شناسه خبر : 52408
سه شنبه 24 اسفند 1395 , 12:21
اشتراک گذاری در :
عکس روز

خانواده شهدا در قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور

یوسف مجتهد - با تصویب قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور برخی از قوانین مرتبط با خانواده شهدا اصلاح و قوانین موقت به قوانین دائم تبدیل شده در اصلاحیه ماده۷۱ قانون جامع موضوع سهمیه استخدامی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز و مؤسسات آموزشی و پژوهشی، همسران شهدا جزو مشمولان سهمیه قرار گرفتند و آنان می‌توانند با دارا بودن مدرک علمی مورد تأیید وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سهمیه جذب اعضای هیأت علمی برخوردار شوند.

برابر تبصره ردیف3 بندالحاقی1 فرزند شهید درخصوص معافیت فرزندان از خدمت وظیفه عمومی مشابه جانباز 50 درصد محسوب می‌شود. بنابر این فرزندان شهدا درصورت تأیید فرماندهی کل قوا با اصلاحات صدر بند3 ماده45 قانون خدمت وظیفه عمومی، می‌توانند تا 5 فرزند خود را از خدمت معاف کنند.

برابر تبصره الحاقی به ماده26 قانون جامع، والدین، همسران و فرزندان شهدا که دارای بیماری‌های خاص، صعب‌العلاج یا محدودیت جسمی- حرکتی هستند، پس از تأیید کمیسیون پزشکی بنیاد مشمول پرداخت حق پرستاری و حق همیاری خواهند شد.

برابر بند3 ماده الحاقی5 قانون احکام دائمی، ماده13 قانون جامع اصلاح شد و افراد تحت تکفل فرزندان شهدا با تصریح قانون، مشمول خدمات درمانی مانند سایر ایثارگران قرار گرفتند. لذا بنیاد مکلف شده است فرزندان شهدا و عائله تحت تکفل آنان را تحت پوشش قرارداده و نسبت به بیمه تکمیلی و هزینه‌های مازاد بر بیمه‌های پایه بیمه سلامت تأمین کلیه داروها و تجهیزات و اقلام پزشکی مورد نیاز آنان اقدام کند.

براساس بند4 ماده الحاقی5، احکامی به ماده21 قانون جامع الحاق شد و برابر آن، فرزندان شاهد نسبت به فرزندان جانبازان و آزادگان، از اولویت در استخدام برخوردار شدند.

برابر بند5 ماده الحاقی5 احکام دائمی، متنی جایگزین ماده7 قانون جامع شد که براساس آن فرزندان شهدا مشمول واگذاری مسکن یا زمین برمبنای قیمت زمین به قیمت منطقه‌ای سال واگذاری قرار گرفتند.

برابر بند1 ردیف ب ماده الحاقی5 قانون احکام دائمی، بند الف ماده44 برنامه پنجم توسعه دائمی شد و با افزودن همسران به آن، همسران و فرزندان شهدا، از کلیه امتیازات و مزایای مقرر در قوانین و مقررات مختلف برای شخص جانباز 50درصد و بالاتر به استثنای تسهیلات خودرو، حق پرستاری، کاهش ساعت کاری و حالت اشتغال برخوردار شدند. البته این تسهیلات شامل وابستگان فرزند شهید نمی‌شود.

بند1 ماده44 قانون برنامه پنجم دائمی شد و برابر آن بنیاد شهید مجاز است صددرصد هزینه خدمات مهندسی ساخت مسکن خانواده شهدا را برای یک‌بار و حداکثر برای یکصد مترمربع تأمین کند.

برابر بند5 ردیف ب ماده الحاقی5 قانون احکام دائمی، بنیاد شهید مکلف است کلیه فرزندان شهید فاقد شغل و پوشش بیمه‌ای متقاضی شغل مناسب را تا زمان تأمین اشتغال پایدار تحت پوشش بیمه اجباری بازنشستگی و درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی قرار داده و صددرصد حق بیمه مربوطه را تأمین و پرداخت کند.

حسب بند6 ردیف ب ماده الحاقی5 قانون احکام دائمی، بنیاد شهید مکلف است فرزندان شهید دارای بیماری‌های خاص، صعب‌العلاج، محجور و از کارافتاده کلی را همانند جانبازان از کارافتاده تحت پوشش کامل قرارداده و حقوق و مزایای مشابه، به ایشان و خانواده تحت تکفل پرداخت کند.

برابر بند7 ردیف ب ماده الحاقی5 همسران و فرزندان شهدا شاغل در کلیه وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و مؤسسات تابعه آنها، نیروهای مسلح، شرکت‌های عمومی دولتی، درصورت تنزل از مناصب مدیریتی، اداری و لشکری، مشروط به عدم‌محکومیت آنها براساس آرای مراجع قضایی و یا اداری، از کلیه حقوق و مزایای پست سازمانی یا همتراز شغل و پست بالاتر برخوردار می‌شوند.

برابر بند8 همین قانون همسران و فرزندان شهدا که از یک مقطع تحصیلی بالاتر برخوردار می‌شوند با داشتن مدرک کارشناسی، مشمول بند الف ماده 103 قانون مدیریت خدمات کشوری بوده و می‌توانند تا 35سال خدمت کنند.

براساس بند9 ردیف ب قانون احکام دائمی، فرزندان شهدا با بیش از 5سال سابقه قراردادی در وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دولتی تبدیل وضعیت می‌شوند. افراد تبدیل وضعیت شده از سهمیه‌های استخدامی ایثارگران کسر می‌شوند. این حکم شامل کسانی که بعد از لازم‌الاجراشدن این قانون در دستگاه‌های مذکور به‌صورت قراردادی استخدام می‌شوند، نیست. به جهت مقررات استخدامی فرزندان شهدا تابع مقررات و ضوابط استخدامی خاص خود هستند.

برابر بند ت ماده الحاقی5 ، دولت مجاز است به همسران، فرزندان و والدین شهدای دارای تابعیت خارجی که در 8سال دفاع‌مقدس و یا بعد از آن در راستای ماموریت‌های محوله از سوی مراجع ذی‌صلاح به شهادت رسیده‌اند، حداکثر یکسال پس از تقاضای تابعیت، تابعیت ایرانی اعطا کند.

براساس بندث ماده5 الحاقی، دولت موظف است پرداخت مستمری پدر و مادر فوت شده شهید را به فرزندان معلول، محجور، مطلقه تحت تکفل، نامادری و بیماری صعب‌العلاج و بیماری خاص مشروط براینکه از محل دیگر به‌طور ماهانه مستمری نداشته باشند، ادامه دهد.

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
حداقل به اندازه یه نوه شهید به جانبازان زیر 25 درصد اهمیت بدین بد نیست ایا این درسته که فرزند جانباز شیمیایی 20 درصد فقط 4 ماه کسری بگیرد که این 4 ماه رو هم به دلیل اینکه متولد 73 است ندادن ما این ظلم رو به کی بگیم ایا این درسته که نوه شهید که 30 سال بعد جنگ به دنیا اومده تسهیلات بگیره اما من جانباز 20 درصد شیمیایی هیچ تسهیلاتی نداشته باشم
خوبه بالاخره نوه شهید هم از خدمت سربازی معاف شد ...فرزند شهید مشابه جانباز 50 درصد است و انواع تسهیلات و تازه حق پرستاری هم میگیرد حق پرستاری برای نگهداری از که ؟ جانبازان زیر 25 درصد کجای این قوانین قرار دارن کسی که الان 10 درصد از ریه اش باقی مونده فقط لوح تقدیر .نزدیک انتخابات عکس یادگاری . یه سفر سیاحتی و زیارتی ....واقعا این مسئولان خجالت نمیکشن ...
درهمین قانون نوه های شهید هیچی شاملشون نمیشه
یکی این معما را جواب بده
شهیدی که قبل از شهادتش پدر و ملدرش را از دست داده بود ۱۶ سال دلشت متاهل هم نبود فرزندی هم که نداشت فقط یه خواهر داشت
حلا این همه امتیازات به خانواده داده شد خانواده تک نفره این شهید از چه مزایلیی استفاده کرد؟
آیا اگر به این تنها بازمانده خانواده شعید امتیازی تعلق بگیرد ( مثلا پرداخت وام مسکن ) گناه محسوب می شود
آخه مگر می شود ۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰؟؟؟؟؟
با عرض سلام و خسته نباشید بنده جانباز حالت اشتغال اداره دولتی می باشم و مشغول به تحصیل که بعد از حالت اشتغالم یعنی در سال 81 ادمه تحصل دادم و کاردانی را گرفتم و در حکم کارگزینی منظور گردید و مجددا همین امسال کرشناسی را گرفتم و برای اداره فرستادم ولی متاسفانه در حکم کارگزینی منظور نگردیده است با توجه به اینکه مشغول به تحصیل در کارشناسی ارشد می باشم و با توجه به بخشنامه دولت شماره 170061 مورخ 24/12/94 آیا مدرک تحصیلی کارشناسی من باید در حکم کارگزینی اضافه شود و همچنین بعد از فراغت از تحصیل ارشد چگونه است خواهشمندم اگر بخشنامه ای در این مورد می باشد برای بنده بفرستید با تشکر فراوان جانباز 40%
مدیران ما در چنین شرایطی سئوال می کنند
چطور است که شما برای ادامه تحصیل مشکل ندارید
ولی برای کار کردن مشکل دارید ؟
قانون بایدبرای بچه های جنگ یکسان باشد...ازرزمنده/جانباز۵تا۷۰% /شهید/خانواده شهید/آزاده...و..........ولاغیر!
سلام، خدایی اگر ایثارگران نبودند، شماها کجا بودید، وقتی هم فکری میکنید چرا فقط جانبازان که تا بحال حقوق، مزایا گرفتند چرا ایثارگران فاقد شغل، مسکن، وام، وجانبازان زیر 25 درصد. اونا انسان نیستند با سابقه یک سال و بالاتر، تاکی، اقلا اوناکه سی سال حقشون نگرفته و بیماری دارند محض خدا کاری کنید که همین ها جنگ اداره کردند ولی اداره ها الان کسانی دیگر پشت میز نشستند نکنید خدا خوش نمیاد فکر این باشید که جانباز دوجور باشه بالای 30 درصد وزیر سی درصد، نجات بدید اینقدر طبقه بندی نکنید و اخرشم همه ناراضی، تخصصی تر علاج کنید مشکلات هم کمتر میشه بخدا. یاحق
بسمه تعالي
با سلام و خسته نباشي به برادر ارجمند جناب آقاي مجتهد
اينجانب كارمند جانباز 55% يكي از شركت هاي واگذار شده به بخش غير دولتي پتروشيمي هستم كه بر اساس قانون الحاقي مالي دولت ( شماره 2) بو با توجه به ماده 66 آن تقاضاي استفاده از حالت اشتغال خود نموده ام كه متاسفانه با مخالفت مديريت شركت مواجهه شده ام كه ميگويند شركت واگذار شده چون بودجه خود را از دولت دريافت نميكند مشمول اين قانون نمي شود . لطفا راهنمائي بفرمائيد چه كاري بايد انجام دهيم.
55 سال سن دارم با 35 سال سابقه خدمت .
متشكر
فقط مانده ام قیامت که به پا می شود بگویم سگ حقم را خود جرات نکردم حرف بزنم موقع نبرد است منادی درتمام جلسات میگوید غهم من کم است
جانبازگرسنه است.جانبازعیدندارد!این ظلم است درحق ما...........
لعنت خدا بر شما قانونگذاران ظالم . جانبازان زیر 25 درصد , بخصوص شیمیایی واعصاب وروان چه گناهی کرده اند؟؟؟؟؟!!!!!! چرا کف درصد اعصاب وروان به 25 درصد را در صحن به رای نمی گذارید.این مصوبه کمیسیون سه سال است که مصوب شده و درراه ورود به صحن دارد خاک میخورد. این درحالی است که برای نوه وفرزند نوه شهید کماکان داذید مصوبه میدید بیرون!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ظلم وتبعیض تا کی ؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!
امربه معروف ونهی ازمنکر شد: به من چه ! به توچه!
خواهش بفرمائید که این قوانین مصوب شده جدید از چه تاریخی اجرایی میشوند
سلام بنده 21ماه مستمر در خط مقدم جبهه بودم بازنشسته هستم 56 سال سن دارم سه عمل جراحی دیسک کمر آپانديس و فتق انجام داده ام وروماتیسم مفصلی با مدارک پزشکی معتبردارم فرزند شهید هم هستم. فقط یک پسر دانشجودارم آیا ازسربازی معاف میشود.
قانون احاکام دائمی برنامه های توسعه در اواخر بهمن 95 تصویب و به تایید شورای نگهبان رسید و این مواردیکه اینجا بیان شده مال موارد پیشنهادی نمایندگان بوده که در نهایت به تصویب نرسید!؟ قاونو احکام دائمی برنامه های توسعه کشور رو دانلود کنید و بخونید تا متوجه بشید غیر از جذب هیات علمی و یه مورد معافیت سربازی و بیمه ایثارگران سایر موارد مذکور در اینجا مورد تصویب نهایی قرار نگرفت.
فاش نیوز محترم و جناب آقای مجتهد لطفاً اطلاع رسانی دقیق براساس آنچه در این قاون و قاون برنامه ششم که به تایید نهایی رسیده و ابلاغ شده برسانید تا افرادی دچار اشتباه نشوند.
باتشکر
سلام جناب مجتهدی خسته نباشید لطفا قوانین مصوب شده نهایی برنامه ششم و زمان اجرایی شدن آن را اعلام بفرمائید،،،،،متشکرم
آقای کرباسچی وقتی که به مدافع حرم توهین میکنن دستگاه اطاعاتی امنیتی پس کجا بودنداگرهمین مدافع حرم نبودایران همانندعراق وسوریه ،افقانستان ،پاکستان گرفتار داعش های لعنتی بودازقدیماشنیده بودیم اگرفردی ازناموس همسایه خوددفاع کن سرآخرمحکوم است ؟براینکه بعضی هاتجاوزبه آبرووناموس شان خوششان میایدوالا چرا بایدبه مدافعان حرم توهین شودامیوارم سربازان گمنام امام(عج)دست وزبان چنین افراد کوتانمایندتادرس عبرتی برای دیگران نیزباشدالبته ناگفته نماندهمین هادرزمان دفاع مقدس به ماهانیزتوهین میکردندپس این ستون پنجم کیها بودند،دست پرورده همین ها بودنددرعملیات والفجر8و10وعملیات مرصادهمه بادستوراینهابودالآن هم به مدافع حرم توهین میکننداگرفکرکننداین دفاع تنهاازحرم نیست بلکه دفاع ازمرزهای ایران اسلامی نیزهست حالابعضی هانفهمندخواپ نفهم تاآخرنفهم است اینها عادتشان همین است ترک عادت موجب مرض است انتظارمیرودمسولین سیاسی نظامی کشورگربه دم حجله کنند
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi