شناسه خبر : 53681
دوشنبه 22 خرداد 1396 , 15:32
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نامه نمایندگان مجلس درباره عدم اجرای قانون کسرخدمت فرزندان‌ ایثارگر

رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس از ارائه نامه جمعی از نمایندگان به هیأت رئیسه مجلس درباره عدم اجرای قانون کسر خدمت فرزندان‌ ایثارگر از سوی دولت خبر داد.

حسن نوروزی

حسن نوروزی در توضیح مباحث مربوط به منتفی شدن کسر خدمت فرزندان ایثارگر، گفت: علیرغم موضوعاتی که مرتبط با انتفاع کسر خدمت فرزندان رزمندگان به میزان هر ماه حضور، یک ماه کسر خدمت از نظام وظیفه، فرزندان آزادگان به میزان هر ماه اسارت یک ماه کسر خدمت از نظام وظیفه و فرزندان جانباز به میزان هر درصد جانبازی یک ماه کسر خدمت از نظام وظیفه مطرح شده بود، این موضوع با جدیت از سوی نمایندگان در حال پیگیری است.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: نمایندگان نه تنها پیگیر این موضوع بوده بلکه از عدم پیگیری دولت و ستاد مشترک انتقاد دارند، در بند هفتم ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه تاکید شده کسر خدمت در صورت اذن فرماندهی کل قوا امکان‌پذیر است و ایشان نیز در شرایط صلحه با این مساله موافقند.

وی افزود: با این حال ستاد مشترک باید کسری خدمت فرزندان به خصوص رزمندگان که به این قانون اضافه شد ( کسر خدمت فرزندان جانبازان و آزادگان از گذشته نیز وجود داشته است) را تسریع کند، بنابراین علاوه بر ستاد مشترک، وزارت دفاع هم باید پیگیر این موضوع باشد.

ارایه نامه‌ای به هیات رئیسه جهت پیگیری عدم اجرای مفاد ایثارگران در قانون برنامه ششم

نوروزی با یادآوری ارایه نامه‌ای که به هیات رئیسه مجلس مبنی بر لزوم پیگیری و اجرای مفاد قانون برنامه ششم توسعه مربوط به جامعه ایثارگران داده شده، گفت: در این نامه ضمن انتقاد از بی‌توجهی دولت به مفاد مواد 86، 87، 88 و 89 قانون برنامه ششم توسعه تاکید شد که از دولت تقاضای پیگیری و اجرای این مفاد شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: متاسفانه متولیان در رابطه با ماده 86 مبنی بر  اینکه «وزارت آموزش و پرورش مکلف است به منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نسبت به معرفی الگو ها و قهرمانان ملی ایثار و شهادت در متون درسی کلیه پایه های تحصیلی و فعالیت های پژوهشی و برگزاری مسابقات علمی  اقدام نموده و در جهت تعمیق ایمان و ترویج باورها در صیانت از فرهنگ دینی و انقلابی نسبت به  اجرای یادواره های شهدای دانش آموز و فرهنگی و برگزاری راهیان نور  ویژه دانش آموزان و فرهنگیان با سازمان بسیج همکاری لازم را بعمل آورند» اقدامات لازم را در دستور کار قرار نداده‌اند.

لزوم اختصاص 10 درصدی صدا و سیما به تولید برنامه‌های ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

وی ادامه داد: بر اساس سایر مواد نیز «صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف است ضمن اختصاص بخشی از برنامه های شبکه های مختلف به موضوع ترویح فرهنگ ایثار و شهادت، حداقل ده درصد( 10% ) از تولیدات برنامه های هنری نمایشی خود را به این موضوع اختصاص دهد» با این حال از ریاست صدا و سیما انتقاد داریم که چرا این موضوع را در دستور کار خود قرار نداده است.

نوروزی افزود: دولت همچنین موظف شده به منظور بهره گیری از دستاوردهای دوران دفاع مقدس و انتقال و ترویج فرهنگ جهاد و مقاومت به نسل های آینده نسبت به ساماندهی گلزارهای شهدای سراسر کشور با رضایت والدین شهید و یادمان شهدای گمنام ، احداث و تکمیل موزه های دفاع مقدس و مرمت و نگهداری آنها اقدام نماید. وزارتخانه‌های نیرو و نفت و راه و شهرسازی و کشور نیز موظفند کلیه هزینه های خدماتی مربوط به آب رسانی، برق رسانی، گاز رسانی و جاده مواصلاتی طبق بودجه سنواتی را تامین نماید اما هنوز اقدامیصورت نگرفته است.

نماینده مردم رباط‌کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: دولت همچنین مکلف شده به منظور حفظ و ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت و تکریم از الگوهای این فرهنگ ماندگار به والدین شهیدی که دارای حداقل سه شهید یا دو شهید و یک جانباز 50% و بالاتر یا یک شهید و دو جانباز 50% و  بالاتر هستند، نشان ملی ایثار اعطا نموده و آنان را به عنوان چهره ماندگار کشور به جامعه معرفی نماید که هنوز مشخص نیست چه زمانی دولت تصمیم به اجرا خواهد گرفت.

وی با اشاره به تبصره یک بند مذکور، گفت: صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران، وزراتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، علوم و تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور و بنیاد حفظ و آثار و ارزشهای دفاع مقدس و سایر نهادهای فرهنگی نیز مکلفند جهت ارج نهادن به این چهره های ماندگار اقدام فرهنگی لازم را جهت معرفی آنها انجام دهند که آیین نامه آن باید هر چه سریعتر تدوین و ابلاغ شود.

نوروزی ادامه اد: کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع این قانون نیز موظفند بیست درصد (20% ) از اعتبارات فرهنگی خود به استثنای فصول اول و ششم اعتبارات هزینه ای را براساس موافقتنامه مبادله شده با سازمان برنامه و بودجه در چارچوب سیاست های مصوب ابلاغی شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت صرف این امور نمایند.

بنیاد شهید ضمن احراز هویت مجروحان باید حداقل 5درصد جانبازی برای آنها در نظر گیرد

وی در ادامه با اشاره به مفاد ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه، تصریح کرد: دولت مکلف شده در اجرای ماده 61 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت 2 مصوب به نحوی برنامه‌ریزی نماید که تا 2 سال اول اجرای قانون برنامه کلیه مشمولین ماده مذکور تعیین تکلیف گردند. یگان‌های اعزام کننده نهادهای متولی همچنین موظفند گواهی مورد نیاز افراد مشمول این قانون و صورت سانحه را به کمیسیون احراز بنیاد شهید و امور ایثار گران ارائه نمایند.

نوروزی افزود: بنیاد شهید و امور ایثارگران هم موظف است رزمندگان 8 سال دفاع مقدس که صورت سانحه بالینی همزمان مجروحیت را ندارند اما مجروحیت آنها توسط کمیسیون پزشکی نهاد اعزام کننده (نیروهای مسلح) احراز می‌گردد بعنوان جانباز تلقی نماید و حداقل 5% جانبازی به آنها تعلق می‌گیرد که تاکنون بنیاد شهید و امور ایثارگران بدان دقتی نداشته است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت برای اجرای تبصره ماده38 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران باید در لوایح بودجه سنواتی این موارد را پیش بینی کرده و از طریق سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح به کلیه آزادگان و جانبازان واجد شرایط پرداخت نماید، گفت: بنابراین از دولت تقاضا داریم هنگام ارایه لایحه بودجه سال 97 به این موضوع توجه داشته باشد.

ضرورت تعیین تکلیف خانواده شهدای غیرایرانی و اعطای تابعیت ایرانی به آنها

وی یادآور شد: دولت همچنین باید نسبت به تعیین تکلیف خانواده معظم شهدا، جانبازان، آزادگان، رزمندگان و افراد تحت تکفل ایشان(والدین و همسر و فرزندان ) دارای تابعیت غیر ایرانی که در طول هشت سال دفاع مقدس یا بعد از آن در راستای ماموریت محوله از سوی مراجع مذکور به درجه رفیع شهادت یا جانبازی یا اسارت نائل آمده اند پس از تأیید مراجع ذیصلاح تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار دهد و رزمندگان نیز بنا به تشخیص ستاد کل نیروهای مسلح تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) قرار می‌گیرند. علاوه بر این دولت باید نسبت به اعطای تابعیت و اقامت به افراد مذکور اقدام کند.

نورورزی تاکید کرد: والدین، همسران و فرزندان شهداء و جانبازان و آزادگان  و رزمندگان با حداقل شش‌ماه سابقه حضور در جبهه شاغل در کلیه دستگاههای مشمول ماده (2) قانون جامع ایثارگران و مؤسسات تابعه آنها ، شرکتهای عمومی و دولتی، در صورت تنزل از پست سازمانی بالاتر، مشروط به عدم محکومیت آنها بر اساس آراء مراجع قضائی و یا اداری به تنزل پست، از کلیه حقوق و مزایای همان پست سازمانی یا همتراز شغل و پست قبلی برخوردار می‌شوند لذا دولتمردان باید نسبت به این افراد دقت لازم صورت گیرد.

بازگشت به خدمت آزادگان و ارتقا خدمت ایثارگران تا 35 سال باید اجرایی شود

سخنگوی کمیسیون قضایی وحقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایثارگرانی که به موجب قوانین و مقررات مربوط از امتیاز یک مقطع تحصیلی بالاتر بهره‌مند می‌باشند با داشتن مدرک کارشناسی، مشمول بند (الف) ماده (103) قانون مدیریت خدمات کشوری خواهند بود، گفت: در این صورت این افراد می‌توانند تا سی و پنج سال خدمت کنند بنابراین باید به تمامی دستگاه‌ها ابلاغ شود.

وی ادامه داد: همچنین آزادگانی که به دلیل استفاده از دو برابر شدن سابقه اسارت زودتر از خدمت سی سال بازنشسته شده‌اند، می‌توانند برای یک بار و با رعایت شرط سنی زیر شصت و پنج سال با بازگشت به خدمت، حسب مورد سی یا سی و پنج سال خدمت خود را تکمیل کنند و سپس با لحاظ عین سوابق اسارت به بازنشستگی نائل آیند.

معافیت ایثارگران از پرداخت مابه‌التفاوت سنوات بیمه‌ای ناشی از تغییر صندوق بازنشستگی

نوروزی تاکید کرد: ایثارگران و فرزندان شهدا، آزادگان، جانبازان و رزمندگان با حداقل 12ماه سابقه حضور در جبهه برای یک بار  از پرداخت ما به التفاوت برای 15 سال سنوات بیمه ای ناشی از تغییر صندوق بیمه و بازنشستگی معافند. این مبلغ به عنوان مطالبه صندوق منتقل الیه از دولت منظور و در قالب بودجه سنواتی توسط دولت پرداخت و تسویه می‌شود.

کسر خدمت فرزندان رزمندگان، آزادگان، ایثارگران و جانبازان قابلیت ارجا شدن دارد

وی در ادامه مجددا بر موضوع کسری خدمت فرزندان رزمندگان، ایثارگران و آزادگان تاکید کرد و گفت: در قانون برنامه ششم توسعه تاکید شده که درصورت تایید فرماندهی کل قوا، فرزندان رزمندگان با سابقه حضور در جبهه به ازای هرماه حضور یک ماه کسر خدمت از نظام وظیفه، فرزندان آزادگان به ازای هرماه اسارت یک ماه کسر خدمت از نظام وظیفه، فرزندان جانبازان به ازای هردرصد جانبازی یک ماه کسر خدمت از نظام وظیفه خواهند داشت. همچنین در تبصره ذیل این بند آمده است که بهره‌مندی فرزندان جانبازان بر اساس درصد جانبازی صادره از کمیسیون عالی پزشکی نیروهای مسلح یا بنیاد شهید اقدام می‌گردد و در خصوص آموزش خدمت نظام وظیفه براساس مقررات ستاد کل نیروهای مسلح عمل می‌گردد. البته به ماده 56 قانون جامع خدمات رسانی ایثارگران عبارت رزمندگان با حداقل 12 ماه حضور در جبهه اضافه می‌گردد.

نوروزی با انتقاد از بی توجهی به سهمیه فرزندان شاهد و ایثارگر در مقاطع تحصیلی مختلف، یادآور شد: در حقیقت30 درصد از سهمیه دانشگاه‌ها به رزمندگان، آزادگان، جانبازان و فرزندان شهدا اختصاص یابد اما در برخی موارد هنوز اجرایی نشده زیرا متولیان بر این باورند که این قانون در اواخر سال 95 تصویب شده و اجرای آن در سال 96 امکان‌پذیر نیست در صورتی که نمایندگان تاکید بر اجرای این مواد دارند.

رئیس فراکسیون ایثارگران در مجلس شورای اسلامی، گفت: در مجموع تاکید داریم که همه دستگاه‌های مذبور باید نسبت به اجرای مواد 86، 87،88 و 89 برای ایثارگران توجه داشته باشند در غیر این صورت فراکسیون ایثارگران مشتمل بر حدود 100 نماینده نسبت به سوال و استیضاح وزرای مربوطه اقدام خواهیم کرد.

 

منبع: خانه ملت
اینستاگرام
اینهایی که کارشکنی میکنند بالاخره نتیجه بی توجیشان را احساس خواهند نمودچوب خداصداندارد
حاج آقا نوروزی عزیز سلام
از زحمات شما و بقیه نمایندگان ایثارگر تشکر می کنیم .برادر گرامی ،ما رزمندگان پول می خواهیم . کاری کنید که فرزندانمان را درادارات دولتی به رسمی تبدیل وضعیت دهند .امتیاز یک درجه مدرک تحصیلی بالاتر را به رزمندگان بازنشسته هم بدهند .به بسیجیان و رزمندگان معسر و ناتوان حقوق ماهانه وکمک نقدی کنند و این قدر مسئولین مربوطه به آنان سخت گیری نکنند وبه هر بهانه مستمری شان را قطع ننمایند و اورژنسی پرونده هایشان را تکمیل و روی آن اقدام نمایند واقعا خیلی از بسیجیان ورزمندگان (بسیجی ،ارتشی ،نیروی انتظامی )نان شب ندارند.پول خرید شیر خشک برای بچه هایشان را ندارند.پدر بازنشسته با چند فرزنددارای مدارک تحصیلی بالا که بیکاردر خانه هستند و همگی دارند رنج می برند باید اولویت نمایندگان باشد . آقایان مسئول بروند مواظبت کنند میلیارد میلیارد پول مردم باز به تاراج نرود بجای سخت گیری به بسیجان و رزمندگان بیچاره ، بروند حواسشان را بدهند تا باز رندان،مفسدین و رانت خوران و..مال مستضعفین را با شگرهای مختلف نربایند .ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و این حرفها را فعلا شمارها کنید به موقعش و در صورت نیاز ،بدون هیچ چشم داشتی مانند دفاع مقدس ما و فرزندنمان کارمان را می کنیم وبا تمام وجود از نظام اسلامی خویش حمایت می کنیم. صدا و سیما به اندازه کافی فرهنگ ایثار و شهادت را ترویج می کند شما لطف کنید روی این مواردی که خدمتتان عرض کردیم بیشتر متمرکز شوید.البته می دانم حضرتعالی و بقیه نمایندگان ایثارگر شبانه روز دلسوزانه در فکر مردم بالاخص ایثارگران هستید واین ناهنجاری ها و بدبختی ها را از نزدیک لمس می کنید لذا مجددا سپاسگزاری می کنیم.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi