شناسه خبر : 53922
یکشنبه 04 تير 1396 , 09:48
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مقابله حزب الله با فتنه جنگ داخلی

حمید داودآبادی، رزمنده و نویسنده دفاع مقدسی در مطلبی نوشت:

پاییز 1377، لبنان ایام حساسی را می گذراند که کوچکترین عمل حساب نشده، می توانست آتش جنگ داخلی را که سال ها بر لبنان حاکم بود، دوباره شعله ور کند. احزاب مسیحی که از دیرباز به عنوان مزدوران اسرائیل و آمریکا نقشی خائنانه ایفا کرده بودند، به دنبال این بودند تا با ایجاد جنگ داخلی بین مسلمانان، به اهداف شوم خود دست یابند.

دو گروه شیعه که عملکردشان همواره تاثیر بسزایی بر صحنه سیاسی لبنان داشته است "حزب الله لبنان" (به رهبری حجت الاسلام سیدحسن نصرالله) و "جنبش امل" (به رهبری نبیه بری رئیس پارلمان لبنان) که پیش از آن، سابقه بیش از یک سال جنگ داخلی با یکدیگر را داشتند، دست به ائتلاف زده بودند. ائتلاف و وحدت این دو گروه، بزرگ ترین مانع آتش جنگ داخلی محسوب می شد.

یکی از شب های مهر ماه 1377، دو جوان که علی الظاهر از نیروهای سازمان امل بودند، به یکی از مقرهای حزب الله در بیروت غربی نزدیک شدند. آنها مقابل چشم محافظان ساختمان، به بهانه خونخواهی کشته های جنبش امل در جنگ داخلی چند سال قبل، با رنگ بر دیوار آن جا نوشتند: "لعنت خدا بر پیروان یزید که جوانان سازمان امل را مظلومانه به شهادت رساندند."
نگهبان مقر که اتفاقا مسلح بودند، به آنها اعتراض کردند و کار به درگیری کشید. جوانان سازمان امل اسلحه کشیدند ولی کار فقط به زد و خورد دوطرفه آن هم با ضربات قنداق اسلحه و مشت و لگد به یکدیگر کشید و تیری شلیک نشد.

ساعتی نگذشت که اتومبیلهای شخصی دستگاه امنیتی و حتی نفربرهای ارتش و پلیس لبنان به آن جا سرازیر شدند. جوانان امل از صحنه درگیری گریختند. سازمان امنیت ارتش، مقر حزب الله را به بهانه اسلحه کشیدن محاصره کرد.
شبانه خیابان های بیروت غربی (منطقه سنی نشین) و ضاحیه (منطقه شیعه نشین و تحت سیطره حزب الله) با تانک و نفربر ارتش و پلیس چهره ای کاملا وحشتناک و نظامی به خود گرفت.

ساعات حساسی سپری می شد و بسیاری خود را برای آغاز درگیری مسلحانه آماده کردند. شبح جنگ داخلی آن هم بین دو گروه شیعه، بار دیگر بر سر بیروت و به دنبال آن جنوب لبنان سایه انداخته بود و خانواده ها در هراس و وحشت به سر می بردند.
آغاز جنگ داخلی در لبنان، همواره این گونه بود که نیروهای احزاب متخاصم، با انواع بمب و سلاح به خانه رهبران، فرماندهان و اعضای همدیگر حمله می کردند و اولین قربانیان، خانواده های بی گناه دو طرف بودند.

 

ساعت 7 صبح روز بعد، شبکه های رادیویی و تلویزیونی حزب الله و به نقل از آن رسانه های گروهی لبنان، خبری عجیب منتشر کردند:
"به دستور سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان، دو تن از نیروهای حزب الله که شب گذشته با نیروهای جنبش امل درگیر شده بودند، تحویل سازمان امنیت ارتش لبنان شدند تا براساس قانون، با آنان برخورد شود."
ساعتی بعد جنبش امل نیز اعلام کرد: "نیروهای خود را که عامل این درگیری بودند، تحویل پلیس لبنان خواهد داد تا با آنها برخورد قانونی شود." با این خبر، مردم لبنان نفس راحتی کشیدند و جنگی که می رفت هر لحظه شعله ور شود و قربانیان بسیاری را در خود فرو برد، در نطفه خفه شد.

شنبه 3 تیر 1396 بعد از روز قدس

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi