شناسه خبر : 52332
شنبه 21 اسفند 1395 , 08:26
اشتراک گذاری در :
عکس روز

از نجومی خواران بیت المال تا قتل قمربنی هاشم

محمدرضا سابقی - بعد از به قدرت رسیدن خلفا اولین بروز رسمی نگاه سرمایه داری در زمان خلیفه دوم رقم خورد، آن هم در شیوه تقسیم بیت المال.
«دیوان عطا» که مسئولیت توزیع غنایم و بیت المال را بر عهده داشت نخستین بار در عهد خلافت عمر تأسیس شد و بنا به دستور خلیفه حقوق مسلمانان را- خلاف زمان پیامبر(ص) که همه مردم در گرفتن حقوق از بیت المال برابر بودند- به ترتیب قبایل و بر حسب قرابت به پیامبر(ص) و سبقت در اسلام تعیین نمود.

این اقدام سبب تحولات بنیادی در حکوت اسلامی و انقلاب پیامبر گردید و بذری را پاشید که هنوز گریبان اسلام را رها نکرده است.

با این اقدام خلیفه دوم، طبقه جدیدی در نظام اجتماعی سیاسی مسلمین به وجود آمد که قسمت اعظم دارایی ها و درآمدهای حکومت را به خود اختصاص دادند و این طبقه چیزی جز طبقه خواص انقلاب نبود.
این طبقه که طبقه حاکمان و مسئولین حکومت اسلامی را تشکیل می دادند، بیشترین سهم و حقوق از بیت المال و غنائم را به بهانه نزدیکی به پیامبر(ص) می برد. چنان که حتی میان زنان پیامبر(ص) هم در گرفتن حقوق از بیت المال تفاوت نهاده شد.

 در زمان عمر فتوحات بزرگی در ایران و روم و آفریقا و ... رخ داد که باعث سرازیر شدن غنایم و ثروت افسانه ای به حجاز گردید و طبق قانون دیوان عطا، صحابه بیشترین سهم را از این فتوحات کسب کردند و مردم و توده ها تقریبا از این درآمدها بی بهره بودند و در فقر و بدبختی روزگار می گذراندند.

وقتی خلافت به عثمان رسید، نظام سرمایه داری در اسلام تناور شده و ریشه دواند.
مردم با چشم خودشان می دیدند که صحابه و قریش از قدرت و نفوذ سیاسی بالایی در حکومت و اجتماع برخوردار گشته اند و با استفاده از این قدرت و ثروت اموالشان را تا صدها برابر افزایش می دادند.

چنین شد که مسابقه رفاه بین مسؤولین درجه اول حکومت کلید خورد و فضیلت اشخاص به مقدار دارایی های آنان سنجیده می شد.

ثروت افسانه ای صحابه و قریش موجب گستاخی فرزندان آنان شد. فرزندان صحابه به شیوه پدر شروع به خرید و فروش ملک و باغات نمودند و برای کسب ثروت از هر راهی وارد می شدند. طبری در این باب می نویسد:

«(با انبوه ثروت در دست خواص) برای اولین بار در شهر رسول خدا (ص) مظاهری از تفریحات ثروتمندانه از قبیل کبوتر بازی، تفک اندازی و بدمستی و خوشگذرانی در کنار قصرها و خانه های مجلل سر بر آورد.

فرزندان یا آقازادگان صحابه آنچنان به ترویج فساد در اسلام دست یازیدند که مردم بسیار عاصی گردیده و شکایات بسیاری از سوی آنان راهی دارالخلافه شد، شکایاتی که به علت نفوذ بالای آقازادگان در دستگاه حکومتی و قضایی راه به جایی نبردند و مقدمه خشم مردمی را فراهم می آورد که کمر به قتل عثمان بستند.

مردم و توده های خسته از ظلم و بی عدالتی گرداگرد عدالت علی(ع) زانو زدند و خلافت را به او واگذار کردند. همان علی(ع) که در روز دوم خلافت بر منبر رفت و گفت:

«اگر بیت المال درکابین زنانتان رفته باشد یا گوشواره گوش آنان علی آن را پس خواهد گرفت»

سیاست اقتصادی علی انحلال دیوان عطای خلیفه دوم و توزیع بیت المال به نحو مساوی، برگرداندن ثروت های ناحق صحابه به بیت المال بود، سیاستی که از همان روز اول شکست آن واضح بود.

صحابه که سالهای سال با چنان نظام  سرمایه داری و تبعیض آلودی خو گرفته بودند، در برابر امام مقاومت کرده به حدی که سه جنگ داخلی را علیه ایشان به راه انداختند.

تلاش های علی(ع) دراصلاح امور اقتصادی و برگرداندن دین در جایگاه اصیل و انسجام سپاه خود در مقابل اشراف قریش نتیجه مطلوبی نداشت.

واقعه حکمیت و شهادت حضرت امیر(ع) باعث قدرت گرفتن هرچه بیشتر معاویه که خود را امیرالمومنین می خواند گردید. او که با سیاست اقتصادی خویش و وعده طلا توانست صلح را به امام حسن (ع) تحمیل کند، پس از مدتی قدرت بلا منازع جهان اسلام گردید و در سطح گسترده تر از پیش شروع به ترویج نظام سرمایه داری در اسلام نمود. و شاید در یک کلام باید گفت انقلاب به طور رسمی به دست نااهلان و نامحرمان افتاد.

حکومت معاویه و بعد از آن یزید با اسلام چنان کرده بود که مردم و خواص از نقض قوانین اسلام در جامعه ابایی نداشتند.
شرابخواری، روسپیگری، حیوان بازی و ...شیوع یافت و زمزمه کفر و بت پرستی به گوش رسید.

و چنین شد که حسین ابن علی(ع) برای احیای امر به معروف و نهی از منکر و فسادی که ریشه در نظام سرمایه داری و تبعیض در حقوق دریافتی حاکمان داشت به قیام برخاست.
و چنین شد که در کربلا فرمود:

«آیا می دانید چرا سخن های مرا به گوش جان نمی شنوید؟ برای این است که لقمه حرام بیت المال زیر پوستتان جمع شده است.

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
مومن باید بتواند زندگیش را تامین کند ، تا بعد ازآن سراغ دین فرهنگ و خانواده برود . شکم گرسنه دین و ایمان ندارد . وقتی فساد ، رشوه و ربا کل جامعه را فرا گرفت ، دیگر موعظه اثری ندارد ...
بابا این نجومی خواران! ذخیره نظامند....
هر چند زیرپوستشان پر از مال حرام است...
.....
ناصرالدین شاه شیری داشت که هر هفته یک گوسفند جیره داشت.
به شاه خبر دادند که چه نشسته‌ای که نگهبان شیر، یک ران گوسفند را میدزدد.
شاه دستور داد نگهبانی مواظب اولی باشد. پس از مدتی آن دو با هم ساخت و پاخت کردند و علاوه بر اینکه هر دو ران را می‌دزدیدند، دل و جگرش را هم می‌خوردند.شاه خبردار شد و یکی از درباری‌ها را فرستاد که نگهبان آن دو باشد.
این یکی چون درباری بود دو برابر آن دو برمی‌داشت!!!
پس از مدتی به شاه خبر دادند: «جناب شاه، شیر از گرسنگی دارد می‌میرد.»
جستجو کردند و دیدند که این سه با هم ساخته‌اند و همه اندام‌های گوسفند را می‌برند و شیر بیچاره فقط دنبه گوسفند برایش می‌ماند. ناچار هر سه را کنار گذاشت و گفت:
اشتباه کردم!
یک نگهبان دزد بهتر از سه نگهبان دزد بود...
لقمه حرام اقازاده ها از سفره بیت المال باعث زایش حرامزادگانی خواهد شد که زمانی تیغ وچنگال به نظام نشان خواهند داد نمونه اش صدر اسلام فرزندان معاویه که بر روی پسر پیامبر امام حسین ع شمشیر کشیدند واما حرامخوران طیف اقازادگان امروزی در دامن اربابان ثروت وزر وزور استکبار جهانی خواهان تحریم ملتی شدند که همین ملت به پدران انها اعتماد کردند وخون پوست وگوشت انها پروار شده از سفره ملت تا جای که زیاده خواهی را حق خود دانسته وبرای زالوصفتی خود القابی همچون ذخائر نظام را یدک میکشند این در حالی است که خدمات پدرانشان قابل تقدیر واما وجود نامبارک اقازاده های نتنها سودی نداشته که سرمنشائ تمام گرفتاریهای اقتصادی شده اند
1- حضرت امام صادق (علیه السّلام) موثرترین راه فراخوانی به خیر و نیکی را دعوت عملی می داند و می فرمایند: دعوت کننده ی مردم باشید اما نه با زبان، بلکه با پارسایی، تلاش، نماز و نیکی، که این رفتارها خود دعوت کننده هستند.

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) در وصیت خود به حضرت امام حسن (علیه السّلام) و حضرت امام حسین (علیه السّلام) که در واقع وصیتی به همگان است، می فرمایند: امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که افراد شرور و بدکار جامعه بر شما مسلط می شوند و آن گاه هر چه دعا کنید به اجابت نرسد.

3- حضرت امام باقر (علیه السّلام) می فرمایند: امر به معروف و نهی از منکر فریضه ی بزرگ الهی است که همه ی واجبات با آن برپا می شود و به وسیله ی آن امنیت برقرار می گردد، کسب و کار مردم حلال و حقوق افراد تأمین می شود و در سایه ی آن آبادانی می آید و از دشمنلان انتقام گرفته می شود و کارها رو به راه می گردد.

4- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: هر کس به کار نیکی امر یا از بدی بازدارد یا مردم را به خیر راهنمایی کند یا به نحوی موجبات تشویق آن ها را فراهم سازد، در آن عمل خیر سهیم و شریک است و همچنین، هر کس امر به کار بد کند یا دیگران را بدان راهنمایی و تشویق نماید، او نیز شریک است.

منبع : نهج البلاغه - و تفسیر نمونه
از همه شما بزرگمردان و سایت فاش نیوز که تلاش می کنید و در احیای ارزشهای اسلام و قران انجام وظیفه مینمایید خیلی ممنونم و مقاله و نظرهای شما برایم اموزنده بود.
دوستی با کفار و اهل خباثت و بدعهدی و امضای قراردادهای بدفرجام که در ذیل حب الریاسه و حب الکفار قرار دارد بر اساس فرمایش حضرت امام صادق علیه السلام گناه بزرگی است خصوصا وقتی میلیونها میلیون انسان ایرانی تحت فشار ناکثین آمرییکایی و اسرائیلی و انگلیسی و فرانسوی و... قرار بگیرند.
واقعا هر انسان آزاده ای از اینهمه ذلت خواهی وزیران میلیاردی و مدیران نجومی پولپرست متحیر میشود. اینان چرا چوب حراج به عزت و شرف ما زده اند؟
چرا حرمت خون مطهر شهدا را نگه نداشتند و چرا به سخنان امام خمینی و رهبرمعظم انقلاب گوش نکردند.
درود بر همه ملت عزتمند ایران زمین و مرگ بر امریکاپرستان
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi