سه شنبه 30 خرداد 1396 , 13:08
چرا از شفافسازی هراسانیم؟ (۱)
ماده۲۶ قانون مدیریت خدمات کشوری بیان میدارد: دستگاههای اجرایی مکلفند مردم را با حقوق و تکالیف خود در تعامل با دستگاههای اجرایی آشنا کرده و
یوسف مجتهد - ماده۲۶ قانون مدیریت خدمات کشوری بیان میدارد: دستگاههای اجرایی مکلفند مردم را با حقوق و تکالیف خود در تعامل با دستگاههای اجرایی آشنا کرده و از طریق وسایل ارتباط جمعی، بهویژه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران سطح آگاهی عمومی در این زمینه را ارتقا داده و اطلاعات لازم را به نحو مطلوب و مناسب در اختیار مردم قرار دهند.
علاوه بر ماده فوق، در ماده27 قانون مدیریت خدمات کشوری آمده است: مردم در استفاده از خدمات دستگاههای اجرایی در شرایط مساوی، از حقوق یکسان برخوردارند. دستگاههای اجرایی موظفند حداکثر ظرف مدت 3ماه مراحل، زمان و کیفیت و استاندارد ارائه خدمات و تغییرات آنها را مستند و شفاف کرده و از طرق مختلف به اطلاع مردم برسانند و در صورت بروز هرگونه تخلف، مسئولین دستگاههای اجرایی مسئولیت پاسخگویی به مردم و شکایت آنان را برعهده خواهند داشت. همین 2 ماده قانونی کافی است که ببینیم بنیاد شهید و امور ایثارگران در راستای تحقق این دو ماده قانونی چه کرده است؟
نکات مهمی که در این دو ماده قانونی وجود دارد عبارتند از:
1- تکلیف بنیاد به آشنایی ایثارگران با حقوق قانونی آنان و تکالیفی که برابر آنان برعهده دارد.
2- استفاده از وسایل ارتباط جمعی، بهویژه صدا و سیما برای افزایش سطح آگاهی ایثارگران به نحو مطلوب.
3- فراهم آوردن شرایط استفاده از خدمات برای ایثارگرانی که دارای شرایط مساوی هستند، از حقوق یکسان و برابر.
4- مستندسازی و شفافیت در مراحل، زمان، کیفیت و استاندارد ارائه خدمات و تغییرات آن ظرف مدت حداکثر 3ماه و اطلاعرسانی آن به ایثارگران.
5- مسئولیت پاسخگویی به ایثارگران و رسیدگی به شکایت آنان.
با بررسی نکات مهمی که در قوانین به آن اشاره شد میتوان پی برد که در همه محورهای تعیینشده، بنیاد دارای نقص بوده و ناتوان از تحقق اهدافی است که در قانون ذکر شده است. بررسی علل ناتوانی بنیاد در تحقق این اهداف قانونی در این فرصت ممکن نیست و آن را به وقت دیگری میگذاریم، لکن براین نکته باید اذعان کرد که اگر قرار است دیوار بیاعتمادی بین ایثارگران و بنیاد فرو ریزد چارهای جز شفافسازی و رفع ابهامات موجود نیست.
اگر ریاست و سایر مدیران بنیاد که به کرات از اجرای 81/5 درصدی قانون جامع سخن میگویند، به شفافسازی در موارد محققشده قانون جامع میپرداختند یا هنگام ارائه پیشنهادهای اصلاحی قانون جامع، به ایثارگران و تشکلهای آنان اعتماد میکردند و از آنان کمک و مشاوره میگرفتند و یا نظام رسیدگی در کمیسیون پزشکی را به جای ابهامات فراوان و نگرانی و تشویش جانبازان، شفاف میکردند یا نظام پرداخت ایثارگران از قبیل حقوق و کمک معیشت را تبیین میکردند و یا در پاسخگویی به قطع سلیقهای حقوق ایثارگران، دلایل آن را شفاف بیان میکردند و از پیگیری و شکایت ایثارگران نمیهراسیدند، امروز این دیوار بیاعتمادی فراتر و بالاتر نمیرفت.
جانبازان فراوانی هستند که در شرایط مساوی از حقوق نابرابر و ناعادلانه بهره میگیرند و کسی حسب قانون به دنبال فراهم آوردن شرایط یکسان حقوقی برای آنان نیست؟
جانبازانی هستند با شرایط مساوی که از حقوق مختلفی با عناوین حقوق حالت اشتغال، حقوق وظیفه، مستمری و کمک معیشت برخوردارند و به بهانههای مختلف شرایط یکسانی را برای آنان فراهم نمیشود.
نظام برخورداری از همطرازی با حقوق کارکنان ثابت نیروهای مسلح همچنان با آشفتگی مواجه است و تهیه یک دستورالعمل هماهنگی آن، سالها طول کشیده است.
برخی دارای دو دریافتی و بیشتر هستند و عدهای از یک پرداختی هم محرومند. در حالی که مدیران و کارکنان بنیاد 2 حقوق خود را دریافت میکنند، برخی دیگر از آنان از این حقوق محرومند و ایثارگران غیرشاغل در بنیاد نیز از محرومیت مضاعف برخوردارند و در صورت تحقق شرایطی خارج از قواعد و مقررات قانونی، حقوق آنان قطع میشود و پیگیری آنان برای برقراری به سرابی میماند که دستنیافتنی است. کسی حاضر نیست قطع حقوق آنان را حسب قانون مارالذکر به آنان پاسخ دهد و حقوق پیگیری از طریق مراجع قانونی و قضایی را با پاسخ کتبی که به آنان میدهد، برایشان قائل باشد.
بنیاد شهید و امور ایثارگران باید به اهداف شهدا احترام بگذارد ، هدف شهدا اشاعه انصاف ، برابری و حق بود و درک وجودعدم انصاف در بنیاد بسیار آسان .
حق و انصاف را همه براحتی می توانند تشخیص بدهند . آیا مسئولین بنیاد نمی دانند چقدر قوانین نا متعادل در مورد ایثارگران وجود دارند ؟ پس چرا بی تفاوت هستند ؟
چرا فرمان مقام معظم رهبری را اطاعت نمی کنند ؟
چرا به صورت خود جوش و تمیز در جهت رفع این بی عدالتی های عظیم و مهم فرهنگی قدمی برنمی دارند ؟
چرا باید جانباز زیر25% غیر شاغل اعصاب و روان و یا شیمیایی و....محروم از حداقل حقوق و حتی یک وام معیشتی باشد؟ و برخی از جانبازان فقط به دلیل مراجعه زودتر پس از جنگ و یا نقص قانون ، مشمول دهها حقوق و تسهیلات نابرابر باشند .
چرا بازتاب قوانین نامتعادل فعلی هرگز بررسی کارشناسی نشده و به مقالات افراد با تجربه توجهی نمی شود ؟
آتش به اختیار یعنی آنکه هرکجا بی عدالتی ، ظلم ، فساد اداری و هرگونه بدی و ناراستی دیدید سکوت نکنید و به صورت خود جوش در جهت اصلاحات حرکت سازنده داشته باشید .
بخدا فقط از آن میترسم که بعداز
من که از سن 17 سالگی جز سقف اطاق جای را نمیبنیم آن هم با 5سرعائله درمنزل استجاری ویا بهار عمرمان را چنین گذاراندیم همسر هم قبولمان ندارد اگر وجدانم
قضاوت کنی حق باایشان است وقتی که زنی درطول عمرش از تمام مسائل محروم
خواهد بود که کاردار خودش را جوانی راحدرکند مکر قهطی شوهر بخدا اگر افرادی که دراین نهاد نسبت به مشکلات ماها کوتاهی میکند وبفکر دوربر خودش است چنانچه برای روز محشر اعتقادی داشته باشد تمام امکاناتی که طبق اساسنامه بنیادکه مصوبین دولتهای وقت باشد ویا دولت درحال حاضر باشد آن را بداند که دیگر آنجا تنها نیستم دیگر مثل الان زمین گیر نخواهم شد به مجری روز محشر
قسم یادمیکنم امام شهدا را پیدا خواهم کرد تا به صورت یک عده که تااحقاق حق مرا کوتاهی کرداست توف کند عجب به توسعها آن مرحوم رابجا آوردید اصلان نگذاشتید درمشکلات زندگمان به این آن محتاج شویم والسلام علیکم ورحمتاله .از شهرستان مراغه جانباز نغاعی کاظم شاه محمدی