شناسه خبر : 53505
پنجشنبه 18 خرداد 1396 , 11:33
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گفت و گو با جانباز نخاعی"داوود حیدری" (بخش پایانی)

درباره جانبازان دیگر حق اشتباه نداریم

کسی را به نام آقای شهیدی می آورند که جانباز را روز اول "معلول" خطاب می کند! جانبازان موش آزمایشگاهی نیستند که سیستم هر روز یک مدیری که هنوز جانباز را درک نکرده و مشکلات او را نمی داند، در راس هرم مدیریتی بنیاد قرار دهد که تنها افتخارش حضور در جلسات هیئت دولت است و پز معاون ریاست جمهوری را بدهد و اصلاً متوجه نشود که جانباز یعنی چه؟ و آخر کار عمر مدیریتی خود روبروی آقای جهانگیری به عنوان معاون رییس جمهور اعتراف می کند: من امشب متوجه شدم که یک جانباز نخاعی مشکلاتش چیست؟

فاش نیوز -  در بخش نخست گفت وگو با جانباز نخاعی «داود حیدری» که با عنوان «نگذارید آنچه بر سر جانبازان نخاعی دفاع مقدس آمد، بر سر مدافعان حرم هم بیاید!» منتشر شد با این جانباز نام آشنا و بخش هایی از فعالیت هایش آشنا شدید؛ اینک در بخش دوم و پایانی، شما را به استفاده از ادامه این گفت و گو که بشتر به مشکلات ایثارگران، وضعیت آسایشگاه ها، ناکارامدی مدیریت های کلان امورایثارگران، برنامه های در دست اجرا و انتظارات از دولت دوازدهم پرداخته است دعوت می کنیم:

فاش نیوز: خواسته شما از دولت دوازدهم برای جانبازان چیست؟

- خواسته اساسی که دارم این است که من دو سال پیش با بنیاد شهید مکاتبه ای کرده ام و متذکر شده ام که آقایان یک مقدار آینده نگر باشید و روزمره فکر نکنید. شما در حال حاضر جامعه ای دارید که 4 هزار ویلچرنشین هستند. این 4 هزار نفر، دارای 4 هزار همسری هستند که خودشان هم به نوعی جانباز شده اند و از ناحیه زانو، ستون فقرات، کمر و گردن دچار مشکل هستند. جانبازان ویلچری در 5 سال آینده نیاز به مجتمع های آسایشگاهی دارند که الزاماً باید این جانبازان را در چند نقطه جمع آوری کنند. در شهرهایی مانند اصفهان، مشهد و تهران که حجم جمعیتی جانبازان در این شهرها بالاست آسایشگاه هایی بسازیم که سوییت های مناسبی باشند که این جانباز با همسرانشان در آنجا اسکان پیدا کنند.

زمانی که ما این صحبت را می کنیم، به ما ایراد می گیرند که جانباز باید در خانه خودش باشد تا عزت و شان او حفظ شود. درصورتی که ما شان خود را می شناسیم. درسال های آتی اگر شما میلیاردها تومان هم روی میز بگذارید، یک شبه آسایشگاه هایی که مناسب باشد، خلق نمی شود. من خبر موثقی دارم که مادر شهیدی که در کهولت سن قرار دارد، بنیاد نهایتاً می گوید: او را به آسایشگاه کهریزک بفرستید چون آسایشگاه مناسبی ندارد. چرا بنیاد به فکر ساخت آسایشگاه برای جانبازان نیست؟

بی تعارف باید عرض کنم جانبازان نخاعی 20سال از افراد عادی کمتر عمر می کنند. در حال حاضر میانگین سن جانبازان ما حدود 52 یا 53سال است و اگر جانبازان ما در 7 یا 8 سال آینده  شهید نشوند، در دوران از کار افتادگی شدید قرار می گیرند و این ها نیاز به مکان خاص دارند. چرا بنیاد این روزهای نزدیک را نمی بیند. بنیاد شهید، هم زمین دارد و هم بودجه برای ساخت. الان هم که 35 یا 36سال گذشته نه استخری ساخته شده و نه آسایشگاهی.

البته ما دو یا سه آسایشگاه از زمان جنگ داریم که خانه های مصادره ای بوده اند و هر کدام گنجایش  20 - 30 نفر را دارا هستند و اصلاً شرایط آسایشگاهی ندارند! اما ما جامعه آماری چند هزار نفری هستیم. ما به عنوان گروه های ایثارگری فریاد می زنیم که این درخواست ها را جدی بگیرید و انجام دهید. من با هزینه خودم به خارج از کشور رفته ام و در کشورهای مختلف نظیر دانمارک، آلمان، ایتالیا و سوییس فیلم ساخته ام و نحوه نگهداری از معلولین نخاعی آنان را دیده ام. شما که الگو دارید، فیلم مستند را هم که بنده ارائه کرده ام.

من بارها پیشنهاد داده ام که بیایید یک بار با هم مناظره کنیم و از کارهایی که برای جانباز انجام داده اید، بگویید. در واقع این رفتارهاست که جانبازان را مجبور می کنند که با تجمع اعتراض کنند و برای ما بدترین اتفاقی که می تواند بیفتد، این است که بیاییم داخل خیابان و به مردم بگوییم: مردم، بنیاد شهید به داد ما نمی رسد! ما ناراضی هستیم. مگر بنیاد شهید جدای از ماست؟ روی سخن من با بنیاد است که ما بازوهای اجرایی شما هستیم. ما آمده ایم به شما کمک کنیم و خواسته های منطقی جانبازان را مطرح کنیم. خواسته ما هیچگاه خلاف قانون و منطق نیست. ما می گوییم با توجه به بودجه ای که دارید جلوی حیف و میل ها را بگیرید، مدیریت صحیح انجام بدهید، با همین بودجه هم می شود کار کرد. می گویید نه؟ ما اثبات می کنیم که می شود.

جانباز قطع نخاع ما 20 سال است که زخم بستر دارد. خود بچه های ما آمدند و راهنمایی کردند که بستری شود. شماها به عنوان مدیر بنیاد می توانید یک زخم را روی دستتان یک هفته تحمل کنید؟ بیشتر از یک هفته استرس می گیرید. چگونه  انتظار دارید آن بنده خدا 20سال آن زخم را تحمل کند؟ چرا جانباز ما باید بیاید و از من خواهش کند که حالا که شما در مرکز هستید و دستتان می رسد بگویید یک ویلچر سبک برای ما بخرند؟ بحث ما این است که چرا سه سال نوبت ویلچردهی به جانباز تمام شده، به او ویلچر نمی دهید یا وقتی هم که ویلچر می دهید، چرا ویلچر مناسب نمی دهید؟ چرا افراد غیرکارشناس را برای خرید وسایل انتخاب می کنید. ویلچر سبک در دنیا وجود دارد. ایران قادر به ساخت ویلچر سبک برای جانبازان هست.

من برای آقای انصاری نامه نوشتم و این مسئله را عنوان کردم، اما متاسفانه ترتیب اثری داده نشد و زیر آن فقط نوشته بودند: ارجاع به آقای دکتر عباسپور و آن هم بایگانی شد! و این یعنی سرکار گذاشتن جانبازان. من سازنده ای را سراغ دارم که آمده ویلچری ساخته سبک با شرایط مناسب. چرا از او خریداری نمی کنید؟ آقایانی که 20 سال است از شرکت های خارجی سالانه 4 -5 میلیون دلار تجهیزات پزشکی می خرند. من با سند و مدرک ثابت می کنم که این آقایان پورسانت خوبی می گیرند که حاضر نیستند از صنعتگر داخلی حمایت کنند! با توجه به این که حضرت آقا همواره روی صنعت داخلی و اقتصادِ مقاومتی تاکید دارند، بعد هم می گویند که جانباز ویلچر ایرانی سوار نمی شود. شما کجا از تولیدکننده داخلی حمایت کردید که او ویلچر خوبی  بسازد و جانباز از آن استفاده نکند؟

از همه مهم تر بحث درمان جانباز است که باید حل شود. چرا یک جانباز باید در هر بیمارستانی معطل بماند و پذیرش نشود؟ چرا که بیمه بدحسابی کرده پس جانباز را پذیرش نمی کنند یا پزشکی که می گوید من شما را در این بیمارستان نمی توانم عمل کنم. شما بروید بیمارستان آتیه تا من شما را در آن بیمارستان عمل کنم. آن بیمارستان هم برای عمل 30 میلیون مطالبه می کند. خب یک جانباز با ماهی 2میلیون حقوق چطور می تواند 30 میلیون برای عمل بپردازد؟ آقایان جانبازان را زیاده خواه می دانند! اگر درمان ما که ناقص انجام می شود، زیاده خواهی است، اگر درخواست یک ویلچر مناسب برای جانباز 70درصد زیاده خواهی است، اگر درخواست تجهیزات خاص برای جانباز نابینا زیاده خواهی است، اگر معیشت حداقلی زیاده خواهی است، بله ما زیاده خواهیم.

اما این را می دانید که شما باید طبق قانون برای جانباز نخاعیِ کمری و یا گردنی و یا حتی جانباز بصیر و قطع عضو هم پرستار می گرفتید؟ اگر پرستار گرفته بودید که این پرستار شبانه روز برای شما خدمات ارایه نمی کرد و حداقل یک شیفت کار می کرد و باید طبیعتاً از سیستم حقوق دریافت می کرد و قاعدتاً باید بعد از 30سال او را بازنشست می کردید. همه این نقش ها را یک "خانم" (همسر جانبازان) انجام داده که بازنشسته که نمی شود بماند، جانباز که شهید می شود، همان حق را هم از او به عنوان حق پرستاری قطع می کنید؟ کجای این انصاف است؟

زمانی که می گویند حقوق جانبار کم است، می گویید نه حق پرستاری هم دریافت می کنند که اینجا حق پرستاری با حقوق یکی می شود و جایی که جانباز شهید می شود، آن مقدار هزینه را قطع می کنند و می گویند این میزان حق پرستاری بود! آیا این خانم بد کرده که جوانی اش را به پای جانباز گذاشته؟ من اگر می دانستم که قرار است جانباز نخاعی شوم، شاید 10 درصد می پذیرفتم ولی آن خانم که جانباز ویلچری را با آن شرایط دیده و پذیرفته و از 15 یا 16سالگی با جانباز ازدواج کرده و این جانباز را 33 یا 36 سال است که تر و خشک می نماید و با کوچکترین بیماری جانباز به هم می ریزد و این جز عشق چیزی نمی تواند باشد. چرا باید با او چنین رفتاری بشود؟ این خانم که نقش سیستم حاکمیتی را برعهده گرفته و ازخود گذشتگی کرده و ما جانبازان نخاعی این را به خوبی درک کرده ایم که همسران جانبازان ویلچری مزه زندگی و لذت تفریحاتی را که یک خانم دیگر می تواند ببرد را نبرده است.

حال بنیاد می گوید خودش انتخاب کرده است. درست، اما شما چرا حق او را نمی دهید؟ او همان پرستاری بوده که شما (بنیاد شهید) باید برای جانباز می گرفتید. چرا او را بازنشست نمی کنید؟ شما موظف هستید زمانی که جانبار هم زنده است او را به عنوان یک پرستار ببینید و بعد از 30سال بازنشسته اش کنید و حق بازنشستگی او را هم بدهید. ولی با کمال وقاحت پس از شهادت جانباز، حق پرستاری او را قطع می کنید! شما که مدیر کل و یا رئیس بودید، وقتی کنار می روید، قانون مصوب می کند که نمی توان حقوق او را کم کرد ولی جانبازی که  زندگی خود را با 3 میلیون بسته، وقتی شهید می شود، سریع حق پرستاری را قطع می کنید؟ این فقط خاص جانبازان نخاعی نیست. جانبازان 20 و 25درصد ما که شرایط بدتری دارند. همسر جانباز زیر 25درصدی را سراغ دارم که در خانه های مردم کار می کند. وقتی از او درباره همسرش می پرسند، می گوید: من همسر جانبازم به او می خندند و می گویند: به شما که خوب می رسند!

فاش نیوز: با روی کارآمدن دولت جدید، خواسته شما از مسئولان چیست و ریاست بنیاد شهید چه شرایطی باید داشته باشد؟

- این موضوعِ حال حاضر نیست. ما سال هاست که خواهش می کنیم مدیری را در راس کار بگذارند که جانباز را بشناسد. آقای زریبافان را در راس می گذارند که شناخت او از جانباز درحدی است که شاید گاها در خیابان دیده بود. بعد فتوا می دهد که باید درمان جانباز چنین و چنان باشد و جانباز را درگیر می کند که طرح را دوباره به مجلس بفرستند و مصوبه بگیرند که این اشتباه است.

او تا بیاید و بفهمد جانباز کیست 4 سال مدیریتی او تمام شده است. بعد از آن کسی را به نام آقای شهیدی می آورند که جانباز را روز اول "معلول" خطاب می کند! جانبازان موش آزمایشگاهی نیستند که سیستم هر روز یک مدیری که هنوز جانباز را درک نکرده و مشکلات او را نمی داند، در راس هرم مدیریتی بنیاد قرار دهد که تنها افتخارش حضور در جلسات هیئت دولت است و پز معاون ریاست جمهوری را بدهد و اصلاً متوجه نشود که جانباز یعنی چه؟ و آخر کار عمر مدیریتی خود روبروی آقای جهانگیری به عنوان معاون رییس جمهور اعتراف می کند: من امشب متوجه شدم که یک جانباز نخاعی مشکلاتش چیست؟ و این برای ما درد است که آقای مدیر بنیاد، شما بعد از 4 سال و یا 12سال که مدیر بودید، تازه افتخار می کنید که من امشب متوجه شدم، مشکل جانبار نخاعی چیست! گناه ما چیست؟ چرا یک انسانی را در راس بنیاد قرار نمی دهید که به لحاظ سواد و تجربه جانباز را درک کرده باشد که وقتی روز اول آمد و پشت میز نشست دستوری که می دهد، دستور کارشناسی شده باشد و از روی هوس نگوید که به نظر من باید چنین و چنان شود و یک عده جانباز را در دست انداز بیندازد.

من این موضوع را به دکتر انصاری هم عرض کردم و گفتم ما با جناب آقای شهیدی می نشینیم و  اگر فقط 2 دقیقه ایشان توانست بگوید که مشکل جانباز نخاعی چیست، ما تایید می کنیم که زیاده خواه هستیم!

سوال مهم دیگر ما این است که چرا روز جانباز، سیستم آقای شهیدی را به تنهایی در گفت وگوی ویژه خبری دعوت می کند؟ یعنی صدا و سیما میان این همه جانباز کشور، یک جانباز منصف پیدا نمی کند که در کنار رییس بنیاد بنشیند که ایشان تنهایی به قاضی نروند که از نظر بهداشت و درمان و معیشت همه مشکلات جانبازان حل است! و هیچ کس هم نباشد که پاسخ منطقی به حرف های او بدهد؟ شما که لباس پیامبر به تنتان است، حداقل راست بگویید. چرا رک و صریح نمی گویید ما نتوانستیم بیش از این کار کنیم و یک گله هم از سیستم که چرا مدیریت را به چالش نمی کشید؟

فاش نیوز: و سخن پایانی؟

- صادقانه باید عرض کنم البته گه گاه گله های کوچک و سلیقه ای یک درصدی با فاش داریم، اما  99صدرصد از فاش نیوز صمیمانه و صادقانه تشکر می کنیم که تنها رسانه ای است که در این سال ها حرف ما را به گوش مردم و مسئولان رسانده. از مدیریت، خبرنگار و عکاس که همه اهل درد و درک هستند و امیدواریم همچنان زبان گویای جامعه ایثارگری باشد.

اما توقع ما از مسئولان و در ابتدا از شخص رییس جمهور محترم آن است که یک مدیر کاربلد و باتجربه و اهل درد و دانش در حوزه خانواده شاهد و جانبار در راس هرم قرار دهند و بعد هم درخواستم از آن مدیر منصف بنیاد این است که پای درد و دل نمایندگان جامعه ایثارگری بنشینند و جلساتی را با آن ها برگزار کنند و صحبت های منطقی نمایندگان جامعه ایثارگری را بپذیرند و از پتانسیل بسیار قوی خانواده شهدا و جانبازان به عنوان بازوی اجرایی استفاده نمایند و آن ها را نقطه مقابل خود ندانند. اگر جامعه ایثارگری اعتراضی هم می کند، به این علت است که مکاتباتشان را انجام داده اند، انتقاداتشان را منتقل کرده اند، تلاش هایشان را کرده اند و نتیجه ای نگرفته اند و مجبور به  فریاد شده اند! وگرنه ما جانبازان خود را متعلق به نظام و پیرو ولایت فقیه می دانیم و متوجه هستیم که اعتراض ما برای جمهوری اسلامی و برای بنیاد شهید و برای نظام شایسته نیست. اما از خود بپرسید چه پیش آمده که جانبازانی که در روز 9 دی کفن پوش در پارکینگ بنیاد شهید به نفع نظام سینه سپر کردند و پیشگام بودند، حال همان جانبازان در همان مکان به عملکرد ضعیف شما اعتراض کردند؟ تاکید می کنم آن اعتراض فقط به مدیریت بنیاد شهید و ایثارگران بود. ما و همه جانبازان مخلص نظام و ولایت هستیم و جانمان را هم برای ولایت می دهیم ولی اگر بازهم گوش شنوایی برای مطالبات منطقی ایثارگران نداشته باشند، در آینده هم این تجمع ها و اعتراضات ادامه خواهد داشت.

گفت و گو از صنوبر محمدی

کد خبرنگار: 23
اینستاگرام
با سلام به برادر بزرگوار جانباز داود حيدري
واقعا حرف دل همه جانبازان را بيان فرمودي احسنت بشما و سواد و علم جنابعالي چقدر دقيق و رسا مشکلات ايثارگران بيان فرمودي ...
اما چه حيف که درصدي هم از مشکلات جانبازان زير 25 درصد نگفتيد جانبازاني که با بي رحمي تمام درصد واقعي انها داده نشده و با 20 درصد جانبازي از 70 درصدي هم وضعش بدتر است ...
از ظلم و ستم اشکار کمسيون پزشکي که همه را به عقل خودشان مي سنجند نه به وضعيت و مدارکش ...تمام نظرات پزشکان در اخر مختص ميشود به راي دبير کمسيون ....ايشان تصميم ميگيرند که جانباز شيميايي سيگاري بوده و درصدش بايد صفر شود ...مگر جانباز سيگاري (البته قبلا سيگاري بوده و پس از شيميايي شدنش ترک کرده)شيميايي نمشود يا نشده ....
خدا نبخشد کسانيکه حق جانبازان پايمال کردند بخاطر يک فکر واقعا غلط ....
نميدانم جواب خانواده جانبازان شيميايي و خصوصا اعصاب و روان زير 25درصد را چطور خواهند داد .....
وعده ما با اهالي و دبيران کمسيون پزشکي ...ديدار به قيامت
انقدر این سایت و خبرنگار شما تند برخورد می کند که مترسیم نظر بدهیم ---------
هر چیزی بنویسم نهایتا درج نمیشه
آخ تند روی و برخورد بد گفتی و کردی کبابم آره منم شاید ماهی یکی دوبار یکی دو دقیقه خبرها رو ببینم و برم سایتای دیگه فاش نیوز دیگه شده اخم نیوز فوش نیوز ساقی ام دیگه با بچه ها نیست فاش شده سانسور و حذف حرف حق
فاش نیوز انقلابی احسنت انقلابی بمان "انشاالله"
دلم آتش گرفته ... چرا ؟؟
دیگه صدای تظلم خواهی ما شد فوش ؟ شد اخم ؟ شد تندروی ؟شد برخورد بد ؟ می ترسید دیگه ؟
خجالت نکشید که مقابل چشم شما عین زالو دارن خون ما رو می مکنند ولی شما به ما مردن رو توصیه می کنید ... و با آنها دستتون تو یه کاسه هست؟
ما هم خدایی داریم ... همون خدایی که بعضیا تو فضای تنش و بحران و دروغ ما رو از رییس علی جدا کردند ولی خدا کاری کرد بعد سالها محک زدن دین و دیانت ما تو همان فضای دروغ دوباره ما رو به رییسعلی برسونه ... طفلی هنگ کرد از شنیدن جفاهایی که براش گفتم . دروغگوها ... چطور فکر کردن می تونن با تدبیر خدا بجنگند ... کبابتون می کنم که دیگه به اسم دین و خدا وشهید گند نزنید به آرزوها و اعتقادات کسی ... صبر کنید هنوز دل گرمم به یاری شهدا و خدا ...

این آخرین کامنت منه ... دیگه سکوت می کنم خدا حرف بزنه ... اونم با زدن سیلی های پی در پی محکم به هر کسی که جفاکاره ... والسلام
دیگه کاری می کنم در حق عاشقانی مثل ما از این اشتباهات و جفاها نکنید
های مسئولان ارشد بنیاد شهید بترسید از روز رستاخیز.
شما چنان به میزها چنگ زده اید که گویا تا ابد و قیامت پشت این میزها به سر خواهید برد و به هر قیمتی دل خانواده های ایثارگران را می لرزانید.هر روز قانونی علم میکنید و زیر این علم ها بجای اینکه به خود زنجیر بزنید با قمه به جان عده ای مظللوم آفتاده و آنان را لته پار میکنید.
اما بترسید از روز جزا ، بترسید از روزی که اشک و آه خانواده جانباز نخاعی یا شیمیایی دامن شما را بگیرد و شما جوابی برای کردار امروز خود نداشته باشید ، مگر اینکه ... مگر اینکه خدای نکرده به روز حسابرسی یا روز قیام آقا امام زمان (عج) کم اعتقاد باشید ، وگرنه باید برای یک نه گفتن پشت شما بلرزد.
البته بنده عددی نیستم و همه را متهم نمیکنم چرا که مدیر خوب و لایق هم زیاد دیده ام ، اما در صفحه ترازو کاسه متهمین سنگین تر است.برای مثال همین فاش نیوز را مثال میزنم و از وضعیت رقت آمیزی که جانبازان از زندگی خودشان می نویسند .چطور است با تخصیص این همه بودجه به بنیاد نمی توان این قشر خاص را از نعمت روزی مکفی بهره مند کرد.باز نکند خدای ناکرده این بودجه ها بجای گرفتن مشکلات ایثارگران سر از اختلاس بانک دی سر آورد.
آقای رئیس ، آقای مسئول و شمایی که در هر پست و مقامی هستید ، بنده نگران آخرت خودم نیستم چون نان خانواده ای را آجر نکردم ، چشم فرزند شهیدی را تر نکردم و زانوی مرد عیالواری را برای تخصیص یک وام ضروری دولا نکردم و خدا شاهده شب ها با آرامش میخوابم که اگر شبم صبح نشد روز قیامت با شمر و یزید یکجا حساب نمی شوم ، اما شما باید برای هر روز کاری تان یعنی هر روزی که سر کار هستید و جوبگوی مراجعین، جواب پس بدهید ، اگر رو سفید هستید و نگران نیستید پس بسم الله وگرنه ....
سلام آقای شهیدی بااین همه درد ورنج جانبازان شیمیائی وبخصوص مثل حقیر که باوخامت بسیاربدجسم وروح وعدم توانائی در تامین هزینه های زندگی وحتی بخشهائی ازدرمان با یک حقوق بازنشستگی فرهنگیء وعدم پرداخت حقوق برای جانبازان بسیجی البته( برای برخی به صورت تبعیض آمیز) وفقط پرداخت حق پرستاری ازخدانمی ترسید که همان اختلاسگران بانک دی به جای مجارات شده اند عزیزدردانه های شماوالبته لابیگری قائم مقام جاودانه بنیاد (سردارانصاری.)ذره ای توجه به این ازیادرفته هانمی کنید وپولهای مملکت راکه حاصل خون شهدا وجامعه ایثارگران هست راازاینها که عین اجرای قانون میباشد رادریغ کرده و به افرادیا اموری واگذارمیکنید که گاها درصف ضدارزشهاقرارداشته وبه این قشرمظلوم ونجیب وباعجب وحیاریشخند میزنند. خداوکیلی دراین 4سال چه کردید اصلا میدانید چه بده و بستانهائی درزیردستانتون اتفاق میافتد. فقط بدانید روز مرگ خواسته ونخواسته خیلی زود فرا میرسد و......حساب با کرم الکاتبین.چون دههابارنامه نوشتم وپیام گذاشتم تا دیداری باشما داشته باشم ولی کسی فاتحه ای برای تقاضایم نخواند ناچار زدم به .....
باسلام به ولله سادیی که بدرد دل ما میرسد وقت شعا ر ازاسم ونام ما اعتبار میگرن و برای خودشان بطورتقسیم مکنن بذار به قیامت اگر این مسئولن این کلمه بسیار زیبا والهی را اعتقاد داشتن بولا قسم بشتر شون وقت حرفا وقت باید رهبر بدردما برسد توکل بخدا
ای بیچاره آقای حیدری جمنا رای نیاورد ای داد ای بیداد ....................................امکانات موسسه دراختیار ایشان رفت وهیچ سودی نداشت ای دادوای بیداد ......ای ....داد.....
باسلام زیاد خودتان راخسته نکنید به ولله کارکردن برای تمام افراد جامعه خیلی اسان است ولی مسئولین بعضیهاشون که بیشتر هستن نمیخو ان کار کنن بنده 32سال کارکردم دردستگاه دولتی خیلی چیزها دیدم خداوند به همه صبر وبه مسولین اجرایی کشور که برای کلیه افراد جامعه وبخصوص خانواده شهدا وایثارگران ورزمندگان خدمت کنن و دراخر سلامتی رهبر وسلام تا روزقیامت اگر واقعا دین داشته باشیم
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi