شناسه خبر : 51981
یکشنبه 24 بهمن 1395 , 11:57
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گزارشی از یک "کارگاه هنری" در باغ موزه دفاع مقدس

نمایشگاهی از جنس ایثار

حال و هوای این روزهای باغ موزه دفاع مقدس نیز همچون جای جای کشور اسلامیمان به مناسبت گرامیداشت 22 بهمن و روز پیروزی انقلاب اسلامی حال و هوای خاصی دارد. آنچه در این میان ارزنده تر است حفظ یاد و خاطره 8 سال پایمردی و استقامت رزمندگانی است که هیچگاه از ذهن دوستداران فرهنگ ایثار و شهادت تهی نخواهد ماند.

فاش نیوز -  حال و هوای این روزهای باغ موزه دفاع مقدس نیز همچون جای جای کشور اسلامیمان به مناسبت گرامیداشت 22 بهمن و روز پیروزی انقلاب اسلامی حال و هوای خاصی دارد. آنچه در این میان ارزنده تر است حفظ یاد و خاطره 8 سال پایمردی و استقامت رزمندگانی است که هیچگاه از ذهن دوستداران فرهنگ ایثار و شهادت تهی نخواهد ماند.

 

صدای خوش اذان ظهرکه از مناره های "مسجد جامع خرمشهر" باغ موزه دفاع مقدس بلند می شود جمعیتی که برای بازدید از قسمت های مختلف باغ موزه آمده اند را به سمت مسجد می کشاند.

پس از بیرون آمدن از مسجد، نگارخانه فکه را روبرویم می یابم و از این که به این سهولت  مکان آن را یافته ام شاکر خداوند هستم.

در کنار درب ورودی نمایشگاه، نخل بلندِ زیبایی (به یاد نخل های سوخته خرمشهر) که به گمانم ساخته دست استاد چیره دستی باشد که به زیبایی آن را با سربندهای سرخ و سبز آراسته و تصاویر شهدا که هرکدام در قاب کوچکی جای خوش کرده اند بی اختیار دلمان را هوایی آن روزهای  جبهه های نبرد می سازد و جای خالی مردان مردی که در این روزگار نامردی نبودشان را چه تلخ احساس می کنیم! و حالا اینجاست که شاید به تعبیر "نگارنده"  باید برای ورود به نمایشگاه، وضویی ساخت و از شهدا اجازه داشت!!

به همین مناسبت برپایی یک "ورکشاپ" یا همان گالری عکس و خط نقاشی و سفال توسط هنرمندان جوان کشورمان که هرچند سن و سالشان جایی برای حضور در دوران دفاع  نداشته اما قلبشان همواره به یاد دلاوریهای سلحشورانی می تپد که بودن امروزشان را مدیون رفتن آن مردان بزرگ می دانند و همین بهانه ای برای آنان شده تا در "نگارخانه فکه" گرد هم بیایند و آثار بسیار زیبایی را به یاد شهدا و جانبازان برپا نمایند.

هنوز چند ساعتی از افتتاح نگذشته و نمایشگاه غرق سکوت است و شاید لازمه خلق  یک اثرهنری همین سکوت باشد. من نیز به آهستگی در نمایشگاه چرخی می زنم و آنچه که در بدو ورود چشمانم را نوازش می کند هنرمندی های عکاس جانباز "داوود عامری" است.

وی که از جانبازان گرانقدر دفاع مقدس کشورمان است این بار نیز با نگاهِ دوربینش به میدان آمده است و کاری کرده به واقع کارستان و 52 اثر را به این نگارخانه فرستاده است. گرچه توفیق دیدار و گفت وگو با این هنرمند عکاس نصیبمان نشد، اما آقای مشایخی مدیرگالری های باغ موزه برایمان توضیح داد که جانباز داوود عامری پس از جانبازی گوشه عزلت نگزیده و با  هنرعکاسی اش در بسیاری از نمایشگاه های داخلی و خارجی آثار خود را به عنوان یک جانباز ارزشی به نمایش گذاشته است.

برادر جانباز "عامری" گرچه جانباز یک پا قطع است، اما فعل خواستن را به توانستن بدل کرده.

او عاشق طبیعت و کوهنوردی است و در کوه و دشت نیز دوربین را رها نکرده و با نصب آن به روی سه پایه عکس های جالبی از خود نیز به تصویر کشیده است. گرچه برخی از نادوستان آن را "فتوشاپ" می دانند!

نقاشی های این جانباز گرچه برگرفته از طبیعت است اما از جانبازان هیچگاه غافل نبوده و آنچه جالب توجه است، در تمامی آثارش جانبازان را افرادی پویا  و در میان طبیعت و یا بهتر بگویم در اجتماع به تصویر کشیده است.

کمی دورتر هنرمند جوان کشورمان "باربد یزدانی" مشغول خطاطی و خوشنویسی "کجایید ای شهیدان خدایی" است. کمی تعلل می کنم تا جمله را به پایان ببرد.

وی دبیر انجمن خوشنویسی دانشگاه فرهنگ وهنر و همچنین عضو شورای انجمن خوشنویسی سازمان هنرمندان است.

یزدانی هدف از حضور خود در این نمایشگاه را ارزش گذاری به مقام شهدا می داند و معتقد است شهدا رفتند تا ما بتوانیم با آسودگی زندگی کنیم، پس کمترین کار این است که با حضورمان به آنان بگوییم که ارزش کاری که کرده اند را می دانیم.

"امیررضا فقیهی" هنرمند طراحی است که شرکت در این نمایشگاه را حفظ ارزش های انسانی جامعه می داند و می گوید: هدف از برپایی این نمایشگاه بزرگداشت شهداست و عِرقی است که به شهدا داریم.

وی که از اثر خود به عنوان"عروج" نام می برد معتقد است که الهام گرفته از منطق الطیر عطار است که در آن هزاران مرغ به سمت روشنایی و نور در حرکت هستند که از این میان تنها "سی مرغ" به قله قاف می رسند و این حقیقت دراین اثر که همان بازگشت به خویشتن ترسیم شده است.

از کار برای شهدا که می پرسم می گوید: شهدا واقعا" از جانشان که گرانبهاترین هستی است مایه گذاشتند؛ پس باید از آنان قدردانی کرد. به نظر من هنرمندان بخشی از این جریان فکری هستند و این به تنهایی میسرنیست و همت مسوولین را نیز می طلبد. برپایی نمایشگاههایی از این دست و تبلیغات و اطلاع رسانی باید دستمایه آن قرار بگیرد تا بتوانیم فرهنگ ایثار و شهادت را به جامعه بشناسانیم.

"سفال گری" نیز بخشی از این نمایشگاه دفاع مقدس است که در آن هنرمند سفالگر، با دقت و مهارت بسیار سعی در ساخت ماکتی از مسجد خرمشهر را دارد.

یکی دو ساعتی از وقت ناهار و نماز گذشته و  آنچه پیداست دوستان هنرمند از اولین ساعات صبح مشغول کار هستند و نیاز به کمی استراحت دارند. من هم وقت را غنیمت می شمارم و سری به نمایشگاه محصولات فرهنگی که در همین نزدیکی است می زنم.

آنچه حایز اهمیت است و در نوع خود کار قابل تاملی است عرضه محصولات فرهنگی برای بازدیدکنندکان است. اما اگر خیال خرید هم نداشته باشی بازدید از این فضا خالی از لطف نیست.

در میان غرفه  سنگری به یاد سنگرهای خاکی جبهه  که هم محل عبادت وگاهی محل شهادت رزمندگان بود قرار گرفته و نارنجک ها و مین های انفجار، چفیه ها و ادعیه وقرآن های جیبی در داخل سنگر حال و هوای خودش را دارد و دربخش فرهنگی محل عرضه و فروش کتاب برای علاقمندان به فرهنگ جبهه است. از مسوول آنجا اجازه می گیرم تا چند عکس یادگاری از این غرفه برای دوستداران فاش نیوز داشته باشیم.

در پایان بازدیدمان، برای هنرمندان متعهد ارزشی کشورمان در نگارخانه فکه که سعی در انعکاس و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دارند آرزوی موفقیت داریم.

عکس و گزارش: صنوبر محمدی

کد خبرنگار: 23
اینستاگرام
سلام دوست عزیزهنرمندممنون ازلطف جنابعالی بابت مارزمندگان و.....چه کنیم که مسولین نمیخواهنددرعمل قدمی که درخوراین عزیزان است راعملی کنندچرانمیدانم....واین راهم بدان ملت شهیدپرورمان همگی میدانندرزمندگان درزمان8سال جنگ چه هاکه نکردندوهمچنین مسولین امامسولین مابخصوص نمایندگان روی کاغذحق وحقوقمان رافقط می نویسنداجرااصلا نمیکنندونخواهندهم اجراکنندچون حتمایک ضرری براشون داره که28سال استکه فقط لایحه وبندوتبصره می نویسنداماشکل اجرایی بخودنمیگیردبرای چی؟چرایک مسول نمیاددلیل اینهمه تبعیض وظلم آشکاررادرحق بخصوص ماجانبازان درصدکم والخصوص رزمندگان کلبدشکافی کنه؟..رزمنده داوطلب27ماه جنگ 28سال استکه منتظرحقوق وبخصوص دفترچه بیمه درمانی ازطرف دولت هستم تابروم دردی راکه ازجنگ رسیده رادرمان کنم مشکانی
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi