شناسه خبر : 52644
یکشنبه 20 فروردين 1396 , 10:53
اشتراک گذاری در :
عکس روز

یادبود شهید سپهبد صیاد شیرازی

سلوک صیاد؛ از ولادت تا شهادت

شهید صیاد شیرازی در سال 1323 در شهرستان دره گز استان خراسان چشم به جهان گشود. پس از اخذ مدرک دیپلم متوسطه به دانشکده افسری راه‌یافت. ورود وی به دانشکده افسری مصادف با شروع نهضت امام خمینی(ره) بود. وی ضمن خدمت در ارتش، فعالیت سیاسی خود علیه رژیم ستم شاهی را نیز آغاز کرد و مبارزات سیاسی افسران انقلابی ارتش با طاغوت را بدور از توجه ماموران دایره ضد اطلاعات ارتش سازماندهی می‌کرد. خلاصه، صیاد شیرازی در سال 1346 در رشته توپخانه فارغ التحصیل و یکی از بهترین اساتید این رشته در سطح نیروی زمینی محسوب می‌شد و مدتی به عنوان استاد دوره مقدماتی در دانشکده توپخانه اصفهان مشغول خدمت شد. وی پس از مدتی برای تکمیل دوره به خارج از کشور اعزام شد و پس از طی پایان دوره‌های مختلف آموزشی به میهن بازگشت.
شهید صیاد شیرازی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که همزمان با شروع درگیری با گروهک‌های ضد انقلاب در نقاط مختلف کشور به خصوص کردستان بود، به ندای حضرت امام(ره) لبیک گفت و برای سرکوب تروریست‌ها به کردستان اعزام شد. اگر ایثار شهدا و جانبازان و مدیریت و فرماندهی سردارانی چون شهید چمران و صیاد شیرازی نبود چه بسا کردستان از پیکر میهن عزیزمان جدا و به صورت یک کشور به ظاهر مستقل و در باطن به پایگاهی برای ابر قدرت‌ها برای بر هم زدن امنیت ایران و همسایگان و در حقیقت به اسرائیل دوم در منطقه تبدیل می‌شد.
صیاد شیرازی پس از سانحه سقوط هواپیمای c130  و شهادت جمعی از فرماندهان عالی رتبه جنگ به پیشنهاد مسئولان ارتش و حکم حضرت امام در نهم مهر سال 1360به فرماندهی نیروی زمینی ارتش منصوب شد. زمانی که وی به این سمت منصوب شد موقع شکست حصر آبادان بود و دشمن در ورودی اهواز حضور داشت و بقیه اراضی غرب و جنوب در اشغال ارتش رژیم بعث عراق بود. وی با همکاری سپاه پاسداران که سازمان نوپا و در حال تشکیل و تکمیل و گسترش یگانهای رزمی خود بود با اجرای عملیات‌های مختلف مانند طریق‌القدس، فتح‌المبین و بیت‌المقدس در مدت 9 ماه تا تاریخ سوم خرداد سال 1361  و آزاد‌سازی خرمشهر در جنوب که مرکز ثقل سیاست‌های جنگی جمهوری اسلامی بود و از نظر رژیم بعث عراق نیز اهمیت زیادی داشت، تقریباً به پشت مرزهای بین‌المللی رسید.
در این شرایط دشمن با مشاهده پیروزی‌های پی در پی رزمندگان اسلام و برای جلوگیری از انهدام هرچه بیشتر نیروها، تجهیزات و امکانات خود بقیه اراضی اشغالی را تخلیه کرد.
چراکه اگر این کار را انجام نمی‌داد،تلفات سنگینی می‌دادند. پس از آن، ارتش تحت فرماندهی صیاد شیرازی براساس استراتژی تنبیه متجاوز وارد خاک عراق شد و شهرهایی مانند جزایر مجنون، زبیدات و بندر فاو را در جنوب آزاد نمود و در منطقه شمال غرب با تصرف ارتفاعات حاج عمران و اطراف سلیمانیه به دشت سلیمانیه مشرف شد. این همه موفقیت را مدیون ایثار و جانفشانی شهدا و جانبازان و همکاری و همدلی بین ارتش و سپاه و سایر نیروهای مسلح و دانش و تخصص و فرماندهی و مدیریت صحیح و عالی امیر سرافراز اسلام، امیر سپهبد صیاد شیرازی هستیم. وی به خاطر وفاداری و تخصص و مدیریت عالی در 23/4/1365 به سمت نمایندگی امام در شورای عالی جنگ منصوب شد.
 در اواخر سال 1365 به ات فاق 11 تن از فرماندهان ارتش ارتقاء درجه یافت و به درجه سرتیپی نایل شد. پس از تشکیل ستاد کل نیروهای مسلح در تاریخ 5/3/1367 از سوی حضرت امام به معاونت بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح منصوب و در شهریور 1372 با حکم مقام معظم رهبری با حفظ سمت به جانشینی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح منصوب شد و تا آخرین روز خدمت خود در رکاب مقام عظمای ولایت مشغول اجرای فرامین ابلاغی از سوی فرماندهی کل نیروهای مسلح بود. در وفاداری صیاد شیرازی به ولایت همین بس که دشمنان نیز به این امر اعتراف داشتند و برای مثال رادیوی رژیم صهیونیستی خبر شهادت وی را به دنیا چنین مخابره کرد: «علی صیاد شیرازی یکی از وفادارترین افسران در بین افسران رده بالای ارتش ایران نسبت به انقلاب و نظام، صبح امروز در تهران ترور شد و سازمان مجاهدین‌خلق (منافقین) مسئولیت این ترور را به عهده گرفت.»
گرچه شهید صیاد شیرازی از نظر سازمانی متعلق به ارتش جمهوری اسلامی ایران بود ولی بسیجیان نیز ایشان را دوست داشتند و به ایشان عشق می‌ورزیدند  و باید گفت که این علاقه متقابل بود و شهید نیز بسیجیان را دوست داشت. چون فداکاری‌های بسیج در راه تحکیم انقلاب اسلامی و دفاع از کشور را به عینه مشاهده کرده بود و همیشه در بیان و عمل تاکید می‌کرد که بسیج باید حفظ شود و تفکر بسیجی باید گسترش پیدا کند، چراکه طبق فرمایش امام اگر در کشوری نوای دلنشین تفکر بسیجی حاکم شود چشم طمع دشمنان و جهان‌خواران از آن کشور قطع می‌شود. یکی از عملیات‌های مهم که در کارنامه نظامی صیاد شیرازی چون نگینی می‌درخشد، فرماندهی عملیات الی بیت‌المقدس بود که منجر به آزاد‌سازی خرمشهر شد. یکی دیگر از عملیات‌های بسیار مهم دفاع مقدس که ایشان در طراحی و فرماندهی آن نقش بسزایی داشتند، عملیات مرصاد و قلع و قمع نیروهای منافقین در منطقه تنگه مرصاد و استان کرمانشاه است.
لازم به ذکر است که در اواخر جنگ نیروهای منافقین با تصور اینکه نیروهای مسلح ایران به خاطر هشت سال جنگ، تضعیف شده‌اند قصد داشتند با یک حمله سریع از نزدیک‌ترین استان مرزی با عراق به تهران (استان کرمانشاه) خود را به تهران برسانند و نظام جمهوری اسلامی را ساقط کنند. اما با اقدام شجاعانه و به موقع نیروهای مسلح ایران و طراحی و فرماندهی و هدایت صحیح عملیات مرصاد توسط شهید صیاد شیرازی، این توطئه منافقین نیز نقش بر آب شد. با این اقدام شهید صیاد شیرازی، خوارج دوران ما از صحنه روزگار محو شدند و ریشه فتنه مهمی علیه کشور و انقلاب سوزانده شد. چنان که مولای ما امیرالمومنین در جنگ نهروان ریشه فتنه مهمی را علیه اسلام سوزاند و شهید نیز با اقتدا به مولای خود به چنین کار مهمی دست زد. در اینجا لازم است به یکی از بیانات خود شهید نیز در این مورد اشاره نماییم که فرمودند: «منافقینی که ما در شهرها تک تک به دنبال آنها می‌گشتیم تا به سزای اعمال ننگینشان برسانیم در عملیات مرصاد یکجا به سزای اعمالشان رسیدند.» وی در 21/1/1378 و در تهران توسط منافقین ترور شد و به درجه رفیع شهادت رسید. روحش شاد و یادش گرامی.
عبادالله حنیفه‌زاده

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi