شناسه خبر : 53808
سه شنبه 30 خرداد 1396 , 10:40
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اهمیت قرارداد در رابطه کاری

علی - جیم- مسئولین محترم قضایی اعلام کرده اند حدودا" 15 میلیون پرونده و تعداد کثیری زندانی در محاکم قضایی وندامتگاه های کشور وجود دارد که به این تعداد هر روزاضافه می شود با توجه به مشکلات و آسیب های که ناشی از عدم اطلاع از مسائل حقوقی گریبانگیر مردم شده است به نظرم آمد برخی از مطالب حقوقی مفید و کاربردی که توسط نویسندگان، وکلاء و کارشناسان اهل فن تهیه شده جهت آشنایی ایثارگران عزیز ارسال نمایم تا چنانچه مسئولین پایگاه خبری فاش نیوز صلاح بدانند آن را جهت بهره برداری در سابت قرار دهند. موفق باشید.

(قسمت اول)
اهمیت ومزایای تنظیم قرارداد در روابط کاری

 در بیان اهمیت تنظیم قرارداد در روابط کاری و تجاری اشخاص همین بس که امروزه میلیون ها پرونده قضایی در کشور در نتیجه فقدان قرارداد بین طرفین دعوا و یا تنظیم غیر تخصصی آن است که تاوان آن هم چیزی جز ماه ها و سال ها وقت تلف کردن در دادگستری و پرداخت هزینه های کلان حق الوکاله و هزینه دادرسی نمی باشد. این هزینه ها منهای خسارت معنوی و روانی است که به فرد وارد می شود و قابل ارزیابی به پول نیست. متاسفانه در کشور فرهنگ تنظیم قرارداد جای خود را باز ننموده است. نه تنها در بین مردم عادی که در بین مدیران وتاجران نیز عموما این فرهنگ کمرنگ است. وقتی در ایران قراردادهای میلیاردی رو می بینم روی یک برگ کاغذ با جملات عامیانه تعجب می کنم در مقابل قرارداد تعمیر کولر در جوامع پیشرفته.

البته منظور از تنظیم قرارداد، قراردادی نیست که مردم عادی با اطلاعات غیر حقوقی خود می نویسند و یا نمونه قرارداد از اینترنت کپی می کنند. بلکه منظور یک متن جامع و کامل است که مشاور حقوقی قرارداد با لحاظ رابطه کاری و شغلی خاص طرفین معامله و با اشراف به قوانین حاکم تنظیم می نماید و در آن نکات حقوقی تنظیم قرارداد رعایت شده باشد.

چنین قراردادی مزایای زیر را برای طرفین رابطه کاری به همراه دارد . مهمترین این مزیت، تضمین امنیت حقوقی است:
1)پیشگیری از دعوا
اولین مزیت یک قرارداد محکم، پیشگیری از دعوا واختلاف بین طرفین است . وقتی طرف مقابل نتواند سوراخ و سمبه ای و یا نقطه ضعفی از قرارداد در بیاورد و ضمانت اجراهای موثر و شدید نیز برای تخلفش مقرر شده باشد . قطعا فکر تخلف از قول و قراررا نمی کند و اگر هم اختلافی ایجاد شده باشد به مصالحه و سازش تن می دهد و کار به دادگاه و دادگستری و قانونی نمی کشد.
2)جلوگیری از باخت در دعوا
به فرض هم که به هر دلیل اختلافات قراردادی به دادگاه و دادگستری بکشد و  یک دعوای تمام عیار قضایی مطرح شود ، با در دست داشتن یک قرارداد محکم و جامع احتمال بالای برد دارید. اگر طرف دعوا بهترین وکیل مدافع و حقوق دان را هم بگیرد ، باز هم منطق حقوقی قرارداد شما حرف اول را می زند. چرا که :بهترین وکیل شما قراداد شماست .  ادامه دارد
(نویسنده خسرو صالحی کارشناس ارشد حقوق و وکیل پایه یک دادگستری)

کد خبرنگار: 20
اینستاگرام
برادران ایثارگر حتما این مطلب مفید را مطالعه کنند.
با تشکر از جناب صالحي و سايت مقدس فاش نيوز

بسيار مفيد و ارزشمند است
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi