شناسه خبر : 53813
شنبه 10 تير 1396 , 12:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بمباران شیمیایی سردشت 7 تیر ماه 1366/ خضری

جانبازان شیمیایی سردشت هنوز احراز جانبازی نشده اند

ساعت 16:30 روز یکشنبه هفتم تیر ماه1366 چند فروند هواپیمای عراقی سکوت شهر کوچک سردشت در غرب کشورمان را شکستند و هفت بمب گاز حاوی خردل را در نقاط پر جمعیت شهر انداختند که 2 بمب در بازار و 2 بمب دیگر در منطقه مسکونی افتاد. سه بمب نیز در روستاهای اطراف پرتاب شد و یکی از فجایع تاریخ بشری در سردشت رقم خورد.

 

 

فاش نیوز-در ساعت 16:30 روز یکشنبه هفتم تیر ماه1366 چند فروند هواپیمای عراقی سکوت شهر کوچک سردشت در غرب کشورمان را شکستند و هفت بمب گاز حاوی خردل  را در نقاط پر جمعیت  شهر انداختند که 2 بمب در بازار و 2 بمب دیگر در منطقه مسکونی افتاد. سه بمب نیز در روستاهای اطراف پرتاب شد و یکی از فجایع تاریخ بشری در سردشت رقم خورد.

 بمباران شیمیایی سردشت چگونه اتفاق افتاد

کل آمار شهدا 130 نفر بود که 20 نفر از آنها  در همان ساعات اولیه پس از بمباران شهید شدند 10 نفر نیز در حین انتقال از سردشت به شهادت رسیدند و 100 نفر طی مدت یک هفته الی یک ماه  پس از حادثه بتدریج در بخش های مراقبت ویژه بیمارستان های مختلف کشور به شهادت رسیدند

.

به علت شرایط جوی و جریان ملایم هوا آلودگی بتدریج تا کیلومترها دورتر از کانون های انفجار گسترش یافت و بوی نامطبوع خردل که مشابه بوی سیر و گوگرد بود، از فاصله دور استشمام می شد. متاسفانه بیمارستان و درمانگاه  شهر نیز در مسیر جریان هوای آلوده قرار گرفته بود و برخی از پزشکان و پرستاران پس از چند ساعت به دلیل آلوده شدن مجبور به ترک محل شدند درحالی که آب و برق و تلفن قطع  و کلیه فعالیت های خدماتی فلج شده بود.

با وجود این اعضای کادر پزشکی بهداری سپاه با کمک نیروهای محلی توانستند از دو حمام شهر به عنوان دو ایستگاه رفع آلودگی استفاده کنند و ماشین های آتش نشانی نیز مسئولیت تدارک آب حمام های شهر را عهده دار شدند.

سالن ورزشی شهر به عنوان یک نقاهتگاه 150 تخته مورد استفاده قرار گرفت و با توجه به ماهیت اثر گاز خردل (برخلاف گاز اعصاب که ناگهان همه بیماران در همان ساعت اول مراجعه می کنند) ساعت به ساعت بر تعداد مصدومان افزوده می شد. آلودگی مواد غذایی، سبزیجات، مزارع ، آبها باعث شیوع برخی مسمومیت های گوارشی شده بود و گله های گاو و گوسفند که تنها سرمایه برخی از خانواده ها بود از بین رفت.

یک روز پس از این حادثه، مصدومان بد حال با چندین پرواز از ارومیه و تبریز به تهران منتقل شدند، صحنه بسیار ناراحت کننده ای در فرودگاه تهران وجود داشت که تحمل آن برای خلبانان و خدمه هواپیماهای نظامی نیز دشوار شده بود. کودکانی در سنین مختلف با چشم های ورم کرده که به سختی ناله می کردند سعی داشتند از مادران خود جدا نشوند و برخی در حال اغماء بودند. تعداد زیادی از مصدومین بد حال نیز به بیمارستان بقیه اله (عج) منتقل شدند .

از شهر 12000 نفری سردشت طبق آمارهای رسمی 8025 نفر مصدوم شدند که این آمار شامل مصدومین خفیف نیز می شد. حداقل 4500 نفر از مصدومین نیاز به درمان داشتند و3000 نفر آنها در شهر سردشت به صورت سرپایی درمان شده و سپس در روستاهای مجاور مدتی را سپری کردند تا آلودگی شهر کاملا" مرتفع شود. مابقی مصدومین که 1500 نفر می شدند در حال وخیم تری بودند و نیاز به بیمارستان داشتند و لذا به خارج از سردشت اعزام شدند .

 600 نفر از این گروه 1500 نفری به تهران و بقیه به چند شهر شمال غربی کشور اعزام شدند . تعدادی از هموطنان شهید شدند و بسیاری مدت زمان زیادی را در بیمارستان سپری کرده و ازعوارض شدید ریوی و چشمی و پوستی رنج بردند.

252 بار حمله شیمیایی رژیم بعث به رزمندگان

در طول جنگ تحمیلی جمهوری اسلامی ایران ‌252 بار مورد حمله شیمیایی رژیم بعث عراق قرار گرفت که  حدود ‌100 هزار مجروح شیمیایی شدند  که هنوز از آثار آن‌  رنج می ‌برند.  اگر چه کنوانسیون ژنو برای ممنوعیت استفاده از سلاح‌ های شیمیایی در سال 1925قطعنامه ای  صادر کرده بود  اما برخی  از کشورها عملا به این کنوانسیون پایبند نبودند.

به رغم ارتکاب این جنایت هولناک، مجامع جهانی هیچ اقدامی در جلوگیری از ادامه تجاوز به عمل نیاوردند، حتی آن رژیم خونخوار را هم ملامت نکردند و چون گذشته بی‏‌اعتنا از کنار این حادثه گذشتند.سردشت اولین شهر قربانی فاجعه شیمیایی، فقط نماد مظلومیت ملت ایران نیست، بلکه نماد برخورد دوگانه مجامع بین‌المللی در جهت تامین منافع ابر قدرت‌ ها نیز هست.

برابر گزارش ‌ها، بیش از ‌400 شرکت تولیدکننده مواد شیمیایی، از تجهیز شیمیایی رزی بعث حمایت کردند که بیشترین آنها از آلمان و انگلیس بودند. این در شرایطی بود که آلمان به عنوان تنها کشوری بود که  کنوانسیون ژنو را امضا و اتحادیه اروپا اجازه داشت با بازرسی مانع از تولید سلاح‌ های شیمیایی از آن شود.

با این وجود چگونگی وقوع این حادثه و آمار مصدومین و شهدا طی گزارش های متعددی به اطلاع شورای امنیت سازمان ملل رسید اما متاسفانه هیچ هیئت کارشناسی برای بررسی حادثه اعزام نشد.

متاسفانه  در ان مقطع از تاریخ، مجامع جهانی به دلیل نفوذ پشتیبانان صدام حسین، قادر به انجام اقدام قابل توجهی نبودند اما بالاخره در فروردین سال ۱۳۶۵ (۱۹۸۶) سرانجام اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در واکنش به جنایات جنگی آشکار صدام ، مصوبه‌ای را در محکومیت به کارگیری سلاح های شیمیایی گذراندند که با وتوی آمریکا بی ‌اثر شد.

نخستین حمله شیمیایی رژیم بعث در جنگ ‌تحمیلی

در اوایل جنگ تحمیلی، در منطقه شلمچه، رژیم عراق برای اولین بار به طور محدود اقدام به استفاده از سلاح شیمیایی کرد و این جنایت برای دومین بار در منطقه میمک تکرار شد. عراقی‌ ها از آذر ماه سال 1361، به طور پراکنده از عوامل شیمیایی کشنده در مقابل رزمندگان استفاده کردند. ابتدا مقدار محدودی از سولفور موستارد (عامل تاول‌ زا) را به منظور درهم شکستن سازمان رزمی  رزمندگان در تک‌ های شبانه مورد استفاده قرار دادند.

در سال 1362، عراق به کاربرد جنگ ‌افزارهای شیمیایی در پیرانشهر و حوالی پنجوین مبادرت کرد و جمهوری اسلامی ایران حادثه پنجوین را «جنایت جنگی» نامید و مجروحین جنگ شیمیایی به بیمارستان‌های تهران اعزام شدند.

استفاده از جنگ ‌افزارهای شیمیایی در بُعد وسیع تر توسط عراق از اوایل زمستان 1364 که رزمندگان توانستند شهر فاو را تصرف کند، مجدداً آغاز شد، در اوایل سال 1366، عراق بار دیگر از جنگ‌ افزارهای شیمیایی به طور انبوه در جبهه مرکزی سومار استفاده کرد.

کاربرد 7000 گلوله حاوی مواد سمی

پس از عملیات والفجر8 در سال 1364، نیروهای بعثی به طرز بی ‌سابقه ‌ای از مواد سمی شیمیایی استفاده  و حدود 7000 گلوله توپ و خمپاره حاوی مواد سمی علیه مواضع نیروهای ایرانی شلیک کردند. در طول 20 روز هواپیماهای عراقی بیش از هزار بمب شیمیایی در صحنه عملیات فرو ریختند و متجاوز از 30 تهاجم شیمیایی علیه هدف ‌های غیر نظامی در خاک ایران انجام شد

.

بمباران شیمیایی شهر سردشت توسط عراق در هفتم تیر 1366 وحشتناک ‌ترین تهاجم از این نوع بود که باعث شهید و مجروح شدن تعداد زیادی از مردم غیرنظامی شد. اما وحشیانه ‌ترین مورد استفاده  در اسفند 1366 در حلبچه بود که وسیع ‌ترین مورد استفاده از جنگ‌ افزارهای شیمیایی از زمان جنگ جهانی اول تاکنون به شمار می‌رود که طی ان حداقل 5000 تن از مردم کُرد مسلمان این شهر شهید و 7000 تَن دیگر مجروح شدند.

فاجعه ‌ای که در حلبچه رخ داد بدون شک با فجایعی همچون بمباران اتمی شهرهای «هیروشیما و ناکازاکی» ژاپن به دست امریکا، قابل مقایسه است.

به کارگیری سلاح‌ های شیمیایی از سوی عراق، در حالی صورت ‌گرفت که این کشور جزو 120 کشور امضا کننده پروتکل ژنو در مورد منع استفاده از سلاح‌ های سمی، خفه کننده و ترکیبات باکتریولوژیک بود. پروتکل 1925 ژنو که طی قطعنامه 2161 سازمان ملل متحد مجدداً به تصویب رسیده است، صراحتاً استعمال سلاح‌ های شیمیایی را منع کرده است.


 



خضری: جانبازان شیمیایی سردشت هنوز احراز جانبازی نشده اند

به مناسبت سالگرد بمباران شیمیایی سردشت، گفت و گویی با دکتر رسول خضری نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی داشتیم که با هم می خوانیم.

فاش: وضعیت جانبازان شیمیایی سردشت در حال حاضر چگونه است؟

-در ابتدای سال 1366 طبق آماری که ما از بیمارستان بقیه الله به عنوان مرجع اصلی اخذ کردیم حدود 8 هزار و 14 نفر آمار مصدومان شیمیایی اعلام شده بود.

خطیب وقت نماز جمعه تهران هم در سال 66 در تریبون نماز جمعه همین آمار را اعلام کرد اما آنهایی که از سوی بنیاد شهید احراز جانبازی شدند حدود دوهزار نفر است . در واقع حرمت امامزاده به متولی است

و  بمباران شیمیایی سردشت به عنوان نماد قربانی تروریسم بین المللی  است  و از سوی دیگر ما اولین کشوری هستیم که یک شهر غیر نظامی اش مورد آماج بمب های شیمیایی قرار گرفته است.

فاش: چرا سازمان ملل تاکنون سکوت کرده است؟

-در واقع ما اولین قربانی جنگ افزارهای شیمیایی در سطح جهان هستیم و همین قضیه می تواند یک اهرم  بسیار موثر بر علیه  یاوه گویی های ترامپ، صهیونیسم، استکبار جهانی و کشورهایی است که این روزها دم از مبارزه با تروریسم می زنند، در حالی که در زمان بمباران شیمیایی سردشت سازمان ملل آنها  در سکوت مرگباری قرار گرفته بودند. البته به نظر من سازمان ملل نیست بلکه سازمان دول است و این سازمان متعلق به 5 یا 6 کشور است که وضعیت آنها مشخص است .

هشت کشور از آنها کشورهایی هستند که برای بمباران شیمیایی سردشت به خود صدام  سلاح های شیمیایی فروخته بودند در حالی که امروز دم از حقوق بشر و... می زنند اما جالب است که تاکنون هیچکدام از آنها  در دادگاه لاهه هم محکوم نشده اند.

من در مراسم روز جهانی صلح که سفیران کشورهای اروپایی از جمله سفیر هلند (که یک خانم خیلی متین و جدی بود) وقتی مشغول سخنرانی شدم شروع به گریه کرد و بعد از مراسم نزد من آمد و شروع  به عذرخواهی کرد و گفت ما  واقعا کم گذاشتیم .

در واقع صدام قصد نسل کشی داشت و اگر سکوت مرگبار جهانی نبود قطعا بمباران شیمیایی حلبچه (که به نسبت سردشت خیلی وسیع تر بود) اتفاق نمی افتاد در حالی که صدام حتی به ملت خودش هم رحم نکرد.

فاش: آیا آمار قطعی قربانیان بمباران شیمیایی سردشت را دارید؟

-ما آمار قربانیان را داریم اما یکی از گلایه های جدی که از بنیاد شهید داریم همین است که جانبازی این عزیزان را  به تاخیر انداخته است و متاسفانه بسیاری از آنها تاکنون شهید شده اند اما با این وجود هنوز هم احراز جانبازی نشده اند.

این در حالی است که بمباران شیمیایی به گونه ای است که روز بروز بر میزان مصدومیت  قربانیان آن افزوده می شود چرا که آثار مواد شیمیایی بین 50 تا 70 سال در طبیعت باقی می ماند .

 الان ما با انجمن شیمی و تعدادی از انجمن های دیگر با کمک اساتید زبده داریم کار می کنیم تا ببینیم میزان تاثیرات ژنی زیست محیطی بر آب، خاک، گیاهان، انسان ها و موجودات زنده در منطقه چگونه بوده است تا بفهمیم کسانی که به ظاهر سالمند و شاید تا چند سال دیگر مبتلا به این بیماری شدند آیا ناشی از بمباران شیمیایی است؟

فاش: بنظر شما چگونه می توان احقاق حق کرد؟

-در مورد جانبازان شیمیایی کشور ما  باید از دو منظر ورود کند یکی از نظر موضوع جانبازی است که بحث داخل کشور است و در این مورد گلایه ما از بنیاد شهید است و بحث دوم  مطرح کردن موضوع درمجامع بین المللی است که در این خصوص وزارت امور خارجه باید به وظیفه اصلی خودش عمل کند.

اما متاسفانه تاکنون کم کاری و در دادگاه لاهه خیلی کار خاصی نکرده است، در حالی که طرح موضوع در مجامع بین المللی می تواند بسیار حائز اهمیت و برای کشور ما یک امتیاز باشد.

فاش: به عنوان یک نماینده آیا تاکنون موضوع را دنبال کرده اید؟

من در دولت دهم بارها به وزیر امور خارجه دولت احمدی نژاد نامه نوشتم و در دولت آقای روحانی هم چندین بار موضوع را تذکر دادم اما نمی دانم چرا موضوع را جدی نگرفتند و یا  شاید برای شان مهم نبود در حالی که موضوع به این مهمی در سطح مجامع بین المللی و داخلی از سوی هر مسئولی نادیده گرفته شود خیانت به خون شهدا، هشت هزار مصدوم شیمیایی سردشت و 75 هزار جانباز شیمیایی جنگ تحمیلی است.

متاسفانه در دوران جنگ تحمیلی بمباران شیمیایی  فقط در سردشت اتفاق نیفتاد بلکه در شهرهایی مثل مریوان کرمانشاه، ایلام و سایر مناطق رخ داد در حالی که در دوران کنونی با  وجود 75 هزار مصدوم شیمیایی در کشور متولی درست و حسابی برای رسیدگی به آنها وجود ندارد  در حالی که همه آنها با مشکلات مختلفی مواجه هستند .

ببینید به نظر من جانبازان همه وجود خود را اهدا کردند اما جانبازان شیمیایی ازهمه جانبازان مظلوم ترند و حتی یک ثانیه نفس درست و حسابی ندارند و حتی ریه و سینه های شان کلا حبس است.

این مسائل را ما باید یک مقدار جدی تر بگیریم به خصوص در مورد جانبازان شیمیایی باید برخی موضوعات بازنگری شود.

 فاش: نقض بنیاد شهید را چگونه ارزیابی می کنید؟

-من در خصوص مصدومان مین ها هم از بنیاد شهید خیلی گله دارم چرا که مین یک سلاح شخصی نیست که طرف برود و بگویم توسط سلاح شخصی مصدوم و یا معلول شده است. بلکه ناشی از بحث جنگ افزارهای دولتی بازمانده ازجنگ است که در اثر باد و باران شسته می شود و متاسفانه امروز ما شاهد از دست رفتن دست و پا و جان بسیاری ازعزیزان در مناطق مرزی هستیم.

بنظر من دولت باید در این مورد یک فکر اساسی کند، اما متاسفانه با وجود گذشت سه دهه از جنگ هنوز متولی خاصی برای آن مشخص نشده است و کسانی که در مناطق مرزی به هوای کشاورزی و چوپانی بر روی مین رفته و جان و یا اعضای بدن خود را از دست می دهند مورد حمایت قرار نمی گیرند و آنها را به کمیته امداد ارجاع می دهند تا ماهی 40 هزار تومان دریافت کنند که اقدام درستی نیست، در حالی که بنیاد شهید باید متولی این کار باشد اما متاسفانه بنیاد از مسئولیت خود شانه خالی می کند.

متاسفانه بنیاد شهید بودجه دارد اما مدیریت ندارد و رئیس جمهور باید یک بازنگری جدی در این قضیه داشته باشد.

 

فاش: نظر شما در خصوص انتخابی شدن رئیس بنیاد چیست؟

در کمیسیون اجتماعی گفتند که اگر بحث شورایی شدن انتخاب رئیس بنیاد شهید رای بیاورد جامعه هدف خیلی به اجماع نمی رسد در حالی که بنده معتقد  بودم  رئیس بنیاد باید با رای خانواده معظم شهدا و ایثارگران تعیین شود.

فاش: شما موافق یا مخالف بودید؟

من موافق موضوع انتخابی شدن رئیس بنیاد شهید از طریق رای خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران بودم ولی باید در این باره اجماع می شد که من نظر خودم را دادم و با قاطعیت هم بر آن ایستادم. چرا که معتقدم امنیت ، انقلاب و هر آنچه که داریم ثمره خون شهدا است و با نظر این عزیزان در سطح کشور باید رئیس بنیاد شهید به صورت شورایی انتخاب شود.

ما در دوره نهم مجلس یک تحقیق و تفحص از بنیاد شهید داشتیم که دلیل آن نارضایتی خانواده شهدا و جانبازان از این سازمان بود.

ما الان هم به شدت از بنیاد شهید گلایه داریم که چرا به امور مربوط به خانواده شهدا جانباز و ایثارگر به خوبی رسیدگی نمی کند. مثلا معلوم نیست سهام عدالت آنها چه شده است؟ ما می خواهیم این مسائل شفاف سازی شود و تحقیق و تفحصی هم که ما امضا کرده بودیم انتظار داشتیم که نتایج آن به صورت شفاف و دقبق در اختیار مردم قرار بگیرد.

در امریکا وزارتخانه ای به نام  وزارت "کهنه سربازان" برای رسیدگی به امور سربازان امریکایی بازگشته از جنگ وجود دارد در حالی که  تاکنون هیچ کشوری به امریکا حمله نظامی نکرده است و بر عکس تا چند سال پیش این ایالات متحده بوده که به نقاط مختلف دنیا لشکر کشی و حمله کرده است. در حالی که ما  در داخل کشورمان با آن همه تشکیلات عریض و طویل هنوز در مقابل خانواده شهدا و جانبازان واقعا کم گذاشته ایم. اگر چه  در امور رفاهی و بهداشت و درمان می توانیم آنها را توانمند سازی و کمک کنیم و چیزی که درخورشان است را انجام دهیم.

 

کد خبرنگار: 18
اینستاگرام
روستای نساردیره ( ازتوابع شهرستان گیلانغرب استان کرمانشاه ) دقیقا وضعتی مشابه شهرستان سردشت دارد. و متاسفانه 90 درصدمرگ روستاییان مشکوک و از ناحیه داخلی و ریه است اما بالغ بر چهارصد نفر ازانان فاقد درصدجانبازی هستند. از سال 67 تا کنون چهار بار کمیسیون تشکیل شده ولی متاسفانه کماکان مردم مظلوم والوده شیمیایی روستا از تنگ نظری و بی عدالتی مسئولین در رنج و عذابند
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi