شناسه خبر : 53731
پنجشنبه 25 خرداد 1396 , 10:33
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شهید جعفری قهرمان کرمانشاهی

شهید جعفری فرزند برومند کرمانشاه/ شهید شاخص سال 96

کرمانشاه- ایرنا- شهید سید محمد سعید جعفری فرزندی از دیار کرمانشاه است که به عنوان شهید شاخص کشور در سال 96 معرفی شده است در بزرگی مقام این شهید بزرگوار همین بس که رهبر معظم انقلاب او را 'شهید پیشرو پیشتاز' نامیدند.

 

کرمانشاه دیاری است که جنگ از آنجا شروع شد و در آنجا نیز به پایان رسید، این سرزمین فرزندان برومند بسیاری را برای دفاع از انقلاب و ایران تقدیم کرده است و شهید سید محمدسعید جعفری نمونه ای از شیران این بیشه است؛ مقام معظم رهبری در سفر سال 1390 به کرمانشاه در باره این شهید بزرگوار این چنین فرمودند:' شهید سید محمدسعید جعفری شهید پیشرو و پیشتاز با جمع رفقای خودش رفتند از پادگان لشکر سنندج دفاع کردند، فهمیدند که معنای این دفاع چیست، تسلط ضد انقلاب بر یک پادگان نظامی معناش چیه، این زود فهمیدن به وقت فهمیدن، به هنگام عمل کردن و پاسخ به نیاز دادن، این اون نقطه برجسته ای است که نباید مغفول بماند'.
شهید صیاد شیرازی نیز در باره شهید جعفری می گوید: 'آغاز آشنایی من با ایشان، آغاز آشنایی من با مربیان دینی بود سعید برای من همچون پلی بود به جهان معرفت و معنویت'.
خبرگزاری ایرنا برای روشن شدن ابعاد شخصیتی این شهید بزرگوار و فعالیت های او چه در لباس یک مبارز انقلابی و چه در لباس فرمانده سپاه کرمانشاه، مصاحبه هایی با چند همرزم او انجام داده است که در پی می خوانید:

**لحظه دیدار با شهید جعفری
آنچنان که مشخص است مبارزات شهید جعفری با رژیم پهلوی از جلسات قرآنی و دینی شروع شده است، این را همرزمان آن شهید بزرگوار نیز تایید می کنند، بهروز همتی در این باره می گوید: آشنایی ما به سال 51 بر می گردد، در آن سال در مسجد موسی بن جعفر کرمانشاه بعد از نماز مغرب شهید جعفری بالای منبر می رفت و برای عده ای از جوانان صحبت می کرد، بنده هم پای صحبت های جذاب و اثرگذار ایشان می نشستم.
این روند تا سال 54 که دانشگاه تربیت معلم قبول شدم ادامه داشت و از آنجایی که قشر مارکسیست حد فاصل سالهای 54 تا 56 بیشترین نفوذ را در بین جوانان دانشگاهی داشت ما نیز به عنوان دانشجویان مذهبی از شهید جعفری برای سخنرانی در دانشگاه دعوت می کردیم و همین فعالیت ها منجر به تشکیل انجمن اسلامی دانشجویان قبل از انقلاب شد.
درست همزمان با شهادت حاج آقا مصطفی خمینی در سال 56 بود که اولین نظاهرات در کرمانشاه شکل گرفت و نام امام خمینی (ره) بر سر زبانها افتاد و همان سال به همراه شهید فریدون تعریف در تظاهرات دستگیر و از دانشگاه اخراج شدم و به کرمانشاه برگشتم و در کنار شهید جعفری به فعالیت های سیاسی ادامه دادم.
محمد کرمی راد نیز یکی دیگر از همرزمان شهید جعفری است که آشنایی خود با شهید را به واسطه برادر بزرگتر خود در مسجد آیت الله بروجردی کرمانشاه عنوان می کند، گفت: ایشان را فردی متدین، جوانی آگاه به معارف دین و مسلط به موضوعات قرآنی و احادیث یافتم کما اینکه یکی از مشوقان طلبگی من در سال 56 این شهید بزرگوار بود و هنوز هم نوار تفسیر ایشان را در حوزه علمیه آیت الله بروجردی کرمانشاه دارم.
تسلط کامل شهید بزرگوار به مسائل دینی و قرآنی با اینکه به ظاهر طلبه نبودند عجیب بود تا اینکه وقتی در جبهه قراویز سرپل ذهاب به همراه شهید بودم ایشان نماینده ای را خدمت آیت الله شهید اشرفی اصفهانی نماینده امام (ره) فرستادند تا نسبت به حکم شرعی اجناس مغازه های رها شده شهر برای استفاده رزمندگان تعیین تکلیف کنند، ایشان نیز به نماینده شهید جعفری می گویند که آقای جعفری به اجتهاد خودشان عمل کنند و تایید می کنند که شهید جعفری درس خارج را هم خوانده اند.
این تسلط توامان شهید جعفری به معارف دینی و موضوعات سیاسی از او جوانی نخبه و کم نظیر ساخته بود که مانند او کم پیدا می شد، او یکی از پیشگامانی بود که جامعه روحانیت کرمانشاه را به هم متصل کرد.
جلیل کرم نیز که از دیگر همرزمان شهید جعفری است، این چنین می گوید: آشنایی من با شهید جعفری به پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در اوایل سال 57 بر می گردد، آن زمان وارد گروهی شده بودم که کلاسهای مذهبی برگزار می کردند و متوجه شدم چندین گروه مشابه دیگر نیز در سطح شهر وجود دارد و راس هرم همه این گروه ها به شهید جعفری بر می گشت.
بعد از چند ماه شرکت در این کلاسها ارتقا وضعیت پیدا کردم و به عنوان راننده شهید جعفری به یک ماموریت رفتم.

** تشکیل روحانیت مبارز کرمانشاه و توزیع اعلامیه ها
یکی از نقاط برجسته فعالیت های انقلابی شهید جعفری تشکیل روحانیت مبارز کرمانشاه و اتصال علمای شهر به یکدیگر بوده است همتی در این باره می گوید: برنامه راهپیمایی ها را معمولا شهید جعفری طراحی می کرد و هدایت فعالیت ها را به علمای شهر سپرده بود و در حقیقت شهید جعفری جامعه روحانیت مبارز کرمانشاه را تشکیل داده بود.
شهید جعفری هر روز صبح آقایان علما را جمع می کرد و راجع به مسائل مرتبط با انقلاب و امام (ره) بحث می کردند و نتیجه کار منجر به صدور اعلامیه می شد و مرحوم آیت الله نجومی آن را می نوشتند و آقایان علما امضا می کردند، سپس تکثیر و توزیع می شد.
در سالگرد شهادت امام جعفر صادق (ع) در فروردین 57 اولین تظاهرات مردمی ضد رژیم در کرمانشاه اتفاق افتاد، در آن روز در مسجد معتضدی آقایان علما اعلامیه دادند و مردم را به تظاهرات دعوت کردند و پس از یک سخنرانی داغ شیخ جلال آل طاهر یک روحانی میانسال بود که جلودار مردم معترض شد و عده ای نیز دستگیر شدند.
فردای آن روز دوباره اعلامیه ای از طرف علمای شهر صادر شد و این موضوع پایه صدور اعلامیه ضد رژیم در کرمانشاه بود و شهید جعفری تمام کارهای اعلامیه ها را انجام می داد و آقایان علما فقط امضا می کردند و پس از گذشت چند ماه شهید بزرگوار آنقدر مورد اعتماد آقایان علما قرار گرفت که به او حق امضا دادند به گونه ای که اگر اعلامیه ای توسط شهید جعفری امضا می شد آقایان علما نیز آن را امضا می کردند.
در منزل آیت الله عبدالجلیل جلیلی نیز یک دستگاه تلفن در اتاقی وجود داشت که با نجف و پاریس در ارتباط بود و اعلامیه های امام (ره) در آنجا ضبط می شدند و سپس شهید جعفری اعلامیه ها را برای تایپ و تکثر آماده می کرد.
دستگاه تکثیر اعلامیه ها هم در زیر زمین آیت الله نجومی بود و این اعلامیه ها ما بین نماز مغرب و عشا در مسجد آیت الله بروجردی قرائت می شدند.
کرمی راد نیز در خصوص نقش شهید جعفری در صدور و توزیع اعلامیه ها این چنین می گوید: شهید جعفری با آن سن کم وظیفه خطیر جمع آوری اعلامیه های آقایان علما و امضای آنها را بر عهده داشت و حتی علمای شهر به گونه ای به ایشان اعتماد داشتند که به او حق امضا داده بودند.
تهیه، تکثر و توزیع اعلامیه ها در دوران خفقان ستم شاهی کار بسیار خطیری بود که شهید جعفری آن را انجام می داد به همین دلیل است که مقام معظم رهبری در سفر سال 90 خود به کرمانشاه شهید جعفری را شهید پیشتاز و پیشرو نامیدند.
کرمانشاه یکی از مراکز اصلی کشور از نظر تماس مستقیم تلفنی از نجف بود و بلافاصله بعد از صدر اعلامیه های نجف، شهید جعفری آنها را برای چاپ و توزیع در کرمانشاه و استان های اطراف آماده می کرد.
در آن زمان حتی اعلامیه ها از کرمانشاه به سنندج فرستاده می شد و شهید شاطرمحمد رحمان پور که از فعالان انقلابی شیعه در سنندج بود مدیریت اعلامیه ها را در آنجا بر عهده داشت.
کرم نیز نقش محوری شهید جعفری در تهیه و توزیع اعلامیه ها را تایید می کند و می گوید: در آن زمان بیشتر اعلامیه های انقلابی توسط شهید جعفری تهیه می شد به این صورت که پس از تنظیم متن اعلامیه توسط شهید جعفری توسط مرحوم آیت الله نجومی انشاء می شد و سپس شهید جعفری امضای تک تک علمای شهر را جمع آوری می کرد.

**تشکیل کمیته های انقلاب
در ماه های منتهی به انقلاب فضای جامعه ملتهب و امنیتی می شود و در این بین تقابل نیروهای انقلابی و نیروهای طرفدار رژیم پهلوی زندگی عادی مردم را مختل کرده است، اینجاست که شهید جعفری و یارانش هوشمندانه کمیته های انقلاب را در شهر کرمانشاه تشکیل می دهند و هدایت می کنند، همتی در این باره می گوید: در مهر 57 گروهی با عنوان طرفداران قانون اساسی شکل گرفت که به انقلابی ها و مردم تعرض می کردند و سردسته این گروه شخصی به نام سالار جاف بود لذا برای مقابله با این ناامنی ها، کرمانشاه به 14 منطقه تقسیم و برای هر منطقه یک مسجد به عنوان پایگاه در نظر گرفته شد.
رهبری کمیته شماره یک در مسجد آیت الله بروجردی با شهید جعفری بود و سید ناصر سبحانی، سید مصطفی حسینی و خودم شورای فرماندهی را تشکیل می دادیم، در مسجد حاج شهبازخان نیز کمیته شماره 2 زیرنظر حاج مجتبی حاج آخوند تشکیل شد و از دل این 2 کمیته نیز کمیته ضربت در محل ستاد سوخت تشکیل شد.
کرم نیز در خصوص این کمیته ها و نقش شهید جعفری می گوید: در ماه های منتهی به انقلاب شهید جعفری شهر کرمانشاه را منطقه بندی کرده بود و نیروهای انقلابی در برخی از مناطق شهر در زمینه مسائل عقیدتی فعالیت می کردند و برخی از گروه ها نیز وارد مرحله نظامی شده بودند به گونه ای که معاون وقت ساواک توسط شهید جعفری به همراه 2 نفر دیگر ترور شد.
در روزهای انقلاب شهید جعفری مقر خودشان را به همراه عده ای از افراد به مسجد آیت الله بروجردی کرمانشاه منتقل کردند و از دل این تشکیلات گروهی به نام پاسداران انقلاب شکل گرفت که بعدها سپاه پاسداران کرمانشاه را تشکیل دادند.
همزمان در مسجد حاج شهبازخان کرمانشاه زیرنظر مرحوم آیت الله حاج آخوند و رضا زنگنه گروهی به نام کمیته انقلاب اسلامی به وجود آمد، به علاوه اینکه کمیته دیگری نیز با نام گروه ضربت در خانه جوانان واقع در چهار راه ارشاد کرمانشاه تشکیل شد.
همچنین با نزدیک شدن به پیروزی انقلاب اسلامی وارد مرحله تصرف پاسگاه های شهر شدیم و شهید جعفری و تیم مستقر در مسجد آیت الله بروجردی کرمانشاه این موضوع را مدیریت می کردند.
کرمی راد نیز ترور معاون وقت ساواک توسط شهید جعفری را تایید کرد و گفت: شهید جعفری در کنار فعالیت های مرتبط با اعلامیه ها نسبت به تهیه سلاح و مبارزات جدی تر با رژیم شاه اقدام کرد به گونه ای که توانست معاون وقت ساواک را ترور کند.

**تشکیل سپاه پاسداران کرمانشاه و فرماندهی شهید جعفری
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گروه شهید جعفری که در مسجد آیت الله بروجردی کرمانشاه مستقر بودند هسته اولیه پاسداران انقلاب و سپس سپاه پاسدران استان کرمانشاه را تشکیل دادند، همتی در این باره می گوید: آن زمان لاهوتی نماینده امام (ره) برای شناسایی و تایید گروه شهید جعفری به کرمانشاه آمدند، سپس گروه شهید جعفری از مسجد آیت الله بروجردی به ساختمان ساواک نقل مکان کردند و هسته اولیه سپاه کرمانشاه با همراهی عزیز سهرابی و سردار رسول ایوانی شکل گرفت.
کرمی راد نیز در باره نحوه انتخاب شهید جعفری به عنوان اولین فرمانده سپاه پاسداران استان کرمانشاه گفت: همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی تیمی از تهران به کرمانشاه آمدند و پس از مشورت با علمای شهر، شهید جعفری را به عنوان اولین فرمانده سپاه استان کرمانشاه انتخاب کردند و همزمان خانم دباغ نیز که از همرزمان امام (ره) در پاریس بود فرمانده سپاه همدان شد.
کرم نیز در این باره می گوید: بعد از پیروزی انقلاب افرادی که زیرنظر شهید جعفری فعالیت می کردند به دستور ایشان در 2 مکان مستقر شدند، یک مکان ساختمان ساواک در منطقه چقانرگس ماهیدشت بود که تجهیزات مخابراتی در آنجا بود و مکان دیگر نیز ایستگاه رادیو تلویزیون در منطقه خورین و جاده قزانچی به کامیاران بود.
و سرانجام در 20 اسفند 57 گروه شهید جعفری از مسجد آیت الله بروجردی به ساختمان ساواک واقع در میدان نفت کرمانشاه نقل مکان کردند و از این زمان رسما این گروه با نام پاسداران انقلاب شناخته شدند.

**غائله کردستان و پیشرو بودن جوانان کرمانشاهی در خاموش کردن فتنه ضد انقلاب
همزمان با پیروزی انقلاب، آتش فتنه ضد انقلاب در کردستان برپا می شود و ورود به موقع شهید جعفری و یارانش به سنندج برای خاموش کردن آتش فتنه باعث می شود که سالها بعد رهبر معظم انقلاب به خاطر این موضوع شهید جعفری را شهیدی پیشرو و پیشتاز بنامند.
کرم در باره غائله کردستان می گوید: در 27 اسفند 57 شهید جعفری به ما دستور دادند تا برای مقابله با ضد انقلاب راهی سنندج شویم چون پادگان و رادیو تلویزیون سنندج به دست ضد انقلاب افتاده بود و بلافاصله 32 نفر از ما به همراه چند نفر از گروه ضربت به وسیله بالگرد هوانیروز کرمانشاه به سنندج رفتیم و چند شهید از جمله برادران اشک تلخ را تقدیم انقلاب کردیم و در واقع بچه های کرمانشاه اولین گروهی در کشور بودند که با ضد انقلاب درگیر شدند.
بعد از چند روز درگیری از طرف دولت موقت یک گروه حسن نیت متشکل از آیت الله طالقانی، کریم سنجابی و شهید جعفری برای مذاکره با ضد انقلاب وارد سنندج شدند و این مذاکره منجر به آتش بس شد و گروه های کلاه سبز جایگزین ما شدند و ما هم 10 فروردین 58 به کرمانشاه برگشتیم این در حالی بود که در 12 فروردین 58 به طور رسمی جمهوری اسلامی توسط مردم انتخاب شد.
بعد از برگشت از کردستان به واسطه آشنایی آیت الله یزدی با شهید جعفری توانستیم به دیدار امام (ره) به قم برویم و از آن تاریخ بود که به طور رسمی فرماندهی سپاه پاسداران استان کرمانشاه به شهید جعفری داده شد.

**جبهه قراویز سرپل ذهاب و شهادت سید محمد سعید جعفری
بعد از غائله کردستان دشمن بعثی به قصرشیرین و سرپل ذهاب تعرض می کند و شهید جعفری و یارانش این بار فداکارانه خود را به جبهه های غرب می رسانند، در پایگاه اطلاع رسانی شهید جعفری در خصوص نحوه شهادت ایشان این چنین آمده است: یک ماه مقاومت سرسختانه این گروه اندک که با حمایت هوانیروز کرمانشاه بخصوص رشادت های شهیدان علی اکبر شیرودی و احمد کشوری و یحیی شمشادیان پشتیبانی می گردد منجر به زمین گیر شدن سپاه سوم عراق در دشت ذهاب و در نهایت تخلیه و عقب نشینی آن ها از منطقه شهری سرپل ذهاب و انتقال جبهه مقاومت ایران به ارتفاعات قراویز در غرب سرپل ذهاب می شود.
شهید سید محمدسعید جعفری عاقبت در چهارم آبان 1359 در شب خجسته عید غدیر ولایت مرتضوی در خط مقدم جنگ و ارتفاعات قراویز و در حالی که برای برگرداندن پیکرهای مطهر همرزمان خود به عمق جبهه دشمن نفوذ کرده بود بر اثر اصابت با مین به اجداد پاک و شهید خویش تاسی کرده پس از عمری کوتاه اما بسیار پربرکت در حال سجده جان به جان آفرین تسلیم می نماید.
علمای کرمانشاه بر پیکر او نماز مکرر می گذراند و مردم کرمانشاه باشکوه ترین تشییع را در خاطره این شهر برای او بر پا می کنند، آیت الله سید مرتضی نجومی به خط خوش خویش بر سنگ مزار ایشان نگاشت: درود بر تو ای عزیز روزگار و ای ابا صالح!
7457/8066 خبرنگار:جواد الماسی** انتشار دهنده:علی مولوی

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi