شناسه خبر : 53240
چهارشنبه 27 ارديبهشت 1396 , 11:21
اشتراک گذاری در :
عکس روز

رقابت آگاهی با تهدید و تطمیع انتخاباتی

با نزدیک شدن به روز برگزاری دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری با کناره‌گیری محمدباقر قالیباف به نفع حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی شور دیگری در میان ملت برای نه گفتن قاطع به وضع موجودی که دولت یازدهم نماد آن است ایجاد شده است، در مقابل این شور که نمود عینی آن در اجتماع عظیم هزاران نفری مصلی تهران و پیش از آن  در میدان امام اصفهان و در حمایت از رئیسی دیده شد تیم دولت دست به تهدید و تطمیع زده است، از سویی سخن از سهام عدالت می‌گویند و یارانه‌های قطع شده را وصل می‌کنند و از سوی دیگر مردم را تهدید که اگر به ما رای ندهید میلیون‌ها انسان جانشان به خطر خواهد افتاد!
اجتماع صدها هزار نفری دیروز در مصلای تهران و پیش از آن شکوه حضور مردم در میدان امام اصفهان همه نشان از یک حرکت عظیم دارد و آن نه گفتن قاطع به وضع موجودی است که دولت یازدهم آن را ایجاد و بر تداوم آن اصرار دارد.
تهدید و تطمیع؛ دو روی یک سکه
در مقابل شور شعور و آگاهی ملت که این روزها در هر کوی و برزنی دیده می‌شود نامزد دولت در انتخابات پیش رو یک سیاست با دو رو بیشتر ندارد، تهدید و تطمیع!
از سویی سیاست ایجاد هراس و وحشت از آینده‌ای شبیه گذشته‌ای ساختگی به شدت پیگیری می‌شود به صورتی که اگر کلیدواژه «دولت سابق» را از این دو نامزد دولت یازدهم بگیریم دیگر سخنی برای گفتن نخواهند داشت و از سوی دیگر نیز در میان مردم می‌روند و نماینده می‌فرستند که «روحانی چه بخواهید و چه نخواهید رئیس جمهور خواهد شد، اگر روستای شما رای اندکی به روحانی داده باشد و یا رای اول روستای شما نباشد یارانه شما قطع خواهد شد».
هفته گذشته خبرهای متعددی در این زمینه در رسانه‌ها منتشر شد و در گزارشی به آن پرداختیم، در این گزارش آمده بود: «افرادی در روستاها و مناطق محروم مردم را اینگونه تهدید می‌کنند که دولت کنونی، حتما دومرحله‌ای است و بار دیگر رأی می‌آورد، اما اگر رأی شما به این دولت نباشد، بودجه و یارانه روستاها قطع می‌شود. در تماس‌هایی که با منابع خبری و مردمی صورت گرفت مشخص شد انتشار این شایعات در برخی مناطق کشور صحت دارد. از جمله در مناطقی از مرکز کشور شایعه حذف یارانه در صورت تغییر دولت کنونی منتشر شده است. به طور قطع این نوع تهدید مردم، افزون بر ترس دولتمردان از رویگردانی مردم مناطق محروم، اقدامی خلاف قانون و مهندسی انتخابات است.»
بر این اساس در شرایطی که براساس مصوبه مجلس باید دریافتی مستمری‌بگیران کمیته امداد و بهزیستی افزایش می‌یافت، این افزایش برای تعدادی از مستمری‌بگیران به جای حساب کمیته امداد به حساب یارانه آنان واریز شده است. به این ترتیب برای مردم این تصور پیش آمده است که این پول مربوط به افزایش یارانه آنان بوده است! اما حقیقت ماجرا چیست؟
کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه مجلس شورای اسلامی 13 آذر ماه سال 95، ماده‌ای را در راستای حمایت از معلولان تصویب کرد که براساس آن مصوبه دولت موظف شد از ابتدای برنامه ششم توسعه دریافتی مددجویان تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد را افزایش و به  ۲۰ درصد حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار و تامین اجتماعی برساند؛ به این ترتیب باید مستمری مددجویان این دو نهاد حمایتی افزایش می‌یافت. پس از این مصوبه، سید پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد هم در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که «با توجه به مصوبه اخیر مجلس میزان مستمری خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد به حداقل 180 هزار تومان خواهد رسید که معادل 2/5 برابر شدن مستمری آنها است.» در ادامه، نوبخت، سخنگوی دولت در اولین نشست خبری خود در سال 96 اعلام کرد که مستمری خانوارهای تحت‌پوشش کمیته امداد و بهزیستی در سال‌جاری 180 تا200 هزار تومان افزایش می‌یابد. اما خبرهایی که به کیهان رسیده نشان می‌دهد مبالغی از این مستمری‌ها به جای حساب کمیته امداد، به طور مستقیم به حساب یارانه مردم واریز شده است و ارتباطی با افزایش یارانه ندارد که با توجه به نزدیک بودن انتخابات نیاز به شفاف‌سازی از سوی دولت دارد.
این همه در حالی است که حسن روحانی دیروز در جمع مردم زنجان کاری که حامیان او در روستاها انجام داده‌اند یعنی تهدید مردم به قطع یارانه‌ها در صورت رای ندادن به او را به رقبا نسبت داد و گفت: چرا به روستاییان شریف و زحمتکش و تولیدکننده ما به دروغ می‌گویید که به روحانی رأی ندهید چون یارانه شما قطع خواهد شد.
البته این تنها تهدید مردم روستاها به قطع یارانه‌های آنان بعد از انتخابات نبود که حامیان و نمایندگان دولت در روستاها و مناطق محروم به آن دست زده‌اند بلکه در نزدیکی انتخابات با واریز کردن یارانه‌های قطع شده مردم مرزهای پوپولیسم را در نوردیده‌اند!
جالب آن که دولت یازدهم پیش از این یارانه را مصیبت عظمی می‌دانست و شب واریز یارانه‌ها عزا می‌گرفت ولی این روزها یارانه‌ها را بیشتر و از سوی دیگر یارانه‌های قطع شده را دوباره به حساب افراد واریز می‌کند.
در این زمینه طی گزارشی نوشتیم « اگر می‌توان  یارانه نقدی غیرنیازمندان را بازگرداند پس چرا در 48 ماه گذشته، روحانی و یارانش همواره برای پرداخت یارانه نقدی از عبارات «مصیبت» و «عزا» استفاده کرده‌اند؟ و وقتی رقیب، امکان سه برابر شدن یارانه اقشار کم‌درآمد را مطرح می‌کند چرا روحانی و حامیانش از عدم امکان آن و پوپولیستی بودن این مسئله سخن می‌گویند؟ آیا وصل مجدد یارانه غیرنیازمندان یک عمل پوپولیستی و پول‌پاشی در آستانه انتخابات برای جلب رای نیست؟»
تهدید مردم برای تداوم وضع موجود
از سوی دیگر برای دولتمردان تنها تطمیع جواب نمی‌دهد، آنان نیازمند شوک‌های دیگری نیز هستند که از شکست قطعی خود جلوگیری کنند، تهدید مردم که از ماه‌ها پیش و از سوی دولتمردان و همچنین حامیانشان در روزنامه‌های زنجیره‌ای آغاز شده است روزهای گذشته روی دیگر خود را نشان داده است.
دستان خالی روحانی از عملکرد قابل دفاع، او را واداشته است تا در سخنرانی این روزهای خود به جای پاسخگویی به سوالات بی‌شمار دست به ایجاد وحشت از آینده‌ای شبیه گذشته بزند، او مردم را به مرگ در صورت رای ندادن به خود تهدید می‌کند، مرگی که پیروزی رقیب نصیب ملت ایران خواهد کرد!
به عنوان نمونه روحانی صبح دوشنبه در سالن ورزشی شهید شریفی تبریز در جمع هواداران خود اظهار داشت: روز جمعه می‌خواهیم فردی را انتخاب کنیم که با یک تصمیم او جان میلیون‌ها انسان می‌تواند به خطر بیفتد و با یک تصمیم او حیات میلیون‌ها انسان حفظ می‌شود!
همچنین وی صبح دیروز در جمع حامیان خود در زنجان نیز دست به تخریب رقبا زده و گفت: روز جمعه باید میان یکی از دو راه تصمیم بگیریم؛ یا به سمت قله برویم و پرچم ایران را به اهتزاز درآوریم یا خدای نکرده به سمت دره برویم و عزت خود را از دست دهیم!
نگاهی به سفره کوچک شده مردم در چهار سال گذشته به خوبی دستان خالی دولت یازدهم را نشان می‌دهد، این دستان خالی زمینه‌ساز آن شده است که روحانی دست به ایجاد هراس و التهاب در جامعه بزند و مردم را از سایه جنگی موهوم بترساند.
افزایش چشمگیر امکان شکست روحانی در دور اول
اقدام روز دوشنبه قالیباف و حمایت وی از رئیسی، شوکی را به فضای جامعه وارد کرد که به اذعان کارشناسان احتمال پیروزی در انتخابات پیش رو را بالا برده است.
به گزارش تسنیم، استقبال‌های کمرنگ از روحانی در سفرهای استانی، دست به دامان مدارس شدن برای پر کردن مکان‌های سخنرانی‌های انتخاباتی روحانی، تعطیل کردن ادارات و اجبار کارکنان دولتی برای حضور در میتینگ‌های انتخاباتی روحانی، انتقال جمعیت با اتوبوس از مناطق مختلف به محل سخنرانی روحانی و اقداماتی از این قبیل یک‌سوی ماجراست!
آن‌سوی ماجرا استقبال‌های بی‌نظیر و کم‌سابقه از حجت‌الاسلام رئیسی در استان‌های مختلف است.
به عنوان نمونه رئیسی روز دوشنبه در ادامه سفرهای خود به استان‌های مختلف، به استان اصفهان سفر کرد و استقبال مردم این استان از کاندیدای جبهه انقلاب به قدری بود که علاوه بر حجم‌ گسترده استقبال‌کننده از حجت‌الاسلام رئیسی در مسیر فرودگاه تا محل سخنرانی وی، میدان امام(ره) نیز از ساعاتی پیش از آغاز سخنرانی کاندیدای جبهه انقلاب، مملو از جمعیت شده بود.
حجم استقبال از سخنرانی حجت‌الاسلام رئیسی در حالی بود که یک روز قبل از آن یعنی روز یکشنبه، حسن روحانی در میدان امام(ره) اصفهان سخنرانی کرد اما با توجه به عدم استقبال مردم، مسئولان برگزاری مراسم مجبور شدند کناره‌ها و میانه میدان امام را برای تجمیع بیشتر جمعیت، مسدود کنند و جمعیت را در فضای محدودی از میدان امام(ره) متراکم کنند. این تفاوت در استقبال مردمی منجر به این شد که رسانه‌های حامی دولت، نیز اعتراف کردند حامیان حجت‌الاسلام رئیسی در میدان امام(ره) اصفهان حداقل 2 برابر جمعیت حامی حسن روحانی بودند.
علاوه بر این اقبال مردمی به کاندیداهای جبهه انقلاب که سبب افزایش آرای آنها در نظرسنجی‌ها شده بود، اقدام اخلاق‌مدارانه و متعهدانه روز دوشنبه محمدباقر قالیباف در کناره‌گیری به نفع حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی شانس پیروزی جبهه انقلاب در این دوره از انتخابات را افزایش داد.
اقدام روز دوشنبه قالیباف و حمایت وی از ابراهیم رئیسی، که با تقدیر بسیاری از چهره‌های شاخص جریان اصولگرایی همراه بود، شوکی را به فضای جامعه وارد کرد و احتمال پیروزی را در انتخابات پیش رو بالا برد چراکه این اتحاد در جبهه نیروهای انقلاب سبب شد اتفاق نظر مردمی در «نه به روحانی» و تقسیم آرای آنها بین حجت‌الاسلام رئیسی و محمدباقر قالیباف، به رای قاطع به تنها کاندیدای جبهه انقلاب بدل شود و آرای قالیباف را هم به سمت سیدابراهیم رئیسی سرازیر کند.
در کل به نظر می‌رسد با توجه به اقبال مردمی به جریان انقلاب و استقبال مردم استان‌های مختلف از کاندیداهای این جبهه و کناره‌گیری قالیباف به نفع رئیسی احتمال پیروزی کاندیدای مورد حمایت نیروهای مردمی انقلاب بیشتر شده است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi