سه شنبه 10 اسفند 1395 , 14:10
ایثارگران بدانند؛
اعاده به خدمت ایثارگران (۳)
یکی از شبهاتی که در ذهن عدهای ایجاد شده و براساس آن درخواست پاسخ به آن را داشتند، این بود که چرا سازمان باید نیروهایی را که بازنشسته کرده و نیازی به خدماتشان ندارد مجددا اعاده کند؟
یوسف مجتهد - یکی از شبهاتی که در ذهن عدهای ایجاد شده و براساس آن درخواست پاسخ به آن را داشتند، این بود که چرا سازمان باید نیروهایی را که بازنشسته کرده و نیازی به خدماتشان ندارد مجددا اعاده کند؟
اولا برابر قانون ممنوعیت بهکارگیری بازنشستگان، بهکارگیری بازنشستگان در دستگاههای اجرایی موضوع ماده5 قانون مدیریت خدمات کشوری و تمامی دستگاههایی که از بودجه عمومی استفاده میکنند، ممنوع است.
ثانیا برابر قانون، عدهای از این ممنوعیت استثنا شدهاند که ایثارگران هم از موارد استثنای از ممنوعیت بهکارگیری بازنشستگان هستند، لکن این به معنای آن نیست که دستگاههای اجرایی باید به این امر اقدام کنند بلکه در صورت نیاز به خدمات آنان، دستگاهها مجاز به بهکارگیری آنان هستند ولی هیچ الزامی برای آن وجود ندارد.
ثالثا قانون اعاده به خدمت با قانون ممنوعیت بهکارگیری بازنشستگان 2قانون مستقل است که هرکدام شرخ و تفسیر خود را دارد.
رابعا معاونت حقوقی رئیسجمهور با عنایت به عمومیت و اطلاق مصوبه مجلس درخصوص اعاده به خدمت، اعلام کرده: اعاده به خدمت علیالاطلاق مورد حکم قرار گرفته و مقید به بازخریدی یا استعفا نشده است و برای یکبار امکان اعاده به خدمت برای بازنشسته هم وجود دارد؛ بنابراین هیچ الزام اولیهای برای بهکارگیری بازنشستگان ایثارگر توسط دستگاههای اجرایی وجود ندارد تا موضوع شبهه ایجاد شده قابلیت طرح داشته باشد.
از گروههای ایثارگری که موضوع اعاده به خدمت آنان باعث بروز مشکلاتی برای دستگاههای اجرایی شده، تا آنجا که کمیسیون ماده16 هم بدون بررسی همه جوانب آن، رأی به رد شکایت جانباز حالت اشتغال برای اعاده به خدمت میدهد، موضوع اعاده به خدمت مشمولان قانون حالت اشتغال است. کمیسیون ماده16 بدون دقت در قوانین مصوب و فقط به دلیل حالت اشتغال بودن جانباز و آزاده و با برداشت ناقص از ماده5 قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان، حکم به رد شکایت ایثارگر صادر میکند، در حالی که مشمولین قانون حالت اشتغال به گروههای زیر تقسیم میشوند و هرکدام حکم مناسب با وضعیت شغلی خود را دارند:
الف- ایثارگرانی که در دستگاههای اجرایی کشوری و لشکری مشغول خدمت بوده و در دستگاه محل خدمت از قانون حالت اشتغال استفاده کرده و بدون حضور در محل کار از تمامی امتیازات و تسهیلات، همانند شاغلین بهرهمند میشوند، این قبیل ایثارگران اصولا از خدمت دستگاه منفک نشدهاند، بلکه از حال اشتغال به حالت اشتغال تبدیل وضعیت شدهاند، ولی رابطه استخدامی آنان تا زمان بازنشستگی همچنان به قوت خود باقی است، لذا اعاده به خدمت این گروه موضوعیت ندارد.
ب- ایثارگرانی که حقوق حالت اشتغال خود را از بنیاد شهید و امور ایثارگران دریافت میکنند ولی در سایر دستگاههای اجرایی مشغول خدمت بوده و به دلایلی غیر از علتهای مذکور در تبصره ماده4 قانون تسهیلات جانبازان و ماده60 قانون جامع، از خدمت منفک شدهاند این قبیل ایثارگران مشمول اعاده به خدمت به دستگاهی که در آن خدمت کردهاند، میشوند و دلیلی برای رد شکایت آنان وجود ندارد
ج- ایثارگرانی که مشمول قانون حالت اشتغال در دستگاههای اجرایی کشوری و لشکری بوده و حقوق خود را از دستگاههای مذکور دریافت میکنند و حسب قوانین در سایر دستگاههای اجرایی مشغول خدمت شدهاند و به دلایل غیرمذکور در تبصره مواد4 و 60 مذکور از خدمت دستگاه منفک شدهاند، بدیهی است رسیدگی به تقاضای اعاده به خدمت و رأی به ورود شکایت آنان منع قانونی نداشته و آنان میتوانند به خدمت در دستگاهی که همزمان با حالت اشتغال در آن مشغول بودهاند، اعاده به خدمت شوند.
د- ایثارگرانی که با وضعیت حالت اشتغال بازنشسته شده و با بهرهگیری از استثنای ذکر شده در قانون ممنوعیت بهکارگیری بازنشستگان، مجددا به کارگیری شدهاند با عنایت به پاسخ استعلام معاونت حقوقی رئیسجمهور چنانچه در زمان بازنشستگی از سازمانی که در آن مشغول شدهاند منفک شوند، برای یکبار میتوانند مجددا اعاده به خدمت شوند.
1-کمیسیون ماده16 هم نمی داند که چه زمانی باید شکایت را رد و یا قبول کند .
2- ایثارگران برداشت های کاملا نادرستی از قانون اعاده به خدمت وحالت اشتغال دارند
3- بعضی از ایثارگران تصور می کنند بعد از 30 سال با وضعیت حالت اشتغال نباید بازنشسته شوند !
4- وجود این قوانین باعث شده برخی از ایثاگران به ناحق مشمول چند حقوق و برخی دیگر محروم از حقشان باشند .
5- این قانون ها مجوزی شده است برای دستگاهها که با سلیقه خودشان تصمیم گیری کنند .
6- اینکه در دستگاهها با این قانون ها چه کارهایی می کنند قابل گفتن نیست .
و در آخر بی عدالتی و تبعیض در خصوص ایثارگران بدترین نوع تبعیض است .
تلاش من این است که از حق دفاع کنم
و از تبعیض های قانون مدار دوری .
با سپاس فراوان از جناب آقای مجتهد؛لطفا با توجه به تکرار مشکل بنده خواهشمند است ضمن انعکاس پاسخ لازم را بفرمایید. مرداد سال 1370 از بنیاد جانبازان اهواز به مدیریت کشاورزی خرمشهر در اوایل بازسازی جهت اشتغال مراجعه و تنها یکنفر راننده سرویس کارکنان روزانه از اهواز به خرمشهر و بلعکس نیاز داشتند بلحاظ عدم داشتن امرار معاش قبول کردم و بصورت روزمزد استخدام و در حدود بیش از سه سال روزانه حدود 300 کیلومتراز اهواز به خرمشهر و بالعکس رفت و آمد کردم.پس از آن بعلت تشدید جراحات جنگی و هوای گر م طاقت فرسای منطقه و بعد مسافت از خرمشهر به مرکز استان اهواز محل اقامت دائمی منتقل شدم و وضعیت استخدام به قراردادی یکساله تبدیل شدم ناگفته نماند در طی مدت خدمت در خواست رسمی برابر قوانین جانبازان ارائه و تقدیم نمودم متاسفانه بدون پاسخ از آن میگذشتند در سال 1374 با عنایت بصدور قانون تسهیلات جانبازان مصوب مجلس مجددا درخواستهای مکرری با ذکر مواد قانون برای رسمی شدن تقدیم نمودم نتیجه حاصل نشد در سال 1376کلیه کارکنان غیررسمی سازمان کشاورزی خوزستان محل کار مربوطه را به گزینش معرفی که بنده با حضور و طی نمودن گزینش وبا صدور رای رسمی آزمایشی بلامانع صادر و رای صادره رابه محل کار ارسال و مع الوصف صضمن عدم ابلاغ رای صادره را بایگانی و مخفی نمودن و عده های دیگر را که ایثارگر و بعد از من استخدام شدم رسمی کردن موضوع را پیگیر شدم نتیجه ای برنداشت با ادغام وزراتین جهاد و کشاورزی در اول مهرماه 1388 گزینش مجددا بدون حضور و یا دعوت و یا معرفی از سوی کارگزینی به گزینش بدون اطلاع بنده راسا با صدور رای بی عدالتی و با غرض با ادامه اشتغال بنده موافقت ننموده و با اعتراضات مکرر و شکایت در دیوان هر طوری که خود خواستند گزارش نوشتند در نهایت دیوان عدالت رو شکایت صادر نموداخیرا کاشف بعمل آمد که رئیس هسته سازمان رای صادره را بدون اطلاع اعضا هسته امضا کرده و با رای غیر قانونی و مخالف ماده 16 گزینش در تاریخ 88/07/01 با سابقه 18 سال قراردادی اخراجم کردن لطفا راه حل؟
با تشکر
گروه پنجم جانبازان حالت اشتغالی هستند که حکم حالت اشتغال گرفتند ولی به دلایلی
از امتیازات آن استفاده نکردند وتا زمان بازنشستگی در دستکاه اجرائی شاغل ماندند
این گروه همیشه فراموش می شوند