شناسه خبر : 54044
دوشنبه 12 تير 1396 , 15:06
اشتراک گذاری در :
عکس روز

حقوق بشر امریکایی!

خبرگزاری میزان- حمله ددمنشانه آمریکایی‌ها به یک هواپیمای مسافربری و کشتن ۲۹۰ مسافر غیرنظامی تنها یکی سند از اسناد بیشمار جنایت پیشگی آمریکایی‌هاست؛ اگر چه آن‌ها کماکان بر دروغ بزرگ خود مبنی بر حمایت از حقوق بشر تاکید دارند و بر مبنای همین دروغ سالانه کشور‌ها و دولت‌های زیادی را به نقض حقوق بشر محکوم می‌کنند!

حقوق بشر از نوع آمریکایی؛ اهدای مدال برای کشتن 290 مسافر!

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، امروز روز افشای حقوق بشر آمریکایی است؛ آمریکایی‌ها در تاریخ خود انواع و اقسام جنایت‌ها را نسبت به مردم دنیا و جوامع بشری روا داشته‌اند؛ جنایت‌هایی که قطعا تا دهه‌ها بلکه قرن‌ها از حافظه تاریخ زدوده نمی‌شود؛ از بمباران اتمی هیروشمیا و ناکازاکی با صد‌ها هزار کشته تا تجاوز به عراق و افغانستان با میلیون‌ها آواره.
 

 جنایت‌ها و خیانت‌های آمریکایی‌ها علیه ملت ایران

  مردم ایران نیز از جنایت‌ها و خیانت‌های آمریکایی‌ها در امان نمانده‌اند؛ هنوز یاد خیانت آمریکایی‌ها در واقعه کودتای ۲۸ مرداد و سرنگونی دولت قانونی ایران زنده است؛ هنوز کمک‌های مالی و تسلیحاتی آمریکایی‌ها به صدام در تهاجم وحشیانه به ایران در حافظه مردم دیار ما باقی مانده است؛ اما شاید هیچیک از جنایت‌های آمریکایی‌ها در قبال ایران همانند حمله ددمنشانه ناوگان دریایی آن به هواپیمای مسافربری ایران در ۱۲ تیر ۱۳۶۷ و کشتن ۲۹۰ مسافر نباشد.
 

 جنایتی سبعانه به سَبک آمریکایی در روز روشن!

  در دوازدهم تیرماه ۱۳۶۷ شمسی برابر با سوم ژوئیه ۱۹۸۸ میلادی، هواپیمای مسافری ایرباس ایران که از بندرعباس عازم دُبی بود، بر فراز آب‌های خلیج فارس و در نزدیکی جزیره "هنگام" مورد هجوم یگان‌های دریایی متجاوز آمریکایی مستقر در آب‌های خلیج فارس قرار گرفت و سقوط کرد.
 
  این هواپیما در زمانی که ایران در نبرد با متجاوزین بعثی که مورد حمایت شرق و غرب قرار داشت با موشک ناو جنگی وینسنس مورد حمله عمدی نیروهای تجاوزگر و جنایت پیشه شیطان بزرگ قرار گرفت؛ هواپیما حامل ۲۹۰ مسافر و خدمه بود که تمامی آن‌ها اعم از مرد و زن و کودک و نوجوان و کهنسال با این جنایت فجیع به شهادت رسیدند.
 

آمریکای کودک‌کش

  در میان سرنشینان هواپیما، ۶۶ کودک زیر ۱۳ سال، ۵۳ زن و ۴۶ تن تبعه کشورهای خارجی نیز بودند که کشته شدند. ساقط کردن هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران از سوی جنایتکاران آمریکایی، در حقیقت یکی دیگر از مراحل رویارویی استکبار جهانی با ملت بزرگ ایران برای تقویت متجاوزان عراقی در جبهه‌های جنگ بود.
 
  پس از سقوط این هواپیما، مقامات آمریکایی برای توجیه این جنایت نابخشودنی، دلایل ضد و نقیضی عنوان کردند و کوشیدند این اقدام خصمانه را یک اشتباه قلمداد کنند. اما با توجه به مجهز بودن کشتی جنگی وینسنس به پیشرفته‌ترین سیستم‌های راداری و رایانه‌ای و همچنین مشخص بودن نوع هواپیمای در حال پرواز، مسلم شد که احتمال اشتباه وجود نداشته و این اقدام، کاملاً خصمانه بوده است.
 

 مدال شجاعت برای یک جانی!

  با این حال مقام‌های آمریکایی پس از چندی، در توهینی آشکار به ملت ایران، مدال شجاعت بر گردن "ویلیام سی راجرز سوم" ناخدای این ناو انداختند و بدین سان حمایت رسمی خود را از این جنایت اعلام کردند. به هر تقدیر، این جنایت نیز در کنار جنایات بی شمار دولت آمریکا، در پرونده سیاه استکبار جهانی ثبت شد و لکه ننگ دیگری بر تارک آن جنایت پیشگان نقش بست.
 
  ناخدا ویلیام سی. راجرز سوم که معمولاً به عنوان ویل سی. راجرز سوم شناخته می‌شود در دسامبر سال ۱۹۳۸ در فورت ورث، تگزاس به دنیا آمد. او افسر نیروی دریایی آمریکا بود و بیش‌تر به خاطر فرماندهی ناو یو. اس. اس وینسنس (G- ۴۹)، یک ناوشکن در کلاس Ticonderoga مجهز به سیستم‌های رزمی Aegis شناخته شده است. در زمان فرماندهی او، این ناو مسئول سرنگون کردن پرواز شماره ۶۵۵ هواپیمای ایران برفراز خلیج فارس بود که منجر به کشته شدن ۲۹۰ غیرنظامی شد و یک ماجرای بین المللی برای آمریکا به وجود آورد.
 

ناوی مجهز که رادارش هواپیمای مسافربری را اف 14 دانست! توجیهی مضحک

  وینسنز در یک کلمه، پادگانی متحرک بود که به دلیل داشتن تجهیزات پیشرفته می‌توانست هم زمان در هوا، دریا و زیردریا جنگ کند. این ناو در زمان خود گرانترین – یک میلیارد دلار قیمت داشت – و پیشرفته‌ترین ناو جنگی موجود در جهان بود. اما این کشتی که رادارش می‌توانست شعاعی بیشتر از هواپیمای آواکس را پوشش دهد در صبح روز یک شنبه ۱۲ تیر ۱۳۶۷ (سوم ژوئیه ۱۹۸۸) با استقرار در زیر دالان پروازهای تجاری، هواپیمای غول‌پیکر ایرباس ایران را که از بندرعباس به مقصد دبی در حال پرواز بود هدف موشک‌های خود قرار داد و سرنگون کرد. این جنایت در حالی صورت گرفت که خلبان پرواز ۶۵۵ به نام کاپیتان رضاییان تا آن زمان ۲۵ بار این مسیر را پیموده بود و به دلیل مزاحمت‌های آشکار ناوگان آمریکا، مرتب برای آن‌ها پیام می‌فرستاد.
 
  مقامات آمریکایی ناشیانه درصدد پاک کردن صورت مسأله برآمدن، درحالی که اجساد ۲۹۰ تن از سرنشینان این هواپیما بر روی آب‌های خلج فارس شناور بود مقامات نظامی آمریکا با تکذیب خبر رادیو تهران مبنی بر اصابت یک فروند ایرباس اعلام کردند که یک هواپیمای اف ۱۴ را سرنگون کرده‌اند.
 

 واکنش ایران به جنایت آشکار آمریکایی‌ها

  متعاقب این تجاوز آشکار، جمهوری اسلامی ایران در روز ۱۴ تیر ۱۳۶۷ طی نامه‌ای به رئیس شورای امنیت خواستار تشکیل جلسه فوری شورا برای رسیدگی به موضوع شد. 25 تیر ۱۳۶۷ مطابق با ۱۶ ژوئیه ۱۹۸۸ میلادی شورا تشکیل جلسه داد. از سوی جمهوری اسلامی ایران علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه وقت ایران و از جانب امریکا جرج بوش پدر معاون وقت رئیس جمهور در جلسه حضور داشتند. وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در فرازی از سخنان خود عنوان کرد: حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس تنها منادی مرگ و بی قانونی و شرارت بوده و جز ناامنی چیزی به ارمغان نیاورده است. عمل جنایتکارانه آمریکا در حمله به هواپیمای کشوری به هیچ وجه در قالب دفاع مشروع قابل توجیه نیست. شورای امنیت پس ازاستماع سخنان ولایتی و جرج بوش درجلسه شماره ۳۸۳۱ خود در تاریخ ۳۰ ژوئیه ۱۹۸۸ (۳۹ / ۴ / ۱۳۶۷) طرح قطعنامه‌ای پیشنهادی را تصویب کرد.
 
در سانحه هوایی انهدام هواپیمای مسافربری ایرانی، نقض تعهد بین المللی دولت ایالات متحده از طریق نقض ماده ۳ مکرر کنوانسیون شیکاگو و نیز عرف مُسلم بین المللی قابل احراز است.
 
دولتین ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران به ترتیب درتاریخ‌های ۹ آگوست ۱۹۴۶ و ۱۹ آوریل ۱۹۵۰ به کنوانسیون هواپیمایی کشوری بین المللی پیوسته و تعهدات مندرج در آن، ازجمله ماده ۳ مکرر در موردشان لازم الرعایه است.
 

 آمریکا با نقض تعهد مندرج در ماده فوق نیز مرتکب تخلف بین‌المللی شده و با احراز عناصر دیگر مسئولیت، مسئول حادثه واقع شده است، زیرا:
 
الف- با توجه به گزارشات گروه تحقیق ایکائو، هواپیمای مسافربری درحال انهدام، در قلمرو حاکمیت ایران قرارد اشته و عمل ایالات متحده درواقع، تجاوز به حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران محسوب و نقض فاحش تعهدات بین المللی مندرج در منشور ملل متحد، درخصوص احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها، است.
 
ب- حمله به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران، توسط ناو جنگی وینسنس، متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا صورت گرفته و با توجه به اینکه نیروی دریایی و ناو مورد نظر، ارگان دولتی (اجرایی) ایالات متحده محسوب می‌شوند، مستند به مواد ۲، ۳ و ۴ کمیسیون، عمل انجام شده منتسب به دولت ایالات متحده آمریکا است.
 
ج- بنا به اسناد و گزارشات منتشره، ناو جنگی یادشده درحریم آب‌های ساحلی و دریایی ایران بوده است و این نکته نیز نشان از نقض حاکمیت دریایی و قانونی ایران بر آب‌های مزبور درحمله به هواپیمای غیر نظامی ایرانی در قلمروی هوائی کشور دارد و مویّد مسئولیت بین المللی دولت آمریکا در انجام فعل متخلفانۀ مستوجب مسئولیت بین المللی آن کشور است.
 
ادعای دولت آمریکا، مبنی بر دفاع مشروع نسبت به هواپیمای مزبور برای فرار از مسئولیت بین المللی خود نیز فاقد هرگونه وجاهت حقوقی و بین المللی است. هواپیمای سرنگون شده، نه به عنوان یک هواپیمای نظامی یا جنگنده موجدِ مخاطرات مورد ادعای دولت آمریکا، بلکه یک هواپیمای صرفاً، مسافربری با استانداردهای پروازی شناخته شده در نظام پروازی داخلی و بین‌المللی بوده و توجیه کننده ادعای بلاوجه آمریکا نخواهد بود.
 
حمله ددمنشانه آمریکایی‌ها به یک هواپیمای مسافربری و کشتن ۲۹۰ مسافر غیرنظامی تنها یکی سند از اسناد بیشمار جنایت پیشگی آمریکایی هاست؛ اگر چه آن‌ها کماکان بر دروغ بزرگ خود مبنی بر حمایت از حقوق بشر تاکید دارند و بر مبنای همین دروغ سالانه کشور‌ها و دولت‌های زیادی را به نقض حقوق بشر محکوم می‌کنند!
 

 ادعاهای حقوق‌بشری آمریکا؛ انجام بیشترین جنایت‌های بشری علیه ایران با همراهی سیا

  حشمت‌الله فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان درباره علت نامگذاری هفته دوم تیرماه به عنوان هفته حقوق بشر آمریکایی اظهارکرد: در این هفته بزرگترین جنایات علیه ملت ایران توسط تروریست‌های تحت حمایت آمریکا صورت گرفته است. جنایاتی هم علیه مسئولان جمهوری اسلامی ایران در نظام تازه انقلاب کرده ایران انجام داده اند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها در طول این ایام همواره ادعاهای حقوق بشر علیه ایران را مطرح می‌کنند، اما بیشترین جنایت‌های بشری را تحت عنوان و همراهی سازمان سیا (CIA) آمریکا علیه ایران انجام می‌دهند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطر نشان کرد: نامگذاری این هفته با این نام اقدام بسیار مناسبی است، زیرا به مناسبت‌های مختلف جنایت‌های آمریکائی‌ها درفضای دیپلماسی عمومی برای ایرانی‌ها و مردم جهان توضیح داده می‌شود.

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه آمریکائی‌ها در مسائل مختلف جنایت‌هایی را علیه بشریت داشته‌اند، افزود: از زمانی که سیاست‌های تحریمی را چه علیه ایران و چه دیگر کشورهاشکل داده‌اند و تا زمانی که جنگ علیه خاورمیانه بخصوص از سال ۲۰۰۱ را شروع کردند، در مناطق تحت حمله آن‌ها بیشترین جنایات علیه بشریت شکل گرفته است.

نماینده اسلام آباد غرب در مجلس افزود: آن‌ها ثبات سیاسی را بر هم زدند و افشای جنایت‌های تحت حاکمیت خود را مطرح کرده اند و هنوز این اقدامات ادامه دارد. افشای جنایت‌های آمریکائی‌ها در زمینه حقوق بشر باعث می‌شود ایرانیان و مردم دنیا ذات آمریکائی‌ها را بهتر بشناسند و بدانند آن‌ها چگونه به اهدافشان می‌رسند.

وی گفت: به نظر من مجلس در دوره هشتم، ۳ قانون خوب تصویب کرده است، این قوانین را می‌توان پیگیری کرد که هنوز پیگیری خوبی در این باره انجام نشده است. یکی «الزام دولت به پیگیری حقوق ایرانیان قربانی جنگ شیمایی» است که ۳۵۰ شرکت خارجی از جمله ۷۰ شرکت ثبت شده در آمریکا صدام را مجهز به سلاح شیمیایی کرده بودند.

انتهای پیام/

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi