شناسه خبر : 53072
سه شنبه 19 ارديبهشت 1396 , 11:35
اشتراک گذاری در :
عکس روز

حمایت اهل تسنن ایران از رئیسی

انتخابات ریاست جمهوری ایران و به ویژه مناظره‌های صورت گرفته در دو هفته گذشته در کانون توجه رسانه‌های عربی منطقه قرار داشته است. این رسانه‌ها با حساسیت زیادی شاخص‌ها و میزان محبوبیت نامزدهای شرکت‌کننده در انتخابات ریاست جمهوری را بررسی کرده و گزارش‌های دقیقی را از رویکرد افکار عمومی کشورمان ارائه می‌دهند.

پایگاه خبری الاهرام وابسته به مؤسسه مطبوعاتی الاهرام مصر در این رابطه می‌نویسد که حسن روحانی رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب کشور در شرایط کنونی در جنگ سرنوشت‌ساز موجودیت قرار گرفته است و با رقیبی سرسخت به نام سید ابراهیم رئیسی مواجه شده و به‌ این‌ ترتیب آمال و آرزوهای وی در رسیدن به دومین دوره ریاست جمهوری خود و حساب کردن بر روی دستاوردهای توافق هسته‌ای به ویژه در شرایط رد صلاحیت شدن محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق کشور به صخره ای با نام رئیسی برخورد کرده است.

حوادث گذشته‌های دور و نزدیک در ایران نشان دهنده انتخاب رئیسی به عنوان مرد سرنوشت ساز مرحله جدید و تعامل وی با پرونده‌های داخلی و خارجی در کشور است. وی در سال 2016 از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان تولیت آستان قدس رضوی که یک مؤسسه بزرگ خیریه به شمار می‌رود، انتخاب شده است.

این پایگاه خبری می‌افزاید که رئیسی قوی‌ترین کاندید برای رسیدن به ریاست جمهوری آینده کشور است و کار خود را با حمله به عملکرد اقتصادی رئیس‌جمهور اصلاحات و تیم وی آغاز کرده است. او در بیانیه رسمی خود اعلام کرده که آمادگی کامل برای تعامل با مشکلات کشور نظیر رکود بیکاری و موانع به وجود آمده در عملکرد شرکت‌های ایرانی را دارد. . وی از کاهش حرکت چرخ تولید و توسعه در دوره اصلاح‌طلبان و به ‌تعویق‌ افتادن شرایط بهبود اقتصادی در نتیجه توافق هسته‌ای با کارشکنی ها و مانع‌تراشی های آمریکا استفاده کرده و محبوبیت خود را افزایش داده است.

رئیسی موفق شد در انتخابات داخلی اصول‌گرایان با بیشترین تعداد رأی حتی از محمد باقر قالیباف شهردار تهران جلو بزند، لذا کارشناسان اعتقاد دارند حضور رئیسی می‌تواند سهم بسزایی در اتحاد صفوف اصولگرایان در این انتخابات شود که بعد از دوره احمدی نژاد تا حدی دچار شکاف شده بودند.

شاخص‌های اولیه نشانه‌های مثبتی برای روحانی و جریان اصلاح طلب ندارد. به همین علت به نظر می‌رسد که دولت آمریکا نیز درباره ترامپ باید آمادگی خود را برای همکاری و باز کردن کانال‌های ارتباط با اردوگاه محافظه‌کاران بیشتر کند.

خبرگزاری آسیا: رئیسی خواستار مناظره روحانی و احمدی نژاد شد

خبرگزاری آسیا نیوز نیز در مطلبی نوشت که حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران سعی دارد تمامی مشکلات موجود در این کشور به ویژه در زمینه اوضاع اقتصادی را به دوش دولت محمود احمدی‌نژاد بیندازد که در دوره دوم ریاست جمهوری وی تحریم‌های غرب بر ضد ایران افزایش چشمگیری پیدا کرد. این سایت خبری می افزاید که ناظران معتقدند که انداختن تمامی مشکلات بر دوش دولت احمدی نژاد تلاش رئیس‌جمهور برای فرار از تعامل با سوال‌ های افکار عمومی ملت ایران است که معتقدند توافق هسته‌ای موفقیت‌آمیز نبوده و به علت کارشکنی‌ها و مواضع آمریکا به  اهداف مورد نظر خود نرسیده است.

این سایت خبری در ادامه به این موضوع اشاره می‌کند که  سید ابراهیم رئیسی کاندیدای جبهه مردمی نیروهای انقلاب معروف به جمنا خواستار برپایی مناظره‌ای بین حسن روحانی رئیس‌جمهور کنونی و محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق کشور شده است. وی در این گفتگو تصریح کرده است که دولت کنونی در صورتی که نسبت به شرایط کنونی مورد انتقاد قرار می‌گیرد تمام مشکلات را بر دوش دولت سابق می اندازد. وی تغییر را به نفع کشور خواند و تأکید کرد که مردم نمی‌پذیرند که همه مسئولیت اوضاع کنونی بر دوش دولت قبل باشد.

الوطن قطر: داغ شدن تنور انتخابات در مناظرات

روزنامه الوطن قطر نیز به داغ شدن تنور انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در ایران اشاره کرده و می‌نویسد که زمان مناظره‌های تلویزیونی بین کاندیداهای شش‌گانه تأیید صلاحیت شده آغاز شده است. مناظره اول در خصوص مسائل اجتماعی و تأثیرات آن بود که به صورت مستقیم پخش شد و مدت آن حدود سه ساعت طول کشید. مناظره دوم نیز در خصوص مسائل سیاست داخلی و خارجی و پیامدها و تأثیرات آن بود که به صورت مستقیم در روز 5 می 2017 از تلویزیون پخش شد.

این روزنامه قطری می افزاید که مناظره‌های انتخاباتی در راستای تلاش ایران برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات صرف نظر از فرد پیروز در این رقابت‌ها است. این در حالی است که همه مردم ایران به شبکه‌های ارتباطاتی و تبادل اطلاعات دسترسی ندارند و تلویزیون و رادیو از رسانه‌هایی است که بیشترین مخاطب را در میان رأی‌دهندگان ایرانی دارد. موضوع دیگر این است که عرصه فعالیت بیشتر کاندیداهای ریاست جمهوری در تهران است و رأی دهندگان خارج از پایتخت دسترسی زیادی برای اطلاع از برنامه‌ها و دیدگاه‌های کاندیداها ندارند، لذا مناظرات در تلویزیون به عنوان وسیله‌ای برای اطلاع‌رسانی که بیشترین حجم  مخاطب را در میان افکار عمومی دارد بیشترین تاثیر را در روند انتخابات دارد.  

مسئله دوم این است که مناظره ها آزمون واقعی برای کاندیداها است تا بتوانند موفقیت خود در هم‌گرایی با رأی‌دهندگان را محک زده و پیروزی را برای خود رقم بزنند. به این ترتیب نظام ایران می‌تواند مشارکت بالایی در انتخابات جلب کند و رئیس جمهوری روی کار بیاید که با رأی بالای مردمی باشد.

العین:‌ تلاش جهانگیری برای خروج از چتر روحانی

پایگاه خبری العین در گزارش خود از مناظره دوم تلویزیونی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشت که اسحاق جهانگیری در این مناظره تلاش داشت از صیغه من استفاده کرده و بیش از پیش خود را به عنوان یک کاندیدای مستقل در این انتخابات نشان دهد. این در حالی بود که پیش ‌از این اتهاماتی بر وی وارد شده بود مبنی بر این که او کاندیدای پوششی روحانی است. در این دوره از مناظره همچنین مصطفی هاشمی‌طبا نیز به نفع جریان اصلاح‌طلب نظر داده و از دولت روحانی و جهانگیری حمایت می کرد.

صالح السید باقر تحلیل‌گر و کارشناس ایرانی در این رابطه به العین گفت که کاندیداها در این دوره از مناظره سعی کردند موضوع توافق هسته‌ای را پیش بکشند تا بتوانند روحانی را به چالش بکشانند. روحانی نیز با توزیع نقش ها میان خود و اسحاق جهانگیری سعی کرد از عملکرد خود در این راستا دفاع کند. با این وجود سه کاندیدای جریان اصولگرا با تمام قدرت به سیاست‌های دولت وی در این زمینه حمله کردند.

ارم نیوز: حمایت اهل تسنن ایران از رئیسی

چیزی که بیش از مناظرات دوم تلویزیونی کاندیداها مورد توجه سایت اینترنتی ارم نیوز قرار گرفته بود ، اعلام حمایت علمای اهل سنت ایران از کاندیداتوری سید ابراهیم رئیسی است. بنا بر این گزارش مولوی نذیر احمد سلامی یکی از روحانیون دینی اهل تسنن و عضو مجلس خبرگان رهبری با اعلام حمایت خود از رئیسی اعلام کرد که روحانی در تحقق بسیاری از وعده‌های گذشته خود شکست خورده است. وی در سخنانی در تجمع روحانیون اهل تسنن ایران با اعلام حمایت خود از رئیسی گفت که وی آگاهی و شناخت کاملی نسبت به مشکلات و مصیبت‌های مردم دارد. وی تأکید کرد که تمامی دولت‌ها باید این موضوع را مدنظر قرار دهند و به تکالیف خود در قبال ملت عمل کند.

سلامی کاندیدای جبهه مردمی نیروهای انقلابی یعنی ابراهیم رئیسی را کاندیدای اصلح و آشنا با مشکلات و دردهای مردم خواند و افزود که روحانی چهار سال در این کشور کار کرد، اما بسیاری از وعده‌های انتخاباتی که وی پیش‌تر مطرح کرده بود ، به ویژه در زمینه ایجاد فرصت‌های شغلی محقق نشد.

این سایت خبری در ادامه به مناظره روز جمعه کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و نوشت که روحانی در پاسخ به این سؤال که اگر تحریم‌ها رفع شده است، اموال نفتی را به کشور بازگردانید، دچار چالش شد. بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند که مناظره ها نشان داده است که رقابت اصلی بین حسن روحانی رئیس جمهوری کشور از یک طرف و ابراهیم رئیسی و محمد باقر قالیباف دو کاندیدای اصول‌گرا است و کاندیداهای باقی‌مانده شانس بسیار کمی دارند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi