شناسه خبر : 52514
پنجشنبه 10 فروردين 1396 , 10:18
اشتراک گذاری در :
عکس روز

یادمان اسکله بن بست شکن جنگ

در گفت‌وگو با تسنیم مطرح شد؛

روایتی از یادمان اسکله بن بست شکن جنگ/  عکس

راهیان نور 96 - یادمان اسکله شهید هاشمی

یادمان اسکله شناسایی شهید علی هاشمی که با شناسایی های غیر ممکن  او و نیروهایش، جنگ از بن بست خارج شد، ۶ سال پیش توسط همرزمانش در هورالعظیم احداث شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا اعزامی به مناطق عملیاتی دفاع مقدس، یادمان اسکله شناسایی شهید علی هاشمی  مدت 6 سال است که توسط همرزمانش که عشق و علاقه خاصی نسبت به این منطقه و شهدای آن دارند،  احداث شده و معتقد بودند که به شکل همان قرارگاه ها و مقرهای زمان جنگ باشد که مورد بازدید کاروان های راهیان نور قرار می گیرد. زائران به وسیله بَلم ها که از بومیان منطقه اجاره می شود، وارد هور شده و توسط راویان درباره منطقه و نقش مهم آن در زمان جنگ آشنا می شوند. البته  به دلایل یکسری از مشکلات مثل مسائل جوی-منطقه ای  و محدودیت امکانات، مدت دو سال است که نیروها  مستقر نمی شوند و کاروان ها برای بازدید نمی آیند. مسئول یادمان به دلیل حضورش در زمان جنگ در  این منطقه و خاطرات آن، دوست ندارد منطقه را رها کند، سال جاری با برخی دوستانشان به منطقه آمده و با مساعدت آنها، یادمان را راه اندازی کرده که کاروان دانشجویی بنت الهدی از این منطقه بازدید کردند.

علی ذهبی مسئول این یادمان که از بسیجیان رزمنده و جانبازان 8 سال جنگ تحمیلی است، در گفتگو با تسنیم، با اشاره به این که در زمان جنگ، به مدت دو سال محورهای خاکی به بن بست خورده بود، چنین می گوید: تنها راه شکستن این بن بست، همین منطقه هورالعظیم بود که شهید حاج علی هاشمی توسط نیروهای قرارگاه نصرت و نیروهای خود با دستور محسن رضایی فرمانده وقت، شناسایی را برای عملیات خیبر انجام دادند. این درحالی بود که هیچ  کس به غیر از حضرت امام(ره)، محسن رضایی و شهید هاشمی از این شناسایی و عملیات، اطلاعی نداشتند و حتی شهید هاشمی به نیروهایش نگفته بود که چرا در این منطقه در حال کار کردن هستند. به دلیل این که بسیار مهم بود و دو سال بود که در بن بست شدیدی قرار گرفته بودیم و نیروهای عراقی چهار مانع سر راه نیروهای ما قرار داده بودند و هر عملیات که انجام می دادیم، با شکست مواجه شده  و نمی توانستیم پیشروی کنیم.

مسئول این یادمان در ادامه می گوید: با توجه به ستون پنجم و افراد عراقی که در منطقه بودند، خیلی مهم بود که اطلاعات لو نرود که خدا را شکر با شناسایی شهید هاشمی و نیروهایش، منطقه برای عملیات آماده شد. به علت این که نیزارهای این منطقه با کوچکترین وزش باد، حرکت کرده و ثابت نیستند، آبراهی که باز و شناسایی شده بود، بسته و مسیر گم می شد، خیلی سخت بود که نیرویی بتواند در این منطقه شناسایی انجام دهد. حتی نیروها نمی توانستند با لباس غواصی وارد هور شده  یا تردد کنند و باید با لباس بومی می رفتند که عملیات، لو نرود و با لباس ماهیگری شناسایی را انجام می دادند.

وی با بیان این که عراقی ها، نیروهای زیادی در اینجا مستقر نکرده بودند، چنین می گوید: آنها فکر نمی کردند ایران بتواند از این منطقه عملیات کند، چرا که در استراتژی جنگ، آموزش نظامی جنگ در هور یا مرداب نیامده  و فقط زمینی، هوایی و دریایی داریم و شهید هاشمی و نیروهایش یک کار نشدنی را شدنی کرده و شناسایی را  انجام دادند. شهید هاشمی برخی از فرماندهان را به منطقه آورد و درباره این که عملیات را از اینجا شروع کنند، صحبت کرد که در اول همه مخالفت کرده و معتقد بودند که نیروهای ما جنگ در تالاب یا هور را بلد نیستند. محسن رضایی از شهید هاشمی خواست که آنها را وارد هور کند و مراحل شناسایی و کارهای انجام شده را نشان بدهد و بعد نظر خود را بگویند که وقتی فرمانده ارشد وارد هور می شود و شهید هاشمی، شناسایی ها را نشان می دهد، نظر وی کاملا تغییر می کند و گفته بود که به یاری خدا ما صد در صد پیروز می شویم. یک هفته قبل از آن شهید هاشمی نیروهایش را برای آموزش نظامی به مدت یک هفته به جزیره های بوشهر فرستاده بود تا جنگ روی آب را آموزش ببینند.

 

ذهبی با اشاره به مسئله مهم  دیگر که عملیات، لو نرود  و آن هم  آوردن قایق و نیرو در منطقه بود، می گوید: این موضوع را شهید هاشمی بر عهده گرفت و در روز روشن قایق را بار تریلی کرد و از شهر سوسنگرد به بستان آورد. به نیروهای عراقی مخابره شد که ایران در منطقه بستان در هور قایق می آورند و احتمال دارد که از آنجا عملیات شروع کنند و عراق در آنجا تمرکز کرد. سپس شهید هاشمی تعداد زیادی قایق سوار تریلی کرد و روی آنها چادر کشید و از جاده خرمشهر وارد شطلی کرد و نیروها را سوار بر کامیون کرد و روی آنها، چادر کشید و آنها را نیز وارد منطقه شطلی کرد و آماده عملیات شدند.

مسئول این یادمان در ادامه چنین می گوید: وقتی عملیات شروع شد نیروهای ما توانستند تا جاده بصره العماره که مهم ترین جاده تدارکاتی عراق بود، بروند و این جاده به دست نیروهای افتاد و  افسر پلیس راه این مسیر وقتی از ماشین پیاده می شود تا ببیند چه اتفاقی افتاده، اسیر می شود. وقتی عراق فهمید ایران از هور عملیات انجام داده و این جاده مهم، به دست ایرانی ها افتاده، شوک عجیبی به آنها وارد شد و دست پاچه شده بودند. بعد از آن دستور آمد که نیروها عقب نشینی کرده و در هور مستقر شوند. عراقی ها سریع نیروهایشان را از محورهای خاکی ما که به بن بست خورده بودیم را وارد منطقه هور کردند و سریع عملیاتی از آن طرف انجام شد. از محورهای خاکی ما هم عملیات انجام شد و نیروهای ما در آنجا که عراقی ها چهار مانع خندق، مین، سیم خاردار و خورشیدی قرار داده بودند، رد شده و پیروز شدند و جنگ از وضعیت بن بست خارج شد.

وی در خصوص خارج شدن از بن بست جنگ، می گوید: عملیات خیبر در هور انجام شد و باعث شد مناطقی که در بن بست بودند را خارج کنیم. در این عملیات که جاده بصره العماره به دست نیروهای ما افتاد، تدارکات عراقی ها قطع شد. به همین خاطر به شهید علی هاشمی لقب بن بست شکن جنگ و سردار هور داده اند. بعد از این عملیات، عملیات بدر انجام شد و جزایر مجنون به دست نیروهای خودمان افتاد.

به گزارش تسنیم، کاروان دانشجویان غیر ایرانی 27 ملیت موسسه بنت الهدی که ازکشورهایی همچون هندوستان، چین، بحرین، برمه، پاکستان، ترکیه، چین، سریلانکا، بوسنی، تاجیکستان، تانزانیا، تونس، حجاز، زامبیا، غنا، مادرید، بلژیک، اندونزی، ازبکستان و افغانستان حضور داشتند، در این ایام از مناطق عملیاتی 8 سال جنگ تحمیلی در جنوب کشور بازدید و زیارت کردند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi