شناسه خبر : 52534
دوشنبه 14 فروردين 1396 , 12:23
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تنگه‌ای که هر گوشه آن آغشته به خون شهیدان است /فیلم

یادمان شهدای تنگه چزابه شاهد روزهای سختی بود که رزمندگان در روزهای آغازین جنگ با دست خالی به نبرد با دشمن رفتند و خونشان در این تنگه به زمین ریخت و جاودانه شد.

تنگه چزابه راهی است در شمال غرب بستان و در نزدیکی مرز عراق به عرض یک تا سه کیلومتر که در بین «رمل‌ها» از شمال و «هور» در جنوب محدود شده است.

یکی از پنج محور حمله دشمن به استان خوزستان, محور تنگه جزابه-بستان-سوسنگرد-حمیدیه-اهواز بود. ارتش عراق 31 شهریور 1359به پاسگاه صفریه و سوبله در شمال تنگه چزابه حمله کرد و مقاومت مدافعان را در هم شکست. سپس ستون تانک‌ها را به سمت تنگه چزابه به راه انداخت. درگیری سختی در گرفت و مدافعان در برابر تانکها به مبارزه پرداختند اما عراق موفق شد تنگه جزابه را تصرف کند و به سمت بستان و سوسنگرد پیشروی کند.

در 8 آذر  1360, عملیات طریق القدس برای آزادسازی منطق غربی دشت آزادگان آغاز شد. رزمندگان اسلام با عبور از رمل‌ها خود را به تنگه چزابه رساندن و موفق شدند تنگه را آزاد سازد.ارتش عراق مجددا در شب 17 بهمن سال 60 به تنگه چزابه حمله کرد و توانست تپه های نبعه و خاکریز اول تصرف کند. پس از 13 روز درگیری و جنگ بی‌امان رزمندگان اسلام به فرماندهی حسن باقری در شب یکم اسفند سال 60 در عملیات «مولای‌متقیان» موفق شدند ارتش عراق را به عقب برانند.

در جریان عملیات خیبر, عملیات ایذایی والفجر 6 در دوم اسفند سال 62 در تنگه چزابه و دشت چیلات نیروهای خودی پس از عبور از میدان مین, سیم‌خادراها و پشت سر گذاشتن باتلاق‌ها و تپه‌های رملی حمله خود را آغاز کردند.با روشن شدن هوا درگیری ها شدت پیدا کرد و کار به درگیری تن به تن کشید. نیروها به اجبار به عقب نشتند و عملیات پایان یفات و در این عملیات حدود چهار صد نفر شهید و مفقود الاثر شدند.

اکنون پس از گذشت بیش از 30 سال از آن حماسه دلاورمردان یادمان شهدای چزابه در محل رشادت این رزمندگان واقع شده است. یادمانی که شاهد روزهای سختی بوده که رزمندگان در روزهای آغازین جنگ با دست خالی به نبرد بادشمن رفتند و خونشان در  این تنگه به زمین ریخت و جاودانه شد.

همچنین این یادمان میزبان پیکر مطهر 6 شهید گمنامی است که در این منطقه به شهادت رسیدند و هر ساله زائران زیادی از این یادمان بازدید کرده و با ی این یادمان شهداتجدید میثاق می‌کنند.

در ادامه فیلم و تصاویر اختصاصی تسنیم از یادمان شهدای تنگه چزابه را ببینید:

 

download

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi