شناسه خبر : 52756
سه شنبه 29 فروردين 1396 , 11:32
اشتراک گذاری در :
عکس روز

معافیت و کسر خدمت ایثارگران

برابر ماده ۴۵ قانون خدمت وظیفه عمومی، مشمولانی که پدر و مادر یا فرزند یا برادر و خواهر آنان در راه به‌ثمررسیدن انقلاب اسلامی و استمرار آن شهید، جانباز، اسیر یا جاوید‌الاثر شده یا بشوند به شرح زیر، از انجام خدمت سربازی معاف می‌شوند:

یوسف مجتهد - برابر ماده ۴۵ قانون خدمت وظیفه عمومی، مشمولانی که پدر و مادر یا فرزند یا برادر و خواهر آنان در راه به‌ثمررسیدن انقلاب اسلامی و استمرار آن شهید، جانباز، اسیر یا جاوید‌الاثر شده یا بشوند به شرح زیر، از انجام خدمت سربازی معاف می‌شوند: 1- کلیه فرزندان ذکور شهدا و جاویدالاثران (مفقودین) از انجام دوره ضرورت معاف هستند.

2- به ازای هر شهید یا آزاده با حداقل 24 ماه سابقه اسارت یا جانباز با حداقل 25درصد جانبازی یا جاویدالاثر (مفقود) فاقد فرزند ذکور یک نفر از برادران آنها از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می‌شوند.

3- به ازای هر 24 ماه آزادگی، 25درصد جانبازی و 30 ماه سابقه حضور در جبهه یک نفر از فرزندان آزادگان، جانبازان و رزمندگان معاف می‌شود. امتیازات بند 3 قابل جمع است و در مورد معافیت کسانی که مدت جانبازی یا حضور در جبهه یا مدت آزادگی آنها درحد معافیت یک فرزند آنان نیست، تجمیع سوابق درصد جانبازی، جبهه و مدت آزادگی ممکن است.

4- کلیه مشمولان جانباز دارای حداقل 10درصد جانبازی از انجام خدمت دوره ضرورت معاف هستند.

5- یک فرزندخوانده قانونی ذکور جانبازی که برابر گواهی بنیاد شهید و امور ایثارگران صاحب فرزند نمی‌شود، از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می‌شود.

6- مشمولانی که با جانبازان اناث دارای درصد جانبازی 25 درصد و بالاتر ازدواج کنند، به صورت موقت از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می‌شوند و پس از گذشت 5 سال از معافیت موقت آنان در صورت استمرار ازدواج، معافیت موقت به معافیت دائم تبدیل می‌شود. قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب 10/22/95 مجلس شورای اسلامی که به دلیل استکاف رئیس جمهور از ابلاغ آن به دستگا‌ه‌های اجرایی در مهلت قانونی، دستور انتشار آن توسط رئیس مجلس به روزنامه رسمی کشور صادر شد، در تاریخ 20/1/96 در این روزنامه به چاپ رسید.

در تبصره2 ماده 33 این قانون، صدر بند 3 ماده 45 قانون خدمت وظیفه عمومی اصلاح و یک تبصره به آن ملحق شده است. در این اصلاحیه که در صورت تایید فرماندهی کل قوا اجرایی خواهد شد، مدت زمان آزادگی از 24 ماه آزادگی به 12 ماه آزادگی، 25 درصد جانبازی به 10 درصد جانبازی و 30 ماه سابقه حضور در جبهه به 12 ماه سابقه حضور در جبهه برای معافیت فرزندان آزادگان، جانبازان و رزمندگان کاهش پیدا کرده است.

علاوه برآن، فرزندان شهدا مشابه جانباز 50 درصد در موضوع معافیت فرزندان محسوب شده‌اند. این تبصره به این معنی است که 5 نوه شهید می‌توانند از خدمت نظام وظیفه معاف شوند. در همین زمان قانون برنامه ششم توسعه کشور در تاریخ 5/12/95 به تصویب مجلس می‌رسد و این قانون نیز به‌دنبال استنکاف رئیس‌جمهور از ابلاغ آن به دستگاه‌های اجرایی، با دستور رئیس مجلس در تاریخ 21/1/96 در روزنامه رسمی کشور منتشر می‌شود.

قانون قبلی هنوز مقدمات خود را طی نکرده است که به فاصله یک روز بند د ماده 88 به موضوع کسر خدمت فرزندان ایثارگران می‌پردازد، موضوعی که تا به‌حال در گردشکارهای مصوب ستاد کل نیروهای مسلح و موافقت فرماندهی کل قوا با آن، اعمال می‌شده است. در این مصوبه مجلس، متن زیر به عنوان بند7 به انتهای ماده 45 قانون خدمت وظیفه عمومی الحاق می‌شود: فرزندان رزمندگان با سابقه حضور در جبهه به ازای هرماه حضور، یک ماه کسر خدمت فرزندان آزادگان به ازای هرماه اسارت، یک ماه کسر خدمت فرزندان جانبازان به ازای هر درصد جانبازی یک ماه کسر خدمت. ضمنا درصدهای کمیسیون‌های عالی پزشکی نیروهای مسلح یا بنیاد برای بهره‌مندی فرزندان جانبازان از کسر خدمت معتبر است.

لذا توصیه می‌شود فرزندان جانبازان از درصد کمیسیون‌های پزشکی نیروهای مسلح برای این منظور استفاده کنند. در انتهای بند د ماده 88 قانون برنامه ششم توسعه، حکم این بند برحکم تبصره 2 ماده 33 که هنوز جوهر تصویب آن خشک نشده است، حاکم می‌شود. یعنی کاهش سنوات آزادگی، درصد جانبازی و سابقه جبهه که برای فرزندان ایثارگران به تصویب رسیده بود با حکم بند د ماده 88 قانون برنامه ششم توسعه که برای کسر خدمت به تصویب رسیده است، بی‌اثر می‌شود و قابلیت اجرایی خود را از دست می‌دهد. با این مصوبه همطرازی فرزندان شهدا با جانبازان 50درصد، معافیت فرزندانشان از خدمت نیز منتفی می‌شود

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
تکلیف ما چیه دقیقا؟ آخرین قانون یعنی این کسری هر ماه حضور در جبهه بالاخره اجرا میشه یا نه؟
با سلام. احتراما بنده فرزند جانباز 25 درصد هستم که برای فراخوان جذب هیات علمی وزارت علوم شرکت کردم. دانشجوی دکتری ترم آخر هستم. مدارک از وزارت علوم به دانشگاه ها ارسال شده است. مدارک بنده هم همینطور. اما در مرحله دانشگاه، به دلیل اینکه دانشجو بودم و شهریور 96 دفاع خواهم کرد پرونده ام را از وارد مرحله مصاحبه نکردند و حذفم کردند. آیا قانونی در این مورد وجود دارد که بنده بتوانم استفاده کنم. با تشکر
احکام توسعه -برنامه ششم و و و.... پس ازتصویب مجلس برای رئیس جمهور ارسال گردید تا به دستگاههای اجرایی- نظام وظیفه و...... ابلاغ گردد ولی از شب عید تاکنون این اتفاق نیافتاد ورئیس جمهور محترم!!!!؟؟؟ حاضر به ابلاغ آنها نشد!!!
رئیس مجلس براساس قانون بدلیل عدم ابلاغ توسط رئیس جمهور دستور درج آن را در روزنامه رسمی درتاریخ 20فروردین صادر ودر روزنامه نیز درج گردید حالا باید منتظر بود تا عملیاتی شود.
اساتید محترمی که درفاش نیوز قلم میزنند خواهشا" این همه شهرام بهرام نکنند وجماعت جانباز وایثارگر را سردرگم ننمایند لطفا"
اخه یعنی چی ؟
هی دم از معافیت میزدن نماینده های محترم اخر سر معافیت حذف کردن ؟
واقعا که !!!
بعد میان میگن ایثارگران ما خیلی دوست داریم !!!!
شما اگه دوست نداشتین چیکار میکردین ؟!
سلام.قراربود ازابتدای سال 96به جانبازان فاقددرامدوکارحقوق تعلق بگیرد(مجلس وشورای نگهبان ان رابه تصویب رساند)درحالی که حقوق تمام کارمندان کشور در سال 96افزایش یافت ودر حال اجرا می باشد ولی جانبازان ورزمندگان فقط وعده اش رسیداجرانشده
جناب اقای مجتهد عزیزوپرتلاش خواهشا درمورد معافیت شهریه دانشجوی جانباززیر 25اطلاع رسانی کنید.مستحضرید که فرزند جانباز 25 درصد ازپرداخت شهریه دانشگاه معاف هست اما خود جانباززیر 25 درصد از شهریه دانشگاه معاف نیست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! . باتشکر
یه خبر بزنید حد اقل شفاف باشه این بازیا چیه آخه
طرح تحصیل رایگان فرزندان چیشد آقای نوروزی یادم تورافراموشششششششششششششش
سلام بنده عباس کریم پور هستم درسال 65 عملیات کربلا پنج بر اثر موج انفجار ازناحیه سر وگوش دچار مجروحیت شدم و چندسالیست که خیلی اذیت میشم دچار سرگیجه های مداوم ناشنوایی گوش چپ بطورکامل و30درصد گوش راست ،استخوانچه های گوشهام دچار شکستگی شده وهمونجوری جوش خورده الان هم هیچ مدرکی ندارم نمی دونم چیکار کنم اگه راهی هست منو راهنمایی بفرمایید.به سپاه مراجعه کردم میگن قبلا یه فرم هایی بوده که چند شاهدگواهی می دادن ولی الان حتما باید مدرک باشه من 4نفرپاسدار وچندین نفر رزمنده شاهد مجروحیتم بودن وگواهی میدن.اجرتون با اقا امام حسین ع
باسلام. خدا‌ر اشاهد‌وگواه‌ میگیرم‌‌ چنانچه‌ سو٬ استفاده‌ای‌از‌ما‌ جانبازان‌ صورت‌ گیرد‌ به‌هردلیلی‌‌ به‌نفع‌هریک‌ ازکاندیداها‌مطمین‌ باشید‌تاانجا‌که‌اطلاع‌دارم‌ وباعزیزان‌ جانباز‌در‌ ارتبا‌ط هستم‌. درین‌انتخابات‌‌شرکت‌نخواهیم‌کرد.با‌ان‌دسته‌از‌جانبازنماها‌ی‌ چاپلوس که‌ از‌روی خر‌افتاده‌اند‌‌ تذکر‌میدهم‌شما‌ازما‌نیستید.شما‌دنیا‌راچسبیده‌وخودتان‌را‌ارزان‌فروختید.در‌اخربگویم‌به‌رییس‌جمهور‌ اینده.گرعمل‌در‌تو‌نیست‌نادانی.نه‌ماهه‌دربیمارستانهای‌مختلف‌ بستری‌ام..لکه‌ سیاه‌در ریه‌ام‌ بوجود‌ امده‌ بخاطر‌ عوارض‌ شیمیایی‌‌به‌ قول‌دکتر‌. مااز‌داخل‌داریم‌ میگندیم‌..ترکش‌ روی‌قلب‌وسه‌ مرحله‌موج‌گرفتگی‌‌ وچشم‌ناقص‌ جانباز‌۵درصد بستری‌ در‌بیمارستان. تذکر‌باید و باید‌ انقلابی‌‌ دربنیاد‌ صورت‌گیرد..
آیا شوهر دختر جانباز 70 درصد دارای از کار افتادگی می تواند از خدمت سربازی معاف شود لطفاً در این خصوص توضیح بفرمایید متشکرم
تو رو خدا زود تر این قانون کسری خدمت فرزندان ایثارگران رو تعیین تکلیف کنید. این همه جوان رو بلاتکلیف گذاشتین. پس مسلمونی کجاس؟؟ بابا با ارزش ترین سرمایه ما عمر ماست که قابل برگشت نیست و تواین بلاتکلیفی ها هدر میره.خواهشا زودتر تعیین تکلیف کنید. اگه اجرایی بشه من معافم.
سلام و سپاس از زحمات شما
خواهش میکنم برای رهایی از 5 ماه سردرگمی و بلاتکلیفی مصاحبه ای شفاف با مسئولین ستاد کل انجام دهید. انتظار نداریم بگن انجام میدیم...بیان و صادقانه بگن انجام نمیدیم تا خیال همه راحت بشه و بیخودی با اعصاب این ایثارگران بدهکار بازی نکنن..
سلام
یه خبر تازه
علی‌اکبر کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت در خصوص آخرین اقدامات فراکسیون ایثارگران در رابطه با اجرای قانون کسر خدمت سربازی فرزندان ایثارگر، گفت: فراکسیون ایثارگران هفته گذشته جلسه‌ای با رئیس و تعدادی از معاونان بنیاد شهید و امور ایثارگران داشت که به دنبال مقرر شد که کارگروهی متشکل از نمایندگانی از بنیاد شهید و مجلس تشکیل شده و جلسه‌ای با مسئولان مربوطه در ستاد کل نیروهای مسلح به ویژه حوزه نظام وظیفه ستاد کل برگزار شود.
!!!!!!!!!!!!!
میخوام بدونم چرا همه مسئولین و نمایندگان محترم کمر همت بستن واسه ما کاری انجام بدن!!! ما همین که ایثارگر شدیم کلی بدهکاریم بیشتر از این شرمندمون نکنین...جالبه قانون تصویب میشه توسط چند مرجع رسمی تأیید میشه
تازه میگن باید آمار بگیریم...بررسی کنیم...دایره شمول یا کسر خدمت رو کمتر کنیم، در هر حال اجرای قانون منوط به انجام کارهای کارشناسی هست و باید کارشناسی کنیم...تازه هنوز که 5 ماه بیشتر نگدشته...تغییر هم که دادیم معلوم نیست کی اجراش کنیم....واقعأ از همه ممنونیم....
عزیزان فاش نیوز شما آبرومون بخرین
چرا متولدین قبل ازسال 73 از معافیت استفاده کرده اند ولی برای متولدین 73 وبعد .این تبعیض وبی عدالتی راچه کسی پاسخگو می باشد
سلام سه ماه اول داره تموم ميشه هنوز خبری نیست
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi