شناسه خبر : 53766
شنبه 27 خرداد 1396 , 15:51
اشتراک گذاری در :
عکس روز

از تدلیس در انتخابات تا تحریف مبنای ولایت امیر مومنان(ع)

محمد ایمانی -  باید مشفقانه به روحانی گفت با تلبیس و تدلیس رای آوردید، بماند! اما لطفا دیگر دست در اعتقادات اصیل اسلامی نبرید.

آقای روحانی به استناد خطبه ۹۲ نهج البلاغه ( و البته تحریف حقیقت گفته است " #مبنای_ولایت_و_حکومت از دیدگاه علی (ع) انتخاب و نظر مردم بود. ایشان در برابر اصرار مردم فرمودند که حکومت عدل من برای شما سنگین است و باید به سراغ فرد دیگری بروید، اما در عین حال این را نیز گفتند که اگر شما مردم فرد دیگری را انتخاب کنید، من در اطاعت از او که شما مردم آن را برگزیدید، اولین نفر خواهم بود".

 خطبه ۹۲ بعد از کشته شدن خلیفه سوم و هجوم مردم برای بیعت با آن حضرت ایراد شده است. یعنی ۲۵ سال پس از آن که ولایت امیر مومنان (امر الهی و ابلاغ شده از سوی پیامبر- ص) مغضوب و مغصوب واقع شد. در این ۲۵ سال، انحرافات و بدعت های بزرگی در میان برخی خواص و سیاستمداران پدید آمد که از جمله آنها امتیاز طلبی و اشرافیگری و تحمیل فاصله طبقاتی بود. و همین انحراف در زندگی برخی از مردم نیز جاری شد. بنابراین حکومت برمبنای احکام راستین الهی با موانع بسیاری روبرو بود و همین مسئله باید با صراحت و صداقت تبیین می شد.

 در حقیقت دو نسل از مردم جا به جا شده و نوعی فرهنگ ارتجاعی و اشرافی نیز غلبه پیدا کرده است. از یک سو التماس مردم است برای بیعت و از طرف دیگر، این تربیت انحرافی. به عنوان مثال در همین دوره ، ولید فاسق حاکم کوفه می شود و شراب می خورد و سر نماز جماعت بالا می آورد اما خلیفه دستور مجازات شاهدان و معترضان را می دهد و جز چند نفر ، صدایی از کسی در نمی آید. یا جناب ابوذر ( صحابی صادق پیامبر و معترض به انحراف و اشرافیت) را تبعید می کنند  و کسی اعتراض نمی کند

 خطبه ۹۲در چنین متن سیاسی و اجتماعی ایراد شده است:" دَعُونِی وَ الْتَمِسُوا غَیْرِی، فَإِنَّا مُسْتَقْبِلُونَ أَمْراً لَهُ وُجُوهٌ وَ أَلْوَانٌ لَا تَقُومُ لَهُ الْقُلُوبُ وَ لَا تَثْبُتُ عَلَیْهِ الْعُقُولُ وَ إِنَّ الْآفَاقَ قَدْ أَغَامَتْ وَ الْمَحَجَّةَ قَدْ تَنَکَّرَتْ. وَ اعْلَمُوا أَنِّی إِنْ أَجَبْتُکُمْ رَکِبْتُ بِکُمْ مَا أَعْلَمُ وَ لَمْ أُصْغِ إِلَی قَوْلِ الْقَائِلِ وَ عَتْبِ الْعَاتِبِ وَ إِنْ تَرَکْتُمُونِی فَأَنَا کَأَحَدِکُمْ وَ لَعَلِّی أَسْمَعُکُمْ وَ أَطْوَعُکُمْ لِمَنْ وَلَّیْتُمُوهُ أَمْرَکُمْ وَ أَنَا لَکُمْ وَزِیراً خَیْرٌ لَکُمْ مِنِّی أَمِیراً.

مرا رها کنید و دیگری را بطلبید! چرا که ما به استقبال چیزی می رویم که چهره ها و رنگ های گوناگون دارد و دلها نسبت به آن استوار و عقل ها بر آن ثابت نمی ماند. ابرهای تیره و تار، افق ها را پوشانیده و راه مستقیم حق (در این فضای ظلمانی) ناشناخته است. بدانید اگر من دعوت شما را بپذیرم مطابق آنچه خود، می دانم با شما رفتار خواهم کرد و هرگز به سخن این و آن و سرزنشِ سرزنش کنندگان، گوش نخواهم داد! و اگر مرا رها کنید همچون یکی از شما خواهم بود (و با عدم وجود یارو یاور، مسئولیّتی نخواهم داشت) بلکه شاید از شما شنواتر و مطیع تر، نسب به رئیس حکومت و والیان امر بوده باشم و من برای شما وزیر و مشاور باشم بهتر از آن است که امیر و رهبر باشم ".

 این کلام امیر مومنان (ع)، عین واقع بینی و آینده نگری و به مفهوم مشارطه (شرط گذاری) و اتمام حجت است نه مشروعیت دادن به انتخاب مردم، هرچه که باشد؛ یعنی امیر مومنان برخلاف شیوه تلبیس و تدلیس و تقلب برخی سیاسیون، نمی خواهد به هر قیمت ، منصب و قدرت را به دست گیرد. کجای این رویکرد دلالت بر مغالطه آقای روحانی می کند مبنی بر اینکه " مبنای ولایت و حکومت از دیدگاه علی (ع) انتخاب و نظر مردم بود" ؟!

 امام در اینجا تنها با بیعت شکنان بعدی و آنان که با کج رفتاری و نافرمانی، تصمیم های حضرت را عقیم گذاشتند، #اتمام_حجت می کنند نه اینکه برای هر مدل انحراف و انتخاب خواص و عوام ، مُهر تایید و #مشروعیت بزنند. یعنی آقای روحانی فهم نمی کند که مبنای ولایت و حکومت امیر مومنان(ع) ، حکم الهی " یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ ..." ( آیه ۶۷ سوره مائده و آیات مشابه دیگر ) است و نه"انتخاب مردم"؟!

 باید مشفقانه به ایشان گفت با تلبیس و تدلیس (تقلب و غِشّ در معامله) رای آوردید، بماند! اما لطفا دیگر دست در اعتقادات اصیل اسلامی نبرید و این کلام امام خمینی (ره) را آویزه گوش قرار دهید:

 "... یا خدا، یا طاغوت، یا خداست، یا طاغوت. اگر با امر خدا نباشد، رئیس جمهور با نصب فقیه نباشد، غیر مشروع است. وقتی غیر مشروع شد، طاغوت است؛ اطاعت او اطاعت طاغوت است؛ وارد شدن در حوزه او وارد شدن در حوزه طاغوت است. طاغوت وقتی از بین می‌رود که به امر خدای تبارک و تعالی یک کسی نصب بشود... چشم هایتان را باز کنید! اهل خبره چشم شان را باز کنند. کسانی که با ولایت فقیه مخالفت می‌کنند برخلاف این چیزی که ملت آنها را تعیین کرده است عمل می‌کنند، وکالت ندارند در این امر.

من اولی که مجلس بنا بود تأسیس بشود، و پیش بینی این امور را می‌کردم. اعلام کردم که مردم جمهوری اسلامی می‌خواهند، جمهوری غربی را [نمی خواهند] جمهوری کمونیستی نمی‌خواهند مردم. مردم، جمهوری اسلامی می‌خواهند. مردم شما را وکیل کردند که جمهوری اسلامی درست کنید. کسی که مخالفت کند با احکام اسلام، مخالف با جمهوری اسلامی است؛ مخالف با رأی موکّلین هست، آنها شما را وکیل نکردند برای این امر. همه‌تان هم اگر چنانچه یک چیزی بگویید که برخلاف مصالح اسلام باشد، وکیل نیستید؛ حرفتان قبول نیست، مقبول نیست. ما به دیوار می‌زنیم آن حرفی را که برخلاف مصالح اسلام باشد".  (جلد ۱۰ صحیفه امام، صفحه ۲۲۱ )

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi