شناسه خبر : 52517
پنجشنبه 10 فروردين 1396 , 10:25
اشتراک گذاری در :
عکس روز

عطر کربلا در موزه شهدای زنجان

معرفی جاذبه های گردشگری استان زنجان/ عطر کربلا در موزه شهدای زنجان
خبرگزاری شبستان:موزه شهدای استان زنجان با ۱۳۰ هزار سند فرهنگی، موزه‌ای و حجمی به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری استان زنجان در ایام نوروز پذیرای گردشگران و مسافران است.

خبرگزاری شبستان- زنجان؛

وقتی وارد موزه شهدا می شوی، اشک در چشمانت حلقه می زند؛ عطر شهیدان روح انسان را نوازش می کند، حال و هوای دیگری در این مکان جاری است، با دیدن عکس ها و وصیت نامه های شهدا که زینت بخش دیوارهای این موزه است خود را در جبهه تصور می کنی.

شهدایی که جان خود را برای دفاع از خاک کشور و ارزش های انقلاب فدا کردند و اینک در میان ما نیستند ولی این موزه انسان را از این زمین خاکی جدا می کند، لحظاتی با شهدا همراه می شوی و به دوران جنگ می روی.

 

وصیت نامه های شهدا زینت بخش قسمتی از این موزه است، بخشی این وصیت نامه ها را می خوانم همه شهدا از امام می گویند، همه آنان به خوبی از باری که اسلام بر دوش آنان گذاشته خبر دارند، شهادت را افتخار خود می دانند.

در طبقه دوم موزه هم قسمتی از آثار برجای مانده برخی از شهدا خودنمایی می کند، چفیه، البسه، کلاه و برخی از اشیاء خاکی و ترکش خورده شهدا که همچون نشان افتخاری از رشادت و شهامت شهدا نقش بسته است.

 

موزه شهدا زنجان زیر نظارت بنیاد شهید استان در سال ۱۳۷۸ در خانه توفیقی افتتاح شد، بنای توفیقی در بافت تاریخی و قدیمی شهر در محله معروف به غربییه بالا که به محله خرابه رجی نیز مشهور بوده قرار دارد.

این بنا از شمال غرب نزدیک به دروازه رشت و از جنوب نزدیک به دروازه قزوین می­ باشد. بنای توفیقی از بناهای اواخر دوران قاجار و اوایل پهلوی بوده و به شماره ۲۶۶۴ مورخ ۱۳۸۷/۱۲/۲۵ به ثبت آثار ملی کشور رسیده است.

 

بنای توفیقی از نقطه نظر سبک معماری و سیاق تزئینی مصادیق الگوی تقارن و رایج در اواخر قاجار و اوایل پهلوی بوده و منزل اولین شهردار زنجان (آقای علی­ اکبر توفیقی) است.

این موزه که در نوع خود بی نظیر است دارای آثار ارزشمند بسیاری از شهدای استان می باشد که شامل چفیه، لباس، پوتین، پلاک، کتاب، دفتر و ده ها مورد دیگر است.

 

حدود ۱۳۰ هزار سند فرهنگی، موزه‌ای و حجمی در این موزه جمع‌آوری شده است که شامل البسه، وسایل شخصی، آثار فرهنگی، وصیت‌نامه، دست‌نوشته و مناجات‌نامه‌ها است که متعلق به شهدای استان زنجان است.

موزه شهدای استان زنجان همه روزه برای بازدید عموم مردم آزاد است و علاقه ‌مندان می‌توانند با مراجعه به این موزه از آثار و وصایای شهدا بازدید کنند.

 

ایام نوروز هم فرصت مناسبی برای بازدید گردشگران و مسافران نوروزی از این موزه منحصر به فرد در استان زنجان است.

نرگس سعادتی- زنجان

پایان پیام/

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi