شناسه خبر : 52372
یکشنبه 22 اسفند 1395 , 12:02
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گزارش سفر راهیان نور (جبهه‌های غرب)، اسفند 1395

سفر به دیار غیرت و عاشقی

سعادت یار شد برای نهمین بار همراه جمعی از اصحاب رسانه و به دعوت نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی؛ سفر به کرمانشاه و بازدید از مناطق عملیاتی را تجربه کنم.
پیش از آغاز سفر در ستاد فرماندهی نیروی زمینی، جلسه‌ای صمیمانه با حضور امیر سرتیپ نوذر نعمتی، جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
نشستی صمیمانه با امیر نزاجا
امیر سرتیپ نوذر نعمتی در این نشست با بیان اینکه اخبار حوزه دفاعی و نیروهای مسلح از یک چارچوب خاص تبعیت می‌کند، گفت: در تمامی کشورها نیز این طبقه‌بندی‌ها و حیطه‌بندی‌ها وجود دارد و به همین ترتیب در کشور ما نیز به خاطر مخاطبان داخلی و خارجی باید در ارائه اخبار، ملاحظات امنیتی در نظر گرفته شود.


جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به اینکه اطلاعات مردم ما در حوزه نظامی و دفاعی به نسبت دیگر کشورها بیشتر است، افزود: شاید یکی از دلایل آن، این است که حضرت امام(ره) موضوع دفاع از نظام مقدس اسلامی را در بین مردم نهادینه و آن را به مسئله‌ای ملی تبدیل کردند.
وی گفت: اگرچه امروز نیروهای مسلح ما در اجرای ماموریت‌های خود در حوزه‌های مختلف آموزشی، دفاعی و حفظ امنیت مرزها با تمام توان اقدام می‌کنند، اما با این حال بخش اصلی مسئله دفاع بر عهده مردم است.
سفر به خاک غیرت‌پرور
کرمانشاه جایی است در میان کوهستان‌های غرب ایران؛ سرزمینی با آب و هوای سرد و خشک و مردمانی گرم و مهربان و مهمان‌نواز که با آغوشی باز از کاروان ما استقبال کردند.
شرف و غیرت در سیمای اهالی این خطه از کشور به خوبی آشکار و نمایان است و هر کس در این شهر پا می‌گذارد یاد مردمان سخت‌کوش و مقاوم می‌افتد که مقام معظم رهبری در سفر به کرمانشاه در سال 1390 در جمع مردم غیور این شهر فرمودند که جنگ از این استان آغاز و در این مکان پایان یافت که این نشان از عظمت مردم کرمانشاه در هشت سال دفاع مقدس است که ولی امر مسلمین این گونه از آن یاد می‌کنند.
آغاز سفر به وقت عاشقی
دوشنبه 16 اسفند سفر آغاز شد، درست موقع غروب بود که به کرمانشاه رسیدیم. شهر کرمانشاه در 526 کیلومتری شهر تهران است؛ در شرایطی که اسفند ماه در تهران همه درگیر خرید و آماده شدن برای شروع سال جدید هستند، زیارت شهدا نصیب هر کسی نمی‌شود. رفتن به مناطق عملیاتی به معنی بیعت با آرمان‌های شهدا است. شهدایی که می‌دانستند در راهی قدم می‌گذارند که امکان دارد برگشتی در کار نباشد. فکر اینکه رزمندگان چطور از عزیزان خود دل کندند و فداکارانه جنگیدند تا ما امروز در سایه امنیت و آرامش و آسایش زندگی کنیم لحظه‌ای رهایم نمی‌کرد. به راستی چگونه می‌توانیم حق رشادت‌ها و پایمردی و جوانمردی‌های این عزیزان را ادا کنیم؟
تنگه مرصاد؛ جهنم وطن‌فروشان
از محل اسکان خارج شدیم و 30 کیلومتر بعد از کرمانشاه راهی یادمان شهدای عملیات مرصاد در منطقه چهار زبر شدیم که به تنگه مرصاد معروف است. تنگه‌ای که منافقان کوردل در عملیات به اصطلاح خودشان فروغ جاویدان با 25 تیپ و حدود چهار تا پنج هزار نفر به ایران حمله کردند. منافقان و ارتش عراق عملیات مشترک خود را با هجوم زمینی از طریق سر پل ذهاب از جنوب گردنه پاتلاق از نزدیک سر پل ذهاب آغاز و به طرف شهر کرنه غرب پیشروی کردند. نخستین‌ تانک‌های عراقی با آرم منافقین وارد شهر شد و پس از تصرف شهر به طرف اسلام‌آباد غرب پیشروی کردند که به محض رسیدن به داخل شهر تعدادی از نیروهای بسیجی و مردمی با آنها درگیر شدند و به علت عدم هماهنگی بین نیروها و نفوذ بعضی از منافقین در بین مردم کنترل شهر از دست نیروهای نظامی خارج شد و به دست منافقین سنگ‌دل درآمد‌. منافقین پس از آن به سمت کرمانشاه حرکت کردند که در منطقه ارتفاعات چهارزبر با مقابله رزمندگان ایرانی مواجه شدند و عملیات آن‌ها در این منطقه به خاطر رشادت‌های شهید امیر سپهبد صیاد شیرازی، خلبان‌های تیزپرواز هوانیروز و مقاومت‌های نیروی‌های مردمی و سپاه پاسداران متوقف و برای همیشه خاموش شد.
وارد یادمان مرصاد شدیم، در این یادمان پنج شهید گمنام آرمیده بودند که حال و هوای هشت سال دفاع مقدس در آنجا احساس می‌شد. در آنجا عکس‌هایی از شهدای این عملیات که توسط منافقین خودفروخته در وضعیت دلخراشی به شهادت رسیده بودند به چشم می‌خورد، این عکس‌ها نشان از بی‌رحمی منافقین دارد. آنها که دم از خلق می‌زنند این چنین جوانان این مرز و بوم را به شنیع‌ترین شکل به شهادت می‌رساندند. با دیدن عکس‌های شهدا حس غریبی به انسان دست می‌داد و این همه مظلومیت، چشم‌های بیننده عکس را ‌تر می‌کرد که دست نفاق بارها زهر تلخ شقاوت را در کام مردم این خطه نشاند.
حضور در یادمان امیر آسمانی ایران
 و ستاره غرب
از پادگان ابوذر به طرف یادمان شهید شیرودی به راه افتادیم که ۲۲ کیلومتری پادگان ابوذر قرار دارد. این یادمان ما را به یاد یکی از افتخارات هوا‌نیروز در هشت سال دفاع جانانه می‌اندازد. شهید سرلشکر خلبان علی‌اکبر شیرودی، پس از آنکه نیروهای رزمنده را به ارتفاعات صعب‌العبور بازی‌دراز جا به جا کرد، مهمات را به رزمندگان رساند و سپس مجروحین این عملیات را به پایگاه‌های درمانی منتقل کرد. پس از آن هلی‌کوپتر شهید شیرودی مورد اصابت گلوله ‌تانک دشمن بعثی قرار گرفت و در حوالی شهرستان سر پل ذهاب در کوره موشی (زرین چوب فعلی) سقوط کرد و روح وی به دیار حق شتافت. شهید شیرودی بالاترین سطح پرواز نظامی را در سطح جهان داشت.
مرزبانان همیشه بیدار
از یادمان شهید شیرودی به سمت «کوره‌موش» قرارگاه تاکتیکی تیپ 71 پیاده مکانیزه شهید سرلشکر حسین ادبیان رفتیم که این گروهان تکاوران ضد چریکی هستند که از آمادگی بالای جسمانی برخوردارند و آماده رویارویی با هرگونه تهدیدات در نوار مرزی را دارند و آنان مرزبانان همیشه بیدار هستند. در آنجا مرزبانانی را دیدم که رفاه و آسایش خود را صرف مردم و مملکتشان می‌کنند. آنها در تلاش هستند تا از این مرز و بوم حراست و پایداری کنند. آنان دوری از خانواده را ترجیح می‌دهند تا مردم و هموطنان خود را در کنار خانواده و در کمال آسایش ببینند.
از کوره موش به سمت یادمان شهید وفایی حرکت کردیم. این منطقه مکانی است که عملیات کربلای 9 توسط لشکر 81 و تیپ سوم زرهی پادگان ابوذر با پشتیبانی هوانیروز در تاریخ 20 فروردین 1366 با رمز مبارک یا مهدی ادرکنی(عج) به مرحله اجرا درآمد.
شهدای گمنام در ارتفاعات آهنگران
کمی جلوتر از یادمان شهید وفایی به سد شهدای گمنام رسیدیم که روی رودخانه مرزی قوره تو احداث شده است. نام این سد را از آن جهت شهدای گمنام نهادند که سالها پس از جنگ تحمیلی و تفحصی که برای یافتن پیکر مطهر شهدا انجام شد، گروه تفحص به پیکر چندین شهید والا‌مقام جنگ تحمیلی در این منطقه برخورد می‌کند و این سد را به نام شهدای گمنام نام‌گذاری کرده‌اند.
پس از آن به سمت قصرشیرین رهسپار شدیم. محلی که یادآور ورود آزادگان قهرمان به خاک ایران است، جایی که روزگاری راه کربلا نام داشت، در آنجا به یاد حجت‌الاسلام ابوترابی که با این منطقه سر و سری داشت بودیم. روحش شاد و یادش گرامی.
دوکوهه غرب در اوج مظلومیت
چهارشنبه 18 اسفند به سمت سرپل‌ذهاب و پادگان ابوذر به راه افتادیم، از اسلام‌آباد غرب که آب و هوای بسیار دلنشینی داشت گذشتیم، سرسبزی دشت‌های اسلام‌آباد و سرپل‌ذهاب روح انسان را جلا می‌داد و به ما آرامش خاصی بخشید. به پادگان ابوذر رسیدیم. این پادگان که به دوکوهه غرب معروف است در 40 کیلومتری کرمانشاه در ضلع شرقی دشت ذهاب قرار دارد.
پادگانی که در همان نگاه اول می‌توان مظلومیتش را حس کرد. هنوز هم ترکش‌هایی از زمان جنگ بر ساختمان‌های دلشکسته ابوذر به جای مانده است، آری ‌ای پادگان تو را به پاره‌پاره پیکر شهیدانت، بهار وجودت را بر خزان تاریک وجودمان بتابان تا ما نیز سرشار از بوی بهشت اخلاصت شویم،‌ ای قطعه مطلق عشق تو صاحب ناگشوده‌ترین اسرار شهیدان و رزمندگان هستی.
وقتی که در پادگان ابوذر قدم می‌زنی، زیبایی‌ها و مناطق دیدنی و بی‌نظیر را که در راه دیدی از یاد می‌بری و یاد حکایت تلخ روزهای بمباران‌های هوایی می‌افتی. یادت می‌آید که جنگنده‌های عراق بمب‌های خود را بر پادگان ابوذر و مردم بی‌گناه این منطقه می‌ریختند. هر چند که در روزهای جنگ این پادگان شاهد صحنه‌های بسیار زیبایی از رشادت‌ها و پایمردی رزمندگان بود و در طول هشت سال دفاع مقدس جوانان و غیورمردانی را در خود جای داد. رزمندگانی که با نیروهای صدام ملعون، جانانه جنگیدند. حتی مردم این منطقه نقش مهم و بسزایی را در دفاع از میهن اسلامی ایفا کرده و دست به دست رزمنده‌ها دادند تا جایی که در بمباران هواپیما‌های بعثی در این منطقه از یک خانواده ۱۶ شهید تقدیم انقلاب شده است.
از دیگر افتخارات این پادگان مرزی حضور شهید خلبان علی‌اکبر شیرودی در این پادگان بوده. وی در مقاطعی از دوران دفاع مقدس به همراه همرزمانش از طریق این پادگان اجرای عملیات کرده و جهت بارگیری مهمات و سوخت به این پادگان مراجعه می‌کردند، و اتاق شخصی ایشان در این پادگان میزبان زائران راهیان نور است.
این شهید بزرگوار با تمام وجود در برابر منافقین و دشمنان اسلام ایستادگی کرد، و جالب است که بدانید رهبر معظم انقلاب در همین پادگان برای بجا‌آوردن نماز، به شهید شیرودی اقتدا کرده بودندکه می‌توان گفت ایشان اولین نظامی بود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به وی اقتدا کردند.


مقام معظم رهبری در مورد شهید شیرودی فرموده بودند: «او تنها نظامی‌ای بود که در نماز به او اقتدا کردم». در واقع شهید شیرودی یک عارف وارسته بود و همواره می‌گفت: «من و همرزمانم برای اسلام می‌جنگیم نه چیز دیگر».
بسیاری از صاحب‌نظران جنگ‌های هوایی او را نامدارترین خلبان جهان نامیدند چنان که شهید فلاحی می‌گوید: «او غیرممکن را ممکن ساخت و کسی بود که وقتی خبر شهادتش را به امام(ره) دادم یک ربع به فکر فرو رفتند و حضرت امام(ره) در مورد همه شهدا می‌گفت خدا آنها را بیامرزد ولی در مورد شیرودی گفت او آمرزیده است.»
او با بیش از 2500 ساعت بالاترین ساعت پرواز در جنگ را در جهان داشت و با بیش از 40 بار سانحه و بیش از 300 مورد اصابت گلوله بر هلیکوپترش باز هم سرسختانه جنگید؛ در این بازدید از دفتر کار شهید شیرودی دیدن کردیم.
دیدار با خانواده شهدا
در پادگان ابوذر از دوستان اصحاب رسانه جدا شدیم و به همراه برادر جلیلیان مسئول ایثارگران استان کرمانشاه، به قصد دیدار خانواده شهیدان جهانگرد حیاتی در منطقه اسلام‌آباد غرب، برادران شهید خدامرادی در منطقه سرپل ذهاب، شهید مدافع حرم خیرالله احمدی فرد محله اسلام‌آباد، برادران شهید بهنیا و شهید مدافع حرم ستار عباسی از کرمانشاه رفتیم و به گفت‌وگو پرداختیم. پس از دیدار با خانواده شهدا راهی محل اسکان در کرمانشاه شدیم تا استراحت کرده و جهت برنامه فردا آماده شویم.
آخرین روز سفر
صبح پنجشنبه 19 اسفند آخرین روز سفر به قرارگاه منطقه غرب نیروی زمینی ارتش رفتیم، آنجا با امیر سرتیپ دوم فرهاد آریانفر ارشد نظامی آجا در استان‌های کرمانشاه و ایلام صحبت کردیم.
  امیر سرتیپ دوم فرهاد آریانفر در نشست خبری با کاروان رسانه‌ای راهیان نور که در ستاد فرماندهی این نیرو انجام شد به اهمیت ترویج فرهنگ دفاع مقدس، اظهار کرد: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند دفاع مقدس گنجینه‌ای ارزشمند است که باید استخراج و به نسل جوان ارائه شود، و این مسئولیت خطیر امروز بر دوش اصحاب رسانه است.
وی با بیان اینکه ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت، بهترین روش مقابله با هجمه‌های فرهنگی دشمن است، گفت: یکی از مهم‌ترین راهکارهای مقابله با جنگ نرم دشمن اشاعه فرهنگ ازخودگذشتگی و ایثار، جوانمردی و ولایتمداری رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس است.
وی در رابطه با شرایط فعلی مرزهای غربی کشور گفت: 490 کیلومتر از مرزهای غربی کشور را تحت اشراف داریم و هم اکنون مرزهای غربی کشور در امنیت کامل به سر می‌برد.
ارشد نظامی آجا در منطقه غرب کشور با بیان اینکه از تجهیزات به روز شده و کارآمدی در حوزه حفاظت از مرزها استفاده می‌شود، تصریح کرد: وضعیت منطقه به طور مداوم رصد شده و تحت اشراف اطلاعاتی قرار دارد.
وی با اشاره به انواع تهدیدات نامتقارن، کلاسیک و ترکیبی تاکید کرد: ارتش برای هر نوع تهدیدی تاکتیک‌های مقابله به مثل را طرح‌ریزی و عملیاتی کرده است.
وی در ادامه به انهدام گروهک‌های تکفیری در سال 93 و مقابله با برخی تحرکات عناصر تروریستی در سال 94 و همچنین انهدام گروه 12 نفره پژاک توسط هوانیروز اشاره کرده و در این رابطه گفت: ارتش در آمادگی کامل قرار داشته و هر نوع تهدیدی را در نطفه خفه خواهد کرد و در موارد اشاره شده به سرعت خود را به منطقه رسانده و دشمن را ناکام گذاشته است.
امیر آریانفر خاطرنشان کرد: سعی داریم تا در یادمان‌های دفاع مقدس از راویانی که در دوران جنگ در مناطق حضور داشتند و عملیات‌ها را از نزدیک لمس کرده‌اند، استفاده کنیم.
پرنده‌های آهنین نیروی زمینی ارتش
پس از پایان جلسه به قرارگاه پایگاه یکم رزمی هوانیروز منطقه کرمانشاه رفتیم، کنار در ورودی، نمایشگاه ویژه از آثار و تجهیزات به جا مانده از شهیدان بود که از آن دیدن کردیم. کلاه خلبانی، لباس و قرآن جیبی شهیدان بزرگوار کشوری و چاغروند به چشم می‌خورد که مرا بسیار تحت تأثیر قرار داد.
سرهنگ «عزت‌‌الله زندیه» سرپرست پایگاه یکم رزمی هوانیروز کرمانشاه برایمان از تاریخچه تشکیل هوانیروز و عملکرد فعالیت‌های قبل و بعد از انقلاب توضیحاتی را برای اصحاب رسانه داد.
 وی گفت: بنده به جرات می‌گویم که هرکس وارد این پایگاه می‌شود باید با وضو باشد چرا که این پایگاه مکان شهیدان بزرگ و والامقامی از جمله کشوری، چاغروند، شمشادیان و صیاد شیرازی بوده است.
وداع با خاک غیرت‌پرور
وداع و خداحافظی همیشه سخت است. به‌خصوص زمانی که این خداحافظی از سرزمینی قهرمان و پهلوان پرور چون کرمانشاه باشد. وقتی که به این سفر می‌آمدم تمام فکرم مشغول به این بود که آیا می‌توانم رسالتی که بر دوشم گذاشته شده را به خوبی به پایان برسانم؟ گام نهادن در این مناطق چنان حال خوشی دارد که انگار هشت سال دفاع مقدس را با چشم دل سیر می‌کنم. بار دیگر امروز با دلتنگی تمام از این سرزمین مبارک جدا می‌شوم و مسئولیت خطیری را به دوش خود احساس می‌کنم، باز هم به یاد وصیت‌نامه شهید ناصر حاج حسین کلهر افتادم که می‌گفت؛ نگذارید پرچم شهدا، بر زمین بیفتد! حال به عهده ماست که پرچم شهدا را به قله عزت و شرف برسانیم و آن را در جهان به اهتزاز درآوریم.

منبع: کیهان
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi