شناسه خبر : 52218
یکشنبه 15 اسفند 1395 , 15:05
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گزارشی از جشنواره "جایزه ملی ایثار"در سی سالگی طرح شاهد

اولین جشنواره آموزشی تحصیلی "جایزه ملی ایثار" به مناسبت سی امین سالگرد طرح شاهد در دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران آغاز ...

فاش نیوز - عقربه های ساعت نشان می دهد که زمان زیادی تا آغاز برنامه نمانده است. در محوطه سرپوشیده منتهی به سالن برگزاری جشنواره، پذیرایی مختصری ازمسافران و خانواده بزرگ جامعه ایثارگری که از مناطق دور و نزدیک برای حضور در اولین جشنواره آموزشی - تحصیلی "جایزه ملی ایثار"خود را به این مکان رسانده اند می شود.

زمانی وارد سالن برگزاری جشنواره می شویم که بیشتر صندلی ها اشغال شده و این موید اهتمام جامعه  ایثارگری به این رخداد علمی  است که با پخش کلیپ هایی از حماسه آفرینی رزمندگان 8سال دفاع مقدس و فرمایشات حضرت امام(ره) درخصوص تربیت علمی فرزندان شهدا نیز رنگ و بوی سال های دفاع مقدس را به خود می گیرد.

اولین جشنواره آموزشی تحصیلی "جایزه ملی ایثار" به مناسبت سی امین سالگرد طرح شاهد در دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران آغاز می شود.

حجت الاسلام محمدحسن موذنی معاون فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران، سردار محسن انصاری قایم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران، دکتر حمیدعلی صمیمی رییس بنیاد جانبازان، دکتر میرزاده ریاست دانشگاه آزاد اسلامی، احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش، دکترسید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صدیقی معاون سازمان اموردانشجویی وزارت علوم و حجت الاسلام ملک دار معاون امور طلاب و مدیریت  حوزه های علمیه کشور از میهمانان ویژه جشنواره "جایزه ملی ایثار" بودند.

برنامه با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران وسپس تلاوت آیاتی از کلام نورانی قرآن مجید توسط فرزند شهید جعفری رسمیت یافت. پس از آن حجت الاسلام محمدحسن موذنی معاون فرهنگی و اموراجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن گرامیداشت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) درخصوص برگزاری اولین جشنواره "جایزه ملی ایثار" گفت: برپایی این جشنواره به منظور ایجاد افزایش انگیزه و تحرک تحصیلی و معرفی برترین های شاهد و ایثارگر از سال گذشته بود که امیدواریم ضمن استمرار آن در سالهای آینده این سرمایه های ایثارگر و شاهد ضمن ارتقای سطح آموزش علمی و نمایش بخشی از تحقق فرمایشات فرمان تاریخی حضرت امام(ره) را که همانا آموزش از کودکستان تا دانشگاه را به منصه ظهور برسانیم.

وی در ادامه توضیح داد: اکنون بالغ بر 60هزار نفر از دانش آموزان، طلاب و دانشجویان به عنوان  شاهد و ایثارگر ممتاز شناخته شده اند.

سردار محسن انصاری قایم مقام بنیادشهید و امور ایثارگران نیز در جشنواره جایزه ملی ایثار با درود و سلام بر روح امام راحل(ره) و گرامیداشت خاطره دلاورمردی های جانبازان و ایثارگران 8سال دفاع مقدس عنوان کرد: در سی امین سالگرد ستاد طرح شاهد که با فرمان حضرت امام(ره)  مبنی بر علم اندوزی از کودکستان تا دانشگاه صادر شد، در طول 40سال پس از انقلاب ایثارگران نقش خود را در دوران دفاع مقدس و قبل از انقلاب و پس از پیروزی انقلاب ادا نمودند و در سال گذشته بیش از چهل هزار شهید دفاع مقدس اعم از طلاب، دانشجویان و دانش آموزان شهید تشکیل دادند و این حکایت از حضور مقتدرانه این عزیزان در صحنه های دفاع مقدس دارد.

وی با اشاره به پیام این جشنواره نیز گفت: یقینا" پیام  جشنواره "جایزه ملی ایثار" آن است که دانشجویان و دانش آموزان در گذشته جهاد را درصحنه دفاع می دیدند و امروز در بعد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی که به تعبیر مقام معظم رهبری سه پایه اصلی نظام است می بینند.

بنیاد شهید افتخار دارد که توانمندسازی ایثارگران را در جهت ورود به این سه حوضه اقتدارساز را حمایت می نماید. چنانچه امروز درحوره های علمی، پژوهشی 7240 نفر نخبه و سرآمد نخبه و علمی در میان ایثارگران داریم که این رقم نشان از آن است که ایثارگران همچون دوران دفاع مقدس در جهاد امروز در صحنه های علمی تلاش می کنند.

قایم مقام بنیادشهید همچنین یادآور شد: خوشبختانه بیش از 2000 نفر از اعضای هییت علمی دانشگاه ها از ایثارگران هستند و 500نفر هم در حال جذب و ورود به عرصه هییت علمی دانشگاه ها قرار دارند.  

احمدی دانش آشتیانی رییس آموزش و پرورش نیز با اشاره به یاد و خاطره 36000دانش آموز شهید گفت: دانش آموزان شهید چه در زمان آغاز انقلاب و چه در زمان جنگ با ایثار جان خود مسوولیت اجتماعی خود را انجام دادند.

وی که خود از دانش آموزان دوران دفاع مقدس کشورمان است با بیان دوخصلت از دانش آموزان شهید  به عنوان الگویی برای دانش آموزان نسل جدید گفت: یکی از خصلت های دانش آموزان دوران دفاع مقدس "خودسازی"  و بحث تقید و ایمان و وفاداری به امام بود و این تنها به فضای جبهه محدود نمی شد بلکه در فضای مدرسه نیز به  آن عمل می کردند و خصلت دوم "خصوصیات اخلاقی و اجتماعی" آنان بود در کمک رسانی به دیگران و کمک به فعالیت های مدرسه و حتی حفظ اموال مدرسه که آن را به عنوان اموال عمومی می دانستند و از آنان حفاظت می کردند و  نکته ای که نباید آن را فراموش کرد شبهای عملیات بود که آنان با چه شوقی به عبادت می پرداختند و در روز عملیات شیرمردانی بودند و همه این شجاعت ها در پرتو خودسازی و اخلاق مداری آنان خلاصه می شد.

سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت،  درمان و آموزش پزشکی نیز به عنوان سخنران بعدی با اشاره به ایام فاطمیه(س) خطاب به حاضرین گفت:  امیدواریم همه ما بتوانیم در مسیر نورانیت که ایمه(ع)  پیش روی ما قرارداده اند طی طریق نماییم و با افتخار وسربلندی آن را سپری نماییم همچنانکه پدران شما موفق شدند و این مسیر را طی کردند. و من بسیار خوشحالم که در جمع برگزیدگان شهدای انقلاب اسلامی حضور دارم.

وی همچنین گفت: به اعتقاد بنده، انقلاب اسلامی مسیر رشد و تعالی و بقای خود را در علم اندوزی محقق می کند و دلیل پافشاری و اصرار مقام معظم رهبری هم بیش از دو دهه گذشته روی همین موضوع است که کشوری مترقی و قدرتمند است که علم و دانش آن بیشتر باشد بخصوص در خارج از مرزها که اگر بخواهیم راه شهدا را ادامه دهیم باید تلاش خستگی ناپذیر و بی وقفه ای را شاهد باشیم.

وی متذکرشد: توانمندیهای علمی و هنری باعث افتخار و سربلندی کشور می شود و ما می توانیم با دانش کشور و جامعه مان را در جهان سربلند کنیم.

وی خطاب به برترین های جایزه ملی ایثار گفت: شما راه را به درستی انتخاب کرده اید و همچنان که پدران شما سرمایه زندگیشان را در راه کشور و اسلام تقدیم کردند  شما هم با درس خواندن  (و البته از نوع عمیق آن) به کشور و انقلاب خدمت می کنید که ما از همه شما سپاسگزاریم.

دکتر میرزاده نیز به عنوان ریاست دانشگاه آزاد نیز صحبت های خود را با سلام و درود به ارواح طیبه شهدا آغاز کرد و از دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان  یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی نام برد و گفت: خوشبختانه امروز 70درصد جامعه شاهد و ایثارگر در این دانشگاه تحصیل می کنند.

وی همچنین تاکید کرد: فرزندان شاهد و ایثارگر برای جذب در دانشگاه های آزاد اسلامی در اولویت قرار دارند و تا 20 اسفند سال جاری نیز فرصت ثبت نام باقی است.

دکتر صدیقی نیز به عنوان نماینده دکترفرهادی رییس وزارت علم تحقیقات و فناوری در جشنواره ملی ایثار حضور یافت و با اعلام اینکه 150هزارنفر از وزارت علوم (دانشگاه های وابسته به وزارت علوم) انتخاب شدند  گفت: به دلیل محدودیت هایی که وجود داشت امروز از 15 نفر از حوزه وزارت علوم تجلیل خواهدشد.

سپس بیانیه اولین جشنواره "جایزه ملی ایثار" توسط دکتر رحیمی ازوزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرایت شد:

"هنوز صدای طنین گام هایشان در جبهه و آفرینش شور و شعور و دلدادگی در هنگامه نبرد و حماسه به گوش می رسد. هنوز عطرگلاب و بوی اسفندی که از برقه سبزشان و استقبال سرخشان خیابانهای شهرمان را دربرمی گرفت به مشام می رسد.  هنوز قافله دلامردیهایی که پای دررکاب غیرت و مردانگی نهادند و عزتی ابدی را برای ما به ارمغان آوردندهنوز زنده است و امروز فرزندانشان راه غیرت و شرف آنان را با کسب دانش و فضیلت پیموده و قله های علم و ایمان را یکی پس از دیگری فتح و برای خود و ایران اسلامی افتخار آفرینی کرده و در عرصه سازندگی میهن اسلامی پرچم تلاش را بردوش گرفته ومنزلی دیگر از منازل جهاد را با  همت و تلاش مضاعف در سال اقتصاد مقاومتی (اقدام و عمل) و با تاسی از سیاستهای دولت تدبیر و امید پیموده تا همچنان سلسله جنبان اخلاص و ایمان باشند و امروز پس از سی سال فرمان حضرت امام(ره) به ثمر نشسته و این جشنواره با همت و همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران و وزرتخانه های علوم تحقیقات و فناوری، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد اسلامی و مرکزمدیریت حوزه های  علمیه کشور به منظور افزایش انگیزه  تحصیلی و ارج نهادن به مقام آموزشی فرزندان شاهد وایثارگر برگزار می گردد.

در قسمت دیگری از این بیانیه آمده است: هییت داوران از میان خیل عظیم مقاطع تحصیلی 72 نفر را انتخاب کرده که 15نفر در حوزه علوم تحقیقات و فن آوری، 15نفر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی،6 نفر وزارت آموزش و پرورش، 19نفر از دانشگاه آزاد اسلامی 12نفر از حوزه های علمیه و 5نفر برگزیده آزمون سراسری سال 95 را انتخاب نموده اند.

پایان بخش برنامه نیز اهدای لوح تقدیر به برترین های علمی در حوزه های مختلف است که جنب و جوش زیادی را به همراه داشت بطوری که با دوربین به شکار این  لحظات پرافتخار رفتیم.

حاشیه ها:

*حجت الاسلام شهیدی ریاست بنیادشهید و امور ایثارگران در مراسم حضور نداشت که اعلام شد در شهر قم به سر می برد.

* اولین جایزه ملی ایثار به "زهرا موسوی" فرزند "شهید زنده" از بابل اهدا شد که پدر ایشان 9 سال متوالی است که بر اثر جراحات ناشی از دوران دفاع مقدس در کما بسر می برد.

* روابط عمومی دانشگاه تهران و روابط عمومی بنیاد شهید طی هماهنگی های منظم سعی در پربارتر نمودن کیفیت برنامه ها داشتند

* "مجید اخشابی" خواننده جوان کشورمان نیز با اجرای دو قطعه با مضمون دفاع مقدس و مدافعان حرم به هنرنمایی پرداخت.

*عکاسان و خبرنگاران بی شماری ازصدا و سیما و رسانه های مختلف این برنامه را پوشش خبری می دادند.

* پایان مراسم نیز با نماز و پذیرایی ناهار از حاضرین همراه بود.

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi