شناسه خبر : 53792
دوشنبه 29 خرداد 1396 , 11:40
اشتراک گذاری در :
عکس روز

داستان ادامه دارِ رزمندگان معسر (3)

صراحت قانون، تفسیر به رای و تناقض در عمل به"سندراهبردی رزمندگان"

دولت مکلف است به‌منظور حفظ کرامت و منزلت ایثارگران و رزمندگان معسر نسبت به تأمین معیشت و پوشش بیمه ای آنان در قالب بودجه سنواتی اقدام کند

علی - جیم-

*سردار شریفی مسئول ایثارگران سپاه:
هدف دیگری هم که ما دنبال می کنیم این است که ما نمی‌خواهیم اگر رزمنده ای کار اقتصادی دارد و شغل آزادی را دنبال می‌کند این کار را از دست بدهد. به خاطر اینکه بگوید من تأمین شدم و سپاه به من حقوق می دهد و من به دنبال کار نمی‌روم. ما نمی خواهیم تحرک را از زندگیشان حذف کنیم. ماندن جانبازان در خانه یا حتی افراد دیگری که بازنشست می‌شوند چند ماه اول برای استراحت خوب است ولی بعد از مدتی برای خانواده معضل می شود. مشکلات روحی و روانی برای خودش به وجود می‌آید!

بعضی از رزمنده‌ها نگران هستند شغلی که دارند را ابراز کنند، حقوقشان برقرار نمی شود! ما کاری به شغلشان نداریم. اگر استخدام یا بازنشسته دستگاه‌های دولتی نباشند و یک سال سابقه جبهه داشته باشند حقوق مقرر می‌شود. ولی اولویت با افرادی است که معسر هستند. ممکن است ما جانباز طلافروش داشته باشیم، او نیازی ندارد. ولی برعکس، ما رزمنده‌هایی داریم که تحت پوشش کمیته امداد هستند و ماهی 60هزار تومان کمیته امداد به آنان کمک می کند.


*سردار نامدار مدیر صندوق ایثارگران ساتا:

 مدیر صندوق ایثارگران در خصوص چگونگی شناسایی رزمندگان و جانبازان مستمری بگیر این صندوق که ضرورتاً بایستی بعنوان معسر شناخته شده باشند، اظهار داشت: ستاد کل نیروهای مسلح برای پرداخت مستمری به پنج دسته ای که در بالا ذکر شد، سهمیه ای را برای هر سازمان اختصاص داده است. سازمان ها نیز افراد را بر اساس اینکه هیچ گونه منبع درآمدی نداشته باشند، حقوق بگیر نباشند و معسر محسوب شوند،شناسایی و از بنیادشهید، سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح، سازمان بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی استعلام می نماید و در صورتی که تمامی استعلام ها مثبت باشد، اقدام به انجام تحقیقات محلی می نماید و در صورتی که موارد یادشده مبنی بر عدم وجود منبع درآمد، عدم دریافت حقوق از هیچ سازمانی و نیز معسر بودن آنها مورد تأیید قرار گیرد، فرد مورد نظر به ستاد کل نیروهای مسلح معرفی می شود.


 وی افزود: در این راستا ستادکل نیروهای مسلح مجدداً نسبت به تأیید یا عدم تأیید اسامی ارسال شده، اقدام و افراد منتخب را بصورت سازمانی در قالب لوح فشرده به ساتا ابلاغ می کند. وی خاطر نشان ساخت: از دیگر برنامه های در دست اقدام برای مشترکین صندوق ایثارگران اینست که در نظر داریم با کسر مبلغ کمی (ماهانه کمتر از 50 هزار ریال) از مستمری این گونه افراد، آنها را تحت پوشش بیمه اختیاری عمر و حوادث و همچنین بیمه خانه و خانواده قرار دهیم.

 مدیر صندوق ایثارگران نیروهای مسلح اظهار داشت: برای اجرای طرح فعال کردن پرداخت حق بیمه رزمندگان معسر، جلساتی با ستاد کل نیروهای مسلح، بسیج و سازمان تأمین اجتماعی کشوری تشکیل شد. به گونه ای که  امکان پرداخت حقوق به جای کمک هزینه معیشت رزمندگان جامعه هدف صندوق وجود دارد.

 وی گفت: در این طرح آن دسته از رزمندگانی که سنوات پرداخت بیمه کشوری دارند شناسایی و با مساعدت سازمان تأمین اجتماعی، کمک نیروهای مسلح  و خود فرد، مبلغ باقیمانده سنوات آنان پرداخت می شود و می توانند از سازمان تأمین اجتماعی حقوق دریافت نمایند. مدیر صندوق ایثارگران با اشاره به قول سازمان تأمین اجتماعی مبنی بر اینکه امکان کاهش سن، جهت بیمه پرداخت شونده از 60 سال به 55 هم وجود دارد، افزود: سابقه مدت جبهه را هم با موافقت سازمان می توان به عنوان کار محسوب کرد و در مورد فوتی ها امکان محاسبه سنوات از طریق همسر وجود دارد.

 نامور بیان کرد: اعتبار مورد نیاز از نیم درصد قانونی هزینه پیامک که بابت تأمین بیمه بسیجیان معسر پیش بینی شده است، قابل تأمین می باشد که نیمی را بسیج و نیمی را فرد بدهد. بر اساس آخرین اطلاعات، حدود 12 هزار نفر خودشان را بیمه کرده اند که آمار دقیق پس از شناسایی مشخص خواهد شد.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر شناسایی افراد در دست اقدام است که تا سه ماهه سوم، افراد شناسایی و دسته بندی خواهند شد. بعد از شناسایی و دسته بندی افراد، هماهنگی های لازم از طریق ستاد کل نیروهای مسلح با سازمان تأمین اجتماعی بعمل خواهد آمد.

ادامه نوشته:
1- این تعریفی که شما از معسرارائه نمودید ناقص است! نوشتید: معسر یعنی کسی که توان کار کردن را ندارد. این تعریف را از کجا آورده اید؟ البته شامل آن می شود ولی شامل آن که می تواند کار کند
هم هست.

چند معنا دارد.
معسر یعنی آن کسی که دارایی حاضر او کفاف اداء دیون او را ندهد.(ترمینولوژی حقوق دکتر جعفری لنگرودی).
معسر از عبارت عسر و حرج گرفته شده است. کسی که عسر و حرج دارد، یعنی در سختی و تنگنا قرار دارد. یکی از موارد سختی و تنگنا می‌تواند مالی باشد. بنابراین کسی که از نظر اقتصادی در وضعیت بدی قرار دارد، دچار عسر و حرج و سختی از لحاظ مادی است. بر این اساس اصطلاحا در دادگاه‌های ما شخصی را که توانایی مالی نسبت به پرداخت وجوه قانونی ندارد، معسر می نامند.
2- مستمری ها قرار بود درسال 96بصورت حقوق در بیایند که مبلغی را بابت بیمه فرد معسر برداشت کنند. شنیده  ام بعضی ها حقوق می گیرند. در این خصوص باز توجه تان را به مصاحبه فاش نیوز با سردار شریفی در سال 95 جلب می کنم.


 فاش نیوز: در مورد طرح رسیدگی به رزمندگان و پرداخت حقوق به آنان توضیح دهید؟

*سردارشریفی - شما اطلاع دارید که ما از سال های گذشته بحث رزمندگان معسر و شناسایی را در سپاه شروع کردیم و الا 78 هزار نفر را در سازمان تأمین اجتماعی در قالب صندوق رزمندگان تحت پوشش داریم. این صندوق، صندوق مستقلی از صندوق نیروهای مسلح است که اعتبار مستقیم از دولت می گیرد و برای ردیف بودجه ای که پیش بینی شده و می خواهیم که مشکلی هم برای صندوق شاغلین ایجاد نکند. چون از هیچکدام این 78 هزار نفر کسورات کم نشده و سابقه بیمه هم که ندارند. یک برقراری جدید و فی البداهه است یعنی با منابعی که دولت پیش بینی و تصویب می کند، به همان میزان در این صندوق منبع ایجاد می شود که در حال حاضر، از ماهی برای رزمندگان 390 هزار تومان تا برای جانبازان  480هزار تومان دریافتی دارند.

 اینها از سازمان تامین اجتماعی، صندوق رزمندگان و ایثارگران دریافتی دارند. منتها ما هم می دانیم که این یک مستمری است. حقوق نیست. ما در همین برنامه ششم باز این را پیشنهاد کردیم. طبق ماده 103 دولت موظف است اعتبار لازم را به منظور تأمین حداقل معیشت گروه های ذیل که فاقد هر گونه شغل و درآمدند و معسر هستند را پیش بینی و حداقل حقوق کار و تأمین اجتماعی را به آنان پرداخت نماید. چون حقوق کار بیشتر از حقوق نیروهای مسلح است و هر ساله در بودجه سنواتی درج و در اختیار دستگاه مربوطه قرار دهد. در برنامه پنج ساله چهارم هم داشتیم.

بند ح ماده 44 برنامه و بودجه ان شالله اگر تصویب بشود، امکان اجرای بحث کسورات هم هست. بحث درمان ایشان هم ان شالله حل خواهد شد. ولی الان چون حقوق نمی گیرند و فقط یک مستمری است، امکان کسورات و دفترچه بیمه و ... نیست! ولی از سال آینده که اینها به حداقل حقوق تبدیل شود، مشکل دفترچه شان هم حل خواهد شد.
در مورد معسرتحقیق محلی می کنند که گرفتاری وناتوانی مالی او برایشان محرزشود با مشاغل آزاد این چنینی کاری ندارند. من موردی را دنبال کردم در مرغداری کار می کند از منزلشان بازدید بعمل آمده علاوه بر اینکه تاییدش کرده اند و قرار است پرونده اش را به مرکز استان و تهران بفرستند، از بسیج سازندگی هم قرار شد مقداری کمکشان کنند. اینها شغل دولتی و بازنشستگی ندارد و مشاغل شان غیر مستمر است. یک بار بنایی می کنند یک بار می روند چند ماه رانندگی و چند ماه در دامداری و مرغداری. بعضی صاحب کاران بیمه برایشان رد نمی کنند بعضی ها یکی دوماه و...


* متن قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران چنین آمده است:

"دولت مکلف است به‌ منظور حفظ کرامت و منزلت ایثارگران و رزمندگان معسر نسبت به تأمین معیشت و پوشش بیمه‎ای آنان در قالب بودجه سنواتی اقدام کند. همچنین دولت موظف است نسبت به ساماندهی و برقراری مستمری بسیجیان و رزمندگان معسر دوران دفاع مقدس اعم از بسیجیان تحت فرماندهی سپاه پاسداران، کمیته انقلاب اسلامی و جهاد سازندگی اقدام کند".


مشاهده می کنید قانون خوب و واضحی تصویب شده است متاسفانه مسئولین اینقدر آنرا دست ،دستش می کنند و قوانین من در آوردی ضمیمه اش می نمایند که این طور سخت شده است.
در آخر عرض می کنم حق مستحقین را دزدان بیت المال خورده اند...

کد خبرنگار: 20
اینستاگرام
ایا جانباز پاین 25 درصد سهمیه برای دانشگاه دارد
فاش نیوز سلام
مطلب بالا را بنده برای آقای یوسف جانباز 70 درصد نوشتم. بنظرم می بایست زیر مطلبی که تحت عنوان ( چون بیمه داری ، حقوق نمی خواهی ) قرارد گیرد.ممنون
با سلام خدمت تمامی زحمت کشان سایت که به فکر ما رزمندگان فراموش شده هستنداز حضور نویسنده مطلب سوالی دارم...بنده شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه داشتم ولی الان حدود ۳۸ سال هست که بیکارم و در تمام این مدت با اتکا به توان دستانم تامین معیشت کردم ولی دیگر توان کار کردن ندارم و یه بچه دانشجو نیز دارم به اینها هزینه اجاره خانه را نیز اضافه کنید واقعا دیگر مانده ام چه کنم به سپاه شهرمان یعنی ارومیه هم مراجعه کردم و گفتم که دیگر بدنم توان کار سنگین را ندارد برایم پرونده تشکیل دادن و پرونده نیز از کمسیون با موفقیت بیرون امد ولی دوسال هست که میگویند تهران از ما درخواست نمیکند و ما پرونده شما را نفرستادیم!!!ولی من بشدت به یک مستمری ماهانه نیاز دارم تا مجبور به فروش وسایل خانه نشوم و پیش خانواده سرافکنده نباشم بنظر شما چگونه ممکن است کار من راه بیافتد تا کی من باید منتظر بمانم تا پرونده ام به تهران برود؟
آقا ابراهیم سلام
باز خوبه ، خدا را شکر برایتان پرونده تشکیل داده اند و تا انجا کارتان جلو رفته است .بسیجیان و رزمندگان معسری هستند که ایثارگران سپاه در استانها به آنام می گویند علاوه بر یکسال سابقه حضور داوطلبانه در جبهه ، باید درصدی هم جانبازی داشته باشید و آنها را به این راحتی نمی پذیرند . شما باید صبر کنید تا سهمیه به ایثارگران سپاه ارومیه اختصاص دهند که بتوانند کارتان را انجام دهند. افراد زیادی هستند که این مشکل را دارند.اینشاءالله در آینده حل می شود .موفق باشید
سلام علیکم لطفا رزمندگان را دریابید تحت پوشش بیمه قرار دادن رزمندگان از هر چیزی واجب تر است مسوولان هرچه زودتر به قانون عمل نمایند اجرا کردن قوانین باعث میشود که مردم به مسوولان اعتماد پیدا کنند
با سلام زمانیکه در جبهه های جنگ بودیم هرلحظه انتظار را داشتیم خیلی مفتخرانه خوشحال بودیم سر پست دیدبانی دعوا بود این میگفت من میروم ان یکی میگفت شما استراحت کن من میروم چون همه خالص ومخلص بودند هیچکدام ریادرکارش نبود بعداز سی وچند سال ریاکارها به پست ومقام رسیدندشهامت قدردانی خالصانه هم ندارند اگر امروز نامی از رزمندگان متاسفانه انهم بخاطر ریاست چندین سال است به این رزمندگان بخت برگشته وعده صدقه میدهند انهم به دروغ خدا انشاله نابودتان کند تازه میخواهند بعداز۵۵سال سن مرا بفرستند دانشگاه من ندارم بخورم میگویند پیاز بخور
باسلام من در حدود 10 سال بیمه دارم وامروزه نکار دارم نه بیمه همان پول که از طرف معسرین دریافت میکنم همان است پیشنهاد دارم اگر روزی کاری پیدا شد نسف اینکه میدن کسر بشه و بیمه هم قت بشه ولی اگر بکار نرفتم تکمیل بدن وبیمه من 40 ماه جبهه دارم در ماه 200 تومان پول داروها میشه یا که بیاید نسبت به هر ماه جبهه درصد بدهید و برای همیشه ریشه این جانبازی را تمام کنید تا خیال هم شما وهم رزمندگان راحت بشه چون تا این حل نشه تا زمان زمانه وجود دارد همین جانبازی هم وجود دارد بیاید مشگلات را از ریشه حل بفرماید واسلام
سر باز ۲۶ ماه جبهه شامل این قانون می شوم
با عرض سلام وقبولی طاعات وعبادات من جانباز ۲۰% هستم سنم ۵۲ تا کونون حق حقوقی از بنیاد جانبازان دریافت نکرده ام وهروخت مراجه می کنم جواب درستی نمی دهند من سرباز سپاه بودم و۲۳ ماه درجبهه حق علیه باطل خدمت کردهام می گویند برو از طریق سپاه اقدام کون ایا امکان دارد من بیکار هستم لطا راهنمایم کونید درضمن جانباز اعصاب وروان وشیمیای هستم باتشکر
سلام آخر متوجه نشدیم ما بازنشسته می شویم یا خیر البته سابقه بیمه هم نداریم
آقا رمضان سلام
مدارکت را بردار بروید ایثارگران سپاه شهرتان .آنجا باید شما را در طرح 15رمضان یا کد 28 قرار دهند . موفق باشید
سلام بر شماکه به فکر مارزمندگان هستید من نوعی کارگر یه تولیدی شن وماسه هستم یکسال حقوق نگرفته ام تازه اگه گرفته بودم باحقوق ماهی یک میلیون خانه اجاره ای چطور زندگی کنم بابیست سال سابقه بیمه حالاسپاه میگه این کمک باید قطع شه این حق یه رزمنده یا یه جانبازاست
با اين وضعيت تکليف جانبازان مستمري بگير چي ميشود ؟

ايا بازنشستگي شامل انها ميشود ؟

لطف کنيد در مورد مستمري بگيران و اينده انها بيشتر توضيح بدهيد .


ممنون از سايت عزيز فاش نيوز تنها حامي جانبازان زير 25 درصد و رزمندگان دفاع مقدس
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi