شناسه خبر : 53989
پنجشنبه 08 تير 1396 , 10:49
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سی‌امین سالگرد شهدای بمباران شیمیایی سردشت‌/ تصاویر

تسنیم گزارش می‌دهد

گرامیداشت سی‌امین سالگرد شهدای بمباران شیمیایی سردشت‌/ تصاویر

یادواره سی امین سالگرد شهدای شیمیایی سردشت

در سی امین سالگرد شهدای بمباران شیمیایی سردشت استفاده از ظرفیت‌های مرزی این شهرستان برای قرار گرفتن به عنوان محور توسعه مورد تاکید مسئولان قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سردشت، سی‌امین سالگرد شهدای بمباران شیمیایی شهرستان سردشت با حضور صد‌ها نفر از اهالی سردشت و ده‌ها نفر از مهمانان داخلی و خارجی از میدان سرچشمه این شهرستان که یادآور اصابت نخستین بمباران شیمیایی این شهرستان بود آغاز شد.

شرکت‌کنندگان در این مراسم ابتدا در میدان سرچشمه تجمع کرده و ضمن محکوم کردن حرکت ضد انسانی قدرت‌های استکباری در فروش و واگذاری سلاح‌های شیمیایی به رژیم بعث عراق یاد و نام شهدای بمباران شیمیایی سردشت را گرامی داشته و به سمت مزار شهدا حرکت کردند.

دقایقی بعد د‌ها نفر از اهالی این شهر در کنار ده‌ها نفر از مهمانان داخلی و خارجی و مسئولان ارشد استان آذربایجان غربی با حضور در مزارش شهدای شیمیایی سردشت ضمن گرامیداشت یاد و خاطره این عزیزان با قرائت فاتحه به مقام شامخ این شهدا ادای احترام کردند.

استاندار آذربایجان غربی نیز که برای شرکت در مراسم سی‌امین سالگرد بمباران شیمیایی سردشت به این شهرستان سفر کرده بود با حضور در مزار شهدا به شهدای شیمیایی سردشت ادای احترام کرد.

انجام مراسم تشییع جنازه نمادین از دیگر برنامه‌های سی‌امین سالگرد گرامیداشت شهدای بمباران شیمیایی سردشت بود چرا که آن زمان عملا امکان تشییع پیکر شهدا وجود نداشت و مراسم تشییع برای این شهدا برگزار نشده بود.

مراسم اصلی سی‌امین سالگرد بزرگداشت شهدای شیمیایی سردشت نیز در مسجد جامع این شهرستان و با حضور مسئولین و مهمانان داخلی و خارجی برگزار شد که گزارش مشروح آن از نظر می‌گذرد.

دولت به وضعیت جاده‌های سردشت توجه کند

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: راه‌های مواصلاتی سردشت جاده‌های مرگ هستند و با وجود اینجاده‌های مواصلاتی صنعت گردشگری در سردشت رونق نخواهد گرفت.

رسول خضری کرد: اکنون به گام‌های استوارتری در خدمات رسانی به مردم سردشت نیاز داریم و مهم‌ترین کار در این راستا جذب نخبگان و ایجاد اشتغال است و معرفی سردشت به عنوان نماد صلح جهان، رسمی شدن مرز کیله و ایجاد منطقه آزاد صنعتی ـ تجاری سه محور توسعه این شهرستان هستند.

وی اظهار کرد: احراز جانبازی شهروندان آسیب دیده از بمباران شیمیایی باید بصورت کامل انجام بگیرد چرا که مصدومان شیمیایی سردشت اسناد زنده مظلومیت ایران در برابر غرب هستند و اختلاف نظر بین وزارت بهداشت و سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران باید رفع شود و کلینیک مصدومان شیمیایی این شهرستان بیش از پیش در خدمت بیماران قرار داده شود.

نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: سد سردشت تاثیر زیادی بر اشتغال و رونق صنعت گردشگری و کشاورزی در شهرستان سردشت دارد و امیدواریم با بهره برداری از نیروگاه این سد نیز فاز تازه‌ای در توسعه شهر سردشت آغاز شود.

توسعه مرزی سردشت مطالبه مردم منطقه است

فرماندار سردشت در این مراسم اظهار کرد: هفته گذشته مردم این شهرستان شاهد افتتاح و آبگیری سد سردشت و آغاز بهره برداری از تصفیه خانه این شهرستان بودند که این دو پروژه علاوه بر کارکردهای مستقیم در حوزه صنعت، گردشکری و اقتصاد مردم منطقه نقش موثری در اشتغال جوانان نیز دارد و در نتیجه سبب کاهش انواع آسیبهای اجتماعی نیز می‌شود.

نژاد جهانی تصریح کرد: از مسئولین و به ویژه استاندار آذربایجان غربی تقاضا داریم همچنان به شهرستان سردشت نگاه توسعه‌ای داشته باشند.

وی افزود: احداث و ساماندهی راه‌های مواصلاتی، تسهیل مبادلات مرزی و توجه به منابع طبیعی و ظرفیتهای کردشگری منطقه در کنار توجه به مرز کیله سردشت از مطالات مردم منطقه است.

استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی در هر شکلی محکوم است

قربانعلی سعادت نیز با گرامیداشت یاد و خاطره قربانیان این رویداد اظهار کرد: با وجود اینکه در زمان جنگ تعداد زیادی شهید تقدیم انقلاب و حفظ این مرز و بوم شد اما با این وجود جنگ در‌‌‌ همان مقطع تمام نشد و ما اکنون بعد از گذشت سال‌ها هنوز شاهد آثار زیانبار فاجعه انسانی که در سردشت رخ داده هستیم.

وی گفت: همانطور که می‌دانیم پیامد‌های استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی حتی پس گذشت نسل‌ها از وقوع آن در میان افراد بشر دیده می‌شود و قطع به یقین نهاد‌ها و سازمان بین المللی باید نسبت به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند تا شاهد استفاده دوباره از این سلاح‌ها در جهان نباشیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه سازمان‌های مدعی حامی حقوق بشر در رابطه با استفاده از این سلاح‌ها نه تنها محدودیت قائل نمی‌شوند بلکه از دولت‌های استفاده کننده بیش از پیش حمایت می‌کنند.

سعادت گفت: ما امیدوار هستیم با شرایط جدیدی که دولت دکتر روحانی در رابطه با تعامل با نظام بین الملل ایجاد کرده است بتواند فاجعه سردشت را به گوش جهانیان برساند و حمایت‌های بین المللی را در این زمینه جذب بکند.

وی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی قرائت مترقی از اسلام است که امام خمینی با بنیانگذاری جمهوری اسلامی در کشور نوع متعالی از مردم سالاری دینی را ارائه کردند و همین موضوع سبب شد تا قدرت‌های بظاهر بزرگ وقت وجود آن را برنتابیدند و با حمایت از صدام در صدد براندازی آن برآمدند.

زیرساختهای توسعه سردشت فراهم سازی می‌شود

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به مطالبات مردم سردشت درباره انجام پروژه‌های عمرانی استان گفت: پروژه باند فرودگاه ربط سردشت که قرار است از پرواز‌های آن برای سمپاشی جنگل‌های آفت زده منطقه استفاده شود بزودی با انجام مطالعات لازم و تامین منابع مالی آن کلنگ زنی می‌شود.

وی افزود: با توجه به اتمام احداث سد سردشت موضوع احیای جنگل‌ها، مراتع و زمین‌های کشاورزی این منطقه در دستور کار قرار گرفته است و امید می‌رود با اهتمام بیشتر مسئولین و تخصیص اعتبارات لازم آینده‌ای سبزتری برای ارتفاعات سردشت رقم بخورد.

استاندار آذربایجان غربی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود کشت گردو، انار، انجیر، زرشک و زعفران در این منطقه امکانپذیر است که هر کدام از این ارقام می‌تواند به خارج از کشور هم صادر شود و به این ترتیب درآمد بیشتری را عاید مردم و کشور کند.

سعادت با اشاره به یکی دیگر از پروژه‌های عمرانی این شهرستان اظهار کرد: قرار است اردوگاه بزیله سردشت که برای پناهندگان عراقی ساخته شده بود به اقامتگاه مسافرتی تبدیل و به این ترتیب امکان اسکان برای مسافرین فراهم شود.

وی اظهار کرد: برای این پروژه دو سرمایه گذار یکی از ارومیه و دیگری از سردشت اعلام آمادگی کرده‌اند که پس کسب مجوز از سوی وزرات کشور در رابطه با آن تصمیم‌گیری می‌شود.

وی با ابراز خوشحالی از افتتاح سد سردشت گفت: اکنون با سرمایه گذاری‌هایی که اخیرا در سردشت انجام گرفته زیرساخت‌های لازم برای توسعه بیش از پیش این شهرستان ایجاد شده است و پس از به ثمر نشستن نهایی آن‌ها شاهد افزایش سطح رفاه مردم خواهیم بود.

تبدیل بازار کیله سردشت به مرز رسمی

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به مطالعات انجام گرفته در رابطه با پروژه کمربندی سردشت گفت: شهرستان سردشت فقط دارای یک خروجی است که مشکلات بسیاری برای مردم ایجاد کرده و در این رابطه ما از سپاسد تقاضا کردیم که با ترک تشریفات مناقصه بزودی طرح اجرای این کمربندی واگذار شود تا با استفاده از منابع موجود که استانداری برای آن در نظر گرفته احداث جاده سردشت هرچه سریع‌تر آغاز شود.

وی در رابطه با بازار کیله سردشت و تبدیل آن به مرز رسمی گفت: دولت بازار کیله را به این شکل موجود نمی‌پسندد بنابراین دنبال این هستیم که همانند تمرچین تبدیل به مرز رسمی شود و تلاش می‌کنیم که با احداث ساختمان گمرک کیله و جلب نظر همسایه غربی کیله را بعنوان مرز رسمی معرفی کنیم.

سعادت از اتمام مطالعات جاده سردشت به بوکان خبر داد و گفت: اگر اینجاده ساخته شود فاصله بین سردشت تا بوکان به 65 کیلومتر کاهش می‌یابد و این خود یک تحول اساسی در مسیر توسعه سردشت است که سعی می‌شود اعتبارات آن در ردیف بودجه 97 گنجانده شود.

وی در رابطه با گاز رسانی به روستاهای سردشت عنوان کرد: از 145 روستای بالای 20 خانوار سردشت که می‌تواند ذیل بند (ق) قرار بگیرد فقط در 6 روستا گاز داریم.

وی افزود: طرح گاز رسانی به روستاهای باقیمانده سال گذشته در دستور کار دولت قرار گرفت و در این زمینه گاز رسانی به 22 روستا آغاز شده، 36 روستا در مرحله پیمان سپاری و 48 روستا نیز در دست طراحی است و به این ترتیب ما 106 روستا را در طول امسال و سال آتی گاز رسانی می‌کنیم تا هم در جهت رفاه مردم و هم توسعه بیش از پیش روستا‌ها گامی مؤثر برداشته باشیم.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به مشکلات موجود در کلینیک تخصصی بیماران شمیایی سردشت اظهار کرد: پزشک و اقلام دارویی مورد نیاز این کلینیک توسط دانشگاه علوم پزشکی ارومیه تامین می‌شود اما به لحاظ اینکه مدیریت آن توسط دانشگاه علوم پزشکی باشد بین دانشگاه و بنیاد شهید اختلافاتی وجود دارد که در مواردی سبب اختلال در روند درمانی می‌شود که امید است باپیگیری‌هایی که صورت می‌گیرد شاهد احداث درمانگاهی مستقل توسط دانشگاه علوم پزشکی باشیم.

وی افزود: در میر آباد احداث مرکز جامعه سلامت در حال اجراست که 10 تخت بساری بیمارستانی در آن مستقر می‌شود و همچنین 2 مرکز جامع سلامت هم در ربط و نلاس در حال احداث است که بزودی به بهره‌برداری می‌رسند.

اعمال تقسیمات کشوری جدید در شهرستان سردشت

سعادت در رابطه با تبدیل ربط به مرکز بخش گفت: با توجه به اینکه ربط جمعیت روستایی کمی دارد که مانع از اینکار می‌شود بنابراین ما گفتیم که روستاهای سمت دیگر رودخانه به طرف گیلانشهر و بانه هم در حوزه ربط قرار بگیرد تا بتوان در تقسیمات کشوری وزارت کشور ربط را بعنوان مرکز بخش معرفی کرد همچنین در این رابطه تلاش می‌کنیم تا با تبدیل نلاس به شهر بر مطالبات مردم این منطقه هم جامه عمل بپوشانیم.

وی در رابطه با پروژه مسکن مهر سردشت خاطر نشان کرد: زمان اعمال تعرفه‌های قدیمی گذشته است و سعی می‌شود تا ترتیبی اتخاذ شود که مردم بتوانند تعرفه‌های جدید را در 5 الی 7 قسط پرداخت نمایند.

وی افزود: در رابطه با مشکل فاضلاب مسکن مهر بیوران تصمیم بر این شده است که در بودجه انتفال فاضلاب بیوران به فاضلاب شهری سردشت که جدیدا افتتاح شد یک و نیم میلیارد تومان بودجه در نظر بگیریم تا پروژه انتقال فاضلاب مسکن مهر نیز همزمان با آن اجرا شود.

وی در رابطه با بحث زمین‌های تعاونی‌ها نیز تصریح کرد: ما از شهرداری و شورای شهر سردشت انتظار داشتیم تا در رابطه با تامین زمین‌های تعاونی فرهنگیان و تعاونی‌های دیگر همکاری‌های لازم را داشته باشند که متاسفانه بجز جوسازی بر علیه استانداری هیچ قدمی در جهت حل این مشکل برنداشتند.

انتهای پیام/

یادواری شهدای شیمیایی سردشت

یادواری شهدای شیمیایی سردشت

یادواری شهدای شیمیایی سردشت

یادواری شهدای شیمیایی سردشت

یادواری شهدای شیمیایی سردشت

یادواری شهدای شیمیایی سردشت

یادواری شهدای شیمیایی سردشت

یادواری شهدای شیمیایی سردشت

یادواری شهدای شیمیایی سردشت

یادواری شهدای شیمیایی سردشت

یادواری شهدای شیمیایی سردشت

یادواری شهدای شیمیایی سردشت

یادواری شهدای شیمیایی سردشت

یادواری شهدای شیمیایی سردشت

 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi