شناسه خبر : 52012
یکشنبه 24 بهمن 1395 , 12:06
اشتراک گذاری در :
عکس روز

هزاران سرباز آمریکایی در تیررس ایرانند


واشنگتن پست: ترامپ سنجیده حرف بزند /هزاران سرباز آمریکایی در تیررس ایرانند
یک روزنامه آمریکایی هشدار داد رویارویی با ایران هزینه‌های بزرگی برای ترامپ دارد و ممکن است به شکست برای وی منتهی شود؛ ترامپ در حالی خود را به این معرکه رویارویی با ایران افکنده که هیچ طرح استراتژیکی برای آن آماده نکرده است و در هفته‌های آغازین دوره کاریش کماکان بی‌برنامه است.
دیوید ایگناتیوس در واشنگتن پست نوشت: ترامپ باید مراقب باشد دست به عمل نسنجیده‌ای در مقابل ایران نزند. وی از موضع اخطار و تحریم با ایران سخن می‌گوید و برخی متحدان عرب و اسرائیلی آمریکا این را می‌پسندند. اما موضوع این است که رودررو شدن با ایران خطرات عمده‌ای دارد. «فرماندهی مرکزی آمریکا» هزاران نیرو در عراق و خلیج(فارس) دارد و همه این سربازان می‌توانند در مقابل حملات تلافی‌جویانه ایران آسیب‌پذیر باشند.
«مایکل فلین» مشاور امنیت ملی کاخ سفید، چهارشنبه گذشته اعلام کرد ایران بابت رفتارهای «بی‌ثبات‌کننده‌اش» در «وضع اخطار» قرار دارد. اما مشکل اینجاست که قبل از این تصمیم هیچ‌گونه مشورتی با فرماندهی مرکزی آمریکا صورت نگرفته است.
واشنگتن پست در ادامه نوشت: ایران دشمنی سرسخت است. هرگونه رویارویی با ایران باید این واقعیت را مورد توجه قرار دهد که ایران مواضعی محکم در سوریه و عراق دارد و این استعداد را دارد که مدعای ترامپ را برای ریشه‌کن کردن «داعش» در این دو کشور عقیم گذارد.
یکی از مقامات اسبق بلندپایه سیاست خارجی آمریکا و از جمهوریخواهان در این‌باره می‌گوید: «دولت ترامپ می‌خواست با این تحریم‌ها به ایران پیامی ابلاغ کند، اما این دولت هیچ ایده‌ای نداشت که چطور این پیام خود را تفهیم کند.»
ترامپ در حالی درباره ایران موضع و تصمیم گرفت که فقط دو هفته از آغاز کارش می‌گذشت و هنوز پست‌های کلیدی تیم امنیت ملی کابینه‌اش خالی بود، چه رسد به اینکه طرحی هم برای تدوین یک استراتژی داشته باشد. به عنوان نمونه دولت ترامپ در مورد سوریه، استراتژی «اوباما» را نمی‌پذیرد، اما هیچ استراتژی بهتری هم جایگزین آن ندارد.
هم‌اکنون تقریبا پنج هزار شبه نظامی تحت امر ایران در سوریه فعالیت دارند. ایران در سوریه کنترل بعضی از گلوگاه‌ها را در اختیار دارد. این گلوگاه‌ها در عراق، قویترین اهرم ایران بود.
ایرانی‌ها با غلبه بر داعش در «موصل»، که احتمالا تا چند ماه دیگر عملیات رهاسازی آن ادامه خواهد داشت، می‌توانند هزاران شبه نظامی شیعه را در سرتاسر خاک عراق بسیج کنند.
این روزنامه خاطرنشان کرد: مستشاران نظامی آمریکا در عراق در مقابل حملات این شبه نظامیان تحت امر ایران به شدت آسیب‌پذیرند. این مشکل یک دهه قبل در عراق به وفور اتفاق می‌افتاد.
واشنگتن پست در پایان نوشت: تهدیدهای ایران در خاورمیانه، یکی از اهداف آمریکا از زمان پیدایش انقلاب اسلامی ایران بوده است. اعراب و اسرائیل هر دو به شدت از موضع سخت و محکم ترامپ در قبال ایران شادند. ایران یکی از سرسخت‌ترین چالش‌های ترامپ در حوزه سیاست خارجی است. بنابراین وی باید خیلی مراقب باشد و دست به عمل نسنجیده‌ای که به خوبی برنامه‌ریزی نشده است، نزند؛ وگرنه خلیج خوک‌های خود را خواهد داشت.
این روزنامه تصریح کرد ایران نفوذی تعیین‌کننده در عراق و سوریه و لبنان و یمن دارد.

اینستاگرام
ترامپ اگر مردي برو جبهه
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi