شناسه خبر : 53542
شنبه 13 خرداد 1396 , 12:29
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گزارشی از زیارت مزار شهدای محله فرحزاد در شمال‌غرب تهران؛

«ف»مثل فرحزاد«ش»مثل شهید

خیلی از ما با تفرجگاه فرحزاد در شمال‌غرب تهران آشنا هستیم. نامش را شنیده‌ایم و شاید چند باری نیز در محیط باصفایش حضور یافته‌ایم، اما شاید کمتر کسی از ما یاد شهدای این منطقه را کند که اغلب آنها با نام فامیل فرحزادی شناخته می‌شوند. شهدایی که زاده روستای قدیمی فرحزاد و مناطق پیرامونش بودند و در دوران دفاع مقدس مانند بسیاری از مردان سرزمینمان راهی جبهه‌های جنگ شدند. شهید محمد مهدی فرحزادی یکی از شهدای همین منطقه است که با نامش در یک کانال تلگرامی آشنا شدم و تصمیم گرفتم برای زیارت مزار او و دیگر شهدای محله فرحزاد به شمال‌غرب تهران بروم. تنها نشانی‌ام این بود که مزار شهید فرحزادی در صحن امامزاده ابوطالب(ع) قرار دارد.

 زیارت شهدا
پیدا کردن امامزاده ابوطالب (ع) کار چندان راحتی نیست. یک آدرس تقریبی دارم که نشان می‌دهد امامزاده جنب اتوبان یادگار امام واقع است. بعد از کمی پرس و جو، به خیابان ایثار شمالی راهنمایی می‌شوم. همان جا خودم را در کوچه پس کوچه‌هایی می‌بینم که خانه‌هایی قدیمی در خود دارند. خانه‌هایی با روح ایرانی که از تماشایشان سیر نمی‌شوم. دقیقاً انتهای خیابان ایثار شمالی جنب یک درمانگاه بهداشت، به گورستانی می‌رسم.
داخل آرامگاه، بیش از هر چیزی مزار شهدای گمنام و دیگر شهدا خودنمایی می‌کند. نوشته‌های روی سنگ مزارشان را با ذکر فاتحه‌ای مرور می‌کنم: شهید حسین فرحزادی متولد 18 اسفند ماه 1346، شهادت در فاو 18 بهمن ماه 1365. شهید رضا صالحی فرحزادی متولد 1347 شهادت در کربلای 5، شهید قاسم فرحزادی، شهید حسین فرحزادی ولادت 10 خرداد ماه 1341، شهادت 19 فروردین ماه 1366 کربلای 6.
  آستان امامزاده ابوطالب(ع)
کمی دورتر از مزار شهدای فرحزادی، کوچه‌ای است که در انتهایش تابلوی سبز رنگ آستانه مقدس امامزاده ابوطالب جلوه‌گری می‌کند. مزار شهید محمد مهدی فرحزادی در صحن همین امامزاده است. پله‌ها را یکی پس از دیگری طی می‌کنم تا وارد حیاط امامزاده می‌شوم. نام صاحب مرقد در زیارتنامه ابوطالب بن فضل بن زید بن علی بن الحسین (ع) ذکر شده است. بر این اساس، امامزاده ابوطالب از نوادگان امام حسین‌(ع) است. اینجا حیاطی زیبا و سرسبز دارد که با طراوت معنوی‌اش زائران را مسحور می‌کند. کمی آن طرف‌تر در کوچکی به حریم داخلی امامزاده راه دارد. از در که می‌گذرم، مزار 12 شهید آرمیده در صحن امامزاده پیش رویم گسترده می‌شود، اما اول باید امامزاده را زیارت کنم و بعد به سراغ شهدا بیایم. مزار شهید محمد مهدی فرحزادی در میان مزار این 12 شهید است. بعد از زیارت امامزاده ابوطالب، مزارش را در کنار مزار شهید شیخ محمد مطلبی می‌یابم.
نوشته‌های سنگ مزار نشان می‌دهد که شهید محمدمهدی فرحزادی متولد 30شهریور ماه سال1340 بود که در تاریخ 22 فروردین ماه سال 1362 در منطقه ابوقریب به شهادت رسیده است. از خادم امامزاده سراغ خانواده شهید را می‌گیرم اما گویی کسی از آدرس و نشانی شان مطلع نیست. سعی می‌کنم اطلاعاتی از اهالی کسب کنم. هر کسی بخشی از خاطرات شهید را با خود دارد. ماحصلش این می‌شود که می‌فهمیم محمد مهدی در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمده بود. پدرش به دلیل ارادتی که به حضرت حجت(ع) داشت، نام محمد مهدی را برایش انتخاب می‌کند. این شهید بزرگوار سال دوم راهنمایی در مدرسه علمیه فرحزاد ثبت ‌نام و با پیروزی انقلاب و شروع جنگ، رخت رزم به تن می‌کند. محمد مهدی مدتی بعد به عضویت سپاه در می‌آید.
  عاشق امام زمان(عج)
شهید‌محمدمهدی فرحزادی عاشق دیدار صاحب‌عصر(عج) بود. او در عملیات والفجر مقدماتی مسئولیت گروهانی را بر عهده می‌گیرد و در همین عملیات مجروح می‌شود. مدتی بعد دوباره عزم رفتن می‌کند و سرانجام در روز 22فروردین ماه سال 1362 همراه با باز شدن شکوفه‌های بهاری بر اثر انفجار مین به شهادت می‌رسد.
بعد از زیارت مزار شهید فرحزادی و دیگر شهدای این محله، وقت رفتن فرا می‌رسد. تمام مسیر برگشت به خانه به این شهید بزرگوار فکر می‌کنم که چطور با نامش در یک کانال تلگرامی، به نوعی برایم دعوتنامه فرستاده بود. او و همه شهدای سرزمینم امامزادگان عشقی هستند که مزارشان تا ابد زیارتگاه اهل یقین خواهد بود.

منبع: روزنامه جوان /   صغری خیل فرهنگ

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi