع چه اقدامی شده وچرا کمیسیون ماده 16 که برای حمایت ایثارگران ایجاد شده خلاف قانون رای به عدم پرداخت حقوق به جانباران شاغل میدهد وحتی معاونت قوانین مجلس درسال 92 به سردار شریفی اعلام نمودند کلیه جانبازان باید حقوق ایثارکری صرفنظر از اشتغال یا عدم اشتغال بگیرند چرا حداقل دراین نشست ها وبازذیذ سردار این موضوع مهم به ایشان یادآوری نمی گردد مگرجانبازان ارتش وبسیج چه فرقی دارند باگذشت اینهمه سال برای مسیولین بنیاد جای تاسف نیست وچرا سپاه مستقیم عمل نمی نماید بسیجی زیر نظر سپاه بوده پس سپاه هم مسیولیت قانونی دارد تمنا دارم به گوش صاحبان قدرت برسانید بخدا قسم زندگی ما به سختی می کذرذ اکثرجانبازان درمرحله پیری هستند نیازمند توجه هستند حداقل قوانین را برایشان اجرا کنید آیا اجرای قانون توقع زیادی است
بلکه صاحب منصبی بخواند ودلش به رحم بیاید که کاری کند
اگر درخواست بنده خلاف قانون است ازبرادر مجتهد تمنا دارم اظهار نظر فرمایند قول میدهم هرگز زبان باز نکنم وازاین قانون حرفی نزنم
به امید اقدام وپاسخ