شناسه خبر : 52729
یکشنبه 27 فروردين 1396 , 11:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

چرا دولت و مجلس، بنیاد شهید را سازمان دست‌چندم می‌بینند؟

رئیس هیئت مدیره خانه نور ایرانیان بصیر می‌گوید: NGOها معمولاً تصمیم‌ساز نیستند اما کار به جایی رسیده که جامعه ایثارگر خواسته‌هایش را از ما مطالبه می‌کند، یعنی در بنیاد شهید جوابش را نمی‌گیرد و با ما تماس می‌گیرد و فکر می‌کند می‌توانیم کمکی بکنیم.

نشست تسنیم با هیئت مدیره خانه نور ایرانیان بصیر-جانبازان نابینا

«امیر عقیقی»، رئیس هیئت مدیره خانه نور ایرانیان بصیر که خود یک جانباز 70 درصد نابینا است در گفتگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، با اشاره به مشکل عمده جانبازان و تشکل‌های مردم‌نهاد ایثارگر می‌گوید: متأسفانه به‌خاطر مشکلاتی که در بنیاد شهید  نظیر کمبود بودجه، عدم برنامه‌ریزی و ... وجود دارد، NGOهای ایثارگری که در واقع مشاور ایثارگران هستند به مشکل خوردند. NGOها معمولاً تصمیم‌ساز نیستند اما کار به جایی رسیده که جامعه هدف خواسته‌هایش را از ما مطالبه می‌کند، یعنی در بنیاد شهید جوابش را نمی‌گیرد و با ما تماس می‌گیرد و فکر می‌کند ما تصمیم‌ساز هستیم و می‌توانیم کمکی به آن‌ها بکنیم، درحالی که چنین نیست و به همین خاطر ما شرمنده جامعه ایثارگری می‌شویم. متأسفانه در بخش فرهنگی، بنیاد شهید کاملاً تعطیل است، به همین دلیل اثری از محصولات فرهنگی و کار فرهنگی میان جامعه ایثارگری نمی‌بینید.

متأسفانه فعالیت فرهنگی در بنیاد شهید کاملاً تعطیل است

او ادامه می‌دهد: وقتی مقدار بودجه یک سازمان کم باشد، آن سازمان اولویت‌بندی می‌کند و می‌گوید من اول حقوق مجموعه را می‌دهم و باقی‌مانده بودجه را در بخش درمان در حد اورژانس تأمین می‌کنم و در نهایت به فرهنگی چیزی نمی‌رسد. من به‌عنوان مسئول NGO مگر چقدر می‌توانم به سازمان‌های مختلف مراجعه کنم و بگویم "جامعه ایثارگری از ما کار می‌خواهد و ما را یاری کنید". باز با مشارکت ارگان‌هایی مثل شهرداری، نیروهای مسلح و مؤسسات فرهنگی می‌توانیم برنامه‌های مشترکی را پیاده کنیم. باور کنید اگر خیلی از ارگان‌های نظامی، مؤسسات فرهنگی و شهرداری نبودند ما همین نیم‌بند کاری را که انجام می‌دهیم هم نمی‌توانستیم انجام بدهیم.

بنیاد به‌عنوان یک سازمان عریض و طویل صدها میلیارد به بیمه بدهکار است

عقیقی معتقد است: اگر بخواهیم به برنامه‌هایمان برسیم باید بنیاد شهید آن را تأمین کند و خواسته‌های جامعه ایثارگری را تحقق ببخشد. حالا این وسط نماینده مجلس مقصر است که این کمبودها ایجاد شده؟ که باید آقایان نماینده‌ها جواب بدهند. هیأت وزیران مقصر است؟ جواب بدهند. مسئولین مستقیم خود بنیاد شهید باید جواب بدهند.

رئیس هیئت مدیره خانه نور ایرانیان بصیر با اشاره به مشکلات درمان و بیمه ایثارگران می‌گوید: در زمینه مباحثی که گفتم من یک مثال ساده می‌زنم؛ الآن بنیاد به‌عنوان یک سازمان عریض و طویل صدها میلیارد به بیمه بدهکار است. بیمه می‌گوید "من طلبکارم چطور به تعهداتم عمل کنم؟" خیلی مواقع نسخه خانواده ایثارگر در دستش مانده است و نتوانسته مشکلات درمانش را حل کند.

چرا دولت و مجلس بنیاد شهید را یک سازمان دست‌چندم می‌بیند؟

او در ادامه تصریح کرد: ما این مشکلات را داریم که احساس می‌کنیم NGOها در اهدافشان موفق نبوده‌اند. می‌توانید این موضوع را از سایر NGOهای ایثارگری هم سؤال کنید. من خطابم به نمایندگان مجلس و رئیس جمهور است؛ چرا بنیاد شهید را یک سازمان دست دو و سه و رده چهار و پنج می‌بینید؟ بنیاد را باید برای اولویت‌های اول قرار بدهید، مثلاً در تخصیص بودجه. ما حتی در درمان ایثارگر این‌گونه لنگ هستیم.

سال 95 دو بیمارستان به‌خاطر مشکل بیمه با بنیاد لغو قرارداد کردند/هیچ تضمینی وجود ندارد که بیمه به فعالیت‌هایش ادامه بدهد

عقیقی با اشاره به مطالبات بیمه ایران می‌گوید: بیمه ایران از بنیاد طلب دارد و یکی دوبار  به قطع رابطه با بنیاد اقدام کرده که دیگر به ایثارگران خدمات ندهد، حالا مردم به مسئولین بیمه فشار آوردند و آن‌ها کج‌دار و مریز جلو آمده‌اند و تا به حال ساخته‌اند. ما رفتیم سازمان برنامه و بودجه و نسبت به مشکل بیمه اعتراض کردیم. یک مقدار کمی تخصیص دادند که توانست بیمه را برقرار کند اما هنوز بیمه با بنیاد با تهدید صحبت می‌کند و هیچ تضمینی وجود ندارد که به فعالیت‌هایش ادامه بدهد، چون طلبکاری سنگینی دارد، این زبان تهدید را با بنیاد دارد، اظهارش به جامعه ایثارگری اینست که خدمات نمی‌دهد. سال 95 دو بیمارستان با بنیاد لغو قرارداد کردند، امکان دارد سال 96 هم مثلاً 5 بیمارستان لغو قرارداد کنند و این روال ادامه پیدا کند و ما بسنده کنیم به بیمارستان‌های خاتم و ساسان که نمی‌توانند جوابگوی همه مشکلات درمان ایثارگران باشند.

او به خواست جانبازان در تجمع اسفند ماه در ساختمان بنیاد شهید اشاره کرده و می‌گوید: الآن همین اعتراضات جانبازان یکی همین مسائل است و در تجمع جانبازان در خیابان طالقانی خواسته‌ها در قالب بیانیه گفته شد. ما الآن به هر مسئول بنیاد مراجعه می‌کنیم، می‌گویند پول نیست. میان جامعه ایثارگری حرف و حدیث هم فراوان است ولی چیزی که مشخص است اینست که با کمبود بودجه مواجه هستیم. وقتی شما نمی‌توانی بودجه خوبی بگیری و نماینده بودجه خوبی تخصیص نمی‌دهد، حالا یا بنیاد پیشنهاد نمی‌دهد و یا هیأت وزیران در بودجه سالانه‌اش نمی‌آورد، اعتراض‌ها هم بالا می‌گیرد. اینها همه دست به دست هم داده‌اند و ما اذعان می‌کنیم که به همین دلیل NGOها علی‌رغم اینکه خیلی هم تلاش می‌کنند اما در کارشان موفق نبوده‌اند.

خیلی از دستگاه‌های دولتی در جذب ایثارگران مقاومت می‌کنند

رئیس هیئت مدیره خانه نور ایرانیان بصیر ادامه می‌دهد: در بخش تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید که به بحث مسکن ایثاگران می‌پردازد و حقوق اشتغال، ازدواج و مسکن فرزندان را پیگیری می‌کند، خیلی موفق نبوده‌اند. طبق قانون  30 درصد سهم استخدام دستگاه‌های دولتی به ایثارگران تعلق دارد اما خیلی از دستگاه‌های دولتی در جذب ایثارگران مقاومت می‌کنند. قانون به دستگاه‌های دولتی تکلیف کرده اما اینکه چرا تخصیص نمی‌دهند، ما نمی‌دانیم ولی حداقل نماینده‌ها به‌عنوان وکیل ما در مجلس از دولت بخواهند که چرا این سهمیه‌ها درست تخصیص پیدا نمی‌کنند.

پرداخت مطالبات بخشی از جانبازان 70درصد کجا و چند صد هزار نفر جامعه ایثارگری کجا

عقیقی در انتها به انتقاد عده‌ای از جانبازان مبنی بر تبلیغاتی شدن فعالیت‌های بنیاد اشاره کرده و می‌گوید: چرا شرایطی پیش آمده که برخی معتقدند واریز مطالبات تبلیغاتی شده است؟ ضمناً در بررسی مطالبات جانبازان، دوستان جانباز پیگیر این مطالبات از آقای جهانگیری بودند. البته خواسته جانبازان متنوع و مختلف بود اما  ایشان علی‌الحساب مبلغی در اختیار بنیاد گذاشت و حجت‌الاسلام شهیدی محلاتی، رئیس بنیاد گفت این مبلغ به برخی از جانبازان 70 درصد تعلق می‌گیرد، جانبازانی مثل قطع سه عضو و قطع نخاعی‌ها، که این تعداد شاید نهایتاً سه چهار هزار نفر را شامل شود، حالا بخشی از جانبازان 70 درصد کجا و چند صد هزار نفر جانباز و جامعه ایثارگری کجا.

منبع: تسنیم
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi