شناسه خبر : 52807
دوشنبه 04 ارديبهشت 1396 , 09:37
اشتراک گذاری در :
عکس روز

دادگاه فاش نیوز را از تمامی اتهامات تبرئه کرد

هیات منصفه مطبوعات «فاش نیوز» را از تمامی اتهامات وارده از سوی قاضی شهر کردی تبرئه کرد.

فاش نیوز -  هیات منصفه مطبوعات «فاش نیوز» را از تمامی اتهامات وارده از سوی قاضی شهر کردی تبرئه کرد.

به گزارش خبرگزاری ها، سخنگوی هیات منصفه مطبوعات اعلام کرد که اعضای هیات منصفه مطبوعات مدیر مسئول فاش نیوز را که به نشر مطالب خلاف واقع، افترا و توهین به مامور دولت حین خدمت، متهم شده بود، مجرم نشناختند.

علی اکبر کساییان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا، افزود: دادگاه مطبوعات با حضور اعضای هیات منصفه مطبوعات تهران برای رسیدگی به اتهامات خبرگزاری فارس و سایت فاش نیوز در شعبه ٩ دادگاه کیفری یک تهران به ریاست قاضی محمدرضا محمدی کشکولی برگزار شد.

کساییان با بیان اینکه پرونده پایگاه خبری فاش نیوز با سه عنوان اتهامی رسیدگی شد، این سه اتهام را نشر مطالب خلاف واقع، افترا و توهین به مامور دولت حین خدمت عنوان کرد و گفت: این پایگاه خبری با اکثریت آرا مجرم شناخته نشد.

 بر پایه این گزارش، درپی درج خبری با عنوان «مادر75ساله دو شهید که 15 بار به زندان افتاده!/ کلیپ» و مطالب مربوط به آن، یکی از قضات شهرکردی مرتبط با این موضوع به نام«نادر اسکندری» اقدام به شکایت از پایگاه خبری - تحلیلی «فاش نیوز» و مدیر مسئول آن کرده بود که سرانجام بعد از مدت ها کش و قوس، دادگا و هیئت منصفه مطبوعات با اکثریت قاطع رأی به تبرئه این پایگاه خبری حوزه فرهنگ ایثارو شهادت از اتهامات وارد شده داد.
گفتنی است قابل ذکر است که گروهی از جانبازان ویلچری مدیر مسئول فاش نیوز را هنگام حضور در دادگاه همراهی می کردند.

 

متن کامل دفاعیه «بهروز ساقی» مدیر مسئول فاش نیوز به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ریاست محترم شعبه 9 دادگاه کیفری یک مجتمع دادگاه های کیفری یک تهران (شعبه 79 دادگاه کیفری استان سابق)

و اعضای محترم هیأت منصفه مطبوعات!

با سلام و تحیت؛

احتراماً در خصوص شکایت مطروحه آقای نادر اسکندری فارسانی علیه پایگاه خبری – تحلیلی فاش نیوز به صاحب امتیازی اینجانب آقای بهروز ساقی دایر بر نشر اکاذیب مضبوط در پرونده کلاسه 9509982688500018 و بایگانی 950308 مطروحه در آن شعبه محترم در مقام دفاع از بزه اتهامی و به منظور استحضار ریاست محترم دادگاه و هیات مدیره محترم منصفه ذکر نکاتی به شرح ذیل را در قالب یک لایحه لازم دانسته و به شرح ذیل تقدیم حضور می دارد.

مقدمتاً معروض می دارد:

پایگاه خبری تحلیلی فاش نیوز (فرهنگ ایثار و شهادت) با رسالت اشاعه و نشر فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه به صاحب امتیازی اینجانب جانبازان 70درصد قطع نخاع دفاع مقدس می باشد که همواره به عنوان سرباز کوچک در خدمت نظام مقدس اسلامی و مطیع امر مقام معظم رهبری "مدظله العالی" و خدمتکار ملت غیور ایران، به فعالیت مشغول بوده ام و همواره با التفات به سوابق چندین ساله، پیرامون جامعه هدف بنیاد شهید و امور ایثارگران، سعی در انتشار اخبار صحیح و یا حتی المقدور اخباری که مقرون به واقعیت باشد، داشته و دارند.

ایرادات ماهوی در خصوص شکایت مطروحه:

همانگونه که مستحضرید: عرف کار مطبوعاتی یعنی اگر خبری به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم به پایگاه خبری یا نشریه ای برسد و آن خبر با موازین عقلی و دیگر شواهد و قرائن عینی و واقعی سازگاری کلی و فی الجمله داشته باشد آن نشریه یا پایگاه خبری با اعتماد اولیه، به درج خبر مزبور مبادرت می نماید. آنگاه اگر اشتباهی رخ داده باشد با نوضیحات بعدی خود یا هر مرجع دیگری که خبر بدان مرتبط است به تکمیل یا اصلاح آن می پردازد که در ما وقع نیز، خبری با عنوان " مادر 75 ساله دو شهید که 15 بار به زندان افتاده!" مصاحبه با این والده گرامی دو شهید معزز که بر اساس تحقیقات اولیه و مدارک موجود نیز صحیح و دور از کذب به نظر می آمد، توسط این پایگاه خبری منتشر می شود و در ادامه برابر اطلاعات حاصل بنده و دیگر عوامل پایگاه خبری، از دفتر مقام محترم معاونت اول قوه قضاییه خبری مبنی بر: "واکنش آقای محسن اژه ای، معاون محترم قوه قضاییه ... " منتشر می شود که به محض وصول تکذیبیه از سوی روابط عمومی دادگستری استان چهار محال و بختیاری، برابر قوانین موضوعه، تکذیبیه مذبور عیناً انتشار یافته و توضیحاً مرقوم می گردد، در این باره علی رغم تماس ها و پیگیری های متعدد از دفتر آقای محسن اژه ای تکذیبیه ای در این خصوص صادر نشده است و چنانچه دفتر معاونت قوه قضاییه این مطلب را تکذیب کند بلافاصله اقدام به انتشار خبر آن خواهد شد.

متعاقب آن تکذیبیه دیگری در هفت بند توسط معاون قضایی دادگستری استان چهارمحال و بختیاری و رئیس شعبه ششم دادگاه تجدید نظر استان مذکور به این پایگاه خبری ارسال می شود که پایگاه خبری فاش نیوز ضمن انتشار این تکذیبیه، در مقام پاسخ به آن، اقدام به انتشار گوشه ای از اسناد و مدارک و مستنداتی می کند که در راستای رسالت خطیر رسانه، صدق و کذب تکذیبیه مبحوث عنه را به قضات عموم قرار می دهد.

و اما ادله قانونی:

- اساساً زمانی جرم نشر اکاذیب صادق است که کذب بودن مطلب درج شده در محضر دادگاه محترم به اثبات برسد؟ آیا چنین امری تا کنون ثابت شده است؟

- شرط دیگر بزه، نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی می باشد. آیا این شرط نیز برای دادگاه محترم محرز شده است؟

- مدعی نشر اکاذیب، بی محابا و بدون توجه به ساده ترین اصول و قواعد حقوقی و اخلاقی و بدون ارائه هر گونه دلیل و مدرکی چگونه احراز نموده اند که این مطالب از سوی این پایگاه خبری با سوء نیت تنظیم شده است؟ و با توجه به اصل برائت، شاکی می بایست دلایل و مدارک خود را برای اثبات وجود سوء نیت در چاپ این مطالب ارائه نماید؟ همچنین ادعای ابرازی شاکی هیچ انطباقی با ساده ترین مبانی حقوقی و قانونی ندارد تا به نحوی از انحاء و بر خلاف حقیقت، مطالب استنادی را منطبق با شرایط ماده 698 از قانون تعزیرات جلوه دهند.

- از طرفی مطابق با قانون، نشر اکاذیب علیه دیگری جرم محسوب می شود. آنچه احتمال صدق و کذب در آن راه دارد خبر است نه تفسیر آن. پس باید برای انطباق قانون بر مصادیق مطروحه، مستندات محکمه پسند ارائه شود.

- مضافا" اینکه نشر اکاذیب به اتفاق و اجماع حقوقدانان یعنی انتشار با سوء نیت اخبار دروغ و وقایع خلاف واقع؛ راست و دروغ یا صدق و کذب اوصاف امر واقع اند، نه امور اعتباری و تفسیر و تحلیل یعنی اعتبار کردن بعضی مفاهیم از امور واقع. آیا تفسیر آراء و مستندات موجود، نشر اکاذیب است؟

- در هر حال آنچه مسلم و محرز است، در درج این مطالب اعم از آن که مقرون به واقعیت باشد یا نباشد، هیچ گونه قصد اضرار یا سوء نیتی از سوی اینجانب در میان نبوده و تنها تکریم والدین شهدا که به گفته رهبر حکیم و فرزانه انقلاب، سهم بزرگی در انقلاب داشته و دارند، مدنظر بوده است.

- در جرم نشر اکاذیب، انتشار خبر کذب ( به عنوان عنصر مادی بزه) و قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا تشویش مقامات رسمی ( به عنوان سوء نیت خاص و عنصر معنوی جرم) می بایست توامان تحقق یافته باشد، که در ما نحن فیه اخبار منتشره از سوی اینجانب مطابق با اسناد و مدارک موجود بوده و کلیه مطالب و موضوعات منطبق با واقع بوده است که در این پایگاه خبری بنا به رسالت و مشی مطبوعاتی و بدون اینکه هیچگونه سوء نیت خاص درمیان باشد، اقدام به درج آنها شده است.

-  به عنوان یکی از بدیهیات امور کیفری، برای تحقق هر جرم، اجتماع عناصر مادی و معنوی مذکور در قوانین کیفری ضروری است. در واقع حتی یکی از عناصر مادی یا معنوی تحقق نیافته باشد اصولا جرمی واقع نشده است که در این شکایت نیز انطباق عناصر مادی و معنوی و شرایط و دلایل انتساب بزه به دلایل پیشگفته به نظر محقق نیست.

- در مورد 697 و 698 در قوانین موضوعه ایران واژه (تشویش اذهان تعریف مشخصی ندارد) و در سیاست رسیدگی به جرائم کیفری اصل تفسیر مضیق قانون و به نفع متهم با در نظر داشتن اصل عقلی، فقهی و قانونی (اصل 35 قانون اساسی) یعنی اصل برائت می باشد.

- در تحقق بزه نشر اکاذیب، علم ناشر به کذب بودن نیز ملاک است که تا این تاریخ اخبار منتشره از سوی اینجانب محمول به صحت بوده و یا حداقل کذب بودن آن ثابت نشده است.

النهایة از ریاست محترم محکمه رسیدگی کننده و هیات محترم منصفه انتظار می رود و استدعا دارد با عنایت به مطالب و عرایض معنونه و ادله ابرازی به شرح فوق و امعان نظر به شواهد، مدارک و مستندات موجود، با صدور رای شایسته و منطبق با موازین شرعی و قانونی، موجبات احقاق حقوق پایگاه خبری - تحلیلی فاش نیوز (فرهنگ ایثار و شهادت) و مآلا اینجانب بهروز ساقی به عنوان پایگاه موصوف را فراهم آورند.

با تجدید احترام

بهروز ساقی

مدیر مسئول پایگاه خبری - تحلیلی

فاش نیوز(فرهنگ ایثار و شهادت)

 

کد خبرنگار: 23
اینستاگرام
خب خدا رو شکر . بحمدالله بخیر و خوبی تمام شد . جناب ساقی منتظر ضربه شصت احتمالی باش.
اینجور قضایا با ثنا و صلوات طرفین تموم نمی شه ها....
خوشحال شدم از این خبر خوب.
امیدوارم حالا که فاش نیوز تبرئه شده، قاضی شهرکردی که مرتکب این اعمال شده و از فاش شکایت کرده به سزای عملش هم در این دنیا و هم در آخرت برسه.
سلام.شکرخدا.سلامتی فاش نیوزودکترساقی جانبازگرانقدر.
الهی بمیرم . الهی بمیرم . بخدا اشکم دراآمد . فاش نیوز حالا باید دو تا جشن بگیریم .
من ناراحت دادگاهی شدن شما نبودم . ناراحت اینم که کسی فکر کنه فاش نیوزیها تو خبر رسانی مراعات انصاف را نمی کنند ولی همه همه همه بدونن ، خدا به سر شاهده تک تک بچه های فاش نیوز خدا رو در نظر دارن . محاله کاری خلاف آیین رسانه انجام بدن . خلاف قانون انجام بدن . هر چه واقعیته رو نشر می دن .
فاش نیوز دستت درد نکنه چه مفصل قانونو نوشتی ما هم یاد بگیریم بد نیست .
دمت گرم قنبرجان.... آی خوب گفتی!
برادر بزرگوار جناب آقای دکتر ساقی
سلامً علیکم
به باور من کار فرهنگی کردن در این مملکت مترادف است با خون دل خوردن، تا حدی که گاهی کسی را که دغدغهٔ فرهنگی دارد به دادگاه هم بکشانند. با خواندن متن بالا و دیدن تصاویر این غزل حضرت حافظ در ذهنم تداعی شد که برایتان می نویسم.

ما بی غمان مست دل از دست داده‌ایم
همراز عشق و همنفس جام باده‌ایم
بر ما بسی کمان ملامت کشیده‌اند
تا کار خود ز ابروی جانان کشیده‌ایم
ای گل تو دوش داغ صبوحی کشیده‌ای
ما آن شقایقیم که با داغ زاده‌ایم
پیر مغان ز توبه ما گر ملول شد
گو باده صاف کن که به عذر ایستاده‌ایم
کار از تو می‌رود مددی ای دلیل راه
کانصاف می‌دهیم و ز راه اوفتاده‌ایم
چون لاله می مبین و قدح در میان کار
این داغ بین که بر دل خونین نهاده‌ایم
گفتی که حافظ این همه رنگ و خیال چیست
نقش غلط مبین که همان لوح ساده‌ایم
فاش نیوز محترم ضمن تبریک عید سعید مبعث خدمت شما عزیزان همچنین تبریک تبرئه شدن شما از اتهامات ظالمانه . بنده خانمی هستم جانباز شیمیایی ده درصد درجنوب تهران. ( شهرک خلیج فارس) حدود سه ماهه اقدام به دریافت وام مسکن جانبازی کردم ومبلغ زیادی هم پول پیش خرید یک باب خانه پرداخت کردم.اما متاسفانه رییس بانک تجارت شعبه پاستوریزه تاکنون وام را به من نداده و با وجودی که. نامه ضامن رسمی برایش برده ام وسند خانه را هم در رهن بانک قرارداده در یک اقدامی عجیب بیان داشت که خودت هم باید شاغل رسمی باشی ونامه کسر ازحقوق بیاری !!!!! در حالیکه من خانه دار هستم و بعلت داشتن ده درصد جانبازی از بنیادهم ریالی دریافت نمیکنم . بنیاد منطقه هم گفت از ابتدا هرچه وام مسکن به جانبازان داده ایم اولین باره از خود جانباز وام گیرنده نامه کسر ازحقوق میخواهند.شما را به خدا این حرکت ظالمانه بانک تجارت را با تیتر درشت انعکاس دهید. یک خانم جانباز بیکار و مستاجر و با یک همسر بیکار جهت دریافت این وام مسکن داد به کجا ببرد ؟؟؟ اجرکم عندالله
سلام،تبریک به شجاعت اسلامی برادر ساقی یعنی برای نوشتن رنجهای آن مادر شهید معظم میخواستند جانباز عریز نویسنده را که قطع نخاع است با زور قانون مجازات هم بکنند؟ مجازات های آن مادر شهید زجر کشیده دلشان را خنک نکرد؟ از انتقام الهی هم نمیترسند؟
سلام این همه جانباز گرامی را کشیدند به داد گاه خجالت نکشیدند بعد می ایند می گویند جانبازان ولی نعمت ما هستند اینها اگر ناخون داشتند ما جانبازان تکه تکه می کردند به جون خودم قصم بما زور نگند ولی نعمت نخواستیم ما بشیم
سلام و عرض ادب خدمت شما عزيزان گرامي كه در خط مقدم فرهنگ و اطلاع رساني مشغول به سعي و تلاش هستيد.شما حداكثر حمايت و دفاع را نسبت به همه ايثار گران به انجام مي رسانيد.حضور شما در عرصه خبر و رسانه اميد بخش فرياد رساني مظلوميت هاي ايثارگران بخصوص خانواده بزرگ و عزيز شهدا هستيد درود بر شما باد.بهترينه را برايتان آرزومندم و اميد وار م هر روز بهتر از ديروز در همه امور كاري خود حضور داشته و در سايه ولايت پشتبان ايثارگران باشيد.برادران عزيز بسيار خرسند و خوشحالم از نتيجه اتهام واهي كه به شما زده شد.موفق باشيد.
آقای ساقی ، درود بر شما .
چون لحظه ای به آنچه که در سایت خود درج نمودید تردید نکردید.
شما می توانستید با یک عذر خواهی ساده از خواهان این پرونده ، این جنجال دادگاهی را ختم نموده و نیازی به این همه بیا و برو در راهروی همیشه شلوغ دادسرا نداشتید.
اما شما با عزم راسخ پشت یک مادر شهید ایستاده و لحظه ای تردید در باور خود نکردید و همه این مشکلات را به جان خریدید .
آقای ساقی پیروزی در این پرونده دادگاهی را به شما و تمام خانواده معزز ایثارگران تبریک می گویم.
امروزهرکس حرف حق بزند ازهمه جاخنجرمیخورد!
فاش نیوز شهادت مبارک.
سلام ، با تشکر از استاد عزیز جناب آقای ساقی که بوسیله دفاعیه عالی آن عده از مرعوبین دنیا را رسوا و اعتبار ایثارگران را احیا نموده است. ابتدا از تبرئه بعلت اعاده حیثیت جمع ایثارگران مظلوم و اثبات حقانیت مادر شهیدان خوشحال شدیم سپس رهایی از فکر و خیال و نتیجه دادگاه که معمولا ذهن انسان را درگیر میکند و نگرانی از عود ناراحتی قلبی جنابعالی البته قاضی منصف بوده زیرا در بسیاری از اتهامات وارده به ایثارگران متاسفانه تمام دستگاه دادگستری موضع گیری کرده و بر علیه ایثارگران مظلوم صف آرایی میکنند که قاعدتا با دستکاری مدارک و جعل و اتهامات بی اساس و دور زدن قانون و اعمال نظر شخصی باعث ضرر ایثارگران در دعواهای حقوقی میگردند.
بنده سابقه حضور در دادگاهی داشتم که فشارهای شدید روحی و روانی و ناجوانمردی مسئولان دادگاههای مشهد باعث انقباض شدید کرونرهای اصلی قلبم شد که در شب احیا با نور مولا امیرالمومنین شفا و بهبود حاصل شد.
اون قاضی چکار کردند خواهان اخراج از قوه قضایم ما جانبازان حامیان فاش نیوز هستم تنها زبان گویا ما فاش نیوز فاش نیوز مرحبا
باعرض ادب وارادت واهداءصمیمانه ترین درودها به محضرجناب ساقی عزیزوبزرگواروهمکاران گرام ،جناب ساقی همه هستی ازآن خداوندقادروتوانست وهمه روزی خورخداوندبی نهایت مهربان البته همه رو زنحیرواربه هم مرتبط نموده که روزی بدستمان برسد اما گاهی خداوندرا در وجود انسانهای چون شما میشه دیدکه جزخداوندبی نهایت مهربان راندیده وفقط ماموریتتان اینست که یارو یاور ستم کشیدگان بوده ودرشرایط فعلی چه قشری ستمدیده تر ومظلومترازجامعه هدف خانواده معظم شهداءی والامقاممان وآزادگان سرافراز وجانبازان فداکارودراین میان بازمیشه گفت مظلوترین قشر خانواده های صبور جانبازان ،جناب ساقی عزیز،عزیز بودی عزیزترشدی البته همچنین همکاران گرامیتان ازطرفی ازجناب حاج آقای رئیسی خواهشمندیم که حتماً قاضی خاطی را ازدستگاه قضاءاخراج وهرمالی هم دارد مصادره گردد تا عبرتی شود به ضابطین قضائی قضّات وشاهداین باشیم که در دادگستری ها حتی بامتهم که جای خود دارد بامجرم رفتاری شایسته داشته باشندوهم دلجوئی ازمادرشهیدعزیزی که دو جگرگوشه اش را بخاطردفاع ازوطن وناموس وهمه کسانی که بواسطه همین مادران وپدران شهداءبرمناصب وصندلی های تکیه زده اندکه حتی خودشان میدانندکه حقشان نیست واندازه قدوقواره اشان نیزنبوده ومهمتراینکه از ریاست محترم قوه قضائیه استدعا داشته که در فضای صمیمی ودوستانه هم دلجوئی ازعزیز دل جانبازان جناب ساقی عزیز وهم مصاحبه ای درخصوص اقداماتی که تابحال در راس قوه قضائیه انجام داده ایدکه صدالبته خداوندبی نهایت قادرمطلق پشت وپناهتان وهم مردم پشتتان هستندچراکه درهمین مدت کوتاه بدون دربوق وکرنا کردن آنچنانی کارهای خوبی صورت گرفته وهم اینکه توضیح مختصری درخصوص کارهای پیش رویتان درمنصب ریاست قوه قضائیه وچنانچه صلاح دیدجنابعالی وجناب ساقی عزیز قرارگرفت درهمین سایت وزین فاش نیوزدرمعرض دیدخوانندگان ازهرقشری قرارگیردباتشکربسیارازجناب ساقی عزیز وتشکری ویژه ازجناب حاج آقای رئیسی ریاست محترم قوه قضائیه که به در خواست جامعه هدف شاهدحضورتان درفاش نیوز ،پیشاپیش رحلت حضرت محمد(ص)وامام حسن مجتبی وشهادت سلطان خراسان حضرت علی ابن موسی الرضا(ع)را به تمام ملت ایران وخصوصاً فاش نیوزی های عرض تسلیت داشته وملتمس به دعای شماعزیزان هستم لطفاً این بنده کمترین روسیاه خداوندرا درایام یادشده خواهشا یادکنیدچراکه خیلی محتاج به دعای شماعزیزان هستم باتشکرمعلول دفاع مقدس
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi