شناسه خبر : 53004
یکشنبه 17 ارديبهشت 1396 , 09:46
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گفت وگو با سرهنگ رحیم نظری فرمانده تیپ 192 زرهی اهواز

مرزبانی یعنی عاشقی!

اشاره:
ارتش نماد اقتدار جمهوری اسلامی است، ارتشی که در ظهور و تثبیت انقلاب بزرگ اسلامی به رهبری حضرت امام (ره) با میثاق و عهد خویش عامل حرکت و پویایی نظام بوده است و از سویی پشتیبانی مردم و نظام را هم در دفاع از کیان و مرز و هم در برقراری امنیت، آرامش و آسایش عهده دار بوده است. در هشت سال دفاع مقدس نیز مقتدرانه و باتمام قوا به دفاع پرداخت و صفحه‌ای زرین از ایثار و گذشت و فداکاری را در صفحات کتاب دفاع مقدس به خود اختصاص داده است. این رشادت‌ها همچنان ادامه دارد و غیورمردان ارتش با غیرت و شجاعت این فداکاری‌ها را ادامه می‌دهند و با حفاظت از مرزهای کشور عزیز ایران جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند.
در همین زمینه با سرهنگ رحیم نظری فرمانده تیپ 192 زرهی اهواز گفت وگو کردیم.
سید محمد مشکوهًْ الممالک
ابتدا ما را با تیپ 192 زرهی اهواز آشنا بفرمایید.
تیپ یکم لشکر 92 یا تیپ 192 زرهی اهواز در سال 1338 با سه گردان پیاده تشکیل شد و در سال 1347 از لحاظ ساختاری به دو گردان‌تانک و دو گردان پیاده مکانیزه و یک گردان قرارگاه تیمی تغییر پیدا کرد ‌و این‌تیپ؛ به یکی از تیپ‌های قدرتمند تبدیل شد و لشکر 92 زرهی یکی از لشکرهای قدرتمند منطقه غرب آسیا محسوب می‌شد.
با پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 و به دنبال ناآرامی‌هایی که در مرزهای استان خوزستان وجود داشت در آبان سال 58 نزدیک به 11 ماه قبل از شروع جنگ، این تیپ در مرز استان خوزستان از شلمچه و خرمشهر تا طلائیه مستقر شد.
با هجوم سراسری و تجاوز ناجوانمردانه رژیم بعث عراق به خاک جمهوری اسلامی این تیپ در مقابل دو لشکر از عراق با توجه به استعداد پایینی که داشتند به خوبی توانستند مقاومت کنند و از پیشروی دشمن جلوگیری کردند و رژیم بعث را در اهدافشان ناکام گذاشتند.


از افتخارات و نقش‌آفرینی این تیپ در هشت سال دفاع مقدس کمی برایمان بگوئید.
اوج افتخارات این تیپ در مقاومت 34 روزه خرمشهر بود. ارتش بعث عراق می‌خواست ظرف یک ساعت خرمشهر را تصرف کند، یگان‌های این تیپ 34 روز با همکاری سایر نیروهای مستقر در خرمشهر از جمله تکاوران نیروی دریایی خرمشهر، دانشجویان دانشکده افسری، بسیج، نیروهای مردمی، سپاه، شهربانی، ژاندارمری و همه اقشار مردمی که در خرمشهر حضور داشتند، توانستند آن دفاع جانانه 34 روزه را انجام دهند و حماسه بزرگی خلق کنند. از دیگر افتخارات این تیپ این است که رهبر معظم انقلاب که در آن زمان نماینده حضرت امام (ره) در شورای عالی دفاع بودند، در روز یازدهم جنگ در خاطرات‌شان بیان فرمودند: «این تیپ را در مقابل دو لشکر از عراق دیدم که دفاع می‌کردند و جلوی پیشروی دشمن را گرفتند.»
تیپ 192 زرهی در تمام عملیات‌های ابتدای جنگ از جمله عملیات فتح المبین، طریق القدس، بیت المقدس، والفجر 8، رمضان، بدر و خیبر و نیز در حضور فعال و در تمام عملیات‌های پدافندی نیز حضور داشت. تیپ 192 در دوران دفاع مقدس سه هزار و 98 شهید و قریب به 9هزار و 528 نفر جانباز و سه هزار و 499 نفر آزاده تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کرده است.
آیا تیپ 192 حضور و رشادتی بعد از جنگ هم داشته است؟
با پایان یافتن جنگ، تیپ 192 کماکان تا سال 1390 با قرارگاه تیپ در منطقه حضور داشت و بعد از سال 91 هم یگان‌های این تیپ همچنان در منطقه خوزستان به مأموریت مرزداری و دفاع از مرزهای جمهوری اسلامی مشغول خدمت هستند. بعد از پذیرش قطعنامه، تیپ 192 در مقابل نفوذهای منافقین، رشادت‌های بی‌شماری از خود نشان داد، اکثر عملیات‌های منافقین به شکست انجامید و آن‌ها نتوانستند به خاک جمهوری اسلامی نفوذ کنند تا ضربه خود را بزنند.
تیپ 192 در مقابل اشرار و قاچاقچیان نیز مأموریت خود را به خوبی انجام داده است. در حال حاضر در منطقه طلائیه گردان 111 پیاده شبانه‌روز با چشمان بیدار حضور دارند، سربازان فداکار و همرزمان عزیز ما در حال حفظ و حراست از مرزهای جنوب غرب کشور آماده هستند تا آخرین قطره خون از مرزها دفاع کنند.
امنیتی که امروز بر استان خوزستان حاکم است؛ متکی به حضور همین نیروها و سایر نیروهای عزیز از سپاه پاسداران، نیروهای مرزبانی و ناجا است و حضور دو شرکت‌ بزرگ نفتی مانند یادآوران و آزادگان نشانگر امنیت کامل این منطقه است به طوری که تا نقطه صفر مرزی به فعالیت‌های نفتی و اقتصادی خود می‌پردازند.
دفاع از مرزها کار بزرگی است، از احساس خود برایمان بفرمایید؟
فداکاری مرزبانان غیور گفتنی نیست اما احساس غرور و افتخار داریم از این که در این مناطق عملیاتی، تامین امنیت می‌کنیم تا همه هموطنان ما در سایه این امنیت بتوانند در همه حوزه‌های معیشتی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی فعالیت کنند احساس غرور، سربلندی و افتخار می‌کنیم. که به عنوان یک سرباز حافظ مرزهای کشور عزیزمان هستیم.
در ایام عید بیشتر کنار خانواده هستید یا در مرزها؟
ما ایام عید را بیشتر در یگان‌ها و منطقه عملیاتی هستیم. در ایام نوروز علاوه بر کار مرزداری و حفظ و حراست از مرزها با شروع سفرهای راهیان نور و مسافرین نوروزی که به استان خوزستان تشریف می‌آورند، کار فرهنگی ما هم آغاز می‌شود. ما افتخار داریم که در یادمان شهدای عملیات رمضان که در منطقه زید و حسینیه است، خادم الشهدا هستیم و تا پایان تعطیلات نوروزی مشغول خدمات‌دهی به زائرین شهدا می‌باشیم.
با مشکل دوری خانواده چه می‌کنید؟
خانواده ما این شرایط را پذیرفته‌اند و به حساسیت کار واقف هستند.
این کار طبعاً با خطرات بسیاری مواجه است از جمله حیوانات وحشی که در بیابان وجود دارد؛ با این خطرات چطور کنار آمدید؟
وقتی ما در مرزها حاضر شده و جان بر کف آماده شدیم که تا آخرین قطره خون از مرزهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دفاع کنیم، خطرات دیگر، خود به خود محو می‌شوند و دیگر نگران هیچ خطری نیستیم.
مرزداری در کدام یک از مرزها سخت‌تر است؟
همه مرزهای کشور، سختی خاص خود را دارند؛ منطقه خوزستان به واسطه این که پایتخت دفاع مقدس، سرزمین شهدا و منطقه‌ مقدسی است؛ خدمت در آن با وجود شرایط آب و هوایی سخت، گرمای بالای 50 درجه، سرمای خشک در زمستان و تمامی مشکلات دیگری که دارد، افتخار بزرگی است و عشق و علاقه‌ای که انسان در این منطقه به خدمت کردن دارد از برکت خون پاک شهدا است که به ناحق ریخته شد.
کدام یک از مرزها دلگیرتر است؟
همه مناطقی که در آن جنگ اتفاق افتاده و رزمندگان ما در آن مناطق حضور داشتند، دلگیر هستند. وقتی انسان با پای دل به این مناطق وارد می‌شود، حس غریبی پیدا می‌کند و غربت و مظلومیت شهدا در مناطق عملیاتی موج می‌زند. در اروندکنار استان خوزستان که عملیات والفجر 8 در خرمشهر عملیات بیت‌المقدس در منطقه کوشک، و حسینیه و شلمچه عملیات رمضان، در منطقه طلائیه عملیات بیت المقدس، عملیات خیبر، عملیات بدر و عملیات محرم ، در تمامی مناطقی که در آنها عملیات‌های بزرگ انجام شده غربت خاصی وجود دارد در تمام این مناطق شهدای مظلومی به خاک افتادند.
یادمان رمضان که به نام شهدای رمضان نامگذاری شده، غربت خاصی دارد. با توجه به این که این عملیات در ماه مبارک رمضان و در گرمای طاقت‌فرسای تیرماه انجام شده اکثر رزمندگان با زبان روزه در این عملیات حضور داشتند. شهدایی که در این منطقه به شهادت رسیدند، با زبان روزه شهید شدند، شلمچه، طلائیه، چزابه، فکه و مناطق عملیاتی که تا غرب کشور ادامه دارد به همین صورت هستند.
در کدام یک از مرزها شهید بیشتر دادیم؟
قطعاً در مناطقی که عملیات‌های بیشتری در آنها انجام شده تعداد شهدا هم بیشتر هستند.
تا حالا شده که از کار خود ناراحت یا پشیمان باشید و فکر کنید که ‌ای کاش کار بهتری داشتم؟
زمانی که ما این لباس را پوشیدیم زمان جنگ بود، آن زمان هم ما با آگاهی کامل وارد این شغل شدیم. کسانی که این لباس را می‌پوشند، یا باید عاشق باشند یا دیوانه، در حقیقت این عشق است که انسان را به این کار وامی‌دارد و این لباس، لباس عاشقی است.
و سخن آخر؟
ما افتخار می‌کنیم که مدت 35 سال و 35 ماه است، از سال 58 به عنوان مرزدار در مرزهای نظام مقدس جمهوری اسلامی مشغول به خدمت هستیم، کارهای اقتصادی و کشاورزی که در این منطقه انجام می‌شود و مردم می‌توانند فعالیت‌های خود را تا نقطه صفر مرزی ادامه دهند؛ نشان دهنده امنیت مرزهاست و این امنیت باعث افتخار و مباهات ماست؛ و وقتی تلاش مردم را با تکیه بر امنیت حاکم مشاهده می‌کنیم، خستگی و مشکلات کار را از یاد می‌بریم.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi