شناسه خبر : 52130
چهارشنبه 04 اسفند 1395 , 11:08
اشتراک گذاری در :
عکس روز

توصیه هایی ساده و دلی برای اعصاب و روان ها

مهاجر غریب - الان هوا ابریه ولی حتما" آفتاب زده و اگه کسی خوابه از تنبلی و بی غم بودنشه. ما با اذان صبح بیدار می شیم و بعد کلی کار کردن و چه بسا حرص خوردن و گریه کردن ساعت هشت شب به زور چشمانمان را باز نگه می داریم. به ناچار بیشتر حوالی ساعت نه می خوابیم حوالی ساعت سه بعد از شش هفت ساعت خواب مفید، بیدار میشیم. اگه ریا نشه دو رکعت نماز می خوانیم. تا بقول حافظ  از برکات دعای شب برخوردار شویم، دو خط درس می خوانیم و  یه دو جمله ای تو سایت می تویسیم. گرچه بعد از این، این کار رو به زمان طلوع آفتاب تابان محول می کنم که به کسی برنخورد. خلاصه  و بعد می خوابیم تا اذان صبح. روز از نو روزی از نو . شکر خدا تا حالا با وجود فشارهای عصبی زیاد زیاد زیاد  نیاز به خوردن یه قرص هم پیدا نکردیم.
دوست من! حالا بگو چرا این حرف ها را نوشتم؟ بگو چرا تا بگم؟

 خب. حالا گوش کن. اینا رو نوشتم تا توضیح بدم فشار و استرس عصبی داریم تا عصبی. مظلوم ترین قشر عصبی ها جانبازان اعصاب و روان هستند. آنها که تحت تاثیر موج انفجار چهار متر تو هوا پرت شدند و بعد به گوشه ای افتادند ولی ظاهرا جسمی از آنها صدمه ندید الا مختصر. ما باید بدانیم وقتی جبهه موج به هر چیزی وارد شود آن را به طور کلی متلاشی می کند و پودر می شود. هیچ فکر کرده اید چرا در و پنجره تحت تاثیر موج انفجار به صورت تلی آوار در می آید؟

 اما ظاهر انسان در مقابل آن مقاوم است. غافل از اینکه اگر ظاهر انسان زخم و جراحاتی برنمی دارد از درون به شدت سلول های عصبی اش آسیب دیده است. متاسفانه با اعمال درصدهای جانبازی 5 درصد و 10 درصد به این جانبازان در واقع دل آنها را خوش کرده اند ولی از آنجایی که من از تعداد زیادی از این بزرگواران سوال کردم کار خاص دیگری برای آنها صورت نمی گیرد. در حالی این جانبازان به خاطر دفاع از امنیت این مملکت از درون آسیب دیده اند کسی خود را موظف به دادن حقوق واقعی آنها نمی داند.

 غربالگری کمترین کاری است که می توان برای آنها انجام داد. پایش سلامت آین جانبازان باعث می شود سطوح آسیب در این افراد ارزیابی شود و بعد مداخلات متناسب برای آنها انجام گردد. باید سازمان یا نهادی متولی این کار بشود و از همه رزمندگانی که سابقه جبهه دارند برای پایش سلامت روانی تست و آزمون گرفته شود. این کار باعث مزایای فراوانی برای امنیت اجتماع و سلامت خانواده ها دارد. یک جانباز اعصاب و روان تحت تاثیر محرومیت دچار حالت های تنشی می شود که اصلا دست خودش نیست. لایه های مغزی او قادر به کنترل خشم فرد در هنگام مواجهه با عوامل خشم آفرین نیستند.

 با این حال به نظر من رزمندگانی که حتی برای یک دوره در جبهه بوده اند باید قبل از ازدواج حتما به یک جلسه مشاوره بروند تا مشکلات این برادر گریبانگیرشان نشود. جانبازی که از وضع روحی خود آگاه می شود حتما باید متناسب با شرایط خود اقدام به ازدواج کند. شاید در این بین شانس بیاورد مثل این جانباز معزز همسری همدل نصیبش شود ولی همیشه این طور نیست. ازدواج هایی که در عدم اطلاع از وضعیت یک رزمنده از حال خود داشته اکثرا به طلاق یا طلاق عاطفی منجر شده و ده ها نفر از قبل این موضوع در رنج قرار گرفته اند. بماند که جانباز وقتی در جامعه با عوامل محرومیت به ناحق مواجه می شود عنان اختیار از دست داه و دچار حمله های عصبی آنچنانی می گردد. بعد ظالمان به او دستبند می زنند و او را در دادگاه و پاسگاه بی آبرو می کنند .

 هر چند که بنیاد در حق ایشان جفا کرده ولی خودش به فکر سلامتیش باشد و سعی کند کانون خانواده خود را از تنش های ناخواسته دور نگه دارد. تکنیک هایی هست که به کنترل خشم کمک می کند که یکی از آنها نوشتن و درد دل کردن با یک دوست است. شما می توانید با بیان احساسات خود با یک دوست واقعی کمی به آرامش برسید و چه دوستی بهتر از کاربران حاضر در سایت فاش.

 البته راه های دیگر هم وجود دارد که اهمش توکل به خداست. ورزش هم مجرب است. کمی موسیقی گوش کنید . ولی من تا حالا این شیوه را بکار نبردم. چون به آواها مشکوکم. بعد به اماکن زیارتی که در شهر شما هست بروید. اگر همسر خوبی دارید. پس سعی کنیم در مسایل اقتصادی با کمک او با بچه ها به توافق خوبی برسید که هزینه های زندگی بیشتر از درآمد شما نشود.

 گریه کردن خوب است اما بعد از گریه کمی نوازش و ابراز محبت به همسر و فرزندان حالت و حس خوبی به شما می دهد . داروهای خود را سر موقع بخورید . درنهایت اگر به کمک بنیاد امیدی نیست بقیه راه احقاق حق را به خدا واگذار کنید . او حق هر مظلومی را به خوبی می گیرد.

 من به عنوان یک دوست امین هم بعد سال ها تحت تاثیر مشکلاتی دارم به زیارت امام رضا می روم. به شما قول می دهم برای شما هم دعا کنم. برای همه جانبازان دعا می کنم. برای بنیاد هم دعا می کنم. برای ظهور زمینه های دوستی بین کاربران فاش نیوز هم دعا می کنم. موفق و موید باشید

کد خبرنگار: 20
اینستاگرام
درودبر شما برادر عزیز وهمسنگر مهربانم که به فکر ما بودید وچندسطری در باره اعصاب وروان رزمندگان وبویژه جانبازان نوشتید.
کاش مسئولین هم مثل شما فکر کنند.
نکته ای که مهم است توجه جدی به موضوع اعصاب وروان جانبازان ومجروحین جنگ است
باید سالهای قبل همه ی جانبازان را تحت پایش وغربالگری اعصاب قرار می دادند
همه دیده ایم وخواهیم دید که انجام ندادن این کار یعنی عدم غربالگری جانبازان ومجروحین در زمینه ی اعصاب چه عواقبلی داشته ودارد
دهها مورد جنک ودعوا ودرگیری وحتی منجر به قتل(پارسال یکی از کارکنان صدیق بنیاد ایلام توسط یک مجروح جنگی در محل کارش با چاقو وبدون هیچ خصومت قبلی کشته شد.) رخ داده وخواهد داد.
بابالارفتن سن مجروحین این عارضه عود یشتری کرده واولین قربانبان آن زن وبچه های جانبازان هستند
جای تعجب دارد چرا بنیاد به این مهم فکر نمی کند؟؟!!
عزیزان بنیاد تورا به خدا به فکر جانبازان در زمینه اعصاب وموج گرفتگی باشید
قسمتان می دهیم به خدای بزرگ وائمه ی اطهار.. این خطر بزرگی است برای این قشر مظلوم. بجنبید تا دیرتر نشده است.
عزیزان مسئول. برادران وخهواهران مسئول در مملکت وخصوصا" بنیاد:
برای بالا رفتن درصد وامثال آن این پیشنهاد را مطرح نمی کنیم!!!
شما فقط از نظر مشکل درمانی این عزیزان را غربالگری کنید
اینها به درمان نیاز دارند
بخدا خیلی ازاین عزیزان نمی داند که بیمارند
شما به کمک آنها بروید وفقط وفقط وفقط درمانشان کنید یا لااقل به آنها بگوئید که نیازمند درمان هستید وبیمارید...همین
این کار چقدر برای شما هزینه دارد؟؟؟!!
اگر به آخرت ایمان دارید برای رضای خدا وعاقبت بخیری خودتان به این قشر مظلوم کمک کنید ومداوایشان کنید تا حداقل زن وبچه ی آنها کتر عذاب ببینند
خدا به داد جانبازان اعصاب و روان برسه.
با سلام به همه دلاوران مدافع وطن
برادران عزيز اينها عمدا درصد جانبازان اعصاب و روان را کم ميدهند که نتوانند ادعاي حق بکنند .... خدا بهتر ميداند که خانواده هاي اين جانبازان بيشتر از خود جانباز نيازمند درمان و رسيدگي هستند ...
اين خانواده ها نه از معنويات زندگي سودي بردند نه از زندگي مادي بهره مند شدند ... بترسيد از اه و ناله هاي اين زنان و بچه ها ...
مگر گناهشان چه بوده ؟
اینا بتونن تاب بیارن 50 سال زنده باشن خیلیه...
اعصاب و روان سخت ترین و بدون درمان ترین بیماری است باید ببینی تا بفهمی چی میگم.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi